Kytkintä nostaessa raahaava ääni

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Kytkintä nostaessa raahaava ääni

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Terve kaikille Mersulaisille, tarvitsisin hieman viisampien arviointia.

Hankin Mersun vastikää ja nytten on semmonen problematiikki, että liikkelle lähtiessä, kytkintä nostaessa kuuluu raahaavaa ääntä. Ääni korostuu, jos tehdään mäkilähtöä tai kuormaa on kyydissä enemmän. Autossa ei ole vetokoukkua, joten suurempia kuormia sillä ei ole vedetty.

Mistäpä voisi johtua? Eipäilen, että kytkimen puolelle kaatuu, kun manuaalivaihteisto tuntuu toimivan oikein vaivatta.

Autolla on rullattu vajaa 300tkm ja muuten tuntuu pelittävän oikein hyvin.

Autoni on Mercedes Benz E200 CDI BE vuodelta 2010.

Kiitos kaikille vastanneille, jo etukäteen.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Valitettavasti ei vinkkiä, kun omani on tomaatti.

Mutta tervetuloa foorumille. Et ole ainoa niin vannoutunut Volvokuski, ettei nyky-Volvolla pysty enää ajamaan, vaan tutuimman tuntuinen nykypäivän autokaupasta löytyvä auto sanoo selvällä Ruotsin kielellä: "Willkommen zu Hause" :D

Rohkea veto tuo manuaali W212. Pelkäsin vähän itsekin, että kuinka hankala automaatti noin suuressa autossa on ajaa, mutta näyttäähän se kohtuudella kääntyvän, vaikka vaatiikin tietenkin jäisiin kaarteisiin hieman suuremman varmuuskertoimen epätarkan voimansiirron vuoksi.

Vaikka luistavan kytkimen rahina lopussa olevaan levyyn saattaa viitatakin, ei 300.000 km kytkimeltä huonosti ole. Samalla ajomäärällä on automaatin öljynvaihtoihin tärvätty jo kytkinremontin hinta. Tarkista nyt kuitenkin, ettei se narahdus tule rasvan puutteessa kitisevästä poljinmekanismista eikä itse kytkimestä, vaikka kuvauksesi lähtötilanteesta ei sitä tuekaan?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Huollossa käyty

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Noniin, nyt on tehty Assyst B-huolto merkkihuollossa, ja sanoi siellä, että vauhtipyörähän se raahaa ja rotisee. Pelkän pyörän vaihto 1900€, huhhuh :shock:. Noh, soitimpa viereiseen Bosch-liikkeeseen, ja sieltä sain tarjouksen 1400€ kaksoismassapyörä kytkimen kanssa vaihdettuna. Joten varasin vaihtoajan heti.

Eipä kyllä tuo 1400€ tunnu pahalta sijoittaa Mersuun, koska on niin upea peli ajaa 8). Suosittelen kaikille Mersua, jos arjessa on vähänkin enemmän ajettavaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole tuollaisia vikoja vielä tullut korjaamolla vastaan :?
oulaistenliikenne.fi
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Kuulin kaverilta joka ropaa autoja, että nuo nykypäivän vauhtipyörät (kaksoismassavauhtipyörät) ovat aikalailla rahastusta ja kuluvat karkeasti 300tkm kohdalla, tottakai yksilöitä kaikki autot. Miksiköhän tuo vauhtipyörä on alunperin muutettu yhtenäisestä metallipalasta kahdeksi levyksi jousien kanssa?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Tasaamaan käyntiä, kaveri laitto 220cdi meseen kovan vauhtiksen ja tyhjäkäynnillä on melkonen hieronta päällä ja särkee aikas herkästi kytkin levyn jousia, tosin saa melko rajua käyttöäkin
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Eli niitä pystyy myös asentamaan myös jälkikäteen kovana? Mulle on tarkotus tulla ihan tuo "kelluva" alkuperäinen osa. Noi saa kait aika nopeemmin palasiksi jos ryömittää paljon?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

No juu jos on tuttu sorvari niin saa sovitettua.
Alaväännön turvin matalilla kierroksilla vedättämällä väsyy nopeemmin kaksoismassa.
Omassa s202 220cdi ssä meni vauhtis 500tkm jälkeen heikkoon happeen mutt kyllä sillä veti kärryäkin kun ei yrittänyt alle 2500rpm antaa vetoja kunnolla
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Oliko tuossa s202:ssa kaksoimassapyörä, kun kesti jopa 500tkm?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kyllä oli kaksoismassa ja semmoen sinne tuli tilalle vähän käytettynä tosin :oops: ja uus asetelma sekä levy tietty
Mulla tosin toi ajotyyli on enemmän kierrättävä kun monella muulla niin se varmaan suojas vauhtista aika hyvin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Dieselin alakierrosten vääntö ja siihen liittyvä värinä eliminoidaan kaksoismassavauhtipyörällä. Kytkin ja vaihteisto eivät siitä värinästä tykkää. Mulla särkyi VW Golf 2.0 TDI:stä vauhtipyörä alle 200 tkm ajettuna. Tilalle pantiin Valeon sarja jossa on kiinteä vauhtipyörä ja jousitettu kytkinlevy.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Nostin VW 1.9TDI tyhjäkäyntiä jonnekin 950rpm tienoille kun tuntui että väpäjää koko auto. Mistä lie johtuu, tukikumeista, vauhtipyörästä tai jostain muusta. Mutta nyt se on paljon mukavampi. Voisin kuvitella että pienillä kierroksilla joutuu myös kaksoismassapyörä kovemmalle. Tyhjäkäyntikulutus kasvoi kaksi desiä tunnille joten aivan sama.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Huollossa käyty

Viesti Kirjoittaja et »

VolvostaMersuun kirjoitti:Noniin, nyt on tehty Assyst B-huolto merkkihuollossa, ja sanoi siellä, että vauhtipyörähän se raahaa ja rotisee.
Eikös siinä linkis minkä lähetin ollu kaksoismassat huomattavasti halvempia... noh maksaahan se työnteko...
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tyhjäkäyntiä pystyy manipuloimaan? Ohjelman kautta vai fyysisen muutoksen avulla?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Tyhjäkäynti:
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

Channel 2: idle speed

The stock adaptation value should be 32768 (corresponds to 903 rpm).
Increase or decrease this to change idle speed.

Ainakin Vag-com tai VCDS ohjelmalla VAG konsernin tuotteissa. Mersussa varmaankin Star ohjelmistolla.
VolvostaMersuun
Viestit: 19
Liittynyt: 08.11.2015 19:16

Viesti Kirjoittaja VolvostaMersuun »

Noniin, nyt on vaihtunut uusi vauhtipyörä ja kytkin kokonaan. Tuntui muuttuvan moottorissa ääni jonkinverran pehmeämmäksi, ja sellainen pärinä/kolina loppui. Hintaa jäi 1520€. :D

Nyt passaa taas huristella etiäpäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto”