Outo käyntihäiriö W124 230i -91

jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Outo käyntihäiriö W124 230i -91

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Eli auto on käynyt tyhjäkäyntiä liian pienillä kierroksilla ja nykien jo viime kesästä.
Nyt muutama päivä sitten alkoi tehdä niin että aamuisin lähtee kylämänä käyntiin kuin palmun alta, mutta lämmettyään sahauttaa pitkään ennen kuin hörähtää.
Kun lähtee käyntiin ei haise bensalle tms... Autoon tehty 1,5vko sitten kansiremontti jolloin tutkittu tarkkaan ilmavuodot.
Ennen remonttia kävi huonosti ja remontin jälkeen sama juttu.
Yj-rele ollut kaksi kertaa irti ja kolvattu uudelleen.
Toisella kerralla kierrokset nousi vähäksi aikaa normaaliin, mutta palasi taas entiselleen. Kun rele oli auki toisella kerralla vanhat tinat poistettiin tinaimurilla ja tinattiin uudelleen.

En tiedä liittyykö vikaan, mutta bensamittari heilahtelee ikäänkuin ei saisi aina kosketusta, ja valojen merkkivalo palaa kojetaulussa vaikka kaikki polttimot ovat varmasti ehjät.

Ilmanmäärämittarin kupeessa oleva säätöpotikka (3-napainen liitin) on varmaan määrämittarin perussäätö, mutta sen säätäminen ei vaikuta mitään.

Joku sähkökatkos siis ruiskujärjestelmässä, mutta missä ?

Olisiko sittenkin se kuuluisa Yj-rele viallinen...?
Löytyisikö keltään ehjää relettä.
Siemens 72UD402 2015403845
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Hu huu !

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hiljaista pitelee...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kävin painelemassa enteriä viestissäsi, jos se olisi nyt helpompi lukea :D
En tiedä liittyykö vikaan, mutta bensamittari heilahtelee ikäänkuin ei saisi aina kosketusta, ja valojen merkkivalo palaa kojetaulussa vaikka kaikki polttimot ovat varmasti ehjät.
Ei liity.
Mittarivika on erikseen ja joku polttimo on varmasti väärä.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Ihan vaan tiedoksi kaikille jotka eivät ole vastanneet, eli kaikille. Nyt on vaihdettu yj-rele, ilmamäärämittarin asentopotikka, tulpat, jakajan kansi ja pyörijä, eikä mitään vaikutusta. Kun asentopotikan pistokkeen ottaa irti ei käynnissä tapahdu mitään muutosta. Myöskään potikan säätö ei vaikuta yhtään, vaikka pitäisi kuulema olla tarkka säädöstä. Jossain vika mutta missä ? Huono auto joka on aiheuttanut harmia paljon...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mitenkäs se boksin lämpöanturi? Joskos se kone luulee lämpimänäkin et on kylmä ja ruiskii kylmäkäynnistyssuuttimesta?

Ootko kokeillut irrottaa ja putsata sen tyhjäkäyntihässäkän?

Ja onko se virranjakajan kyljessä oleva alipainesäädin ehjä?

Nuo oli itellä vikana..

Polttimoistahan tuo laitos on hirveen tarkka, wattimäärät pitää olla kirjan mukaiset, muuten herjaa.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mitenkäs se boksin lämpöanturi?

Missäs se sellainen sijaitsee ?

Tyhjäkäyntimoottori on ollut muutaman kerran irti ja liotettu yön yli. Moottori toimii, kai ?! Mistä sitä kukaan tietää...

Ja onko se virranjakajan kyljessä oleva alipainesäädin ehjä?

Ei siinä mitään sellaista ole ?!
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sulla nyt uudempi kone, et eipähän siinä tosiaan taida sama virranjakaja ollakaan.. Mut kyseessä kuitenkin mahtaa olla m102.982 kun kerran 230 on?

