Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Elikkäs miten homma pääpiirteittäin tapahtuu ja kuinka paljon öljyä laatikkoon menee :?: :?:

Täytyy tehdä itse tuo öljyn ja suodattimen vaihto, koska ei tältä seudulta näy löytyvän yhtään pajaa, joka tekisi sen järkevään hintaa :evil: Eikä ole nyt tiedossa käyntiä tuolla pohjanmaan suunnallakaan, mistä löytyy edullisia ja asiantuntevia mersupajoja :wink:

Yritin ehtiä aiheeseen littyvää juttua tuolta mekastakin, mutta ei sattunut silmään.

Ja autohan on W124 250D -91
Avatar
Xena
Ms.Mercedes
Viestit: 190
Liittynyt: 28.10.2005 10:05
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Xena »

Mulla on C 250 TD ja siihen meni 6,5 litraa joten ei varmaan kauas tuosta heitä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.

Öljypohjassa om myöskin roppu. Öljypohja irti, suodatin pois.

Kun kasaat tarkista, että oljypohjan kiinnityskohtien rivat ovat suorat / muodossaan....etteivät ole ylikiristyksen vuoksi vääntyilleet.

Öljypohjan kiristystiukkuus on 8 NM. :pappa:

Sen tiivisteen saa nimittäin helposti halkikin :!:

Laittele roput kiinni.

Kokonaisöljymäärä on 6 - 6,5 l.
Luruttele mittatikun reiästä ensin noin 3,5 l öljyä sisään.
Jos kaadat kaikki kerralla niin turbiini ei täyty ja öljyä pukkaa huohottimesta pihalle. Autokäyntiin vekslaa vaihteet läpi ja jätä P asentoon. Kaatele hiljoikseen 2,5 l öljyä sisään.
Tarkista öljymäärä....puhdistele vaan sitä tikkua riittävän kauan kunnes näet missä se öljyn pinta on. Aluksi hankalaa nähdä koska tikku nappaa sitä öljyä putkesta.

Jätä lopullinen öljyn pinta mielummin alarajaan tai hiukan yli.
Liika oljy on aina pahasta laatikon toiminalle.

Jotain tollasta :shock: :roll: :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Re: Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

jiipee kirjoitti:Elikkäs miten homma pääpiirteittäin tapahtuu ja kuinka paljon öljyä laatikkoon menee :?: :?:

Täytyy tehdä itse tuo öljyn ja suodattimen vaihto, koska ei tältä seudulta näy löytyvän yhtään pajaa, joka tekisi sen järkevään hintaa :evil: Eikä ole nyt tiedossa käyntiä tuolla pohjanmaan suunnallakaan, mistä löytyy edullisia ja asiantuntevia mersupajoja :wink:

Yritin ehtiä aiheeseen littyvää juttua tuolta mekastakin, mutta ei sattunut silmään.

Ja autohan on W124 250D -91
No vastataas nyt, vaikken asiantuntija olekaan. Öljymäärää ei tarvitse tietää niin tarkkaan, sitä on vain tarkkailtava samalla kun sitä lisää.

1. Laatikko lämpimäksi
2. Auto pukeille
3. Pohjamuovit poijes
4. Proppu auki, kuusiokulmamutteri, varovasti, on pehmeähkö
5. Valuta öljyt
6. Ota öljypohja auki, valuta tyhjäksi
7. Vaihda suodin
8. Tyhjennä turbiini (tämä jäi minulta tekemättä). Turbiinin öljyproppu on saatava pyörittelemällä näkyviin (itse turbiinista/koneelta - en tiedä?). Avaa se ja valuta öljyt pois.
9. Kokoa päinvastoin kuin yllä hajoitit.
10. Ala lirutella öljyjä sisään. 3 litran jälkeen pyöritä konetta hetki, että turbiini imee öljyä. Siten jatkat lisäilyä, tikusta katsellen. Muistaakseni tosiaan sitä menee 6-7 L. Ylimääräiset tulee huohottimesta, usko pois :D Jätä vähän vajaaksi.
11. Aja lämpimäksi ja tsekkaa pinta. Mulkkaa.

Unohdinko jotain/kerroinko väärin?

EDIT: Ääh. Glögi-Dogi ehtikin jo. Lue sen ohjeet.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Laitappa L-D mekkaan. :idea:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No jonkummoose vähä tarkemma selitykse mekkahan kirijootin :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

ja kannattaapi muistaa että se viimosten desien kaataminen laatikkoon säästetään siihen hetkeen kun kone ja laatikko ovat varmasti käyttölämmöissään.

tuppaa laajenevan reippaasti tuo tomaattiöljy, jos kylmänä täytät melkein ylämerkkiin asti niin varmasti saat haistella öljyhöyryjä jahka laatikko lämpiää...
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kiitoksia loistavista ohjeista :mrgreen: Eiköhän ne laatikon öljyt näillä neuvoilla vaihdu.

