Langin takapönttö- mikä käy?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Langin takapönttö- mikä käy?

Viesti Kirjoittaja romu »

Saapuipa vaimo kauppareissulta oudon jymäkkä-äänisellä tavalla. Takavaimenninhan se siellä iloisesti heilui irtaallaan.
-Kyssäri kuuluu: Onko 300 TD:ssä sama vaimennin, vai 300tdt:ssä?
- 250td:n vastaava on huomattavasti laihempi, pituus kylläkin näyttäis täsmäävän. Keskiputki näyttäis olevan se "ylipitkä".

Kertokaapas kuka tietää, mallihan on se 260E lang vm.90. :arrow: Paras vaihtoehto olisi jos jollain sattuisi vanha lojumaan tallin nurkassa, olis rahoille nyt tärkeämpääkin käyttöä! :cry:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No 300 TD:ssähän se takapönttö on poikittain, joten se nyt todennäköisesti ei ainakaan käy ;)
Edit: ja niinhän se taitaa TDT:ssäkin olla poikittain, jos oikein muistan :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

TDTssä myös pönttö poikittain, juu.

Ja tukkonen pönttö onkin, kannattaa perata. 8)
Pro HVM
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

:D Hei,hei poijjaat-- Langissa on poikittainen pönttö! Peräpää on suora kopio farkusta! :shock:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

300 TE:ssä on sama pönttö (A124 491 03 00). 300 TE 260 E lang

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

:D On se veleho tuo Roisto.. :D :D Kiitos, nyt ootellaan onko tallin nurkassa kellään tuota pömpeliä. :wink:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

romu kirjoitti::D Hei,hei poijjaat-- Langissa on poikittainen pönttö! Peräpää on suora kopio farkusta! :shock:
Sorry vaan, tuli lukihäiriö. Luin alkuperäisestä meilistäsi, että 250D ja ajattelin sedanin pönttöä, jotta on sulla samanlainen kuin sedanissa, mutta paksumpi :lol:
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

romu kirjoitti::D On se veleho tuo Roisto.. :D :D Kiitos, nyt ootellaan onko tallin nurkassa kellään tuota pömpeliä. :wink:
Ei ole tallinnurkassa, mutta alla olis sen verran laho ettei se siellä kauan pysy. Pitää varmaan päivittää putkisto ennen katsastusta.


Nimimerkki 3 nyrkinkokoista reikää putkistossa :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JS kirjoitti:Ei ole tallinnurkassa, mutta alla olis sen verran laho ettei se siellä kauan pysy. Pitää varmaan päivittää putkisto ennen katsastusta.
Heh. Ei ollut mullakaan paljoa parempi. :D Olivat jo edellisetkin omistajat pönttöä hitsailleet ja itsekin kerran paikkailin mömmöllä pari reikää piiloon. Ennen katsastusta rupesin sitä taas paikkailemaan ja olihan se kuin haulikolla ammuttu. :shock: Justiinsa sain katsastukseen reiät umpeen. Kuukausi takaperin vaihdoin kuitenkin alle uuden pöntön, kun ei enää viitsi ensi keväänä puljata mokoman kanssa. KL:n edustustosta ostin Ebespächerin 155 oravannahalla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Roisto kirjoitti:
JS kirjoitti:Ei ole tallinnurkassa, mutta alla olis sen verran laho ettei se siellä kauan pysy. Pitää varmaan päivittää putkisto ennen katsastusta.
Heh. Ei ollut mullakaan paljoa parempi. :D Olivat jo edellisetkin omistajat pönttöä hitsailleet ja itsekin kerran paikkailin mömmöllä pari reikää piiloon. Ennen katsastusta rupesin sitä taas paikkailemaan ja olihan se kuin haulikolla ammuttu. :shock: Justiinsa sain katsastukseen reiät umpeen. Kuukausi takaperin vaihdoin kuitenkin alle uuden pöntön, kun ei enää viitsi ensi keväänä puljata mokoman kanssa. KL:n edustustosta ostin Ebespächerin 155 oravannahalla.

