Kuskinovesta ei keskuslukko aukea eikä lukitu.
Kuskinovesta ei keskuslukko aukea eikä lukitu.
yritin käyttää hakua mutta en onnistunut saamaan selkeää ohjeistusta vianetsintään ja korjaukseen. tavallisille tampioille siis tehtyä idiootinselvää varmaa selostusta.
Eli toisesta ovesta lukittuu ja aukeaa kaikki ovet ja luukut.
kuskinpuoleisesta ovesta aukeaa ja lukittuu vain kuskin oven lukko.
300td eli farmari 1992 kyseessä. (eka mersu ja eka auto jossa jotain ihme juttui kuin sähköovet ja ikkunat)
puolentunnin taistelun jälkeen sain vihdoinkin ovipaneelin pois tieltä. (tukevasti ovat saksassa rakentaneet silloin joskus.. ei ole tuota taidettu koskaan avata ennen) sitten loppui usko ja päivänvalo.
sen verran kopeloin oven sisällä että totesin sen keltaisen putken menevän jonnekin kiinni. eikä ole katki ainakaan oven sisältä.
siihen "jonkin" kylkeen tuleva isompi halkaisijainen musta letku/putki oli kiinni myös ok. (vähän lytyssä oli kyllä kun kääntyy tiukasti.. puristelin sitä hieman normaalimmaksi mutta ei auttanut)
kolmas letku/putkikin tuntuisi olleen kiinni jossain. (en tutkinut vielä enempää)
jostain kuuluisi jonku mikrokytkimen tyyppinen naksahdus. jostain lukkopesän päästä kai? voiko siinä olla vikaa ja mitä? kannataisiko purkaa apukuskin ovi ja vaihtaa ne keskenään?
mistä tai miten sen mikrokytkimen saa lähtemään irti? tuleeko lukkopesän mukana jos sen ottaa ulos ..kannattaako sitä ottaa irti, auttaako mitään?
ovia lukitessa kuuntelin mutta mitään ihme suhinaa en kuullut oven sisältä ainakaan.
takapenkin alle yritin mennä tutkimaan sitä keskusyksikköä.. mutta olinkin väärällä puolella! (repi kuskinpuolen auki) huomenna tai viikonloppuna (riippuu töistä ja keleistä) kai yritetään toista puolta. (aika tuskaista se avaaminen kun auto on rekattu pakuksi ja selkänojat on ruuvattu kiinni ja toi mattokin on aika ilkeesti kiinni farmarissa.)
eli mikä vikana kun kuskinovesta ei tapahdu muuta kuin kuskinlukko aukeaa. mutta toisesta ovesta sekin lukittuu ja aukeaa normaalisti. (jos olisi painevuoto niin ei kai se lukittuisi ja aukeisi?)
niin ja edit: kuvia kaikesta olisi kiva nähdä, missä mikäkin osa on josta joku puhuu.
Eli toisesta ovesta lukittuu ja aukeaa kaikki ovet ja luukut.
kuskinpuoleisesta ovesta aukeaa ja lukittuu vain kuskin oven lukko.
300td eli farmari 1992 kyseessä. (eka mersu ja eka auto jossa jotain ihme juttui kuin sähköovet ja ikkunat)
puolentunnin taistelun jälkeen sain vihdoinkin ovipaneelin pois tieltä. (tukevasti ovat saksassa rakentaneet silloin joskus.. ei ole tuota taidettu koskaan avata ennen) sitten loppui usko ja päivänvalo.
sen verran kopeloin oven sisällä että totesin sen keltaisen putken menevän jonnekin kiinni. eikä ole katki ainakaan oven sisältä.
siihen "jonkin" kylkeen tuleva isompi halkaisijainen musta letku/putki oli kiinni myös ok. (vähän lytyssä oli kyllä kun kääntyy tiukasti.. puristelin sitä hieman normaalimmaksi mutta ei auttanut)
kolmas letku/putkikin tuntuisi olleen kiinni jossain. (en tutkinut vielä enempää)
jostain kuuluisi jonku mikrokytkimen tyyppinen naksahdus. jostain lukkopesän päästä kai? voiko siinä olla vikaa ja mitä? kannataisiko purkaa apukuskin ovi ja vaihtaa ne keskenään?
mistä tai miten sen mikrokytkimen saa lähtemään irti? tuleeko lukkopesän mukana jos sen ottaa ulos ..kannattaako sitä ottaa irti, auttaako mitään?
ovia lukitessa kuuntelin mutta mitään ihme suhinaa en kuullut oven sisältä ainakaan.
