juu-zon S213 hybridi

juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kuten jo edellisessä ketjussa hieman uumoilin niin uutta auto ketjua on luvassa. Kesän mittaan on tullut katseltua seuraavaa autoa ja listalla oli hyvin varusteltu ceemeli tai eemeli hybridi tekniikalla. Kesän aikana tuli käytyä ajelemassa muutamia eri autoja ja lopulta alkoi selkeytymään diesel/hybridi eemelin suuntaan ja vielä kaiken lisäksi tietyillä varusteilla ja väreillä.
Eri vaihtoehtoja tuli katsottua Saksasta, Ruotsista ja Suomesta. Lopulta tämä kyseinen auto löytyi pohjanmaalta erään liikkeen valikoimista. Autoa tuli käytyä ohimeno reissulla ajamassa ja samalla keskustelemassa hinta kohdalleen. Seuraavalla viikolla auto menikin huoltoon ja sen jälkeen toimitettiin tänne etelään.

Kyseessä siis 2020 vuoden E 300de 4matic amg sisä- ja ulkopaketeilla. Varusteina sähköjakkaraa, burmester audiota, 360 kamerat, panorama katto, distronic ja kaista avustimet sekä ehdoton vetokoukku. Joitakin suunnitelmia on jo tällekin autolle, mutta aika näyttää mitä tulee tehtyä. Sisälle tuli tilailtua amg kangasmatot, alustaan tulossa eteen bc:n coilit sekä sisällä kuskin ovessa olevat kontin avausnappi ja apparin ikkunan avausnapit on rikki joihin tulossa jo vaihto-osat. Varusteista puuttui apple carplay joten se tuli mercedes me storen kautta ostettua, mutta aktivointi ei ollut ihan naps ja kops touhuja. Edelleen odotellaan josko se lähtisi toimimaan.
Alkutilanteesta heti muutamat kuvat ja jatketaan tarinointia kun jotain on jälleen kerrottavana.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ensimmäisenä oli autoa saatava pikkaisen alemmas ja siihen hankittiin lääkkeeksi bc racingin etutolpat ja taakse diy säätötangoille osia puuilosta. Etutolppien vaihto oli todella simppeli homma. Korkeutta joutui pari kertaa hieromaan että saatiin nyt talveksi sopivalle korkeudelle. Takana säätötankojen teko myös melko simppeliä. Niitäkin täytyi pariin otteeseen lyhentää, jotta perän sai tiputettua tarpeeksi. Kesän tullen katsotaan sitten korkeutta tarkemmin kun on jotain isompaa vannetta alla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Minkäs kokoinen akku tässä on, ja paljon sillä ajelee normikäytössä?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hybridiakku on 13,5kWh kokoinen ja jos vedetään pelkällä sähköllä niin sillä ajelee sellaiset 35-45km. Jos ajetaan pidempää matkaa hybridi moodissa niin tuollaisella 150km matkalla akulla mennään noin 55km matkasta kun akkua käytetään mahdollisimman tehokkasti.
Tällä hetkellä kilsoja on tullut sellaiset 1150km eikä vielä ole tarvinut tankata. Tankissa on vielä vajaa 1/3 ainetta jäljellä.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

WLTP range jonkun sivuston mukaan 44 - 54 km. Akku brutto 13,5 kWh, netto 9,3 kWh.

Naapurifoorumilla varsinkin jonkin verran keskusteltu diesel hybridin eduista verrattuna pelkkään dieseliin tai bensahybridiin. Mikähän juu-zoa miellytti? Verotuksessa diesel ei jostain syystä hyödy samalla tavalla kuin bensaplugari. Pitkässä matkassa pikkudiesel kulkee hyvinkin yhtä vähällä, lyhyttä matkaa ajaessa pääsee sähköllä mutta silloin bensahybridi järkevämpi veroedun kannalta.

