Tukilaakeriko?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Tukilaakeriko?

Viesti Kirjoittaja Köster »

Kuuluu semmonen hiukan laahaava naputus vedättäessä auton takapäästä
Penkin alta. Tovin ku ajaa ääni häipyy. Naputuksen taajuus muuttuu kierrosten ja nopeuden kasvaessa tiheämmäksi. 30-50 kmh vauhdissa komeimmat saundit ja kylmänä.
Onko tuttu juttu jollekkin?
Mites vetarin nivel oireilee?
300D turbo -92 sedan kyseessä 350 000km mittarissa ja automaatti.
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Tukilaakeriko?

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Minulla tenavassa oireili pitkään ja paheni ajan kuluessa. Ilmeni siten että aluksi kuului takaa alta kolaus vetotilan vaihtuessa. Myöhemmin alkoi kylmäna naputtaa nopeuden suhteessa kylmänä. Myöhemmin myös lämpimäna. Lopulta kovaa kolketta.
Tukilaakerihan se siellä kolisteli. Tukikumista ei ollut kuin riekaleet jäljellä. Jos ei olisi ollut suojarautaa alla niin tiellehän se olisi pudonnut. Nyt heitti volttia ja kolisteli lattiaa. :rollin:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Jaahas, ajetaampa Nosturille ja tutkitaan, eipä viitti lomille lähtee riskiä kartoittamatta seikkailemaan.
Osat lienee edullisesti saatavissa tiedä sitten mistä huokean nosturipaikan taikoo espoon seutuvilla.
Muuralan neste velottaa 9e puolesta tunnista.....siellä vois tuon diagnoosin varmistaa.
Tai jos oiken nuukana extremee innostuu harrastamaan kaipa tuon voi nostaa
Hallitunkilla /ajorampeilla ym. Virityksillä parkkipaikallakin ahtaaseen asennuskorkeuteen ja alkaa sitte räntäsateessa nauttimaan harrastuksestaan. Turvallisuus ennen kaikkea jne...😀!?

Paljon kiitoksia vinkistä. Netti diagnoosi katsotaan tehdyksi ja tilipäivänä sitten KL tai vastaava saa ilmeisesti laakerin kumeineen kaupaksi jahka varmistetaan tapaus vielä nosturilla tutkien syylliseksi 😎!.
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Tukilaakeriko?

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Voipi olla melkoista extremeä tuo parkkipaikkaremontti. Ainakin tenavassa on pakoputkisto otettava tieltä pois, kardaanihan on irroitettava kokonaan. Muuten, muista kohdistusmerkit!
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Re: Tukilaakeriko?

Viesti Kirjoittaja Köster »

nollajakari kirjoitti:Voipi olla melkoista extremeä tuo parkkipaikkaremontti. Ainakin tenavassa on pakoputkisto otettava tieltä pois, kardaanihan on irroitettava kokonaan. Muuten, muista kohdistusmerkit!
Juu, tutkitaan ny ensin miten putket ym. Siellä risteilee , luultavasti ulkoistan homman jos sattuu kalenterit natsaamaan.
Viidellä kympillä saa KL osina tukikumin ja laakerin näemmä.
Ei vastaavaa hyötyä kympin takia motonettiin vaivautua, lienee laadukkaampi tuo KL :n toimittama kampe, toivottavasti ainakin.

Tänk juu vaan , katellaan miten natsaa moisen korjaaminen.
Yhden lauantai päivän , kun nosturilla osat valmiina projektiin varaa ei pitäs kiirettä tulla ja ehtii vielä saunomaankin hyvällä tuurilla😉!
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Riippuu tieten autosta mutta ei aina tarvitse ottaa koko jordaania irti. 230 TE:ssä ja E 320 T:ssä sai takapään erikseen irti. Siinä päässähän ovat sekä laakeri että ristikko. Joskus ne etupään pultit on tympeästi laatikon kannatinreudan takana. Loikkariautomaatissa tosin olivat hyvin näkösällä.

Myös riippuu autosta pakoputken irrotustarve. 320:ssä sai koko akselin pois pakoputkea irrottamatta. Kannattaa tutkia, mitä omassasi tarvii purkaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Jos nyt koko lauantai päivän varaa projektiin eikä ihan kaikkia pultteja pillillä tartte aukoo saattas tuo lauantaipäivä riittää jaksan uskoa.

Tuhlataan tuo kymppi nosturilla ja eiku tarjouksia kysymään jahka syyllinen antaa merkkejä rikkoontumisestaan myös silmämääräisesti ja käsin tunnustellen...

Kyllä se siitä varmaan lutviutuu jahka asiaan perehtyy.

Leimasetäkin kehuskeli nootta ajelet tuolla vielä monta vuotta ku käytin syynissä ja utelin kulkineen kuntoa.

