Tärinää ja jyrinää 300D:ssä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Tärinää ja jyrinää 300D:ssä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Tästä asiasta on kyllä puhuttu kyllä jo jonkin verran eri keskusteluissa, mutta päätinpä nyt silti avata oman ketjunsa tälle.

300D:ssä (vm. 90, 5-vaihteinen manuaali) esiintyy erittäin kiusallinen, tärinään ja jyrinään liittyvä ongelma. Tässäpä ongelman kuvausta:

Show alkaa noin mittarinopeudessa 60 km/h. Silloin tuntuu, kuin tiessä olisi pientä kuoppaa (testattu eri teillä useita tuhansia kilometrejä, joten ei ole tiestä kiinni). Tärinän taajuus nousee nopeuden noustessa. Noin nopeudessa 80-90 km/h tärinä muuttuu hiljalleen matalaksi jyrinäksi, joka voimistuu nopeuden noustessa. Mittarinopeudessa noin 120 km/h ja siitä ylöspäin jyrinän taajuus nousee sen verran korkeammaksi, että se sekoittuu muuhun meluun. Moottorijarrutuksessa jyrinä vaikuttaisi olevan hieman voimakkaampaa. Jyrinään ei vaikuta kytkimen painaminen pohjaan, vapaalla rullaaminen eikä käytettävä vaihde (jyrinä siis on ja pysyy). Lisäksi jyrinä vaikuttaisi olevan hieman vähäisempää, kun auto ei ole vielä "lämmennyt". Lämpimänä jyrinä on sen verran voimakasta, että matka-ajossa on tympeää ajella pitempiä aikoja yli 90 km/h nopeudella.

Kardaaniin on vaihdettu seuraavat osat:

molemmat rättinivelet
kannatinlaakeri kannattimineen
ristikko ja keskityshelat + tasapainotus

Ensimmäisen tasapainotuksen jälkeen käytin pirssiä vielä uudelleen tasapainotuspajalla, kun jyrinä ei loppunut. Tarkastivat putken vielä kerran ja totesivat, että tasapainossa on.

Tuntuu, että osien vaihtamisen jälkeen tärinä ja jyrinä ovat pahentuneet. Ensin kovempaa jyrinää kuului vain vedätettäessä.

Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Kytkin hiluineen vaihtoon? Perä? Vetarit? Pyöränlaakerit? Kytkyttimen vaihto vois kyllä olla muutenkin ajankohtainen, ottaa nimittäin aika ylhäältä. Mitä lie koirankoppia Heinrich vejelly perässä pitkin Saksanmaata ja Alppeja... :?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jatkokysymys:
Kuinka kranttu Mersu on muuten siitä, että kardaani sattuu "oikein päin" vaihdelaatikon ja perän laippohin? Eli jos kardaania käyttää irti, niin pitääkö ennen irrotusta lyödä merkit myös noihin häkkyröihin?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

eikait sillä mittää merkitystä oo mitenpäin sen kardaanin sinne laatikkoon kiinnittää, lie tuo tehtaalla symmetriseks ja pyöreeks leikattu :shock: kuhan kardaanin puoliskoiden väliset merkit ovat kohdallaan ja kardaani tasapainossaan. kardaanista nuo jyrinät sulla varmaan tulee
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Roobert kirjoitti:kardaanista nuo jyrinät sulla varmaan tulee
En usko (tai ainakaan halua uskoa), että kardaani olisi enää epätasapainossa, kun tasapainotus on tehty ja sen päälle vielä kertaalleen tarkastettu. :?

Voikohan kytkin olla tärinän lähde, vaikka kytkimen painaminen ei tärinään vaikutakkaan?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Jotenkin en jaksa uskoa, että jyrinä tulis enää kardaanista. Laatikon tukikumi, hmm... :?

Ens viikolla vien pirssin pajalle, jossa pyörittelevät vehjettä nosturilla ja yrittävät paikantaa jyrinän lähdettä. Toivottavasti löytyy...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

rolle kirjoitti:Jotenkin en jaksa uskoa, että jyrinä tulis enää kardaanista. Laatikon tukikumi, hmm... :?

