Pientä remonttia, onnistuuko kotioloissa?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1590
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Pientä remonttia, onnistuuko kotioloissa?

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onnistuukos kardaanin kannatinlaakerin ja rättinivelten vaihto kotioloissa? Onko paha homma vaihtaa vai vaatiiko erikoistyökaluja/tekniikoita? Entäpä takakelkan puslat? Mites sitten moottorin kannatintyynyjen vaihto? Kestääkö konetta nostaa öljypohjasta (300D)? Käytössä on pelkästään ajoluiskat ja hydraulitunkki.

Mielellään tekisin itse noita remontteja tuohon autoon, jos vaan vähänkin pystyn, vaikka tilat eikä työkalut olekaan kaksiset. Säästää kuitenkin pitkän pennin kun korjaa itse.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös öljypohja ole valettua alumiinia... :roll: Koneen kannattimesta voisi mielummin kokeilla sitä nostoa, jos vain tunkki jotenkinpäin sopii sinne.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kyllä nuo remontit kotioloissa onnistuu...

Itse olen tunkannut aina konetta öljypohjasta kun olen tukikumet vaihtanut, tunkin päälle vaan sellanen vähän isompi puulevy niin ei tule paino liian pienelle alueelle...

Rättinivelet on helppo vaihtaa kun kardaani on irrallaan.
Tukilaakerin olen vaihtanut prässissä, eli prässännyt ensin uuden laakerin siihen kumeen kiinni ja sen jälkeen koko paketin taas kiinni kardaaniin...

Takakelkan puslat on sitten asia erikseen. Niitä en lähtisi itse vaihtamaan ilman asianmukaisia työkaluja/tiloja...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kardaanissa on omat haasteensa. Keskinivelen etupuolella on kardaanissa tolkun kokoinen, jotain 36mm mutteri, joka täytyy löysätä, että kardaani pääsee lyhenemään. Mutteriin on aika hankala päästä käsiksi, koska pakoputki menee kardaanin kohdalta. Itsellä oli pakoputki irti kun kardaania irroittelin. Kotioloissa tehtävä remontti on kuitenkin tässäkin kyseessä.

Moottori kestää nostaa öljypohjasta, jos tunkin väliin pistää jotain tukevaa puuta, vaikkapa kakkosnelosen. Se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen paikka nostaa moottoria.

Puslien vaihtaminen on mahdollista, mutta homma on niin ikävä että se kannattaa teettää korjaamolla. Ainakaan ilman ajosiltanosturia ei siihen hommaan kannata ruveta. Hyvä asentaja osaa ja uskaltaa käyttää oikeita työkaluja ja menetelmiä, joten homma joutuu, eikä hintakaan siten hirvitä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Juu, mulla muun remontin yhteydessä reilu vuosi sitten vaihdettiin takakelkan etummaiset puslat. Puolisen tuntia, ehkä 3 varttia, siihen meni, vaikka toinen puoli oli pahasti jumissa. Rahan säästämiseksi ei kannata itse tehdä tuota hommaa.. Säästää niitä rahoja sitten "mukavammissa" hommissa, kuten 300D:n etuputken vaihdossa :lol: kun piti takuuseen hakea vielä uusi putki ja pihalla vesisateessa vaihtaa :oops:

Edit: added " and " :lol:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1590
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

veppe kirjoitti:Juu, mulla muun remontin yhteydessä reilu vuosi sitten vaihdettiin takakelkan etummaiset puslat. Puolisen tuntia, ehkä 3 varttia, siihen meni, vaikka toinen puoli oli pahasti jumissa. Rahan säästämiseksi ei kannata itse tehdä tuota hommaa.. Säästää niitä rahoja sitten "mukavammissa" hommissa, kuten 300D:n etuputken vaihdossa :lol: kun piti takuuseen hakea vielä uusi putki ja pihalla vesisateessa vaihtaa :oops:

Edit: added " and " :lol:
Jees, taidan jättää korjaamon hommiksi nuo kartaani- ja takakelkkajutut. Moottorin tyynyt varmaan saan ite vaihdettua. :) Minä vaihdoin viime keväänä keski- ja takaputken vesisateessa :lol: Ahdasta oli kun sai vain yhden kulman kerrallaan tunkilla ylös... :shock: Noissa saksan versioissa ei ole korotettua maavaraa niinkuin suomi-malleissa :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Wikke kirjoitti:Jees, taidan jättää korjaamon hommiksi nuo kartaani- ja takakelkkajutut. Moottorin tyynyt varmaan saan ite vaihdettua. :) Minä vaihdoin viime keväänä keski- ja takaputken vesisateessa :lol: Ahdasta oli kun sai vain yhden kulman kerrallaan tunkilla ylös... :shock: Noissa saksan versioissa ei ole korotettua maavaraa niinkuin suomi-malleissa :lol:
Itsekin kävin toissa viikolla Haukiputaalla kardaanikumin + laakerin vaihdossa. Ajattelin, että olisi ollut isompikin homma mutta homma meni suurin piirtein näin:
-auto ylös
-katin suojakilpi irti (ei taida olla riisselissä)
-takarätin pultit irti
-kannatinlaakerin pultit irti
-nykäistään kardaanin takapää pois :shock:
-ruuvipenkkiin kiinni
-naputellaan vanha laakeri pois
-uusi laakeri kiinni kumiin
-naputellaan laakeri akselille
-romut takaisin paikoilleen

Puoli tuntia meni.

Eli minulla tuo keskimutteri ei ollut hirveän tiukalla ja ei kai se varmaan saakaan olla. Pitäähän sen jostain joustaa lämpölaajenemisen yms. takia. Joskus on ollut kuulemma semmoisia tapauksia, että mutteri on ollut niin tiukalla, että on joutunut ottamaan koko kardaanin pois ja silloin pitää jo pelleillä pakoputken kanssa yms. kivaa. 300D:ssä on vissiin järeämpi laakeri, joten se voi tieten olla tiukemmassa.

Moottorin kumit vaihdoin itse (serkkupoika ja setämies olivat kyllä apuna). Homma mani pitkälti Juben neuvomalla tavalla mutta uudet kumit olivat sen verran korkeammat, että ne olivat melko työläät asennettavat. Moottori ei meinannut nousta tarpeeksi korkealle vaan ojan puolelta piti irrottaa moottorin kannatinkorvakko, jotta mokoma mulikka saatiin paikoilleen. Tyynyt on alhaaltapäin kiinnitetty 8 mm:n kuusiokolopulteilla ja suosittelen käyttämään niiden irrotuksessa pulttipyssyä, jos semmoinen vain on. Ovat p*rulaiset melko syvällä runkopalkin kolossa eikä niihin ainakaan selällään maatessa meinaa saada kunnon vääntöä, että irtoaisivat.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Wikke kirjoitti: Jees, taidan jättää korjaamon hommiksi nuo kartaani- ja takakelkkajutut. Moottorin tyynyt varmaan saan ite vaihdettua. :) Minä vaihdoin viime keväänä keski- ja takaputken vesisateessa :lol: Ahdasta oli kun sai vain yhden kulman kerrallaan tunkilla ylös... :shock: Noissa saksan versioissa ei ole korotettua maavaraa niinkuin suomi-malleissa :lol:
Ens kerralla teet ns. Vilenin pukit:

1) Auton etu- ja taka-akseleiden väliin 2x2 parru tai isompi, n. 3 m pitkä
2) Takarenkaiden eteen, parrun päälle 2x8 lankut
3) Aja lankkujen päälle
4) Kiiloja etupyörien eteen ja käkkäri päälle

Eikun pönttöjä vaihtamaan. Kokeiltu. Nopea, helppo, halpa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”