Kokonaistehohan hybrideissä reilusti isompi kuin pihissä dieselissä, varmaan yksi kriteeri tässä tapauksessa?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Käytännössä olisin valmis myös täyssähköihin, mutta tällä hetkellä ei oikein mitään itseä miellyttävää ole tarjolla. Kriteereinä riittävä koko nelihenkiselle perheelle ja koiralle, vetokykyä ja koukku sekä miellyttävä ulkonäkö. Mersulta eqc pyöri vähän mielessä, mutta totesin etten ole vielä tarpeeksi vanha katumaastureihin. Taas sitten diesel hybridi tuntui luotettavammalta valinnalta vaikka tosiaan käyttövoimaverot tästä joutuukin maksamaan. Myös uusi c kävi mielessä, mutta eemelin tilat vei kuitenkin voiton. Josko tämän jälkeen mersultakin tulisi jokin siisti farkku täyssähkö tarjolle.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

juu-zo kirjoitti: 23.10.2022 20:12 Käytännössä olisin valmis myös täyssähköihin, mutta tällä hetkellä ei oikein mitään itseä miellyttävää ole tarjolla. Kriteereinä riittävä koko nelihenkiselle perheelle ja koiralle, vetokykyä ja koukku sekä miellyttävä ulkonäkö. Mersulta eqc pyöri vähän mielessä, mutta totesin etten ole vielä tarpeeksi vanha katumaastureihin. Taas sitten diesel hybridi tuntui luotettavammalta valinnalta vaikka tosiaan käyttövoimaverot tästä joutuukin maksamaan. Myös uusi c kävi mielessä, mutta eemelin tilat vei kuitenkin voiton. Josko tämän jälkeen mersultakin tulisi jokin siisti farkku täyssähkö tarjolle.
Nuo perustelut uppoaa meikäläiseen. Tosin olen riittävän vanha SUV:iin mutta en silti sellaista halua. Vanhemman M274 bensahybridin kokemukset ei miellyttäneet, laitettiin pois ennen kuin luotettavuutta olisi tosissaan punnittu, pelotti liikaa. Ulkonäkö jakaa mielipiteitä ja vaikka itse en niin välitä miltä auto ulkopuolelta näyttää kun ei omaa juuri tarvitse ulkoa katsella niin silti viimeksi valitsin paljolti ulkonäön perusteella auton mallisen kulkupelin Mersun sähkömallin sijasta.

Mersuhan ilmoitti luopuvansa farkuista, nostaa näiden jälleenmyyntiarvoa jatkossa paitsi että vaikea uskoa farkkujen oikeasti poistuvan mallistosta.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Reilu 3000km ajoa takana, vähän alle puolet siitä liikuttu sähköllä. Polttoaineenkulutus näillä ajoilla 3,4L/100km. Toisin sanoen kokonaisuudessaan polttoainetta menee jonnekin 5-6L väliin satkulla joka omasta mielestä vaikuttaa ihan järkevältä isolle autolle tällä massalla.
Jotain pikku sipistelyjä autolle on tehty. Korkeutta hierottiin vähän kohdilleen ja nyt ollaan talvimoodiin ihan tytyväisiä. Kilvistä tuli poistettua alustat ja vaihdettua ne tuttuun tapaan finnittömiin sekä modailtua niille kiinnitys sellaiseksi että pesut onnistuu ilman kilpiä.
Mustan perjantain alennuksista tarttui myös audio puoleen vähän tavaraa sekä vaimennus materiaaleja. Kaikki ei tosin ole vielä tullut koska jäi jälkitoimitukseen, joten nuo saa odotella vielä että saa sitten kerta puruilla laitettua vaimennuksia ja kamoja paikalleen.
Maalipintahan on vielä melko hyvässä kunnossa näillä ajokilometreillä, mutta keväälle suunnitteilla myös käyttää auto jossain kunnon pinnoituksessa ja samalla tietysti kiillotuksessa. Myös kesävanteet tuli tilailtua, mutta niistä tarinaa vielä myöhemmin ensi vuoden puolella.