Kaipa se on jälleen mentävä köyhän sinne minne köyhä kuuluu......
Monttuun ja mersun alle😎.
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Köster kirjoitti:Kaipa se on jälleen mentävä köyhän sinne minne köyhä kuuluu......
Monttuun ja mersun alle😎.
:kakka:

Ei ainakaan 230E:ssä tarvinnu pakoputkea irrottaa muistaakseni. Vaan se alumiinilevy/lämpösuoja siitä pakoputken ja kardaanin välistä, eestä yhellä ja takaa kahella kiinni.

Tenavassahan pakoputki menee hieman eri reittiä joistain kohtaa.

Onnistuuhan se neljällä pukillakin missä on ramppi, ei tarvii maan alle mennä, ja naapurit pääsee helposti seuraamaan työn edistymistä, sekä antamaan neuvoja parkkipaikalle. :halm:
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Joutuu irroittamaan 230E:ssä putken, muuten aika hankala. Itse nostin pihalla oikean kyljen ylös, että mahtuu irroittamaan pakoputken pakosarjasta. Ainoat sudenkuopat oli kumilimpussa tapahtunut rispaantuminen, piti tilata uusi (kasata auto välillä :evil: ), ja keskipoorin tiukka sovitus. Sekin irtosi kun laittoi köyden kardaanin päähän ja toisen 123:sen vetokoukkuun... :lol:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eipä kerenny vielä sinne alle kurkkaamaan, renkaan vaihto olis keskiviikkona josko siinä samalla tohtis kurkata asentajan suostumuksella tuonne tukilaakeroinnin suuntaankin......olis nosturilla kumminkin kunnes rinkulat pyöräytetty vanteelta pois ja uudet asennettu vanteelle jne....toivottavasti natsaa..

Seurataan naputtelun kehittymistä ja toivotaan ettei leviä kesken ajon.
Voisihan tuosta tukilaakeroinnin vaihtotyöstä muutaman kuvan ottaa ja laittaa tännekin ohjeeksi jos sattuis muitakin onnellisia saman pulman parissa olemaan.
Jos ei kiirettä muuten tuppaa pitämään niin kännyllä vaihe vaiheelta semmonen tee se itse kuva kuvalta kokoelma kera lyhyen selosteen varmaan parhaiten tois näkemystä asiaan. :idea: !
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu kannattaa tehä oikein tyä selostus avvain kokoineen sekä ruuvien kierre koot ja kovvuuet (löytyy ruuvin kannoista) ja sopivasti valokuvia :wink:
kuvat on kivoja kattella :pappa:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Niin, semmonen tutkimus/opinnäyte työ josta varmasti käy selväksi miksi ei kannata itse parkkipaikalla tuotakaan alkaa räpeltämään.... 😇
Höysteeksi you tubesta.parit videot.... On tämä saatana työmaa ku kaikki vastustaa...
Ja lopuksi Ismo Alangon vitutuslaulu syystä , jotta tulikin puuhaan ryhdyttyä.... 😎...
Kyllä se siitä pikkuhiljaa ku viittii ruveta tekemään eikä saitilla turhia suunnittele....🍻
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Köster kirjoitti:Niin, semmonen tutkimus/opinnäyte työ josta varmasti käy selväksi miksi ei kannata itse parkkipaikalla tuotakaan alkaa räpeltämään.... &#55357;&#56839;
Höysteeksi you tubesta.parit videot.... On tämä saatana työmaa ku kaikki vastustaa...
Ja lopuksi Ismo Alangon vitutuslaulu syystä , jotta tulikin puuhaan ryhdyttyä.... &#55357;&#56846;...
Kyllä se siitä pikkuhiljaa ku viittii ruveta tekemään eikä saitilla turhia suunnittele....&#55356;&#57211;
aina kannattaa suunnitella korjaus työ kunnolla ettei sitten kesken työn tarvii alakaa suunnittelee että mites tän nyt oikein tekisi :arrow:
hyvin suunniteltu työ on puoliksi tehty :read:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Pitänee pikkuhiljaa alkaa se tekovaihekkin.
Olen sen rempan hyvin pitkälle jo ulkoistanut , siis suunnitellut ,pitää vielä piipahtaa tallilla jahka suunniteloltaan kerkee! :D !

Se hyvä siinä toki on , jotta voi keskittyä kuvaamiseen ku hommaa tekijäksi semmosen joka sen jo osaakin :idea!

Seppä jo lupautui tekemään nyt enää kalenterin sovittelut ja se olis sitte siinä....

Yllättävän paljonhan tähän suunnittelutyöhön tuota aikaa saa näköjään tuhlattua, 150e tunti ku laskuttaa alkaa jo olla hinnoissaan tämäkin projektin alotus! 8)
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

[quote="Köster"]Pitänee pikkuhiljaa alkaa se tekovaihekkin.
Olen sen rempan hyvin pitkälle jo ulkoistanut , siis suunnitellut ,pitää vielä piipahtaa tallilla jahka suunniteloltaan kerkee! :D !

Se hyvä siinä toki on , jotta voi keskittyä kuvaamiseen ku hommaa tekijäksi semmosen joka sen jo osaakin :idea!

