722.4 öljyhävikki ja välivapaat

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

722.4 öljyhävikki ja välivapaat

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nyt alkaa mennä jännäksi tämän laatikon kanssa pelaaminen.. alkujaan laatikossa ei ollu mitään vikaa paitsi reilummalla kaasulla kiihdyttäessä 2 -> 3 vaihto luisti ja sekin korjaantui kun nosti paineita 1.5 kierrosta.

tässä välissä vaikka laatikossa ei vikoja ollutkaan ja pelasi oikein tarkistin öljyt eikä tikku kastunut ollenkaan, merkki nousi oikeaan kohtaan vasta kun lisäsi öljyä 1.3L :shock:

nyt on kuukauden päivät pelannut kunnes useampi päivä sitten yhtäkkiä alkoi ilmetä välivapaita kiihdyttäessä. ensimmäinen ilmeni kun normaalisti kiihdytin liikennevaloista niin 2 -> 3 vaihdossa katkaisi vedon, nakkasi kiekat tappiin ja vasta sitten meni vaihde päälle. tämän episodin jälkeen pelasi taas noin viikon täysin normaalisti kunnes nyt on joka aamu alkanut kylmänä tekemään tuota eli isommalle vaihdossa käyttää vetoa pois päältä, kiekat nousee ja sitten rykäsee isomman vaihteen silmään sekä kierroksetkin on 1000 korkeammat ennen lämpeämistä :roll:

tarkennettuna eli jos lämpimänä lähtee kiihdyttään vaikka kakkosella ja kierrokset on 1500 kieppeillä niin veto alkaa heti kun painaa kaasua mutta kylmällä koneella kun kierrokset on 1500 ja painaa kaasua niin veto alkaa vasta 2500 ja siinä välissä on pelkkää tyhjää :?:

tämän kyllä varmaan selittänee yksinkertaisesti se että kun juuri äsken tarkistin taas öljyt niin tikku on ihan kuiva :hang: en ymmärrä mihin melkein 1.5L öljyä katoaa näkymättömästi kun isompia vuotoja ei ole, ainut mikä vuotaa on öljyletkut jotka tulee syylärille, mutta nekin vuotaa niin vähän että yön yli ollessa parkissa alla saattaa olla yhdestä kolmeen pientä tippaa.

enteileeköhän lopun alkua vai onko tuolle mitään järkevää tehtävissä? paineiden nostolla tuskin on mitään hyötyä kun ei luista ja öljyjäkään ei viitsi alkaa vain siinä mielessä vaihtamaan JOS saattaisi auttaa, sekin huvi kuitenkin maksaa melkein puolet uudesta laatikosta.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

rupee metsästämään toimivaa lootaa tilalle, noita 722.4 laatikoita kun saa sen verran edullisesti ettei uusien osien ostamista kannata harrastaa paljoa.

Öljyvuodosta on paha sanoa. turbiinin kaulalta joskus tiputtelee.
Nuo muut häiriöt vois johtua jostain vuotavasta tiivisteesta laatikon puolella, tai sitten öljypumppu on ottanut nokkiinsa vähillä öljyillä ajosta.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laatikon alipainemodulaattori voi vuotaa ja silloin öljyt menee alipaineletkujen kautta moottoriin.


Diiseleissä moottoriöljyn sekaan ja bensoissa imusarjaan ja sylinterien kautta savuna ilmaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

taas meni juuri se 1.3L lisää öljyä että merkki oli puolivälissä ja kylläpä taas pelaa napakasti, toinen asia sitten kuinka kauan :roll:

Alipainemodulaattorin tuskin vuotaa sillä kuskinpuoleinen kylki oli täysin kuiva sekä moottorin öljytikkuun ei ole tullut 6tkm aikana milliäkään lisää tavaraa. sen sijaan vänkärin puoli oli kosteassa öljytöhkässä, mutta mitään erityistä lähdettä ei sotkeutumiselle löytynyt ainakaan äkkiseltään. Myös turbiinin luukku oli ympäriinsä ihan öljyp*askassa, yhden laatikoita värkänneen harrastajan kanssa vaihdoin pari sanaa luurin välityksellä ja pikainen veikkaus oli että pakissa voisi olla vika ja pukkaa öljyt turbiinin kautta pihalle. ei nimittäin puolitoista litraa öljyä alle kuukaudessa voi tuosta vaan hävitä ja kun ei tee länttiäkään seisonnan aikana niin kuulostaa tässä vaiheessa ihan loogiselta tuo pakin falskaaminen, jos vuotaa kun käyttää pakkia niin sitä tuskin tulee huomattua ihan heti. paitsi jos tulee heti kerralla laatikko tyhjäksi ja näkyy kunnon vana :lol:

iltasella ois tarkotus käydä nosturilla tutkimassa, jos sieltä jotain selviäisi.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nosturilla käyty ja vuotokohdaksi paljastui kumpikin lauhduttimen letku. tyhjäkäynnillä jo tiputteli kokoajan ja läntti synty lattiaan jo parin minuutin käytöllä. sattui löytymään samanlaiset ehyet niin tuli sitten samalla nostolla vaihdettua ja toistaiseksi on pysynyt kuivana, pitää vielä tarkistaa öljymäärä ja seurailla että pitääkö :wink:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

hyvä että öljyvuoto selvisi :-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”