t.
Risto
Itse ajatelin kokeilla "ystävääni rosteria" ujuttaa mersun alle :roll:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Aamupäivällä töissä avasin nämä sivut- Tiileri heitti viestiä, ja alkoi tutkimaan pakoputkitilannetta! Melkein samantien Roisto oli selvittänyt valmiiksi myös tuon putkiasian!
- Kyllä ootte pojat reiluja miehiä,kun näette vaivaa tämmöisen yhen "romun" asian eteen! Ja vielä aamusta, meikäläisen jurriskoimpaan aikaan. KIITOS -hyvältä tuntui! :P

-Sattuneesta syystä eberin takapönttöä ei nyt saanut tiilerikään. Alkuperäinen olisi ollut veholla hurjat 310 euroa. Tästä syystä piti suorittaa klassinen migillä räiskintä! Taas kaveri hätiin, putki peräkonttiin ja parin tunnin päästä ehjänä paikallleen. Nyt pitää vähän aikaa(toivottavasti). On muuten alkuperäistä torvea enää pikkusen mutkissa. :lol:
Viimeksi muokannut romu, 07.6.2006 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

romu kirjoitti:Aamupäivällä töissä avasin nämä sivut- Tiileri heitti viestiä, ja alkoi tutkimaan pakoputkitilannetta! Melkein samantien Roisto oli selvittänyt valmiiksi myös tuon putkiasian!
- Kyllä ootte pojat reiluja miehiä,kun näette vaivaa tämmöisen yhen "romun" asian eteen! Ja vielä aamusta, meikäläisen jurriskoimpaan aikaan. KIITOS -hyvältä tuntui! :P

-Sattuneesta syystä eberin takapönttöä ei nyt saanut tiilerikään. Alkuperäinen olisi ollut veholla hurjat 310 euroa. Tästä syystä piti suorittaa klassinen migillä räiskintä! Taas ystävä hätiin, putki peräkonttiin ja parin tunnin päästä ehjänä paikallleen. Nyt pitää vähän aikaa(toivottavasti). On muuten alkuperäistä torvea enää pikkusen mutkissa. :lol:
Et sitte ottanut mittoja rosteria varten??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Miten tuo langin alusta eroaa sedanista jos se kerta ei ole sedanin kans samanlainen vaan farkun.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Rosteriputkea en ole hoksannut ajatella- voisi olla hyvä ratkaisu. Pätkäajoa tuolla ajetaan, ja putkesta näyttää käytännössä aina tulevan vesinoro. Pannaanpa investointiesitykseen ensi vuodelle! :lol:

-Mika, jos makaat auton alla, näkymä on kuin suoraan farkun alta, lisättynä jatkopalalla. Tuo jatkopätkä erottuu keskilattian kohdilla. Bensatankin sijoitus aiheuttaa myös sen että takakontti on pikä ja aika matala. Vararengas on vasemmassa laidassa pystyssä, hieman tökerösti kylläkin. Jopa lattialuukku on siinä takana, aivan kuten farmareissa. Sitä matalaa lokeroa ei ole. :!:
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

kannattasko ajatella myös kemiallista
reaktiota.jalompi metalli syö. :roll:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