Kuva

Kuva
Tähtikuski
Viestit: 362
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

En niin pidä w213 mallista mutta sinun w213 on upea👌🏻
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Audiopuolen päivitys etenee pikkuhiljaa. Vahvistimille on mallailtu paikkoja eri puolilta ja ne ovat tulossa nyt tavaratilan pohjan alle lopulta. Subwoofer laatikon väsäilin sillä välin valmiiksi ja kaapeloinnit on väsäilty auton ulkopuolella niin valmiiksi kuin saa. Tarkoittaa pääteholkkien puristeluja ja kaapeleiden sukituksia. Tällä autolla kun tuleva kilpailuluokka on master oem niin kaikki asennukset pyritään tekemään kohtalaisen viimeistellysti ja kaapelointi on yksi asia jonka haluaa tehdä kerralla kunnolla. Käytännössä seuraava vaihe olisi ottaa viikonloppu jolloin purkaa sisustan kokonaisuudessaan ja tekee vaimennukset ja kaapelointien vedot kerralla. Subikotelo on siis tehty idealla että se on poistettavissa parissa minuutissa ja näin on taas penkkien kääntö ja koko kuljetuskapasiteetti käytössä. Kiinnitys kuitenkin on erittäin tukeva ja kotelo ei pääse liikkumaan minnekään.
Muutoin autoon kertynyt taas muutama tuhat kilometrejä. Sähköllä ollaan ajeltu ihan kohtalaisesti ja tankilla täytyy käydä kerran kuukaudessa tai jopa harvemmin. Kesävanteet seilaavat Suomeen päin ja ovat ehkä helmi-maaliskuun vaihteessa perillä. Näitä pääsee sen jälkeen hieman mallailemaan alle ja sitten niistä voin vähän kuviakin jakaa.
Laitetaan nyt noista pienistä äänentoistopuolen askarteluista vähän kuvaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Humppavehkeistä en mitään ymmärrä mutta olisi kiinnostanut nähdä kuva miltä takaluukun pohjalla näyttää. Miten siellä on patterin jäljiltä tilaa vielä vahvistimille?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

tähtikuljettaja kirjoitti: 02.2.2023 11:34 Humppavehkeistä en mitään ymmärrä mutta olisi kiinnostanut nähdä kuva miltä takaluukun pohjalla näyttää. Miten siellä on patterin jäljiltä tilaa vielä vahvistimille?
Takaluukussa on samanlainen kääntyvä pohja kuin ei hybridi malleissakin jonka alla on muunmuassa renkaanpaikkaussatsi ja muuta tilaa tavaralle. Tuon osan syvyys on jotain 15cm luokkaa, joten sinne mahtuu vahvistimet hyvin. Hieman vaneria tuohon tulee ja siihen sitten virranjaot ja vahvistimet päälle. Muutoin siellä vararengasmontussa on invertteri ja muuta hybriditekniikkaan liittyvää tavaraa. Jonkin verran on siellä vararengasmontussakin oikealla tyhjää tilaa jos sinne jotain haluaisi upottaa.
Tuosta voi katsoa erään brittikaverin rakennusprojektia kun 2019 vuoden hybridiin tulossa melko järeää äänentoistoa sisään. Näkyy koko kontti ja hybriditekniikka kun verhoilut on pois tieltä. Itselläeni ei siis mitään näin järeää kuitenkaan ole tulossa vaan mennään oem henkisellä asennuksella. https://www.youtube.com/watch?v=xlw7VxmZvR4
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kesävanteiden toimitus ei ole mennyt ihan niin kuin strömsössä, joten niitä saadaan vielä hetki odotella. Toivotaan että saataisiin ne mahdollisimman pian tulemaan. Ulkopuolelle ei siis sen myötä ole vielä kummempia tapahtunut.

Äänentoistopuolta jatkettiin eräänä viikonloppuna sisustan purkamisella, vaimenteluilla ja kaapeleiden vedoilla.
Päävirtakaapeli löysi reitin akun takaa sisälle kabiiniin ja sitä kautta konttiin.

