Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se

Vastaa Viestiin
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Nyt on pari kertaa jättänyt mersu käynnistymättä tyhjentyneen akun takia. Molemmilla kerroilla ajoneuvo on seissyt muutaman päivän, normisti melkein joka päivä sillä liikkeessä olen.

Laturi on uusittu marraskuussa, latausjännite neljäntoista pinnassa. Ensimmäisen tyhjentymisen jälkeen (muutama viikko sitten) ostin uuden akun, vanhalla noin 6 vuotta ikää. Nyt toissapäivänä oli taas akku tyhjä, ei edes valot kojelautaan syttyneet.

Olen mittaillut virran kulutusta auton sammutettuna ollessa ja tänään ajon jälkeen se oli n. 1,2 A. Samalla kaasuläppäkotelosta tai sen suunnalta kuului pihinää tai surinaa, joka loppui kun virran kulun katkaisi. Myös kaasuvivun täysillä kääntäminen lopetti tuo äänen, mutta virran kulutus jatkui. Noin puolen tunnin päästä oli tuo virrankulutus tippunut noin puoleen eli oli n. 0,55 A. Ja tuo ääni oli poissa. Eikös normikulutus ole jotain 0,05A?

Käytin kaikki sulakkeet yksi kerrallaan pois ilman mitään vaikutusta virrankulutukseen ja käytin myös laturin maajohdon irti tarkistaakseni onko vika sillä suunnalla. Kun kuulemma viallinen laturikin saattaa akun purkaa.

Että mikähän neuvoksi? Ei tuo akun kengän irroittaminen joka välissä ole oikein houkutteleva ratkaisu.
Viimeksi muokannut pinkka, 27.2.2014 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ootko kattonu takakontin valon, että se sammuu :?: :?:

Mulla tyhjensi akun kun jäi palamaan...tai siis se valo ei sammunu ollenkaan, sammu vasta sitte kun otin polttimon irti, enkä oo kattonu missä siellä on vikaa, toinen on ne ovivalot jos niitä on, yhdessä mersussa oli ovi valon maadotus keturallaan ja tyhjensi sitä kautta akkua, oli siinäki pieni ettiminen, nämä ne helpoimmat paikat, muut on sitte henkien hallussa :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Se on farmari, valot on poissa päältä. :)

Eikös tuollaisen "vuodot" pitäisi selvitä jos nuo sulakkeet käy läpi niin kuin mä jo kävin? Siis jos se vika on jonkun sulakkeen takana olevassa asiassa?

Pitääkö tässä joku manaaja etsiä jos kyseessä on henkimaailman asiat? :shock: :pope:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jossei sulakkeita irroittamalla lopu virranmenekki, niin sitten jäljelle jää laturi ja startti + mahdolliset omat viritykset esim. stereovahvistin tai lisävalot, joille on otettu virta ennen sulakepesää :idea:

Muoks.
Laturin maajohdon...
Laturille ei ole omaa maajohtoa, vaan maadoittaa suoraan moottorin runkoon :ope:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

teppo21 kirjoitti: Muoks.
Laturin maajohdon...
Laturille ei ole omaa maajohtoa, vaan maadoittaa suoraan moottorin runkoon :ope:
:oops: No niinpähän se taitaa olla.

Eiköhän tuo laturi tullut jo pois suljettua? Startti? Sekö voisi myös tuollaista haamuvirtaa aiheuttaa? Mitenhän sen tarkistaisi?

Mitään tuollaisia omia virityksiä ei tuossa ole, ainakaan tietääkseni.

Pitää varmaan virittää joku päävirtakytkin, jolla saa kaikki virrat aina katkaistua. :wink:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

No periaatteessa kaikki mihin menee jatkuva virta voi aiheuttaa haamukulutuksen :idea:

Edelleenkin epäilisin laturia ensisijaisesti, diodisilta kun menee kaput, oireet täsmää prikulleen. Ota laturin persiistä liitin irti ja mittaa sitten.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Nyt on käytetty laturin piuhat irti. Ei vaikutusta.

Kun ampeerimittarin kytkee akun miinuksen ja maan väliin mittari näyttää aluksi 0,2 amppeeria ja nousee sitten jonnekin 0,5 hujakoille. Käytin myös kaikki sulakkeet kerralla irti, ei vaikutusta.

Ja nyt on alkaneet keltaiset abs- ja asd- valotkin kummittelemaan, jäävät palamaan joksikin aikaa startin jälkeen, sammuvat sitten kuitenkin. Ja pidemmän ajon jälkeen kun starttaa niin eivät pala. Eikös se ollut niin että jos jännite on liian matala abs ja asd tippuvat pois päältä ja valot syttyvät? Näin ainakin oli mulla kun laturi laukesi.