Ne lämpöanturit on kannessa kuskin puolella edessä, siinä missä se kannen yks pitkä pultti, itellä siinä päällä ekana on se isompi möhkäle jossa on ilmastoinnin/flektin anturi, varusteista riippuen punainen tahi vihreä muovikansi. Siitä taaksepäin mennessä seuraava on ruiskun boksille menevä lämpöanturi, ja käsittääkseni mittariston lämpömittarille menevä anturi on sitten siinä samoilla kohtaa mutta kyljessä. Jostain niistä menee johto boksille. En muista mihin nastaan se johto boksissa tulee, mutta yleismittarillahan tuo selviää.

Kuva

Tuo on omassa koneessa se anturi.

Ja nämä nyt on kirjasta Autodata Suihkutuslaitteet 2. Nykymallit ja -järjestelmät 1989 alkaen. JA M103 koneen tiedot, mutta jos nää nyt ois ees sinne päin. Antaa saman kaavion sekä jäähdytinneste- että imuilmaanturille.

lämpötila..........resistanssi
-20.................20000-30000
0 ...................5000-6000
20................. 2000-3000
40................. 1000-1500
60.................500-650
80................. 280-350
100................. 170-200

Jossain on ollut tuosta tyhjäkäyntimoottorista tarkemmin, mm. siitä millainen rako siellä pitäis olla jne. mutta omalla hataralla tietopohjalla siihen en voi kantaa ottaa.

Ku oon vaan hoitoalalla niin tästäkään mitään tiiä, et voiko kaasuläpän asentotunnistin vaikuttaa niin päin että tyhjäkäynti liian pientä, mutta samaisesta kirjasta otettuna: kytkimen napojen 1 ja 2 välillä ohmi mittarin pitää näyttää nollaa kun kaasuläppä on kiinni, ja napojen 2 ja 3 välillä pitäis tuloksena olla ääretön kun kaasuläppä täysin auki.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Joo tuollaista pientä anturia mulla ei ole. 3 anturia multakin löytyy siitä kannen päästä ja kaikki vierekkäin. Yksi on 3-napainen kahdella liittimellä, eli siihen tulee 2 ja 1 napainen liitin samaan anturiin. Sitten on pyöreä 4 napainen liitin ja kolmas on yksi napainen. Tuollaista kuvan osoittamaa ei ole. Siinä kyljessä se anturi on imusarjan alla vähän pidemmällä, ja se on yksi napainen. Noiden antureiden mittaaminen ei onnistu multa, aika heikkoa on ymmärtäminen sähköhommissa... Pitäisi olla varaosa-auto josta kokeilisi osa kerrallaan. Olen ajatellut myydä sen tuollaisenaan pois ja ostaa auton joka toimii. Pitää hakea vaan tuore leima ja pistää myyntiin. Harmi vaan kun on siistissä kunnossa ja muuten toimii. Tyhjäkäynti vaan temppuilee eikä kukaan löydä vikaa, viimeinen mersu...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joko täältä tahi kilpailevalta foorumilta löytyy ohjeet sen diagnostiikkapistokkeen käyttöön, ja käsittääkseni se onnistuu mittailla mm. biltemasta 15-20€ maksavalla mittarilla. Noinkin uudessa vehkeessä semmoinen pitäis jo olla.

Ja tuossa viewtopic.php?t=16012 on siitä potikan säätelystä juttua.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tänään vaihdettu ilmamäärämittarin asentopotikka, yj-rele ja kertaalleen jakajan kansi ja pyörijä. Tyhjäkäynti parani aavistuksen mutta on vieläkin liian alhainen ja käy epätasaisesti. Kun vaihdoin sen asentopotikan yritin säätää sitä oikeaan asentoon, oliko se nyt 0,7v mutta lukema ylimmästä ja keskimmästä navasta liittimen ollessa paikallaan ja auton käydessä 0.00v. Kun liittimen ottaa irti ja mittaa liittimestä niin silloin näyttää 0.4v. Liittimen irrottaminen potikasta ei muuta auton käyntiä millään tavalla, eikä potikan säätökään. Mittasin kosketuskulmamittarilla auton käydesssä akkutilassa olvasta suorakaiteen muotoisesta liittimestä, navoista 1 ja 3 (muissa ei ole kuin muovia) ja mittari näytti 35,9. Siitä kuljettajan puolen pyöreästä liittimestä mittaustulokset seuraavat, musta maadoitettu runkoon:

1. 28
2. 90.1
3. 35.9
4. 10.0
5. 0
6. 0
7. 90.1
8. 90.1
9. 90.1
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Eli normaalit on vikakoodit vai ?
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eiii, siitä akun vierestä saat moottorin vikakoodit. Tuolla kosketuskulma mittarilla katsot "käyntiin" liittyvät arvot, siitä kuskin etuvalon takaa 8napainen pyöree liitin.

