W124=väyrynen? Nyt sisävalot temppuilee...

Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

W124=väyrynen? Nyt sisävalot temppuilee...

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mun 124:n on saanut nyt jonkin tartunnan jostain Väyrysestä. Nimittäin omituista sähköongelmaa on alkanut ilmaantumaan. Palaneen valon merkkivalo vilkahteli eilen Seinäjoelle ajaessa, syttyi sitten palamaan ja palaa aina vaan. Normaalistihan palaneen valon merkkivalo palaa, jos valot on kytketty päälle ja jokin polttimo on pimahtanut. Nyt valo palaa, vaikkei valot olisi edes päällä. Auto pitää toki olla käynnissä, jotta se palaa :lol:

Tarkistettu on, että kaikki valot oikeasti toimivat:
- etuparkit
- ajovalot
- takaparkit
- rekisterikilven valot

Hmm. jarruvaloja en tarkistanut, mutta oletan, että vikavalo palaa vain silloin, kun kyseisen rikkinäisen lampunkin pitäisi palaa.. Vai onko jarruvalo erikoistapaus? Silmämääräisesti jokainen valo on myös yhtä kirkas, eli voisi olettaa, että vastusarvot ovat pysyneet samana..

Yhtään topiccia ei täältä löytynyt, jossa tuo merkkivalo temppuilisi. Mikä voisi olla vialla? Voiko esim. ylijännitesuojarele aiheuttaa jotain tuollaista :?: Tai sitten mahdollisesti takaluukun piuhat alkaa menemään poikki :roll: Roistollahan ne oli poikki, mitä tuo kyseinen vikavalo silloin näytti?
Viimeksi muokannut veppe, 26.10.2006 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Re: W124=väyrynen? Palaneen lampun merkkivalo temppuilee...

Viesti Kirjoittaja eki »

veppe kirjoitti: Hmm. jarruvaloja en tarkistanut, mutta oletan, että vikavalo palaa vain silloin, kun kyseisen rikkinäisen lampunkin pitäisi palaa.. Vai onko jarruvalo erikoistapaus?
Ainakin tuossa väykyssä (kun löytyi jarruvalon polttimo pohjineen sieltä kotelosta :lol: ) se syttyi vasta kun jarrua painoi.
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3674
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Menee taas vahvasti ikivanhan perimätiedon puolelle, mutta jostain muistan lukeneeni... :pappa:

Eli mielessä kummittelee, että mikäli vikaa on jarruvaloissa tahi suuntavilkuissa, niin tuo tuikku palaa niin kauan kunnes virrat katkaistaan. Jos taas vika on jossain muussa valossa niin palaa silloin kuin vikaantuneen tuikun kuuluisi palaa.

Jos muistan väärin, niin sitten asia ei varmaankaan ole noin. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Voisko olla niinkin iso vika että on lanka poikki jostain polttimosta, ottaa välillä kosketusta, välillä ei. Itsellä meni jotain halpis-jarruvalopolttimoita useampia noin....ja kyllä sitä tuli haettua kun kaikki polttimot näytti aina ehjiltä mutta välillä syttyi tauluun valo. Tai jossain lampunkannassa huonoa kontaktia?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

C:n takavalojen kanssa runsaasti nyrkkeilleenä voin todeta seuraavaa:

Jos vika on parkin huonossa kosketuksessa, ja sen saa jabilla (naisille tiedoksi puhutaan yläkoukusta) palamaan, vikavalo sammuu samalla kun lamppu syttyy. Vilkut ja jarruvalot jäävät käsittääkseni "muistiin", pakkohan niiden on, sillä vikavalo ei sammu ennen kuin autosta käytetään virrat veks. Vikavalo syttyy uudelleen kun vilkkua tai jarrua käytetään, edellyttäen että vika on niissä. :idea:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

HVM kirjoitti:C:n takavalojen kanssa runsaasti nyrkkeilleenä voin todeta seuraavaa:

Jos vika on parkin huonossa kosketuksessa, ja sen saa jabilla (naisille tiedoksi puhutaan yläkoukusta) palamaan, vikavalo sammuu samalla kun lamppu syttyy. Vilkut ja jarruvalot jäävät käsittääkseni "muistiin", pakkohan niiden on, sillä vikavalo ei sammu ennen kuin autosta käytetään virrat veks. Vikavalo syttyy uudelleen kun vilkkua tai jarrua käytetään, edellyttäen että vika on niissä. :idea:
Väyrysessä tätä ongelmaa ei olekkaan, kun kuittaa ajoarpomakoneelta pois kaikki piipitykset niin eipä tule uudelleen vikailmotusta. Kunnes taas auton sammuttaa ja käynnistää, pitää taas kuitata pois....tällä hetkellä viallinen rekisterikilven valo ja lasinpeunesteen puute, tätä olen harrastanut viikon...olenko laiska, no en helevetissä :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: W124=väyrynen? Palaneen lampun merkkivalo temppuilee...

Viesti Kirjoittaja veppe »

eki kirjoitti:
veppe kirjoitti: Hmm. jarruvaloja en tarkistanut, mutta oletan, että vikavalo palaa vain silloin, kun kyseisen rikkinäisen lampunkin pitäisi palaa.. Vai onko jarruvalo erikoistapaus?
Ainakin tuossa väykyssä (kun löytyi jarruvalon polttimo pohjineen sieltä kotelosta :lol: ) se syttyi vasta kun jarrua painoi.
Juu, kyllä se näin oli. Huomasin tämän tänään Tampereella käydessäni, kun yhdeltä parkkikselta lähtiessäni valo ei ensin palanutkaan, mutta kun hetken pidin jarrua pohjassa, niin jo syttyi vikavalo ja jäi palamaan..

