tuulilasin asennus
tuulilasin asennus
Olisko uuden lasin asennuksesta paremman käden tietoa, eli mitä tulis ottaa huomioon.
Sen verran voisin kuvitella et vanha liima irti (tinnerillä?) mekaanisen irroituksen lisäksi, primerin sively, uusi liima (kuinka paksusti?) ja lasi paikoilleen kuivuun.
Auto on W124 sedan
Sen verran voisin kuvitella et vanha liima irti (tinnerillä?) mekaanisen irroituksen lisäksi, primerin sively, uusi liima (kuinka paksusti?) ja lasi paikoilleen kuivuun.
Auto on W124 sedan
500CL 500SL
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Vanhaa liimaa ei tarvitse poistaa kokonaan,leikataan esim mattoveitsellä n,puolet pois ja pestään korilaippa esim veteen kastetulla rätillä ja kuivataan huolella,tämän jälkeen edetään liimanvalmistajan ohjeita noudattaen itse käytän sikan tuotteita eli näin ensin pyyhitään lasin liimapinta ja korissa oleva vanha liima aktivaattorilla jonka jälkeen korilaippaan mahdollisesti irroitustyössä syntyneet naarmut maalataan sika primerilla mieluiten kahteen kertaan toki tässä työssä voi käyttää mitä tahansa ruosteen estomaalia silloin maalaus tulee suorittaa ennen aktivaattoria ja antaa kunnolla kuivua.Sitten odotellaan vartti ja laitetaan liima joko korin tai lasin puolelle itse laitan korin puolelle mut kukin makunsa mukaan,ja lasi paikalleen autoon tarkasti keskelle aukkoa ja oikealle korkeudelle tässäkohti lyödään ylälista paikalleen ja vaikka teipillä lasi kattoon kiinni ettei valu,nyt kannattaa ainakin niitata sivulistojen kiinnikkeet paikoilleen kun liima on vielä märkää itse kasaan kaikki listat ja pyyhkijät ym samointein ja annetaan kuivua liimasta riippuen riitävän kauan
Tuo liiman paksuus on vähän perstuntumalla opeteltava homma mut liimatuubin kärki leikataan kolmion malliseksi ja tässä tapauksessa reilun sentin korkuiseksi
Tuo liiman paksuus on vähän perstuntumalla opeteltava homma mut liimatuubin kärki leikataan kolmion malliseksi ja tässä tapauksessa reilun sentin korkuiseksi
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 19.1.2008 20:05
- Paikkakunta: Pori
Dinitrolilla on kans hyvät aineet ja seikkaperäiset ohjeet. Sentti puolitoista on semmoinen hyvä palko muistaakseni liimaa. Tuulilasiaukon puhditus ei tarvi toisaankaan olla aivan täydellinen jos ei ruostevaurioita, mutta jos on niin niiltä paikoin kannattaa tehdä hyvät pohjatyöt. Se praimeri hiukan toimii suojana kun taitaa osaksi olla fosfori- tms. happoa, mutta parempi poistaa ruosteet kokonaan ja pohjustaa hyvin.
Dinitrol tuulilasin kiinnitysohje(pdf engl.)
Dinitrol tuulilasin kiinnitysohje(pdf engl.)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
touhottaja kirjoitti:itte olen laittanut ensin reijän kuntoon ja sen jälkeen asettanut lasin reijän keskelle ja merkannut keski kohdan ja alareunoihin laittanut puupalikat jottei lasi valu alas ja loput niin kuin parantainen kirjoitti
Juu tokihan siinä "kiilapoikana" käy myös puupalikat mut kun näitä usiamman päivässä laittaa niin iltapäivästä tuloo kiirus kasata niitä alareunoja ja poimia pulikat pois Entimuinoin kun liimat kuivuivat paaaaljon hitaammin kuin nykyään laitettiin lasin alareunaan kumimatosta veistetyt kiilapojat jotka sitten voitiin jättää paikoilleen
Viimeksi muokannut Jaakko Parantainen, 21.2.2008 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
nyffikaakoo kirjoitti:Dinitrolilla on kans hyvät aineet ja seikkaperäiset ohjeet. Sentti puolitoista on semmoinen hyvä palko muistaakseni liimaa. Tuulilasiaukon puhditus ei tarvi toisaankaan olla aivan täydellinen jos ei ruostevaurioita, mutta jos on niin niiltä paikoin kannattaa tehdä hyvät pohjatyöt. Se praimeri hiukan toimii suojana kun taitaa osaksi olla fosfori- tms. happoa, mutta parempi poistaa ruosteet kokonaan ja pohjustaa hyvin.
Dinitrol tuulilasin kiinnitysohje(pdf engl.)
Tosiaan kannattaa tarkastaa onko valitun liimamerkin pohjusteissa minkäänlaisia ruostesuoja ominaisuuksia kaikissa ei ole ollenkaan vaan valmistajilla on omia happovärejä ym. Sikan maalissa on vuosien käytössä todella hyväksi havaittu ruoste suoja pienenpiin ruostekohtiin ja naarmuihin, tietenkin jos korissa on isommalti ruostetta hommataan oikeat automaalit tai työnpuolesta mieluummin hommaan oikean automaalarin
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
touhottaja kirjoitti:joo, mulla mersussa on jo tehtaan jäliltä korkeuden säätö palikat
ennenhän täyty yön varrota jotta liima olis kuivunut,140 volvoon tais tulla sellanen liima nauha millä oli kyllä tautinen pito,siihen kun lasin lättäs niin ei tarvinu siirrellä enää,se oli kiinni kuin paska junttilan tuvan seinässä
Jeps ainakin w124sissa oli vanhemmissa autoissa ihan mutteripelissä säädettävät peltilätkät alareunassa.Volvoissa,jenkeissä ja w201 ja vanhemissa ässä mersuissa oli tuo butyylinauha joka kyllä tarttuu kuin se kuuluisa kakka sinne seinään mutta ellei alareunaan laita mitään valumista estävää niin kunnon auringon paisteessa valuu lasi alas että heilahtaa
Mites onko kukaan käyttäny imukuppeja pitämään lasia paikallaan. Sillä eräässä puljussa tekivät näin: Vanha lasi irti, pohjatyöt, liima, lasipaikalleen, teipit yläreunaan, imukupit jättivät lasiin kiinni, ja vetivät liinalla auton sisäkautta, eli ikkunaa kinnattiin koriinpäin. Perusteli tätä sitä että käsin lasia painellessa lasi nousee aina vähän takaisin päin jolloin saattaa muodostua liimaan pieni reikiä mistä vesi pääsee sisään.
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Saku kirjoitti:Mites onko kukaan käyttäny imukuppeja pitämään lasia paikallaan. Sillä eräässä puljussa tekivät näin: Vanha lasi irti, pohjatyöt, liima, lasipaikalleen, teipit yläreunaan, imukupit jättivät lasiin kiinni, ja vetivät liinalla auton sisäkautta, eli ikkunaa kinnattiin koriinpäin. Perusteli tätä sitä että käsin lasia painellessa lasi nousee aina vähän takaisin päin jolloin saattaa muodostua liimaan pieni reikiä mistä vesi pääsee sisään.
PU liimalla liimattaessa Ei mielestäni tarvita mitään liinoja jos auto on koriltaan suora ja lasi on hyvälaatuinen Butyylinauhalla kiinnitettävät lasit on sitten ihan hyväkin laittaa vähäksi aikaa pänninkiin että nauha ehtii kunnolla "painua"