Mitä se kuskin puolen pistoke näyttää käydessä ?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mitä se kuskin puolen pistoke näyttää käydessä ?[/quote]

Siinä ne mittaustulokset on jos katsot pari viestiä taaksepäin !
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no juu mutta kun auto normaalissa käyntilämpötilassa ja käynnissä niin mittarin pitäisi näyttää vain yhtä lukemaa (tai siis vaeltaa muutaman numeron sisään) , näin tehtynä mitä mittari näyttää ?

edit: perinteinen määrämittarin kumikaukalo ehjä ? kampiakselin anturi kunnossa (löytyy siitä kampiakselin hihnapyörän yläpuolelta), katoitko merkkivalon kanssa vikakoodit siitä akun viereisestä navasta ?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

epk kirjoitti:no juu mutta kun auto normaalissa käyntilämpötilassa ja käynnissä niin mittarin pitäisi näyttää vain yhtä lukemaa (tai siis vaeltaa muutaman numeron sisään) , näin tehtynä mitä mittari näyttää ?

Etkö ymmärtänyt niitä mittaustuloksia, kyllä yritin mahdollisimman hyvin selittää ?!

edit: perinteinen määrämittarin kumikaukalo ehjä ?

On ehjä.

kampiakselin anturi kunnossa (löytyy siitä kampiakselin hihnapyörän yläpuolelta)
,

Miten se todetaan vialliseksi ?

katoitko merkkivalon kanssa vikakoodit siitä akun viereisestä navasta ?


En kun en osaa...
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

epk kirjoitti:katoitko merkkivalon kanssa vikakoodit siitä akun viereisestä navasta ?
Olisin myös kiinnostunut tietämään, miten tämä tapahtuu? Onnistuuko yleismittarilla? Mulla on sellainen 16 napanen neliskanttinen liitin....
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuolta ohjeet : http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... CS1000.pdf


ja tämmöisen teet (samat ohjeet , toisessa on sulake laitettu viel lisäks väliin) :

Kuva


Kuva
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jupasierra kirjoitti:
epk kirjoitti:no juu mutta kun auto normaalissa käyntilämpötilassa ja käynnissä niin mittarin pitäisi näyttää vain yhtä lukemaa (tai siis vaeltaa muutaman numeron sisään) , näin tehtynä mitä mittari näyttää ?

Etkö ymmärtänyt niitä mittaustuloksia, kyllä yritin mahdollisimman hyvin selittää ?!

edit: perinteinen määrämittarin kumikaukalo ehjä ?

On ehjä.

kampiakselin anturi kunnossa (löytyy siitä kampiakselin hihnapyörän yläpuolelta)
,

Miten se todetaan vialliseksi ?

katoitko merkkivalon kanssa vikakoodit siitä akun viereisestä navasta ?


En kun en osaa...
kampiakselin anturi voi vaikka olla johdosta poikki tms.

mitä noista laittamista luvuista näkyy näytössä kun auto käynnissä ,ei se kaikkia noita näytä... en osaa tarkemmin vääntää rautalangasta :D
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

mitä noista laittamista luvuista näkyy näytössä kun auto käynnissä ,ei se kaikkia noita näytä... en osaa tarkemmin vääntää rautalangasta :D[/quote]

Siitä kuljettajan puolen pyöreästä liittimestä mittaustulokset seuraavat, musta maadoitettu runkoon:

1. 28
2. 90.1
3. 35.9
4. 10.0
5. 0
6. 0
7. 90.1
8. 90.1
9. 90.1

Siis navasta yksi 28. Navasta kaksi 90.1 jne...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