takapenkin alle yritin mennä tutkimaan sitä keskusyksikköä.. mutta olinkin väärällä puolella! (repi kuskinpuolen auki) huomenna tai viikonloppuna (riippuu töistä ja keleistä) kai yritetään toista puolta. (aika tuskaista se avaaminen kun auto on rekattu pakuksi ja selkänojat on ruuvattu kiinni ja toi mattokin on aika ilkeesti kiinni farmarissa.)
eli mikä vikana kun kuskinovesta ei tapahdu muuta kuin kuskinlukko aukeaa. mutta toisesta ovesta sekin lukittuu ja aukeaa normaalisti. (jos olisi painevuoto niin ei kai se lukittuisi ja aukeisi?)
niin ja edit: kuvia kaikesta olisi kiva nähdä, missä mikäkin osa on josta joku puhuu.
Sulla on siitä kuskin oven sisältä tai saranan kohalta piuhat poikki sinne tulee 3 johtoa sisältävä nippu jonka päässä on pyöreä kirkas pistoke joka tulee siihen ovessa olevaan alipaine/ylipaine yksikköön joka hoitaa oven lukkoa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
ok. kiitoksia ehdotuksista..
jos on keskuslukonpumppu: miksi toisesta ovesta kaikki toimisi ongelmitta?
johdot poikki: hmm.. joo.. selittäisi kyllä miksi ei antaisi signaalia eteenpäin muille lukoille. mihin kohtaan yksikköä johtojen pitäisi mennä? tai että kumpi se noista mustan muoviputken/letkun suojaamista on? pienempi vai isompi? (muita johtoja yms en huomannut menevän siihen yksikkölaatikkoon)
minkä värisiä johtoja siellä pitäisi olla sisällä ja mihin tulee virtaa milloin? (ja mistä ne piuhat tulevat siihen oveen..?)
äh kun sataa ulkona. ja alfamerin MB huoltokirjassa ei näemmä haluta edes puhua keskuslukituksesta sanaakaan. jonkun sivupeilin purkamisesta on kyllä sivu pari asiaa. -ei ymmärrä miksi-
jos on keskuslukonpumppu: miksi toisesta ovesta kaikki toimisi ongelmitta?
johdot poikki: hmm.. joo.. selittäisi kyllä miksi ei antaisi signaalia eteenpäin muille lukoille. mihin kohtaan yksikköä johtojen pitäisi mennä? tai että kumpi se noista mustan muoviputken/letkun suojaamista on? pienempi vai isompi? (muita johtoja yms en huomannut menevän siihen yksikkölaatikkoon)
minkä värisiä johtoja siellä pitäisi olla sisällä ja mihin tulee virtaa milloin? (ja mistä ne piuhat tulevat siihen oveen..?)
äh kun sataa ulkona. ja alfamerin MB huoltokirjassa ei näemmä haluta edes puhua keskuslukituksesta sanaakaan. jonkun sivupeilin purkamisesta on kyllä sivu pari asiaa. -ei ymmärrä miksi-
Ovessa pistoke piilossa
Pumppu yksikkö toimii silloin kun muista toimii lukitus
Pumppu yksikkö toimii silloin kun muista toimii lukitus
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
äh. menee hermot. pakko lopettaa tältäkin illalta kesken.
vikaa ei löydy, tai no.. en osaa etsiä kai oikein.
tarkistin sulakkeenkin. (epätoivo iski) hahah.
"Sulla on siitä kuskin oven sisältä tai saranan kohalta piuhat poikki sinne tulee 3 johtoa sisältävä nippu jonka päässä on pyöreä kirkas pistoke joka tulee siihen ovessa olevaan alipaine/ylipaine yksikköön joka hoitaa oven lukkoa"
ovenhaitarisuojus tutkittu (näkyvää katkosta ei ole eikä muutosta oven toimintaan vaikka vähän heilutteli nippua.)
tosin en vielä kyllä ole löytänyt mitään selvää johtonippuakaan joka tuonne lukkopesän/painejakolaatikon suuntaan menee. enkä mitään kirkasta pistokettakaan näe missään. jollei ne ole jotain erittäin pieniä johtoja tuon pienempihalkaisijaisen muoviletkun sisällä. (päältä puristellen en ainakaan tuntenut mitään vahvempaa johtoa sisällä)
se musta letku siis menee keltaisen paineputken kanssa ylös mutta ohi keltaisen liittimestä ja jatkaa yläpuolelle jonnekin (ei oikein näe edes peilillä minne)
isompi musta letku menee laatikon kylkeen mustalla liittimellä. se taitaa olla paineletku.