Mutta kyllä tuossa jännitettä piisaa, akku 12 ja rapiat, heti ajon jälkeen 13 ja rapiat, latausjännite jotain 14,3.

Että mistähän tuota alkaisi seuraavaksi syyllistä etsiä?
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Ei siellä taija olla kuin laturi, startti, virtalukko ja valokatkaisija jonne menee suoraan akulta virta. Virtalukolta ja valokatkaisijalta lähtee sulakkeille johtot sitten.

Ota startilta johot pois ja sitten mittaus. Samalla putsaa vaikka sen lohkon ja korin välisen maakaapelin liitokset.

Alkaa sen jälkee pakko olla joku oma viritys sähöissä jossei starttikaan ollut syyllinen. Etsimään vaan johtoja jokka ei kuuluu joukkoon. :lol:


0,5 kulutuksella 65Ah akku on tyhjä ~130h sisällä. Eli vajaa viisi ja puoli vuorokautta. En tiedä minkä kokonen autossa on mut kuitenki.



E: Tuli mieleen ratio viel. Miten seo kytketty? Tai ota se irti johoista ja mittaa sitten.
E46 330D & E46 328i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Löytyykö dc pihtivirtamittaria? On kätevä tuommoisissa mysteereissä. Kerran oli naapurin hyslerissä (neoni) akku aina vaan tyhjä ja akun vaihto ei auttanu ja laturi latas ok. Kattovalo ei sammunut, mutta polttimon poistolla sai aina aamulla käymään ilman latausta yön yli. Lopunpelissä epäily kohdistui kuskin oveen meneviin piuhoihin kun mittaili ja tutkaili. Ja siellä se oli lukon seudulla vika kuulemma kun oli jossain huollossa käynyt. En siis tiedä muuta kuin että ovessa oli vikaa.

Mutta mersussahan ei lukko pelaa sähköllä... Mutta dc pihtivirtamittari ois nyt hyvä.
huuksa
Viestit: 50
Liittynyt: 05.12.2010 12:40
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja huuksa »

imuilman esilämmittinen releelle menee suoraavirtaa löytyy sieltä sulakkeittenalta mulla oli siitäjoskus jäänny käret jumiin tyhjentääkyllä ja nopeasti korjatkaa viisaammat releen nimi jos ei oikein vaikka mullaoli sulakkeet irti kulutti virtaa ja se rele tulikuuma
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Kyllähän tuon pitäisi riittää pidemmäksi aikaa tuon akun tuolla kulutuksella, 74 ah akku siinä on. Vanha tällä hetkellä kiinni ja uusi on takajalkatilassa varalla. Kummassakin tuntuu jänitteet hyvin pysyvän, latasin niitä laturilla toista vuorokautta, jännite on reilu 12v. Nyt jätin yöksi akun kengän kiinni, saapi nähdä miten aamulla käy.

Nyt vaan ihmetyttää tuo abs- ja asdvalon palaminen. Jäävät palamaan käynnistyksen jälkeen, asd vähän väristen, mutta sammuvat kyllä pienen ajon jälkeen. Paitsi tänään lyhyitä pätkiä kun ajelin ei tuo absi sammunut ollenkaan. Aikaisemmin ei ole tuota oiretta ollut, on tullut tämän pääoireen sivussa. Että onkohan tuo virtojen kanssa pelaaminen nyt jotenkin sotkenut tuon absisysteemin?

Jotain relevikaa olen itsekin pohtinut tuon virrankulutuksen syyksi. Ja tuo startti pitää vielä tarkistaa.

Huomasin tuossa että tuo marraskuussa vaihtamani laturi on 70 Ah:n kun sen pitäisi olla 90 Ah:n. Ainakin edellinen oli sellainen, jostain syystä tuo pienempi tuli laitettua. Oiskohan tuo syynä tuohon absongelmaan? Latausjännite on kyllä riittävä, yli 14.

Alkaa jo vähän tympiä koko asia... :twisted:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Eipä se laturin lataus teho vaikuta abs ongelmaan. Kurkkaappa ylijännirele ja tinaile jos huonoja liitoksia.
E46 330D & E46 328i
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Dixon kirjoitti:Eipä se laturin lataus teho vaikuta abs ongelmaan. Kurkkaappa ylijännirele ja tinaile jos huonoja liitoksia.
Niin, paitsi että jos jännite ei riitä, esim. laturi rikki, absi tippuua pois ja alkaa valo palaa. :roll:

Tuon yj-releen vaihdoin pari vuotta sitten, ei lähtenyt sen takia käyntiin. Laitoin auton eilen käyntiin ja huomasin että tuo yj-rele alkoi heti lämmetä. Onkohan se ihan normaalia?