Semmosen pikkuhomman oon huomannu tuon laatikon käyttäytymisessä, että kylmänä se vaihtaa 1->2 hitaasti? Ihan kuin kävis siinä välissä vapaalla, kun kierrokset kerkiää hieman nousta, ennenkuin 2 menee pykälään. Kannattaako huolestua tuosta, vai onko kyseessä ominaisuus. Lämpimänä tuota ei tapahdu, tai sitä ei ainakaan huomaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vaihtaako muut vaihteet näppärästi? Jos kaikki luistaa niin voihan sitä painetta nostaa, eli joko kiristää vaijeria konehuoneesta tai ruuvata ruuvia lootan kyljestä. Jos taas lämpösenä toimii kun kuuluu niin eipä kai kannata paljoa ruuvailla.

Toinen neuvo on jotta käytä se lämpöiseksi. :roll:

Kolmas neuvo maksaa suunnilleen saman verran kuin laatikon peruskorjaus.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juu, kaikki muut vaihteet vaihtuu niinkuin pitää, eikä tuo laatikko minun mielestä luista. Toisaalta tämä on ensmäinen automaatti, minkä oon koskaan omistanu?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No tuo kuvailemasi ykköseltä kakkoselle vaihtaminen on just sitä luistamista.. Ajele varovasti kylmänä, luisto tappaa lootan nopsaan.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No pitää yrittää viikonloppuna vaihtaa nuo öljyt, jospa se siitä luisto sitten loppus. Vai pitääkö tässä jo siekkiselle rueta aikaa tilaamaan :ttu:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nosta aavistuksen verran paineita jos ei öljynvaihdolla asetu. Tietenkin jos on vaarana että mopo karkaa käsistä niin Siekkinen on oikea paikka ennenkuin pakka on yhtä rautaa :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juu, elikkä kiristän sitä ruuvia parikierrosta sieltä laatikon kyljestä?

Onko muuten kellään tietoa, paljonko tuon pienen laatikon saa kestämään vääntöä? Ihan sillä kyselen, jos tuo turpohulluus saa vallan :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jiipee kirjoitti:No pitää yrittää viikonloppuna vaihtaa nuo öljyt, jospa se siitä luisto sitten loppus. Vai pitääkö tässä jo siekkiselle rueta aikaa tilaamaan :ttu:
Ei kait se toosa muuten 170tkm kohdalla ala normaalisti lipsumaan? :lol:

Tuli vaan mieleen, omassakin on metrejä ainakin 317, ja pitää kuin tauti. :D
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

HVM kirjoitti:Ei kait se toosa muuten 170tkm kohdalla ala normaalisti lipsumaan? :lol:

Tuli vaan mieleen, omassakin on metrejä ainakin 317, ja pitää kuin tauti. :D
Nyt kun rupesin tarkemmin miettimään asiaa, tuota lipsumista rupesi esiintymään sen jälkeen, kun kävin pumpunsäädöllä :shock:
Elikkä pitää kiristää sitä lootikkoo, kun vääntö on koneessa kasvanut potenssiin x :wink:

Ja kun kyselemään on päästy, nii sitten vielä semmonen utelu, että mistä saapi säädettyä tuota vaihtokohtaa täyskaasu kiihdytyksessä :?:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kuormituksen säätö vaijerilla hiukan saa muutettua vaihto kohtaa, Kiristät vaan vaijeria. Pumpun säätö saa ihmeitä aikaan , lisää kiireellä paineita ettei tule vahinkoa luiston takia. Pikku laatikko kestää vahvistettuna vähän alle 400nm väännön. Omasta kypsyi pikku laatikko 10000km aikana :cry:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mikko K kirjoitti:Pikku laatikko kestää vahvistettuna vähän alle 400nm väännön. Omasta kypsyi pikku laatikko 10000km aikana :cry:
Antoiko sulla laatikon kuoret tai muut osat periksi vai alkoiko perinteisesti luistamaan ? Muistaakseni Siekkinen sanoi että pikkulaatikon saa räjäytettyä tarpeeksi kovilla väännöillä - ts rakenteet ei kestä :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
janmun
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2006 18:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja janmun »

jiipee kirjoitti:10. Muistaakseni tosiaan sitä menee 6-7 L. Ylimääräiset tulee huohottimesta, usko pois :D Jätä vähän vajaaksi.
11. Aja lämpimäksi ja tsekkaa pinta. Mulkkaa.