sivupeiliin menee johdot: lämmitys luultavasti.
kankaisen johtosukan sisältä menee kai ikkunamoottorille (jakorasia näkyykin oven sisäpellissä)
kickpaneeli otettu pois ja tutkittu että johdot tulevat ehjän näköisinä ovesta (oli muuten yhä tiukassa se reiän peittävän äänenvaimennusmaton liima)
kuskin jalkatilan matto jne on otettu pois ja tutkittu mitä sen alla menee. (hieno rakenne ja vakuuttava äänenvaimennusratkaisu)
lievästi offtopic: sen mustanmuovikotelon alta menee kaikkea jännää joka suuntaan. ja siinä on outo viritys tehty. yhden sähköjohto nipun suojaletku on halkaistu, sieltä otettu sininen johto pois joka katkaistu, ja päät yhdistetty johonkin itse asennettuihin kahteen johtoon jotka katoaa lopulta kojelaudan sisälle. (samassa suojaletkussa on ainakin ruskea tai se taisi olla ruskeamusta johto myös. sitä ei ole katkaistu.. tulipa vaan mieleen mainita että jos helpottaisi tuon sinisen johdon löytämistä jostain sähkökaaviosta) eli mikä ihmeen sininen johto jonka väliin on tehty liitos joka menee jonnekin (pitää tutkia tarkemmin minne menee sitten joskus kun purkaa kojelautaa enemmän.) ei tästäkään mitään apua oo mutta mainitaan silti: kojelautaan katoavat johdot oli keltainen ja keltavalkoinen.. välissä abiko liitos noin kynnyskotelon kohdalla joka oli hapettunut ja johdot katkenneet. yhdistyen ruskeaan ja ruskeapunaiseen (näytti kaiutin piuhalta) josta tosiaan toinen oli toisessa päässä sinistä johtoa ja toinen toisessa (taas abiko liitoksella)
vikaa ei löydy, tai no.. en osaa etsiä kai oikein.
tarkistin sulakkeenkin. (epätoivo iski) hahah.
"Sulla on siitä kuskin oven sisältä tai saranan kohalta piuhat poikki sinne tulee 3 johtoa sisältävä nippu jonka päässä on pyöreä kirkas pistoke joka tulee siihen ovessa olevaan alipaine/ylipaine yksikköön joka hoitaa oven lukkoa"
ovenhaitarisuojus tutkittu (näkyvää katkosta ei ole eikä muutosta oven toimintaan vaikka vähän heilutteli nippua.)
tosin en vielä kyllä ole löytänyt mitään selvää johtonippuakaan joka tuonne lukkopesän/painejakolaatikon suuntaan menee. enkä mitään kirkasta pistokettakaan näe missään. jollei ne ole jotain erittäin pieniä johtoja tuon pienempihalkaisijaisen muoviletkun sisällä. (päältä puristellen en ainakaan tuntenut mitään vahvempaa johtoa sisällä)
se musta letku siis menee keltaisen paineputken kanssa ylös mutta ohi keltaisen liittimestä ja jatkaa yläpuolelle jonnekin (ei oikein näe edes peilillä minne)
isompi musta letku menee laatikon kylkeen mustalla liittimellä. se taitaa olla paineletku.
sivupeiliin menee johdot: lämmitys luultavasti.
