Automaatti nykäisee ja vaihtaa liian aikaisin...

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Automaatti nykäisee ja vaihtaa liian aikaisin...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

-89 230 ja automaatti vaihtaa jo 40kmh suurimmalle vaihteelle riippumatta lähteekö pintakaasulla tai reilummalla liikkeelle. Eli oli E tai S päällä niin aina vaihtaa liian aikaisin suurimman vaihteen, sekä nykäisee voimakkaasti. Kun tulee vaikka risteykseen niin että vauhti putoaa jopa alle 40kmh ei vaihda pienemmälle, kepistä pitää vaihtaa. Kickdown kuitenkin toimii, mutta kaasu pitää painaa aika pohjaan ja ei kytkeydy heti päälle. Eli joku tuota laatikkoa nyt vaivaa mutta mikä. Onko kellään samoja oireita ollut?

Laatikon öljyt vaihdettu, kokeiltu säätää kaasuvivulta laatikkon lähtevästä vaijerista eikä mitään vaikutusta ääripäissä tai väliltä. Säädetty myös paineita laatikosta, ei vaikutusta. Imusarjasta laatikkoon menevä letku ehjä, eli mikä hajalla ja mikä muu alipaineletku tuohon voi vaikuttaa. 250tkm ajettu auto, ehjä siisti ja kulkee kevyesti...?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

veikkaan, että laatikon vaijeri poikki, mistä säädetään vaihtohetket yms...
® Mesen linttaklubi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

potox kirjoitti:veikkaan, että laatikon vaijeri poikki, mistä säädetään vaihtohetket yms...
Silloin ei toimisi kickdawn eikö niin?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

jupasierra kirjoitti:
potox kirjoitti:veikkaan, että laatikon vaijeri poikki, mistä säädetään vaihtohetket yms...
Silloin ei toimisi kickdawn eikö niin?
kKckdown oma sähköinen systeeminsä. Lattian pohjassa on painokatkaisin josta käsky menee sitten releelle ja siitä sitten laatikolle sähköisesti
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jolle kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:
potox kirjoitti:veikkaan, että laatikon vaijeri poikki, mistä säädetään vaihtohetket yms...
Silloin ei toimisi kickdawn eikö niin?
kKckdown oma sähköinen systeeminsä. Lattian pohjassa on painokatkaisin josta käsky menee sitten releelle ja siitä sitten laatikolle sähköisesti
Oikeastiko? No otin siitä vaijerista kiinni kaasuvivuston luota, ja vedin sitä niin toppasi eli ei tule kun muutaman sentin. Tuntuisi että on ehjä, pitää vielä tarkistaa sieltä laatikon puolelta mihin se sinne menee? Sen säätö ei kuitenkaan vaikuta mitenkään, miten sen pitäisi vaikuttaa jos lyhentää tai pidentää vaijeria?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaijeria kiristämällä saa vaihtamaan pienemmälle jo vähemmällä kaasunpainalluksella. Jos ei ole vaijeri irti tai poikki.
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Vaijeria kiristämällä saa vaihtamaan pienemmälle jo vähemmällä kaasunpainalluksella. Jos ei ole vaijeri irti tai poikki.
Mistäs sitä vaihtamis ajankohtaa sitten säädetään, kun vaihtaa liian aikaisin ja nykäisee. Vaijeri tuntuu olevan ehjä, kiinni alapäässä mutta säätö ei auta mihinkään vaivaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä vaijerin pitäisi tuohon vaikuttaa myös niinpäin ettei vaihda isommalle liian aikaisin. Jos se on kuitenkin laatikon päästä vialla.

Dieselissä pumpun kyljessä olevaa modulaattoria kääntämällä voi myös vaikuttaa vaihtoon, lähinnä miten keventää vaihtohetkellä, mutta bensakoneessa alipaineen määrä säätyy tietysti ilman erillistä säädintä.

En ole automaattilaatikoiden asiantuntija vaikka olen noita jotain värkkäillyt, että ei kannata pelkästään minun kommentointiin nojautuen alkaa isompia korjauksia tekemään...
Imusarjasta laatikolle menevä letku tarkastettu alipainepumpulla, että on myös laatikossa kalvo ehjä ?
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Kyllä vaijerin pitäisi tuohon vaikuttaa myös niinpäin ettei vaihda isommalle liian aikaisin. Jos se on kuitenkin laatikon päästä vialla.

Dieselissä pumpun kyljessä olevaa modulaattoria kääntämällä voi myös vaikuttaa vaihtoon, lähinnä miten keventää vaihtohetkellä, mutta bensakoneessa alipaineen määrä säätyy tietysti ilman erillistä säädintä.