Jossain luki että viallinen jarruvalokytkin voi myös aiheuttaa tuota. Mutta voiko se olla vain absin suhteen vialllinen ja jarruvalot toimii normaalisti?

Entäpä se hydraulinestesäiliö siellä konehuonessa, jos siinä on nesteet vähissä tai alarajalla? Olisiko se syyllinen? Vai liittyykö se säiliö vain perän korkeudensäätöö?
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Juu mutta ne amppeerit mitä laturi antaa ei vaikuta jännitteeseen. Kun oletettaan et molemmat laturit on ehyet. Teho on eri asia ko jännite.

Ei kai sen pitäs heti lämmetä josko ollenkaan. Mutta mikä on "heti", 10 sekkaa vai 10minuuttia? :) Tuliko uus vai purkuosa? Enno omasta koittanu et lämpeekö se ollenkaa.

ASD valon palamiseen se kytkin voi vaikuttaa vaikka jarruvalo pellaa ok, mun mielestä ei pitäs ABS systeemiin vaikuttaa. Sen kytkimen voi säätää ja pittää säätääkkin polinta vasten jos uuen ostaa.

Mun mielestä se nestesäiliö ei vaikuta noihin valoihin muuta kun ei pellaa asd ja tasonsäätö jos loppuu neste kesken.


Kuulostaa hiuka et kurkkaappa vaan se yj-rele ny varmistukseks kuitenki.
E46 330D & E46 328i
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Kyllähän tuo lämpeneminen heti alkoi kun auton käynnisti, ei se mitenkään polttavan kuumaksi ainakaan ihan heti tullut. Pitääpä ottaa se esiin ja vähän tutkailla sitä, jospa sieltä jotain outoa löytyisi.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Akku purkautuu itsestään, Abs/Asd-valo palaa, YJ-relehän se!

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Johan hävisi ylimääräiset valot kojelaudasta! :D Kylläpä helpotti.

Menin kysymään Toivalan autosta että mikähän noita valoja polttaa ja asentaja siinä vikakoodia lukemaan, mutta eipähän sieltä mitään ulos saanut. Haki varastosta uuden ylijännitereleen ja johan helpotti. Valot sammui!

Mikä lie (vai ne omat mittaukset, jossain vaiheessa väärät kontaktit? :oops: ) tuon releen sitten pimentänyt? Vai suutuiko se siitä virtojen edestakas ronklaamisesta sitten? Tuota virran haamukulutusta en ole vielä mitannut, hyvin tuo on aamuisin käynnistynyt nyt kun joka päivä se 80 km ajelee.

Että näinpä päättyi tämäkin episodi sitten taas onnellisesti. Suuret kiitokset taas kaikille neuvoja antaneille ja hengessä mukana olleille. On tämä vaan hieno foorumi tämä. :)
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Ja hävisi se virran haamukulutuskin muuten. :) Kai siitä yj-releestä oli sitten sekin kiinni.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Seo jännä rele näissä. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Lainataas topikkia.

Tapaus S124, 300TD om603 vapari.

Ensin alkoi latausongelmat, vaihtelin latureita (viimesimpänä tuliterän) ja vika löytyi siitä akun plusnavasta lähtevästä liitinkirivistöstä, korjasin sen ja alkoi lataamaan oikein.

Sen jälkeen on alkanut akun purkamisongelmat, akku syksyllä ostettu uusi bosch S5 100amp.

Vaihoin ehjän käytetyn laturin tilalle kun oon kuullu että jotku uuet laturit on ollu jo susia syntyessään, ei apua.

Pitääköhän tässäkin tapauksessa kääntää katse yj releeseen? Kaks päivää kun auto on ajamatta niin ei lähde käyntiin enää, radion etupaneeli on ollu irti ja koitettu kahtua ettei varmasti mittään jäis päälle. Alakaa jo suututtaan ku ei asiat voi kerralla korjaantua.

E; Tämä ei kyllä vilkuttele mittään merkkivaloja. :(
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Enpä tuota itsekään heti arvannut että se siitä releestä kiinni olisi. Mutta olipahan vaan.