kankaisen johtosukan sisältä menee kai ikkunamoottorille (jakorasia näkyykin oven sisäpellissä)
kickpaneeli otettu pois ja tutkittu että johdot tulevat ehjän näköisinä ovesta (oli muuten yhä tiukassa se reiän peittävän äänenvaimennusmaton liima)
kuskin jalkatilan matto jne on otettu pois ja tutkittu mitä sen alla menee. (hieno rakenne ja vakuuttava äänenvaimennusratkaisu)
lievästi offtopic: sen mustanmuovikotelon alta menee kaikkea jännää joka suuntaan. ja siinä on outo viritys tehty. yhden sähköjohto nipun suojaletku on halkaistu, sieltä otettu sininen johto pois joka katkaistu, ja päät yhdistetty johonkin itse asennettuihin kahteen johtoon jotka katoaa lopulta kojelaudan sisälle. (samassa suojaletkussa on ainakin ruskea tai se taisi olla ruskeamusta johto myös. sitä ei ole katkaistu.. tulipa vaan mieleen mainita että jos helpottaisi tuon sinisen johdon löytämistä jostain sähkökaaviosta) eli mikä ihmeen sininen johto jonka väliin on tehty liitos joka menee jonnekin (pitää tutkia tarkemmin minne menee sitten joskus kun purkaa kojelautaa enemmän.) ei tästäkään mitään apua oo mutta mainitaan silti: kojelautaan katoavat johdot oli keltainen ja keltavalkoinen.. välissä abiko liitos noin kynnyskotelon kohdalla joka oli hapettunut ja johdot katkenneet. yhdistyen ruskeaan ja ruskeapunaiseen (näytti kaiutin piuhalta) josta tosiaan toinen oli toisessa päässä sinistä johtoa ja toinen toisessa (taas abiko liitoksella)
Autoon on asennettu keskuslukon kaukosäätö jälkikäteen.yhden sähköjohto nipun suojaletku on halkaistu, sieltä otettu sininen johto pois joka katkaistu, ja päät yhdistetty johonkin itse asennettuihin kahteen johtoon jotka katoaa lopulta kojelaudan sisälle. (samassa suojaletkussa on ainakin ruskea tai se taisi olla ruskeamusta johto myös. sitä ei ole katkaistu.. tulipa vaan mieleen mainita että jos helpottaisi tuon sinisen johdon löytämistä jostain sähkökaaviosta) eli mikä ihmeen sininen johto jonka väliin on tehty liitos joka menee jonnekin
Ellei se ole toiminnassa poista kyseinen viritys niin että katkaiset sinisen johdon päistä kojelaudan sisään menevät johdot pois ja kytke siniset johdot yhteen, luultavasti keskuslukko alkaa taas toimia kuskin ovesta.
Se sininen johto on juuri keskuslukon ohjausjohto.
Ahaa! siitäkö se johtuu dealer..
joo.. kävi katsomassa uudestaan konehuonetta kun toi huomio väläytti jonkin muiston.. siellä muuten on joku Defan hälyttimeltä vaikuttava pömpeli konehuoneessa. puhelimessa autosta jutellessa ennen ostosreissua aiempi omistaja taisikin sanoa että se on joskus poistettu kun alkoi hälytellä itsekseen. (taisi vaan olla vielä aikasemman omistajan aikana siis)
ja ne hyvin hyvin vihreäksi muruksi muuttuneet johdon pätkät siinä yhdessä nyttemmin jo irti katkenneessa abikojatkosliitoksessa voisivat kyllä tosiaan aiheuttaa virhehälytyksiä jatkuvasti. -hyvä syy repiä hälytin/kaukosäätö hiljaiseksi.
mulle mukaan ei tullut hälyttimen avaimia eikä muutakaan sellasta krääsää. pelkkä auton avain.
ok. nyt pelottaa vaan yksi asia.. ettei sitten mee joku perkeleen ajonesto päälle tai ala se hälytin huutamaan jos nuo siniset johdot kytkee yhteen?
joo.. kävi katsomassa uudestaan konehuonetta kun toi huomio väläytti jonkin muiston.. siellä muuten on joku Defan hälyttimeltä vaikuttava pömpeli konehuoneessa. puhelimessa autosta jutellessa ennen ostosreissua aiempi omistaja taisikin sanoa että se on joskus poistettu kun alkoi hälytellä itsekseen. (taisi vaan olla vielä aikasemman omistajan aikana siis)
ja ne hyvin hyvin vihreäksi muruksi muuttuneet johdon pätkät siinä yhdessä nyttemmin jo irti katkenneessa abikojatkosliitoksessa voisivat kyllä tosiaan aiheuttaa virhehälytyksiä jatkuvasti. -hyvä syy repiä hälytin/kaukosäätö hiljaiseksi.
mulle mukaan ei tullut hälyttimen avaimia eikä muutakaan sellasta krääsää. pelkkä auton avain.
ok. nyt pelottaa vaan yksi asia.. ettei sitten mee joku perkeleen ajonesto päälle tai ala se hälytin huutamaan jos nuo siniset johdot kytkee yhteen?
mieli tekis vielä mennä ulos väkertään ne johdot yhteen ja kokeilla asiaa.. mutta kun kello on jo yhdeksän.. naapurit vois vihastua siitä että meteli jatkuu.. en mä kuitenkaa osu siihen hälyyn heti hahah. . ja 12h päästä pitäsi lähteä töihin. jos se ajoesto lukittuukin eikä lähe pois ilman jotain koodiavainta niin sitten ollaan kuzes. hmm.. tekis kyl mieli testata.. palaute tulee joko noin 15min päästä tai vasta huomenna.. eli miten kävi kun kytkee johtoja ristiin. hahah.