romu kirjoitti:-Mika, jos makaat auton alla, näkymä on kuin suoraan farkun alta, lisättynä jatkopalalla. Tuo jatkopätkä erottuu keskilattian kohdilla. Bensatankin sijoitus aiheuttaa myös sen että takakontti on pikä ja aika matala. Vararengas on vasemmassa laidassa pystyssä, hieman tökerösti kylläkin. Jopa lattialuukku on siinä takana, aivan kuten farmareissa. Sitä matalaa lokeroa ei ole. :!:
Eikö W124 langit tulleet vielä ihan tehtaalta eikä ole jatkettu jälkeenpäin missään? Tuumasin vain, kun puhuit jatkopalasta? W123 lang on ainakin tullut suoraan tehtaalta tuollaisena eikä jatkosaumoja näy. No näkyyhän niitä saumoja minulla, kun on niin paljon hitsattu... :roll: mutta alunperin ei ole ollut. Tuttu asentaja huoltaa silloin tällöin Volvo hauturia ja on kertonut, että siellä näkyy selvästi auton poikki menevät saumat. Sanoi, että pakoputkiremontissa saa aina varata yhden ylimääräisen pätkän.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Joo, ihan tehtaantekoa nämä ovat. Kuitenkin pohjaa tarkasti katsoessa näyttäisi saumat löytyvän. Täytyypä taas joskus katella "sillä silmällä" etten vaan puhu pötyä. :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Edelleen ihmettelen tuota "farkun" peräpäätä... Miksi ihmeessä siihen ei ole voinut tunkea sedanin vastaavaa koska ulkonäkö on vastaava. :shock:

PS. ois yks 300TE:n takapönttö. :D
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mika.T kirjoitti:Edelleen ihmettelen tuota "farkun" peräpäätä... Miksi ihmeessä siihen ei ole voinut tunkea sedanin vastaavaa koska ulkonäkö on vastaava. :shock:

PS. ois yks 300TE:n takapönttö. :D
Nii-i, on kyllä tosiaan kumma juttu. :jerkit:

Pistäppäs se pönttö vaseliiniin, kohta se tarvitaan! :D
Mesejä ainoastaan
Viestit: 63
Liittynyt: 01.5.2006 15:58
Paikkakunta: L-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mesejä ainoastaan »

Tuntematta asiaa - ajattelisin kun langia tehdään vähän, niin Farkun perässä on valmiiksi tarvittava suurempi kantavuus. ---- niin tulee halvemmksi tehdä.
- Vain jatkopala ja sedanin lokasuojat + tarvittavat pikku pellit.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Hölömöläisten hommaa...

Ainakin altapäin katsottuna farmarin ja sedanin alusta ratkaisut on ihan identtiset. (akselien kiinnitykset, tukivarret, puslat, jnejne.)
Farmarissa on jämerämmät pyörälaakerit mutta eihän sen takia tartte koko korin takaosaa vaihtaa. :huh:

Eipä ole koskaan tullut ajatelleeksi että olisiko farkussa esim taka-akseliston kiinnitys kohdat paksumpaa rautaa. :shock: Tuskin...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo langi on kai tehty sille "erikoisautoalustalle", jolle tehtiin myös ambulanssit sun muut hauturit. Ilmeisesti oli helpompi suunnitella perusversioiden lisäksi vain yksi erikoismalli, johon kaikki poikeavat kamppeet perustuvat. Ambulansseiksi yms. tarkoitukseenhan sedanin runko ei käy mm. tankin sijoittelun takia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mesejä ainoastaan
Viestit: 63
Liittynyt: 01.5.2006 15:58
Paikkakunta: L-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mesejä ainoastaan »

Mika

Jo pelkkä pituuden lisäys aihutaa enemmän vääntöjä korille + lisäpaino.

1 mm. pelti painaa n. 8 kg./m2 ---- olisko Farkussa vajaa neliön verran enemmän peltiä + tukevampi takaluukku, ----- mistä sitten luulet loput painonlisäyksen tulevan.

Näitä ei tehdä niikuin meikäläiset - et eiköhän tuonpaksuinen jo kestä, näissä ei ole yhtään turhaa kiloa.

Katsastappa sedani Farkun kokonaispainolle ---- niin saat ruveta laskemaan mistä pitää vahvistaa....
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Njoo... Empä ala tinkaamaan asioista jotka ovat jo itsellekki päivän selviä...
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Roisto lienee oikeassa. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”