Tein myös pientä testiä :arrow: jos jarrua pumppaili niin, ettei valo ehtinyt palaa ~2 sekuntia kauempaa, ei valo syttynyt :lol: Eli näköjään vaati vielä sen, että oli vähän pitempään päällä.. Mitenkähän lie vilkkujen tapauksessa toimii, kun ei ne kahta sekuntia yhtäjaksoisesti päällä ole koskaan.. No, kai niissäkin joku äly on. On se fiksu tuo Mersu 8)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Pitääpä taas availla tätä topiccia. Kyllä nyt näyttää yhä enenevässä määrin Väyryseltä tuo mun Mese. Takasisävalot palaa välillä ihan omia aikojaan. Kaksi kertaa jo temppuilleet. Ekan kerran Seinäjoelle viimeksi ajellessa alkumatkan paloi sisävalot, oli kytkin missä asennossa tahansa. Ja viime yönä teki saman sillä seurauksella, että akku oli aamulla melkein tyhjä eikä mersu lähtenyt käyntiin :evil: No, onneksi on toistaiseksi Buick pihassa :lol:

Hyviä arvauksia, mikä tuon voisi tehdä? Kytkin rikki? Maattaa jostain väärästä paikasta? Todettakoon, että kun nuo valot paloivat "itsekseen", niin ne aavistuksen verran kirkastuivat, kun kytkimen napsautti asentoon "On". Sikäli hankala paikantaa tuota vikaa, että sitä ei ole helppo toistaa.. Tänä aamuna ei ollut aikaa jäädä vikaa tarkemmin tutkimaan, kun piti lähteä työreissuun ja illalla takaisin tullessa ne valot olivatkin sitten itsekseen sammuneet..

Sellainenkin vika tuossa on, että sateella peräkonttiin vuotaa vettä. Pahimmillaan oli 5 senttiä peräkontin "jalkatilassa" vettä... Painelin lasin tiivistettä paremmin kiinni, ja näytti vähäksi aikaa helpottavan. Minähän vaihdoin itse noi lasit kesällä... :roll: En nyt sitten tiedä, vuotaako se siitä ikkunasta, vaiko luukun tiivisteestä..
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tarkistapa kaikki ovikytkimet, ettei vastaa sieltä runkoon, ja ovien kulkuvalot jos sellaiset löytyy. Yksi paikka voisi olla takaluukun johtosarja, etenkin saranoiden kohdalta (onkos varmareissa takasisävalon kytkin luukussa?) :roll: Melkeinpä kannattaa ekana katsoa tuo takaluukun johto, siellä se vika noista ehdotelmistani todennäköisimmin on.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Wikke kirjoitti:Tarkistapa kaikki ovikytkimet, ettei vastaa sieltä runkoon, ja ovien kulkuvalot jos sellaiset löytyy. Yksi paikka voisi olla takaluukun johtosarja, etenkin saranoiden kohdalta (onkos varmareissa takasisävalon kytkin luukussa?) :roll: Melkeinpä kannattaa ekana katsoa tuo takaluukun johto, siellä se vika noista ehdotelmistani todennäköisimmin on.
En oikein usko ovikytkimessä olevan vikaa, koska valot siis palavat, vaikka kojelaudasta on nappi missä asennossa tahansa (on/off/ovi). Takaluukun piuhasarja voisi ehkä olla, mutta kun mikään muu ei takaluukussa temppuile (sulkijamoottori, pyyhkijä..)

Viime yönä oli valot taas menneet päälle. Sulakkeen irrottamalla valot sammuivat (onneksi, eli ei ainakaan saa muualta virtaa, eli varmaankin maattovika), mutta sulakkeen irrotus ei käy ratkaisuksi, koska sen takana on myös mm. keskuslukitus :x En voinut mittailla yleismittarilla, koska oltiin mökillä ja mittari oli kotona.. Näyttää kuitenkin liittyvän pakkasiin. Pistin Webaston päälle ja puolen tunnin päästä oli sisävalot sammuneet.. :shock: Eli jokin jossakin lämpenee ja sitten valotkin sammuvat...
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

veppe kirjoitti: Viime yönä oli valot taas menneet päälle. Sulakkeen irrottamalla valot sammuivat (onneksi, eli ei ainakaan saa muualta virtaa, eli varmaankin maattovika), mutta sulakkeen irrotus ei käy ratkaisuksi, koska sen takana on myös mm. keskuslukitus :x
Nappaa lamput irti siksiaikaa kunnes löytyy ratkaisua... :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

eki kirjoitti:
veppe kirjoitti: Viime yönä oli valot taas menneet päälle. Sulakkeen irrottamalla valot sammuivat (onneksi, eli ei ainakaan saa muualta virtaa, eli varmaankin maattovika), mutta sulakkeen irrotus ei käy ratkaisuksi, koska sen takana on myös mm. keskuslukitus :x
Nappaa lamput irti siksiaikaa kunnes löytyy ratkaisua... :wink:
Joo, tuon meinasin tehdä jo mökin pihassa, mutta halusin kuitenkin testata ensin lämmittämisen teorian :D Edit: ja kun ne valot lämmittämällä sammuivat, niin eihän niitä sitten tarvi enää irrottaa, eihän :roll: :oops:

Toisaalta vikaa on hankala tutkia, jos ei näe, milloin vika on päällä :lol: Eli jos jättäis vain yhden lampun paikalleen, niin voisi sitten keskellä yötä mennä mittailemaan, kun se palaa :roll: Ei tuo uusi akku ole moksiskaan noista valojen palamisesta. Entinen akku hyytyi yhden yön valojen palamiseen + Webaston 15 minuutin hyrräämiseen..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”