124 250 20V Diesel Farkku jymisee?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
PETU
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2006 12:18
Paikkakunta: Kangasniemi

124 250 20V Diesel Farkku jymisee?

Viesti Kirjoittaja PETU »

Mikähän on autossani vikana, kun yli 100 km/h:n nopeudessa sisään tulee matala jyminä. Se on aika heikko, mutta kun autolla ajelee enemmän niin se häiritsee. Ilmiö on mielestäni vain 5-vaihteella, 4:lla sitä ei kuulu. Olen tasapainottanut kardaanin, vaihtanut rättinivelet, kannatinlaakerin, vaihtanut vetoakseli puolelta toiselle, tarkastanut takakelkan kumit yms. aina vaan jymisee. Nyt eräs kaveri epäili vaihdelaatikkoa, etenkin sen kardaaniakselin laipan laakeria. Pitäisköhän teettää laatikkoon laakeriremontti? Harmittaa jos se on turha. Laittakaa vastauksia, jos vähänkin on hajua asiasta. Kiitos
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tere tulemast mese foorumi. :D

Heti olin jo kirjoittamassa että kardaanin laakeri tai nivelet, mutta nepä olikin jo vaihdettu. Eipä sitten muuta tule mieleen kuin moottorin iskunvaimentimet ja kumityynyt. Tai tosiaan kardaanin jatkeena olevat perän ja lootan laakerit saattavat jyristää.

Koliseeko laatikko kun auto käy tyhjäkäyntiä ja vaihde on vapaalla? -> kytkinlevyn jouset.

Menee kyllä ihan arvailuksi. :oops: :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
PETU
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2006 12:18
Paikkakunta: Kangasniemi

Jymistäjästä

Viesti Kirjoittaja PETU »

Laatikko on ihan hiljainen ajossa ja paikallaan käyttäessä. Myöskään öljyvuotoja ei siinä ainakaan takapäästään ole. Kytkimen puolelta taitaa kampuran stefa itkeä vähän. Moottorin tyyny on toinen vaihdettu, ja toinenkin tuntuisi ehjältä. Hankala vika paikallistettavaksi!! Auto kun muuten on hiljainen, niin kaikki äänet korostuu. Ajaessa kyllä tuntuu, että pientä värinää on takapuolella aistittavissa, samalla se kuuluu jyminänä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7115
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaksoismassa vauhtipyörä tai kytkinlevyn jouset... Taitaa tuon ikäisessä olla tuo kaksoimassavauhtipyörä ja jäykkä levy.

Entäs perämurikan kiinnitys kumit?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Parin mersun jyrinään kypsyneenä väittäisin minäkin kytkinlevyn jousia tai vaihtoehtoisesti kaksoismassavauhtipyörää. Jos tuo vaimennus on väsynyt, niin värinä pääsee voimansiirtoon ja sieltä koriin. Ei ole mitenkään epätavallista että 250/300D manuaalivaihteisena jyrisee.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
PETU
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2006 12:18
Paikkakunta: Kangasniemi

Alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja PETU »

Miten se kaksoismassavauhtipyörän vaimennus on korjattavissa? Pitääkö koko vauhtipyörä uusia, vai onko siinä jokin korjausmahdollisuus? Mikähän mahtaa olla hintapolitiikka? Kiitos muuten vastauksista kaikille.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja Generig »

Onko kesärenkailla sama vika havaittavissa? Ettei olisi joku gumi viallinen jollain tapaa. Renkaista lähtevien äänien kirjo on aika laaja läpsyttämisestä aina vinkumiseen asti.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Renkaat saattaa olla yksi vikakohde. Tarkistaisin myös esim vaihteiston ja perän tukikumit. Farkussa takapyöränlaakerit aiheuttavat myös kuminaa jos ovat huonot. Oma farkkuni jyrisi aikasta kovaa kun ostin sen. Nyt olen vaihtanut kardaanin tukilaakerin kumeineen, uudet renkaat vanteineen (vanhoissa kudos pettänyt ja vanteet huonot) ja kummatkin takapyöränlaakerit. Nyt on jo aika hiljainen, tosin kovemmissa vauhdeissa vielä pientä jyrinää havaittavissa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tämä on kysymys joka näyttää nousevan aika ajoin pinnalle - 250TD:n manuaalilla aiheuttama jyminä tietyillä kierroksilla :roll:

