ASD, missä paineet?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

ASD, missä paineet?

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Tutkiskelin viime aikojen liukkaiden kunniaksi vähän oman rakkineen ASD:tä. Valon sain kuitattua muutamaksi päiväksi pois, syttyi toki uudestaan. No se ei ole ongelma. Mutta se on, että perän kylkeen ei tule painetta. Magneettiventtiili tuntuu naputtavan kun hyppylangalla ronkkii 8- ja 10 -napaa ASD-purkin alta. Mikäs olis sopiva konsti selvittää tuleeko painetta taakse magneettiventtiilin tykö? No tietysti avata se pumpulta venttiilille tuleva putki. Onko muuta keinoa? Näyttävät aika rapeilta nuo putket jo. Paljonko tuonne muuten tulee painetta?

Kävi jo mielessä rakentaa hydraulikäsjarrusta tarvittaessa käytettävä lukitus, riittäisköhän siinä yty?

Itse asiassa tämmöinen selostus löytyi: http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... trofit.pdf

Minä mietin kyllä ihan ilman takaiskua, eli kahva alas-> paine päällä, kahva ylös-> paine pois. Jos oikein lapsettaa, niin noissa hydekäkkäreissä taitaa olla tappi lukitusta varten.

Ei tuo varmaan laillinen systeemi ole, mutta se ei nyt tässä kohtaa kiinnosta.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Jarruputkesta uudet putket ei montaa kymppiä maksa ja venttilille katkasija kojetauluun nii saa päälle millon haluaa
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ja sen nesteen tulon voipi testata silleen et perä ilmaan, auto käyntiin, vaihde pääle ja nappaat ilmausnipan perän päästä auki... :wink: Mut jos sul kerran valo palaapi siellä nii pitäskö ensin ettiä vika miksi palaa..? Yleensä syy löytyy yj-releestä, mut sillon siellä palais mahdollisesti Absin valokin... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kiitti kommenteista.

Tarkennetaan.

Yj-rele on muutaman kuukauden vanha, siinä ei mitn ropleemaa.

Ja siis ASD-purkki lie toimivaa sorttia kun valon sain kuitattua pariksi päiväksi pois. Varoituskolmio tuossa tuikki varmaan niinkuin pitääkin, eli aina kun sutii.

Ja tänään tosiaan testasin auton alla; ilmanippa auki-> kone tulille-> 8 + 10 -napa yhteen, ei tule öljyä ilmanipasta. Ei myöskään perän toiselta kyljeltä kun otin letkun irti. Toisin sanoen en tiedä tekeekö pumppu painetta tarpeeksi/ollenkaan vai eikö venttiili aukea. Auton alla venttiililtä kyllä kuuluu nakutusta kun napoja kytkee yhteen, mutta tipan tippaa ei tule putkesta.

edit: Mylly siis tietenkin ollut tulilla kokeillessa. En mie nyt niin pata oo vaik äkkiä luulis...

Hydekäkkärikamat taitaa maksaa alle satkun, vois ihan vaikka kokeilla. Kun ei tuo elektroniikka tunnu vanhemmiten pelaavan, täytyy siirtyä mekaanishydrauliseen.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Ite kokeilisin vielä toisella asd:in releellä kaiken varalta.

Onhan sielä nyt vamasti nestettä, pittääkö tuo järjestelmä ilmasta? Jos se venttiili napsuu sillä kun on niin jumissa eikä aukia? :lol:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Otsikkoon vastaten: Paineet on rasvaprässissä. Nippa maksaa alle euron eikä satasta. :D

Syöpi vaan kitkoja äkäsesti jos on jatkuva lukituspaine ja nurkka-ajua ilman näyttäviä sladeja. Vaatii myös ehkä ajoittaista rasvanlisää, jotta paine säilyy. Rasvalla tiukotessa hiukan ilmaa kannattaa ja pitääkin siis jättää jousipaineeksi. :idea:

Tämä nyt ei varmaan ole haettu ratkaisu, mutta monesti käytetty. Itsekin syyllistäydyin moiseen jälkiasennuslukkoperällä. Kyllä se kemppi-kympin selätti käytössä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Heh juu, en kyl meinannu rasvaruutalla selättää ongelmaa.

Mie kyllä pähkäilin, jot vika ei ole asd-purkissa, koska ilman purkkiakin magneettiventtiiliä on auottu hyppylangalla, eikä painetta tule. Venttiili voi hyvinkin olla jumissa käyttämättömyyden vuoksi, mutta sitäpä en tiedä varmaksi. Nestesäiliö on tietysti täynnä. Ilmaustahan tässä alunpitäen yritettiinkin. Koputtelin ruuvarilla asd-hässäkkää auton alla, ei vaikutusta.

Kesällä vois laittaa uudet romut jos sinne asti jaksaa luisutella.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Onkos tässä tasonsäätöä ja pelaako se? Sit pumpun paine varo voi jäädä auki jolloin painetta ei tule putki rutussa jostain edempää yms. Mankku tuskin jumissa jos naksuu, tai ainakaan en ole törmännyt töissä jumissa olevaan joka pitäs enään ääntä.

Vois kannattaa aukoa liitokset pumpun ja venttiilin väliltä ja kokeilla paineilmalla puhellella vastakarvaan
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Samaa mieltä pegan kans... Kannattaa tosiaan tarkistaa tuleeko magneettiventtiilille painetta... :roll: Jostain joskus luin että siellä pitäs olla 30-40bar painetta... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Toden totta, en oo kertonu autosta tarkemmin. '91 300dt, ei tasonsäätöä. En mie ees nopeesti löytäny koko pumppua, sekö on siinä ohjaustehostinpumpun takana/alla? Putket säiliöltäkin häviää johkin koneen alle prkl. Tarvinnee tutkia ovatko lutussa.

Eipä oo tosiaan kummoset paineet sit jos 30-40 kiloa..

Putkien aukomista koitan välttää viimeiseen asti, sit ne liemet on takuulla kartanolla ja painettakin tulee varmasti kun joku paikka ratkee.

Kiitos vinkeistä.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pumppu on joko nokka-akselin päässä koneen etuosassa, tai sitten ohjaustehostimen yhteydessä ns. tandempumppu.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Oukei, ei se nokan perässä oo minulla tuo pumppu, eli tandem-mallia sitten. Tulikin mieleen, notta voisko elähtänyt pumppu pitää tuota rasittavaa räminämekkalaa veto päällä ~2000-3000 rpm aluella? Siitä kirjoittelin tuonne moottori-osioon joku aika sitten. Ei taida uskaltaa testata ottamalla remmi pois.

Oliskohan kellään edullista ehjää tandem-pumppua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”