Kuva

Lattiaan vedettiin perus butyylimatolla vaimennukset. En kokenut tarpeen laittaa tämän järeämpää vaimennusta lattiaan kun auto on muutenkin jo melko hiljainen. Oviin tullaan laittamaan vielä myöhemmin vaimennukset kunnolla, mutta tämä jätettiin vielä hautumaan sillä oven sisäpellin (muovin siis) joutuu irroittamaan kokonaisuudessaan että pääsee ulkopeltiin käsiksi. Tämä tarkoittaa koko oven purkamista laseineen ja lukkoineen. Tämä tullaan kuitenkin tekemään vielä jossain vaiheessa ihan vain ajomelun vaimennuksien takia.

Kuva

Etupäähän tuli Gladenin parempi plug&play setti laitettua kiinni. Tämä nyt melko suoraviivainen toimenpide, vanhat elementit irti ja uudet tilalle. Keskiäänet kiinnitin ja tiivistin vielä vähän paremmin maton suikaleilla paikalleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Virranjako ja vahvistimet löysi paikkansa sieltä takakontin pohjalta luukun alta. Pohja on tehty 15mm koivuvanerista joka on pultattu niittimuttereita hyväksi käyttäen tuohon kontin tukirautaan. Pitäisi olla riittävän järeästi kiinni ainakin.

Kuva

Asennuksille tulee varmaan jotain pientä sipistelyä vielä tehtyä, mutta pääpiirteittäin tällaisella setillä mennään nyt alkuun ja katsotaan mitä tästä saa aikaiseksi. Tuli myös hommattua tuollainen simppeli nukkaus vehje ja nukkaa, jotta saa kaikennäköistä pikkuosaa viimeisteltyä. Alla kuvassa dsp ohjaimen pikku kotelo joka on keskikonsolissa piilossa. Kotelo on 3D tulosteltu ja sen jälkeen nukattu mustalla nukalla. Nukkaamalla tuollaisista osista saa kyllä todella siistin näköiset ja oem henkiset.

Kuva

Kunhan kesävanteet saadaan alle niin laitetaan taas ulkopuolestakin vähän kuvia.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pitkän odotuksen jälkeen kesävanteista vähän tarinaa. Tosiaan kesävanteiden suunnittelu lähti käyntiin jo viime syksynä. Ajatuksena oli että aikaisin kun on liikkeellä niin ehtii varmasti ennen kesää uudet vanteet tulemaan. Noh matkassa oli sitten yhden vannesetin rahtikontin jumiutuminen belgian tulliin ja sitä myötä toimitus viivästyi huomattavasti. Nyt alla pyörivä setti on toinen sarja joka tehtiin pikana ja pistettiin lentorahdilla suomeen.
Kyseessä siis northperformancen täysin customina tehdyt takovanteet. Spekseinä näillä 20x10,5" et44 ja 20x9" et32. Rengastuksena Hankookin ventus evo1 s3 koossa 295/30 ja 255/35. Hieman tietysti jännitti näiden tilaus kun laskeskelin itse et:t ja yritin mallailla kavereiden vanteita ja netistä etsiä eri spekseillä kuvia. Ei kauhean helppoa kun samanlaista speksiä samoilla renkailla käytännössä löytynyt mistään. Venykumeilla et saisi olla vielä pienempi, mutta näin leveillä kumeilla et:t osui kyllä juuri eikä melkein nappiin. Jos joku ihmettelee miksi 20" eikä 21" ja miksi juuri tämän kokoiset renkaat niin syynä täysin renkaiden kantavuus. 21" koossa tuon hybridin vaatimaan kantavuuteen yltäisi vasta 315/25 kumi joka tarkoittaisi jo 11" leveätä takavannetta. Sekin kyllä sinne uppoaisi, mutta en tosiaan nähnyt järkeä enää mennä vielä harvinaisempaan ja kalliimpaan rengaskokoon. Mukavasti tuo 20" tuntuu tuonne istuvan. Eturengas on sitten mätsätty nelikkoon takarenkaan koon mukaan. Valokuvissa vanteiden pintakäsittely ei oikein pääse oikeuksiin. Keskiössä harjatulla alumiinilla candy oranssi läpikuultava maali ja kehissä on kiillotetulla lipalla rose gold värillä sävytetty lakka. Lisäkuvia laitan vielä myöhemmin kun sadekelit sallii vähän paremmat kuvaus olosuhteet. Tässä kuitenkin ekat maistiaiset.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jaiko
Viestit: 17
Liittynyt: 26.6.2019 12:21