Ens viikolla vien pirssin pajalle, jossa pyörittelevät vehjettä nosturilla ja yrittävät paikantaa jyrinän lähdettä. Toivottavasti löytyy...
Minä jaksan uskoa vieläkin kardaanivikaan :wink: Jos moottorin kiinnitys, myös takapään (eli vaihteiston) on kunnossa, niin minä henk.koht. kokeilisin varmasti jyrisemätöntä kardaania vastaavasta autosta. Tuollainen tärinä ja jyrinä tekee autoilusta v.....maista (vastenmielistä). Voin olla väärässä, mutta tuollaisessa kokeilussa ei paljoa voi menettää, ja silloin asia ainakin varmistuu.
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Itselläni melko samantapainen vika, tosi auto on w202 c180 aut.
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=32161

Jos jotain uutta selviää niin kirjoittele ihmeessä tänne!
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kiristää sen kardaanin poorin mutterin nii jyrinät loppuu
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
baxter
Viestit: 22
Liittynyt: 20.6.2011 22:27

Viesti Kirjoittaja baxter »

Mulla ei ainakaan ole boorien kiristys mutteria, se kardaani vaan tökätään siihen booreihin ja suojakumi päälle ja se on siinä...
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Pirssi kävi Ylämaan pajalla täällä Jyväskylässä. Siellä olivat nosturilla pyöritelleet vehjettä ja ihmetelleet, mutta tärinän aiheuttajaa ei löytynyt. :( Pajan toinen nokkamies oli vissiin itse tutkiskellut tapausta ja sanoi, että hankala sanoa mikä tärisee, kun koko nosturi lähtee tärisemään tietyssä nopeudessa. Sanoipahan vielä, että tärinä kyllä tuntuu kardaanin tärinältä, mutta samaan hengenvetoon mietti sitä, että kun aksila on kuitenkin käynyt tasapainotuksessa jo pariinkin kertaan...

Rupiaa kyllä jurppimaan tuo jyrinä, muuten ois autolla mukava taittaa taivalta. :x

Kuka lainais tärisemätöntä kardaania? :shock:
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

yks vaihtoehtohan on tietysti vetoakselit tai takapyörän laakerit, kannattaiskohan niitä lähtee tutkimaan seuraavaks vai onko jo tutkittu :roll:
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Minkälaiset vanteet ja renkaat on? Jos ei ole keskireiältään täysin sopivat voisivat aiheuttaa tärinää...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Roobert kirjoitti:yks vaihtoehtohan on tietysti vetoakselit tai takapyörän laakerit, kannattaiskohan niitä lähtee tutkimaan seuraavaks vai onko jo tutkittu :roll:
Ylämaan kaverin mukaan takapyörän laakereista ei pitäisi tuon tyyppistä ääntä lähteä. Voihan tosin olla, että hänelle ei ole ennen sattunut kohdalle tuon tyyppistä laakerivikaa, vaikka ilmeisen kokenut mersujen kanssa onkin. Vetareista ei tainnut muuten olla puhetta. Pitäsköhän sinne kumin alle yrittää ruiskutella vaseliinia? :?
Multiviri kirjoitti:Minkälaiset vanteet ja renkaat on? Jos ei ole keskireiältään täysin sopivat voisivat aiheuttaa tärinää...
Kesä- ja talvirenkaat on mersun alkuperäisillä peltivanteilla, ET49 ja oliko muistaakseni 6,5 tuumaa leveät. Molemmilla renkailla tärinä on samanlaista, joten renkaat lienevät suljettavissa vika-arvelujen ulkopuolelle.

Hoh hoijaa, ei tuolle talvella jaksa mitään tehdä. Antaa jytistä vaan, jospa sieltä joku paikka antais periksi, niin selviäis vikakohde. Täytynee keväällä miettiä jotakin, vaikka alkaa vaihtamaan osia kohde kerrallaan ja katsoa, milloin jyrinä katoaa... (jos katoaa) :P
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ei taida johtua vanteista. Tuli mieleen että jostain oisin lukenu että kun vaihtaa sen kardaanin kannatinkumin kannattaisi käydä ajamassa jonkun matkaa ja sitten löysätä tukikumin pultit ja kiristää uudelleen. Näin se asettuu paremmin paikoilleen
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Mulla on mersussa aivan sama vika. Ottaa hermoon ihan tautisesti jyrinä ja tärinä. Kylmänä jyristää enemmän. Muutaman kilometrin jälkeen hiukan helpottaa.
Aina kun vähänkin yrittää korjata, vika pahanee. Illalla sängyssä unta odotellessa ja mersuasioita miettiessä jos sattuu kardaanin (tai mistä lie tärinä tuleekin) tärinä tulemaan mieleen, niin aamulla tärinä on entistä kovempi. Tähän kun loppu tulisi, muu kuin paali, niin hyvä olisi.

Tähän mennessä seuraavat asiat korjattu ja tutkittu:
- kardaaniin uusittu kaikki kuluvat tai muuten vaihdettavissa olevat osat ja kardaani tasapainoitettu
- jarrulevyt eteen ja taakse uusittu
- pyörän laakerit tarkastettu ja taakse uusittu
- renkaat tasapainoitetettu ja nyt alla olevat talvirenkaat alle 300 km ajettu
- alustan väljyydet tarkastettu moneen kertaan. Ei mitään missään ja isoilla raudoilla väännelty ja rynkytetty
- vetoakselit vaihdettu

Eiku aina pahenee :evil: . Tuskin enää paikat pysyy hampaissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”