Unohdinko jotain/kerroinko väärin?

EDIT: Ääh. Glögi-Dogi ehtikin jo. Lue sen ohjeet.
Moi, Mistähän tuo huohotin löytyy?
T. Ensimmäinen McLaren (16 vuotta vanha) vasta hankittuna ja samalla myös ensikosketus automaattilootaan...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Huohotin on vaihteiston päällä :shock: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa. :cry:

Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia? :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sivonen kirjoitti:Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa. :cry:

Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia? :shock:
Ainakin riisselin 722.3 on rajattu 4800rpm kun taas bensan kiertää kokolailla korkeemmalle. Korkeemmalle saa kiertään ainoastaan käsin vaihtamalla. Sikäli hyvä että toimii samalla kierrosten rajoittimena.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Nomuttakunsiinähän on jo rajotin muutenkin. Mää en ala. :supersad:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No nyt on öljyt vaihdettu osittain, tietysti jäi kotiin se hylsy, mikä käy kampiakselin päähän ja en keksinyt, millä oisin sitä turpiinia saanu pyöriteltyä kohilleen :oops:

Entiset öljyt oli suunnilleen samannäköiset ja hajuiset kuin uudetkin, en tiiä millon vaihdettu viimeksi. Kiristin sitä laatikkoo 2,5 kierrosta ja nyt ei luista enää 1->2 vaihdossa ja muutenkin vaihdot muuttu jämäkämmiksi. Täyskaasukiihdytyksessä laatikko vaihtaa n.4500 kierroksen paikkeilla. Tuntuu aika reiluilta nuo kierrokset, vai kuuluuko ne olla nuin ylhäällä?

Kustannuksia tuli kaikkineen vajaa 30€ öljyineen, tiivisteineen ja suodattimineen :wink:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jiipee kirjoitti:Täyskaasukiihdytyksessä laatikko vaihtaa n.4500 kierroksen paikkeilla. Tuntuu aika reiluilta nuo kierrokset, vai kuuluuko ne olla nuin ylhäällä?
Sinneppä vaijjaaseen viiteen kiloon se pyörittellee mullaki toi 300TDT, ku oikein survoo.
No siinähä se on vakkarissa huipputehotki 4600RPM.

jiipee kirjoitti:millä oisin sitä turpiinia saanu pyöriteltyä kohilleen
Meisselillä vaan ronkkinu siitä keskeltä alhaalta reijästä...
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7115
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sivonen kirjoitti:Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa. :cry:

Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia? :shock:
Kyllä sitä voi säädellä... Muuttamalla komponentti arvoja KD-releessä. KD-rele määrää kaasupohjassa (KD-kiihdytys) kiihdytyksen maksimi kierrokset. Tai sitten se vaijeri kun sitä kirii tarpeeksi mutta pintakaasu vaihdot menee pelkästään vaijeria kirimällä liian koville kierroksille.

KD-rele antaa virran KD-solenoidille silloin kun kaasupolkimen alla oleva nappi on pohjassa. Ja ko. rele katkaisee virran kun kierrokset on releeseen ennalta säädetyllä tasolla. ---> Laatikko vaihtaa isompaa...
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Rässi66 kirjoitti:
jiipee kirjoitti:millä oisin sitä turpiinia saanu pyöriteltyä kohilleen
Meisselillä vaan ronkkinu siitä keskeltä alhaalta reijästä...
Kylläpä oli se turpiini niin silee ettei meisselillä saanu ronkittua, arvaa yritinkö :ää:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Lucky-Dog kirjoitti:Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Nyt rupesin kännipäissäni miettimään asiaa, et kait sinä tarkoita tuolla ropulla sitä mikä näkyy siitä öljypohjan takapäässä olevasta reiästä??? Siis se mikä on vaakatasossa?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jiipee kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Nyt rupesin kännipäissäni miettimään asiaa, et kait sinä tarkoita tuolla ropulla sitä mikä näkyy siitä öljypohjan takapäässä olevasta reiästä??? Siis se mikä on vaakatasossa?
Ei ku siinä turpinissa on omansa. Ronki kovempaa, niin pyörii/löytyy se sieltä.
Ei kai se P-asento lukitte sitä etupäätä askista. Ei varmaan. Juu ei.
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Turbiini on ihan siinä vaihteiston etupäässä....askihan levenee eteenpäin mentäessä. Siinä levennyskohdan keskivaiheilla on alaosassa aukko.
Pyörittele se turbiinin roppu siihen aukon kohdalle.

Se lukitus tapahtuu vaihteiston takaa-osasta ja lukittee karpaasin :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”