HA HAAA!!
TOIMII!!
Hi HII!!
kaikki ovet lukittuu ja aukee nyt niiku pitää. autokin käynnistyi ja hälytin on äänetön!
Mahtavaa! kiitos dealer. heti auttoi!
olipa yksinkertainen vika lopulta. jota en olis kai pitkään pitkään aikaan löytänyt ilman tätä.
tietenkin auttaa että kun hermot kiristi niin päätin alkaa tutkia muita juttuja.. eli jollen olisi ollut utelias seuraamaan hapettuneita epämääräisiä katkenneita "oma asennus" johtoja ja repimään kickpaneelia ja mattoa yms pois ja kurkkimaan sen muovikotelon alle mitä siellä on.. en olisi osannut ees kertoa siitä sinisestä johdosta..
ja jos en olisi asiasta ja löydöksistä täällä kertonut ..siis oikeestaan minun silmissäni hieman/täysin ohi aiheen olevasta löydöksestä..
niin.. ei ois tämä vika koskaan selvinnyt. oisin perjantaina runnonut oven vaan kasaan ja kiroillut ettei sitten ovilukot toimi niikun pitäisi. (ei mulla koskaan mitään sähkölukkoja ennenkään oo missään autosa ollut, niin ei ois sinänsä haitannu kauheesti. tottumiskysymys.)
huomenna saa siis yrittää kasata oven takaisin nippuun ja muut puretut kohdat myös..
mahtavaa.. mitäs sitten seuraavaksi korjattaisiin tuosta?
-takaluukun avustin?
-kattoluukku?
-pa-filtterit? (mulla näkyy kaksi karkee suodatinta.. taitaa joku yliahkera laittanut paluuletkuunkin yhden)
-ohjaustehostimen suodatin?
-joku mötikkä koneen edessä ylhäällä, siitä lähtevä kangaspäälysteinenletku tihkuu. hydraulinestettä kai.. onkohan perän säätöön kuuluva juttu?
-jonkinlaiset perushifit asenneltava myös. etukaiuttimet se ongelma. kaikkea muuta on jäänyt vuosien saatossa nurkkiin useampia.. mutta ei mitään noin erikoisia etukaiuttimia (eikä noin pieniä)
TOIMII!!
Hi HII!!
kaikki ovet lukittuu ja aukee nyt niiku pitää. autokin käynnistyi ja hälytin on äänetön!
Mahtavaa! kiitos dealer. heti auttoi!
olipa yksinkertainen vika lopulta. jota en olis kai pitkään pitkään aikaan löytänyt ilman tätä.
tietenkin auttaa että kun hermot kiristi niin päätin alkaa tutkia muita juttuja.. eli jollen olisi ollut utelias seuraamaan hapettuneita epämääräisiä katkenneita "oma asennus" johtoja ja repimään kickpaneelia ja mattoa yms pois ja kurkkimaan sen muovikotelon alle mitä siellä on.. en olisi osannut ees kertoa siitä sinisestä johdosta..
ja jos en olisi asiasta ja löydöksistä täällä kertonut ..siis oikeestaan minun silmissäni hieman/täysin ohi aiheen olevasta löydöksestä..
niin.. ei ois tämä vika koskaan selvinnyt. oisin perjantaina runnonut oven vaan kasaan ja kiroillut ettei sitten ovilukot toimi niikun pitäisi. (ei mulla koskaan mitään sähkölukkoja ennenkään oo missään autosa ollut, niin ei ois sinänsä haitannu kauheesti. tottumiskysymys.)
huomenna saa siis yrittää kasata oven takaisin nippuun ja muut puretut kohdat myös..
mahtavaa.. mitäs sitten seuraavaksi korjattaisiin tuosta?
-takaluukun avustin?
-kattoluukku?
-pa-filtterit? (mulla näkyy kaksi karkee suodatinta.. taitaa joku yliahkera laittanut paluuletkuunkin yhden)
-ohjaustehostimen suodatin?
-joku mötikkä koneen edessä ylhäällä, siitä lähtevä kangaspäälysteinenletku tihkuu. hydraulinestettä kai.. onkohan perän säätöön kuuluva juttu?
-jonkinlaiset perushifit asenneltava myös. etukaiuttimet se ongelma. kaikkea muuta on jäänyt vuosien saatossa nurkkiin useampia.. mutta ei mitään noin erikoisia etukaiuttimia (eikä noin pieniä)