Hienoa että joku on saanut autonsa hiljaiseksi mutta omakohtaiset kokemukset ovat sellaiset että en ole yhdelläkään hiljaisella ajanut vaan kaikista on kuulunut joku jyminä tai kumina :cry:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yhdessä samanlaisessa autossa takaäänenvaimennin aiheutti tuontyyppistä kuminaa nopeuksilla ajettaessa. :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Meikällä on varmaan kaikki nuo edellä mainitut ongelmat tuossaa omassa vanhemmassa vitoskoneella. :happy:

Ainakin takapönttö kumisee johonkin, ikävän kuuloista ja vaikea paikallistaa :D Kumityynyt on niin huonot ettei konetta käsin paljoa heilutella :D Vaihelaatikkokin joskus pomppii mukana tyhjäkännillä (on muuten hirveä kolina) :D ja sitten vielä tuntuu että tuo kardaanin tukilaakeri hieman rohisee pakkasilla ja kaikenlisäksi perä ulvoo :D

Joka tapauksessa aivan mahtava ajaa vaikka tietyillä kierroksilla jyrisee hieman, ja pikkuhiljaa noita ongelmia pätkin poissa, seuraavana kai noi tukigummit ja moottorin tämä värähdyksenvaimennus-iskari :D

Vähän ot:ta mutta taitaa tosiaan olla tämä jyrinä erintoteen vitoskoneissa vähän näiden kaikkien osien summa, eli enemmän ominaisuus kuin vika :D

:happy: :happy:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Isällä jyrisi 250 D vuosia niin, että joka vaihteella kierrosten ollessa 1700-1800 ääni oli sietämätön. Kytkinrempalla kaikki äänet hiljeni, ja on taas niin hiljainen joka kierrosluvulla kuin Mersun pitää ollakin.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja Melitos »

PETU kirjoitti:Miten se kaksoismassavauhtipyörän vaimennus on korjattavissa? Pitääkö koko vauhtipyörä uusia, vai onko siinä jokin korjausmahdollisuus? Mikähän mahtaa olla hintapolitiikka? Kiitos muuten vastauksista kaikille.
Eipä niitä ole korjattavaksi tarkoitettu. Ainakin joillakin merkeillä vauhtipyörän vaihto kuuluu periaatteessa huolto-ohjelmaan kytkimen vaihdon yhteydessä. Hinnoista en osaa sanoa, ehkäpä www.kl-varaosat.fi tietää enemmän.
I drive an Opel. What's your excuse?
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Mulla aiheutti jytinät ja jyrinät farkun sisälle vetokoukun nupin takana olevaan raudan päähän ottava taka äänenvaimentimen reuna.Sitä ei huomannu potkimalla eikä paikallaan käyttämällä vaan pelkästään ajossa kun putki lämpeni,ja jos lätäkköön osu niin ryminä oli kaamee.Jälki takapöntössä oli pieni ettei ois usko0nu että äänen päästää,mutta ku näytin rälläkkää siihen raudan reunaan niin AAAHH autuas hiljaisuus :lol:
230TE vm.86 Koirankoppi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos siihen jymisevään 250:n laittaa normaali vaihteiston paikalle automaatti laatikon niin se on ainut mahdollisuus saada se jyminä kokonaan pois. Olen minäkin muutaman kanssa tapellut eikä se ääni poistu kuin automaatilla tai pitämällä virta avaimet taskussa :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
PETU
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2006 12:18
Paikkakunta: Kangasniemi

Alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja PETU »

Joo.. taitaa olla parasta kuunnella sitä jyminää. Se on kuitenkin kohtuullista. Häiritsee tietysti muuten hiljaisessa autossa. Pitää selvittää se vauhtipyörän ja kytkimen hinta, ja vaihtaa jos katson tarpeelliseksi. Muuten kytkin toimii ja on hiljainen. Vanteet ja renkaat ovat ok, olen kokeillut muillakin pyörillä. Takapönttö ei ota kiinni, tutkittu on. ( sekin siinä yhdessä vaiheessa oli, mutta ääni oli silloin paljon voimakkaampi) Se automaattihomma olisi hieno juttu, oliskohan suurikin työ jos sellaiset romppeet jostakin löytyisi. Mitähän mahtaisi maksaa ehjät käytetyt?
Kiitos vielä mielenkiinnosta! Meikäläisellä lopppu aika äkkiä tuo tarkempi tieto. terv. Risto Pölkki
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Takavaimennin voi kumista vakkei se ota mistään kiinnikään.
Kumina tulee vaimentimen sisältä :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”