Seppä jo lupautui tekemään nyt enää kalenterin sovittelut ja se olis sitte siinä....


Yllättävän paljonhan tähän suunnittelutyöhön tuota aikaa saa näköjään tuhlattua, 150e tunti ku laskuttaa alkaa jo olla hinnoissaan tämäkin projektin alotus! 8)[/


Suunnittelu edennyt jo varaosan tilaukseen ja asennusaikakin on löytynyt!

Takarätinkin vois siinä samalla päivitellä ,niin kärsii huippupitävillä kiinalaisilla arvokitkoilla taas luistattaa....tehohan riittää vakkarimallin pikkuturbiinilla (180hp max) nippa nappa talviluisuun vasemmalla takaisella mutkassa nostaen.....jäällä....joskus teho voi riittää molemmille vetäville luistatteloon heikkona hetkenä , kun ottaa lukko päällensä😄!
Kyl se pariin kertaan lakattu ja hyvin hoidettu vasta pesty musta mese vm-92 300d turbo on hiano peli ku millenium yarikseen parkkipaikalla vertaa.... 😉!
Kiitän, näin ne vaan suunnittelemalla assiit lutviutuu....
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

No nyt on ainakin niin hyvin tuumattu tää tukilaakerin vaihto, että ei voi oikein pieleen mennä. Erinomaisen simppeli homma, ei tarvihe mitään pesiaalikalujakaan. Tunnissa pitäis selvitä vaikka tekis yhellä käjellä. Niin, minulla ihan samat speksit autossa ja liki puolta enempi kelattu. Silti lähti pultit kiltisti auki. Takarätin pultit kannattaa vetää tiukkaan ja öögata et ne on lukkomuttereilla. Huomaa hyvin äkkiä jos ovat löysällä. Ai mistäkö tiedän...
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Niin, huomaan jotta suunnittelu kannattaa😃!
Tuokin takarätin pulttien kireys mukavampi näin etukäteen huomata kuin moottoritiellä talvipakkasilla, pimeällä ja lumituiskussa ilman minkäänlaista valotuikkua,kännykässä akku loppu ja yli innokas konstaapeli vielä sakkolappuakin tyrkyttämässä moisesta rikoksesta.
Ja kaikki tuo sen vuoksi ettei vaivautunut mese sivuilta vilikasemaan😀!
Torstain tietämillä menee laakeri uusiksi ja tutkitaan mkä mättää...
Olis tuolla rengaskeikalla nosturilla auto ollu juu.... Muttako puhu asentaja venäjää😳! Voi hitto tätä talouden syöksykierrettä....
Kiinalaiset renkaat venäläisen asentamana suomalaista nimeä kantavassa yrityksessä jossa toki palvellaan monella erikielellä paitti suomenkielen ymmärtäminen ontuu pahasti....

Hyvin asentaja kyllä osas hommansa eipä siinä mittää, sai longitkin pyöreesti vanteelle jne. Ei aina helppo nakki ymmärtääkseni...
Hyvin pyörii eikä ravistele rattiakaan, vaikka märkäpito äkkilähöissä
ny on huonompi kesäkumiin verraten hokasin ,toivotaan lumella päinvastaista reagointia jahka tukilaakeri on kunnostettu ja tohtii testailla paremmin voipi tutustua ratatyyliinkin ominaisuuksiin ettei pääse sitten liikenteessä yllättämään.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Laankerihan se siellä oli käynyt lämpösenä, nyt todettu ja vaihettu.

Pakoputken suojapelti, putken keskiliitos löysälle ja vaihteiston tuki etupäästä pois niin sai jo kardaanin kokonaan irti ja sepittäminen laakerin suhteen pajan pöydällä ruuvipenkissä mukavampaa touhua. Vähän toista tuntia meni lepposasti samalla seurustellen ym. ST- virityssysteemejä siinä samalla hiukan pääsin kuolaamaan...
Rasvailtiin ja muutenkin tehtiin hyvin nuo ruostesuojaukset kiinnitysruuvien reikiin ym. Helposti unohtuvat jutut jos kiirettä pitää....
Kuvia ei nyt tullut kuin pääsyyllisestä joka oli vaihdon tarpeessa.Kuva
naftale_n
Viestit: 74
Liittynyt: 09.8.2006 17:36
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Köster kirjoitti:Kuva
Eihän tuossa ole mitään vikaa, keposesti 200tuhatta ois painanu viel 8)

Dealerin löytämä tukilaakeri :lol:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, olin vaan turhan hätähinen, nyt se perän vollotuskin kuuluu paremmin näköjään ku ei oo kumit rikkonaista mallia😀.
Tuo pumpun optimointi ja sprintit nurkissa on ollut kyllä minun mielestä mukavuutta taloudellisuutta ja turvallisuuttakin lisäävä tekijä.

Kiitokset vaan myötätunnosta kaikille, eiköhän tuolla taas talven ja kesän körötellä suomee ristiin rastiin! Moikataan jos keretään, vanhalla on tosin aina vauhti päällänsä🏎😎!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”