No olisit heti sanonut :D 3 navasta saa esim saa seosten arvon selville, joka sulla noin 40%, sallittu on 50%, en nyt muista oliko +-10% tuo 50... Ja jos tuo 3 navan tulos seilaa niin siltä osin homma ok. Jos tulis vain joku kiinteä luku niin se olisi vikakoodi.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kyllä se olisi pitänyt selvitä edellisistä viesteistä. No enivei mitään vikaa siis ei ole ? Tuo 35,9% pysyy koko ajan paikallaan, eikä seilaa. Jotain vikaa kuitenkin jossain on koska auto käy huonosti. Kierrokset on kyllä normaalit tyyhjäkäynnillä, mutta rynkyttää epätasaisesti. Kun kaasuvivuston mikrokytkimen, tai asentopotikan liittimen irroittaa ei tapahdu mitään, eikä sen potikan säätökään vaikuta mitään... Ainoastaan sen mustan neljänapaisen pyöreän liittimen, joka on siinä kannen päässä. Ja tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroittaminen muuttaa tyhjäkäyntiä kovemmaksi.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

jupasierra kirjoitti:. Ainoastaan sen mustan neljänapaisen pyöreän liittimen, joka on siinä kannen päässä. Ja tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroittaminen muuttaa tyhjäkäyntiä kovemmaksi.
Kuulostaisi lämpöanturilta :?: Vai olenko erehtynyt :?
Ja siis käynti paranee kun sen irrottaa :?:

Eikös diaknoosi ole aika selkeä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »


Kuulostaisi lämpöanturilta Question Vai olenko erehtynyt Confused
Ja siis käynti paranee kun sen irrottaa Question


No ei se oikeastaan parane vaan nousee todella korkealle 2000rpm !
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jupasierra kirjoitti:Kyllä se olisi pitänyt selvitä edellisistä viesteistä. No enivei mitään vikaa siis ei ole ? Tuo 35,9% pysyy koko ajan paikallaan, eikä seilaa. Jotain vikaa kuitenkin jossain on koska auto käy huonosti. Kierrokset on kyllä normaalit tyyhjäkäynnillä, mutta rynkyttää epätasaisesti. Kun kaasuvivuston mikrokytkimen, tai asentopotikan liittimen irroittaa ei tapahdu mitään, eikä sen potikan säätökään vaikuta mitään... Ainoastaan sen mustan neljänapaisen pyöreän liittimen, joka on siinä kannen päässä. Ja tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroittaminen muuttaa tyhjäkäyntiä kovemmaksi.
siis luku jämähtää tuohon vaikka kaasua painaa ? sittenhän se on vikakoodi.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mitäs se sitten kertoo ?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jos kattoo tuolta, niin ilmamäärämittari vikaa mun logiikalla siihen tarjoais.

Samasta kirjasta johon aiemminkin viittasin:

Kuva Kuva

M103 koneelle tuo ohje, mutta käsittääkseni 124 koppaisissa 230 koneet on m102, ja ruisku on sama.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , sehän se.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tuosta kun juuri ja juuri näkee lukea, niin siinä puhutaan jostain säädöstä. Siis onko mahdollista että säätämällä ilmamäärämittaria vika korjaantuisi. Olettaen tietysti että vika on siinä ilmamäärämittarissa. Vai pitääkö ostaa toinen ilmamäärämittari ?! Mistä tuollaisen autodatan saa ?
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

jupasierra kirjoitti:Tuosta kun juuri ja juuri näkee lukea, niin siinä puhutaan jostain säädöstä. Siis onko mahdollista että säätämällä ilmamäärämittaria vika korjaantuisi. Olettaen tietysti että vika on siinä ilmamäärämittarissa. Vai pitääkö ostaa toinen ilmamäärämittari ?! Mistä tuollaisen autodatan saa ?
Muistaakseni olen joskus lainannut ihan kirjastosta moisen opuksen :wink:
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tuosta kun juuri ja juuri näkee lukea, niin siinä puhutaan jostain säädöstä. Siis onko mahdollista että säätämällä ilmamäärämittaria vika korjaantuisi. Olettaen tietysti että vika on siinä ilmamäärämittarissa. Vai pitääkö ostaa toinen ilmamäärämittari ?!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”