Ruosteen hoidosta

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Ruosteen hoidosta

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Elikkäs löytys tuosta auton pohjasta tänään 3 ruostereikää, oletetaan nyt että olen päässyt siihen vaiheeseen ruosteenkorjauksessa että olen repinyt reiän ympäriltä massat poies niin kauaksi kuin ruostetta riittää, ja olen hionut kaiken ruosteen poies ja muotoillut uuden pellin jo siihen paikkaan.

Kysymys: Millä suojaan sen ettei pelti lähde sieltä hitsauksen juuresta ruostumaan sieltä toiselta puolelta minne ei näe?
Ja millä ylipäätään suojaan koko pellin toisen puolen minne ei näe? Maalatahan ei voi koska sittenhän maali palaa poies kun hitsaa palan kiinni.

Pitääkö käyttää rosteripeltiä, ettei ala ruostumaan, vai mimmosta se on hitsata? Ja kyllähän siinä toki se sauma/tai auton omapelti rupeaa ruostumaan toiselta puolelta vaikka uusi paikkapelti olisikin rosteria.

Seuraava kysymys: kuinka paloherkkää on tuo pohjamassa, voiko syttyä kun hitsaa? Pitäisi siis se helmapelti hitsata juuri siitä nostopaikan kohdalta, sekä aivan edestä kuraläpän takaa, sekä keskeltä.

Jos sitä helmaa hitsaa niin sehän on periaatteessa lähellä sisäverhoilua se pellin toinen puoli, pitääkö se purkaa ensin ettei rupea palamaan...?

Viimeinen kysymys: Millä olisi paras hoitaa alkavaa ruostetta?
Onko näistä ruosteenmuunnosaineista mihinkään..?
Vai onko paras keino hioa kaikki ruoste poies, maalata (millä maalilla?) ja pistää pohjamassat päälle?? Onko sellanen paksu pensselillä levitettävä maali hyvää siihen päälle missä on ennen ollut ruostetta? Onko jotain mitä foorumilaiset suosittelee?

Haluaisin nuo ruostepaikat meinaan korjata kunnolla ettei sitten tarvitsisi uudestaan tehdä 5 vuoden päästä samoja paikkoja uusiksi sekä suojata jo alkavat kohdat ettei niihin tule reikiä.... :wink:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

No maalaa sinkkimaalilla joka kestää hitsata. Näin minä oon tehny. Voi hitsata suoraa maalinki pääle ja palaa (siis lanka, ei se maali). Ei rosteria kuulemma kannata käyttää.


Massa syttyy jos kovin pitkää palkoa hitsailee kerralla. Itse oon pikkasen kerralla sieltä täältä hitsannu paikkaa kiinni ja jäähyttäny paineilmalla pahimmissa paikoissa ettei auto pala.

Ruosteen poisto mekaaniseti tai hiekkapuhallusta sitten noverox päälle ohjeitten mukkaan ja maali. Tää ollu paras konsti mulla eikä oo yksikää noverox korjaus viellä alkanu ruostumaan uuestaan.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jos ruosteiset pellit leikkailet pois alta niin silloinhan ei jää kuin se sauma johon on hiukan hankala pensselöidä pohjamaalia,kotelosuojaa ja lopuksi vielä vaikka sikaliimaa tai toisinpäin: pohjamaalia,sikaliimaa ja kotelosuojaa+röpömassaa jne.

Ite käyttäisin pohjamaalina 2-komponenttista epoksia. Esim tikkurilan Gpl-s. tulee parempi mun jaksaa useamman kerroksen pensselöidä tuota pohjamaalia ja muillakin lilluilla sama vaikutus.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Itse olen laittanut pellin päälle DeBeerin 2K-epoksimaalia vähintään kaksi kerrosta. Saumoihin vielä Dinitrolin 401 korimassaa. Sitten massa päälle. Jos toiselle puolelle ei pääse maalaamaan, olen jostakin reiästä työntänyt massaruiskun letkun ja ruiskuttanut vahamaista kotelonsuoja-ainetta.
® Mesen Porkkana-klubi
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Motonetistä saisi ostettua kokonaan uudet helmapellit, onkos ne mistään kotosin?
Tosin on siinä varmaan enemmän hommaa vaihtaa ne helmat kuin korjata. Vanhat joutuisi rälläköimään irti ja hitsaamaan takasin joten siinäkin vähän hommaa toki... :roll:
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Jostain ameriikan foorumilta luin että olis helppo homma vaihtaa toi helmapelti. Onkos se niin että tuo tosiaan on ns. 2 osainen helma, eli näkyvä osa on vain ns. Päällinen, ohuempaa peltiä, ja sen alla menisi varsinainen kantava rakenne?

Siellä myös sanottiin että olisi tuo helman näkyvä pelti vain pistehitseillä kiinni ja lähtisi helposti poraamalla irti. Onkos tuo nyt totta vai onko se ihan eri juttu? :shock:
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Helmat hitsataan, en niitä rupea vaihtamaan kokonaan. Mutta mutta , tässä muutaman päivän ajan on tullut hinkkailtua pieniä ruosteenalkuja poies ja pistetty niihin noveroxia. Kuulemma ihan hyvin estää ruosteen vaikka pistäis suoraan ruosteen päällekin, kellään kokemuksia?

No, tänään sitten kun tarkastelin vetarien kumien alle ettei ole syöpynyt puhki(ei ollut) niin huomasin sitten että taka-apurungon paikkeilla oli massa lähtenyt irti, no siitä suurimmat revin irti ja pistin noveroxia siihen ruosteen päälle.

Mutta tämä ongelma tuli siinä kohtaan kun tsekkasin takajousten jousikupit, ne ylhäällä olevat siis, ei alatukivartta. Niin ne jousikupit oli melko haperoa tavaraa... Nyt jotain neuvoja miten toi kannattais korjata, on meinaan hankala paikka kyllä hitsatakkin, toki pystyy hitsaamaan sitä.

Pitäisikö vaan ottaa jousi poies, sekä se kumi poies, ja ottaa kaikki mätä pelti irti ja hitsata se kuppi uudestaan kiinni sinne ylös, ja sitten kupin ympärille takoa pellistä ikäänkuin silmukka jonka hitsaisin kiinni siihen kuppiin sekä myös sinne koriin.

Mahtaisiko tuollanen kestää?:0 onkos muut korjaillu ja olisko neuvoja:)?

Huomaa kyllä että autolla rupeaa ikää olemaan... Meni pulttikin poikki etuvakaajan kumeja vaihtaessa. Onneksi se ylempi, helpompi vaihtaa, alemman pultin hitsasin sinne kiinni talvella..

Ei auttanu vaikka laitto ruosteenirrottajaa sekä anto lämpöä :shock:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

luulisin et noveroxin teho kii miten ne ruosteet alta ropataan.

Esim. jos sentin paksu ruostekerros ni ei varmasti mittää virkaa tollakaa aineella, et kaikki irto ruoste poistettava kuitenkin. :D
E46 330D & E46 328i
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Juu no oli vähän hankalia paikkoja mutta kaikki mitä ruuvarilla sai rapsuteltua irti. Ei sinne sentin kerroksia jäänyt: D

Mutta onkos joku korjannu ja jos on niin miten noita takajousten yläkuppeja:)?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”