Että jos sen siihen vaihdat niin onpahan se sitten pois suljettu. Ja jos vika oli siinä niin monet hermot tuli säästettyä. :)
petehy
Viestit: 18
Liittynyt: 07.1.2008 22:00
Paikkakunta: puromäki

Viesti Kirjoittaja petehy »

Itelläni kattoluukku ja sähkölasit eessä.akku tyhjänä aina jos ajamatta vuorokauden.lasit ja luukku toimi aina olipahan virrat päällä tai pois ovet auki tai kiinni eli ainakun akussa virtaa riitti.akunkenkää kun käytti irti niin sulakerasian takana napsahtaa vaaleakuorinen rele eli haukkaa virtaa kokoajan releen vaihto ei autanu.sitten siirryin takapenkin alle vasen puoli missä iso musta relepoksi kuoret oli longollaan eli varmaan kosteutta päässy sisään.vaihallin releen ja avot. Akunkenkää irrottamalla vieläkin napsahtaa se vaalea rele muttakun etuovet on kiinni niin eipä napsu enää eli vika löytyi!! Penkin alus rele! Eli nyt ei sähkölasit ja luukku toimi jos etuovet on kiinni siis virtaavain poistettuna mutta ovet auki toimii.ja toiminnan voi testata nyt ovea aukomalla vaalea rele naksuu
monde
Viestit: 9
Liittynyt: 09.8.2012 18:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja monde »

Missäköhän tuo YJ rele sijaitsee 300 farkku dieselis tarkalleen?
Avatar
Karvanaama
Viestit: 848
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Akun takana se luurailee.
Alumiinikuorinen, päällä yksi tai kaksi sulaketta mallista riippuen
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Karvanaama kirjoitti:Akun takana se luurailee.
Alumiinikuorinen, päällä yksi tai kaksi sulaketta mallista riippuen
Niin, se musta suojamuovihärpäke akun takaa ensin pois ja näköyhteys
Pitäs löytyä.
monde
Viestit: 9
Liittynyt: 09.8.2012 18:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja monde »

Kiitti jätkät :)
monde
Viestit: 9
Liittynyt: 09.8.2012 18:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja monde »

Mutta kuitenkaan ongelma ei poistunu vaikka rele olikin vaihdon tarpeessa :x
boorizz
Viestit: 122
Liittynyt: 02.2.2014 13:25

Viesti Kirjoittaja boorizz »

Itellä oli sama ongelma, itellä vika oli sulakerasiassa. Se oli kokonaam hapettunut, tilasin purkaamolta käytetyn uudenveroisen ja viat hävisi ;)
Jitzo
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2015 19:02
Paikkakunta: Kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Jitzo »

Onko se tämä se YJ-rele? -tosiaan sieltä akun takaa muovisuojan piilosta löytyi. Autossani on myös egr-systeemi, sille on siis oma rele, mitähän sille kannattaa tehdä jos egr:n tulppaa ja poistaa sen läpän imukotelosta, onko kellään kokemuksia?Kuva

Nii ja vielä sellainen lisäys, että tässä eräänä kylmänä aamuna ajattelin laittaa webaston hurisemmaan joksii aikoo että sieltä kesän karstat palaa ja vesihuurteet lähtee ennen pakkasia niin eipä auto oikein halunnut startata. Hädin tuskin sai käyntiin ja mittasin sitten latauksen, joka oli alle 13 V. Eli latauksessa vikaa. Otin jännitteensäätimen irti ja puhdistin, toinen hiili oli jo aika lopussa, toisessa vajaa sentti jäljellä, mutta puhdistuksen jälkeen lataus oli jo yli 13V. No onneksi löytyi uusi osa 12 euroa ja vaihdoin paikoilleen. Ennen tätä vaihtoa, abs-valo jäi silloin tällöin palamaan. Sulakerasian taakse en ole vielä kurkannut.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Juu, se on tuo kirkaskantinen. Irtoaa kun käännät relettä vähän vinoon. Sitten vain johto irti, vähän ahdas paikka mutta irtoaa mitään purkamatta.

Releestä kuoret irti ja liitosten tinaus uusiksi :idea: Minullakin poltteli satunnaisesti ABS-valoa, ja korjaantui tuolla YJ-releen tinauksella.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Jitzo
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2015 19:02
Paikkakunta: Kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Jitzo »

Nonnii, tulipas katottua YJ-releen kunto, ei hapettumia minkäänlaisia, liekö joskus vaihdettu... Mutta muutaman aamun huono käynnistys johtui akusta, joka ei vaan enää pitänyt virtaa. Nyt uudella akulla ei ongelmia, ei edes abs-merkkivalo ole jäänyt palamaan. Akun vaihdon yhteydessä tuli ihan imuroitua akun alustalevyn alta vuosien lehdet ja muut roskat, siellä oli nimittäin tavaraa siihen malliin että jonkinlaisen kasvualustan olisi jo saanut. Kannattaa katsoa itekukin sitä osastoa tarkemmin ja puhdistaa että vesi pääsee oikeista reikäsistä pois kuten kuuluu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”