oljyn vaihto laatikko ja perä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
boozer
Viestit: 43
Liittynyt: 17.3.2007 16:39

oljyn vaihto laatikko ja perä

Viesti Kirjoittaja boozer »

Onko jollain kuvaa tai muuten voi kertoa missä on vaidelaatikon tyhjennys
ja täyttö proput.Toinen juttu että mitkä TB:n öljyt sopii ?
Auto on 124 farkku -95 manuaali 5v ja normi perä (luulisin)
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Keskellä vaihdelaatikkoa suoraan laatikon pohjassa on kuusiokoloproppu. 14mm kuusiokoloavaimella avautuu ja sieltä valuu laatikon öljyt pois. Täyttöproppu on pituussuunnassa samassa kohdassa kuin tyhjennysproppu mutta repsikan puoleisella kyljellä puolessa välissä lootaa pystysuunnassa. Ahdas paikka. Myöskin 14mm kuusiokololla.

Perässä taas on yleensä perän pohjan ja kyljen kulmassa loivasti viistossa repsikan puolella jälleen 14mm kuusiokololla avautuva proppu josta öljyt tulee pihalle. Kuskin puoleisella kyljellä vähän puolenvälin yläpuolella taas 14mm kuusiokololla avautuva proppu josta uudet sisään.
Ja tasan keskellä perän yläpuolella muistaakseni 17mm avaimella avautuva huohotinventtiili joka pitää vaihtaa/puhdistaa joka kerta kun peräöljyt vaihdetaan. Tukossa oleva venttiili aiheuttaa sen että öljyt pullauttaa yleensä vetarista öljytiivisteen ulos ja valuttaa sieltä peräöljyt pihalle.

Kannattaa avata ensin se täyttöproppu ja sitten vasta tyhjennysproppu. Näin saa varmistettua että saa edes sen täyttöpropun auki ennenkuin valuttaa öljyt ulos. Jos tekee toisinpäin niin saattaa ärsyttää kun öljyt on jo ulkona ja täyttöproppua ei saakaan auki...

Laatikkoon ei saa laittaa mitään muuta kuin Dexron 2 ATF öljyä, kaikista paras ja käytetyin on Mobilin ATF220. Mitään muuta sinne ei saa laittaa. Jos laitat manuaalilaatikon öljyt, on laatikko entinen hetken päästä. Öljyä menee noin 1.5-2litraa.
Perään taas riippuu vähän onko lukoton vai lukollinen. Öljyä menee 0.7-1.1 litraa riippuen perästä.

Teboililla ei ole suositusta peräöljylle lukolliseen perään. Lukottomaan perään näköjään suosittelevat Hypoid 90.
Manuaalilaatikkoon Teboil suosittelee Fluid S, Fluid E, Fluid D.

Itse suosittelisin perään joko MB:n omaa öljyä taikka Castrolia, nämä on todettu parhaimmiksi. Castrol taitaa maksaa noin 15e/litra, MB öljy noin 20e litra. Nämä siis lukottomaan perään.
Jos taas on lukkoperä niin en suosittelisi mitään muuta kuin MB:n öljyä.
Ja lootaan tosiaan Mobilin ATF220.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
jerektio
Viestit: 34
Liittynyt: 10.3.2013 16:25
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jerektio »

eli vaikka manuaalivaihteisto niin ehdottomasti automaatin öljyt? :o
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jerektio kirjoitti:eli vaikka manuaalivaihteisto niin ehdottomasti automaatin öljyt? :o
Kyllä.

Moniventtiilikuutosten ja kasien periin menee 1,3 litraa ööliä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

viewtopic.php?p=418961#418961

Vaihteistoöljyn vaihto, Mobil ATF 220 Dexron II D, MB 236.7 1,5 L. Kiristys 60 Nm (punaista) puhalla huohotin auki 2601 . _______________________
Vetopyörästö-öljyn vaihto, Mobil HD-A 85W-90, GL-5, MB 235.0 1,1 L. Kiristys 50 N, puhalla huohotin auki 3501 . _______________________
autodidakti
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Onko ideaa mitä kautta ton perän huohottimen saa pois et puhistus onnistuu? Farkussa. Mielestäki kerran koitin kiirees alakautta ja ei sinne avaintä vällii saanu.
E46 330D & E46 328i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”