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Vau! Nyt ei ole "tusinatavaraa", hienot ja hyvin mitoitettu. Ovatko yksi- vai moniosaiset?
Mites, jos muuttaisit vanteet puolelta toiselle? Aerodynaamisempi?
Lisää projektikuvia odotellen...
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jaiko kirjoitti: 05.7.2023 19:39 Vau! Nyt ei ole "tusinatavaraa", hienot ja hyvin mitoitettu. Ovatko yksi- vai moniosaiset?
Mites, jos muuttaisit vanteet puolelta toiselle? Aerodynaamisempi?
Lisää projektikuvia odotellen...

Kaksiosaiset ovat eli keskiö ja kehä lähtevät erikseen. Voisihan nuo tosiaan toisinkin päin laittaa jolloin tuo twisti vanteissa tulisi toiseen suuntaan. En tiedä onko ihan kauheasti ulkonäköön merkitystä tuolla mutta näin päin kun ne nyt on kiinni on alunperin suunniteltu.
Tänään pidin pesupäivän ja jos nyt ei kauheasti sataisi niin pääsisi muutamat paremmat ruudut nappaamaan.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Muutamat lisäkuvat rekvisiitan kera.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Alustaa tuli vielä aavistuksen hinkkailtua korkeuden osalta. Taakse on suunitelmissa vielä säädeltävät iskarit jolla etupään ja takapään saisi vähän paremmin balanssiin.

Marmorilta tuli myös hankittua vähän oem+ henkistä nippeliä eli ovien lukkonupit vaihtui näihin alumiinin värisiin. Omasta mielestä tällaiset pienet yksityiskohdat tekee kuitenkin juuri oikeanlaista pientä säväystä tällaiseen autoon.

Kuva

Kuva

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Nyt myös internet in motion koodattuna käyttöön. Jos jollain muulla tarvetta ntg6 mbuxin kanssa internet in motionille niin onnistuu sen koodailut.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon S213 hybridi

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pieni päivitys vielä tälle vuodelle. Mitään kovin ihmeellistä ei autolle ole tehty. Kojelautakamera tuli aktivoitua pienellä kikkailulla ja se toimii nyt automaattisesti eli aloittaa tallennuksen kun lähtee ajelemaan ja poistelee vanhoja tallennuksia kun muistitikku täynnä.
Syksyllä perus huollot suoritettu kun vuosi tuli taas täyteen edellisistä. Kilometrejä ei vuodessa kerry kuin 15tkm, joten ainakin öljyjen vaihtoväli pysyy järkevänä. Polttoaineenkulutus vuoden ajalta on ollut keskimäärin 3,88l/100km. Tuohon alle neloseen se omilla ajoilla on nyt vakiintunut. Ladatun sähkön määrää en ole seurannut kun sitä tulee otettua aina sieltä täältä.
Audiopuolelle tuli jo vedettyä oviin uudet piuhat jotta etupään saa aktiiviseksi. Purkaamolta hankin liittimet josta nappasin pinnit ja näin käytin oven liittimestä pari tyhjää paikkaa mistä vedin johdot oveen. Ei siis porailuja eikä mitään virittelyjä vaan alkuperäiseen oven läpivienti liittimeen lisäpinnit jonka kautta piuhat oveen. Kuviakin on jos jotain kiinnostaa.

Laitetaan vielä loppuun kesän lopuilta yksi pesuruutu kesävanteilla. Nyt on jo orkkis 18” amg fillarit kitkoilla alla. Noista kun renkaat ajettu tämän talven jälkeen loppuun niin ensi talveksi suunnitteilla jotkin 19” talvivanteet.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W213 sedan, farmari,coupe, avo”