Istuiprojekti vähän kesti eri syistä, mutta nyt on valmista. Kun nahat oli valittu ja tilattu, ensimmäinen viive oli pyynnöstäni odotella minun työmatkaani, että auto joutaisi viikoksi Keken Verhoiluun:
http://www.kekenverhoilu.fi
Tiedoksi yhteydenotoissanne, että Keke (Keith Burrow) puhuu vain vähän suomea, mutta vaimonsa Maria puhuu äidinkieltään hyvin sujuvasti. Minulle englanti on toinen kotikieli, joten tulkkia ei edes tarvittu.
Kun asia oli puhuttu selväksi ja sopimus tehty, Keke piti heti minun puoliani. Seuraava viive tuli siitä, että hän kertoi joutuneensa palauttamaan tilatut nahat ja hankkimaan paremmat. Amatöörinä en olisi varmaan osannut tällaisia itse arvioida, mutta hän hoiti asian puolestani. Vaikka Keke ehdottikin tätä menettelyä hyvissä ajoin, meni asennusajankohdaksi varattu työmatkani uutta tilausta odotellessa. Nahat saapuivatkin, mutta sitten jäätiin taas odottamaan seuraavaa vapaata viikkoa jolloin autoni joutaisi työn alle.
Nahat muuten voi tällaisessa yksittäiskappaleiden käsityössä tietenkin valita niin laadun kuin värin suhteen varsin vapaasti. Päädyimme yleisesti käytettyyn kunnolliseen mutta kohtuuhintaiseen nahkalaatuun, jota kului muutaman vasikan edestä. Vaativampi asiakas pystyy kaksin - kolminkertaistamaan nahkojen hinnan omilla valinnoillaan.
Pahoittelut pimeässä otettujen puhelinkuvien tasosta. Toivottavasti näistä silti saa selvää, mitä on tapahtunut. Lopputuloksena takapenkillä näyttää tältä:
Etuistuimista tuli tämän näköiset:
Mummoni sanoin mestarikäsityön näkee nurjalta puolelta, kuten tässä takapenkin selkänojassa. Myös päätuet on purettu ja ommeltu uudelleen samasta materiaalista kuin istuimetkin:
Etuistuinten selkänojien lehtitaskut jätettiin käytännön syistä alkuperäiselle muovipinnalle, joten etuistuinten selustat näyttävät tältä:
Työssä kului arvioitua viikkoa pidempään, koska Kekelle tuli työmäärässä arviointivirhe minun autoni valintojen ja hänelle uuden korimallin vuoksi, vaikka vanhempia Mersuja onkin tehnyt useampia. Etuistuimissa on sähkösäätöjen, airbagien ja Neck-Pro päätukien mekanismin lisäksi vielä nuo mukavuusistuinten paineilmakennot ja istuinlämmittimet. Takaistuinkaan ei ole vakio, vaan sedanin kippaava ja suksiluukun sisältävä takaistuin koostuu kahdeksasta ( 8 ) eri kappaleesta
Yksi hutikin pääsi tapahtumaan:
Auto kävi mutkan Veholla, jossa vaihtui liitin, joka sinänsä oli kyllä kiinni, mutta jonka varmistusmekanismi oli vaurioitunut. Istuimeen integroidun kylkikolarisuojaus airbagin liitin on sen verran paranoidia suunnittelua, että liitin on varmistettu mekaanisella lukituksella, jonka oranssit kynnet ovat vielä tuossa rikkoutuneessa liittimessä kiinni, vaikka lukitushärveli onkin jo avattu pysyvästi. Tämän lisäksi mekaaninen varmistus on vielä varmistettu sähköisesti. Oma Carsoftin vikatutka ilmaisi yllättäen aika järjellisen vikakoodin kertoessaan vikakoodin syyksi liian suuren ylimenovastuksen tuossa liittimessä. Liitin siis oli kiinni koko ajan, mutta sen varmistin oli auki, mistä hälytys.
Veho peri korjauksesta 240 €, minkä Keke oma-aloitteisesti ehdotti hyvitettäväksi omasta laskustaan.
Minulle jäi operaatiosta kuva reilusta pelistä ja omasta käsityöstään ylpeän ammattilaisen työn jälki on sekä hyvän näköinen että mukava. Omaa autoani odotellessani kävin koeistumassa uuden nahkaverhoillun W212 facelift Elegancen. Makuja on monia, mutta pidän omaani mukavampana, koska Keke laittaa nahan alle aivan ohuen pehmeämmän kerroksen. Jo sinänsä hyvä istuimen muoto ei muuttunut, mutta minusta se tuntuu sekä edessä että takana selvästi pintapehmeämmältä kuin vakioistuin. Mitään lisätoppauksia en tunne, vaan pinta on kauttaaltaan aivan vähän pehmoisempi.
Vasta öljytyn uuden nahan tuoksu tulee vastaan joka kerta lämpimän auton ovea avatessa
Kylmähän se on pakkasesta lähdettäessä, mutta niin on Articokin. Reilun 550 km joulupukkikierroksen jälkeen useampikin matkustaja oli sitä mieltä, että Articon hiostavuus on poistunut, vaikka musta nahka varmaan kesäkelissä tietyissä tilanteissa varmasti kuuma osaakin olla.
Koska kyse on yksittäiskappaleista, joihin sekä valittava nahkalaatu että työn monimutkaisuus ja auton tekniset valinnat vaikuttavat paljon, en anna muuta hintatietoa kuin että halvemmaksi tämä jäi kuin uuden E-sarjan nahkaverhoilun listahinta Veholla. Neuvotelkaa kukin auto tapauskohtaisesti sen mukaan mitä haluatte tehtäväksi ja millaisin materiaalein.
Niin kauan kun asiat menevät odotetusti on helppo hymyillä. Tässä oli muutama arvaamaton yllärikin mukana ja ne hoituivat ilman väittelyä minulle sopivalla tavalla. Tämän kokemukseni perusteella voin suositella Keken Verhoilua niin auto- kuin muihinkin verhoilutöihin.