En ole automaattilaatikoiden asiantuntija vaikka olen noita jotain värkkäillyt, että ei kannata pelkästään minun kommentointiin nojautuen alkaa isompia korjauksia tekemään...
Imusarjasta laatikolle menevä letku tarkastettu alipainepumpulla, että on myös laatikossa kalvo ehjä ?
Siitä letkusta imemällä /puhaltamalla ei ilma liiku. Kieli pysyy letkun päässä eli imemällä siis toimii. Pitää vielä tutkia sitä vaijeria kun pääsee auton alle...
.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Ihmeellinen on maailma. Kun nyin konehuoneen puolelta kaasuvivustosta sitä laatikkoon menevät vaijeria, todetakseni että se on alapäästä kiinni alkoi säätö vaikuttaa. Oliko vaijeri jumissa, voi olla kun auto on ollut ennen minua kahdella vanhalla ihmisellä. Kun lähdin sen nykimisen jälkeen käymään kaupassa ihmettelin kun ei vaihda suuremmalle, siitä tuli mieleen että hetkinen? Aloin säätää vaijeria ja vaihdot paranivat. Nyt vain säätö kohdalleen pikkuhiljaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helppo remontti :D
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Ja jos vielä nykäisee vaihtaessa, niin saattaa olla että joku on säätänyt laatikon kyljestä olevasta murkulasta paineita isommalle. EX 300TE:ssä oli lievää luistoa lootassa ja paineita nostamalla luisto hävisi, mutta tilalle tuli ikävä nykäisy vaihteen vaihtuessa... :roll:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tästä nykäisystä olisinkin juuri seuraavaksi kysynyt. Vaihtoajankohtaa olen nyt säädellyt, mutta nykäisyä ei saa pois. Onko kokemuksia kellään, millä kierroksilla pitää vaihtaa isommalle.

Olen nyt säätänyt niin että kun rauhallisesti lähtee liikkeelle, niin 2000rpm vaihtaa aina isommalle. Kun painaa reippaammin kaasua vaihtaa 3000rpm kohdalla. Kaasu pohjassa on sitten eri juttu. Ajattelin vaan että jos jollakin on tietoa millä kierroksilla pitää vaihtaa niin säätäisin sen siihen.

Käyetäänkö noissa laatioissa jotain lisäaineita, auttavatko ne tai onko huuhaata. Niihin paineisiin en viitsisi vielä koskea, kokeillaan nyt muuta ensin. Mites alipaineet, mikä muu kuin se laatikkoon menevä letku vaikuttaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Säädä vaijeri niin että ajaminen on miellyttävää.
Jos tuntuu ettei tarpeeksi herkästi vaihda pienemmälle kiristä vaijeria vähän, ajele pari päivää ja välillä ajatus mukana että miltä se nyt tuntuu jne...

Jos painetta on jonkun toimesta lisätty niin että nykäisy johtuu siitä säädä painetta vähemmäksi. Jos sitten alkaa kakkoselta kolmoselle vaihtoa venyttämään hanki korjaussarja ja vaihda se laatikkoon.
Tosi helppo homma, öljypohja pois ja neljä ruuvia auki. Vanhat osat pois ja uudet tilalle. Sarja maksaa alle kympin.

Jos nykäisy vaivaa aina vaan niin se alipaine-kevennys-systeemi ei kuitenkaan toimi oikein.
Tietysti voit ensimmäiseksi testata; ota letku irti, muuttuuko mikään ?
oulaistenliikenne.fi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dealer kirjoitti:Säädä vaijeri niin että ajaminen on miellyttävää.
Jos tuntuu ettei tarpeeksi herkästi vaihda pienemmälle kiristä vaijeria vähän, ajele pari päivää ja välillä ajatus mukana että miltä se nyt tuntuu jne...

Jos painetta on jonkun toimesta lisätty niin että nykäisy johtuu siitä säädä painetta vähemmäksi. Jos sitten alkaa kakkoselta kolmoselle vaihtoa venyttämään hanki korjaussarja ja vaihda se laatikkoon.
Tosi helppo homma, öljypohja pois ja neljä ruuvia auki. Vanhat osat pois ja uudet tilalle. Sarja maksaa alle kympin.

Jos nykäisy vaivaa aina vaan niin se alipaine-kevennys-systeemi ei kuitenkaan toimi oikein.
Tietysti voit ensimmäiseksi testata; ota letku irti, muuttuuko mikään ?
Kiitos, mistäs sitä sarjaa saa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaussarja on alkuperäisosa, eli merkkiliikkeestä tai KL-Varaosilta.

http://kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/view/37457/-1
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:kakka:
Viimeksi muokannut AK47, 20.12.2016 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Öljyt ja suodatin vaihdettu 20tkm sitten, mutta mitä tarkoittaa kaikki öljyt? Ja aamulla taas sama juttu, alkoi temppuilla uudelleen, vaijerin säätö ei vaikuta. Vit....
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:kakka:
Viimeksi muokannut AK47, 20.12.2016 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

AK47 kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:Öljyt ja suodatin vaihdettu 20tkm sitten, mutta mitä tarkoittaa kaikki öljyt? Ja aamulla taas sama juttu, alkoi temppuilla uudelleen, vaijerin säätö ei vaikuta. Vit....
No, kaikki öljyt tarkoitti siis että vähintään öljypohja ja turbiini tyhjäksi. Mieluiten huuhtelee. Huuhtelussa menee noin 14 litraa.

Mutta eiköhän se oo ees jonkinlaisessa kunnossa se öljy jos ees osa vaihettu 20tkm sitten.
Miten turbiini tulee tyhjäksi?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

siellä on tyhjennys proppu turbiinin kehällä 5mm kuusiokolo avaimella aukee, vaihda uusi tiiviste kun laitat propun takasi kiinni :wink:
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

touhottaja kirjoitti:siellä on tyhjennys proppu turbiinin kehällä 5mm kuusiokolo avaimella aukee, vaihda uusi tiiviste kun laitat propun takasi kiinni :wink:
Ok kiitos.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Se om tuo nelilovinen automaatti sellainen että on vaikea saada säädetyksi niin että vaihtaisi pehmeästi, omaani yritin aika kovastikkin saada hyväksi mutta ei siitä ikinä sellaista tullut. Ainakin itelleni monelta taholta sanottu että on vaan ns kulmikas laatikko ja kuulukin olla sellainen.

Öljyt kyllä pitäisi kaikki vaihtua pudottamalla öljypohja ja avaamalla turbiinin proppu. Tuskin tarvii vaihtaa jos 20 tkm sitten uusittu mutta määrä kannattaa tarkistaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Paljonkos sinne laatikkoon sitä öljyä menee kun turbiinin tyhjentää, ja mitä öljyä suosittelette?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

drexon II (mobil) olisko siinä 6.2l
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

touhottaja kirjoitti:drexon II (mobil) olisko siinä 6.2l
Vielä kysymys. Käykö dextron III? Meillä on firmassa vain mersuja, ja sanoivat merkkihuollossa että dextron III kävisi...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Kyllä III käy, vaihtaa kylmänä ehkä vähän jouhevammin jopa. Oikea määrä mitataan tikusta, tarkkaa öljytilavuutta ei tiedä varmaan kukaan mutta 6 litran tienoilla tosiaan on.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mieluiten Mobil ATF 220 (varmaan touhottajan tarkoittama tuote). Täyttää mm. Mersun hyväksynnän 236.7. Mobil 320, joka on Dexron III -aine ei ainakaan tuntunut hyvältä edellisessä 124:ssa. Lämpimänä oli jotenkin ylipehmeän oloinen ja turbiini tuntui luistavan enemmän. Vaihdoin sitten 220:t sisään.

Tuo 220 ei paljoa maksa – mm. Motonetissä 6,90 € / litra.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Roisto kirjoitti:Mieluiten Mobil ATF 220 (varmaan touhottajan tarkoittama tuote). Täyttää mm. Mersun hyväksynnän 236.7. Mobil 320, joka on Dexron III -aine ei ainakaan tuntunut hyvältä edellisessä 124:ssa. Lämpimänä oli jotenkin ylipehmeän oloinen ja turbiini tuntui luistavan enemmän. Vaihdoin sitten 220:t sisään.

Tuo 220 ei paljoa maksa – mm. Motonetissä 6,90 € / litra.

t.
Risto
Kiitos paljon.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roisto kirjoitti:Mieluiten Mobil ATF 220 (varmaan touhottajan tarkoittama tuote). Täyttää mm. Mersun hyväksynnän 236.7. Mobil 320, joka on Dexron III -aine ei ainakaan tuntunut hyvältä edellisessä 124:ssa. Lämpimänä oli jotenkin ylipehmeän oloinen ja turbiini tuntui luistavan enemmän. Vaihdoin sitten 220:t sisään.

Tuo 220 ei paljoa maksa – mm. Motonetissä 6,90 € / litra.

t.
Risto
juu sitähän minä tarkotin, se 320:n on kyllä liian lirua :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”