Tasonsäätö ongelma?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Tasonsäätö ongelma?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tänään ensimmäistä kertaa lastasin mersun takakonttiin raskaampaa kuormaa. Kontissa oli reilu 200 kg painoa. Aloin epäilemään, että auton tasonsäätö ei pelaa, koska mielestäni perä painui melko alas :shock: Ajossakin tuntui, että auto kulkee "nokka pystyssä".
Meno oli kyllä kuormakin päällä vakaata edelleen ja kyllä peräpään iskunvaimennus tuntui pelaavan hienosti tien epätasaisuuksissakin. Eikö auton silti kuuluisi "oikaista itsensä" oikeaan ryhtiin raskaammallakin kuormalla :?:
Mikäs tässä voisi olla vikana vai kuvittelenko vain omiani :roll: Ei ole aiempaa kokemusta näistä tasonsäätö-hommeleista enkä tosiaan tiedä miten näiden pitäis toimia :oops:
Hydrauliöljyä on säiliössä tarpeeksi, pumpun toiminnasta en ole varma :?
Vinkkejä otettaisiin mieluusti vastaan mahdollisista vikapaikoista ja avut vianetsintäänkin olisi paikallaan :help:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lukaseppa tuo topikki läpi näin niinku ensiavuksi, kattellaan sitte lissää.
Pro HVM
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rässi, minä tein näin:

click

menikö jotakin pieleen ? miksi ?
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Rässi66 kirjoitti:Lukaseppa tuo topikki läpi näin niinku ensiavuksi, kattellaan sitte lissää.
Joo, lueskelin tuon topikin oikeastaan jo ennen kuin pistin tämän uuden keskustelun pystyyn :wink: Siinä ei vaan oikein sattunut löytymään vastaavanlaista ongelmaa.
Peräpää ei pompottele eikä tunnu muutenkaan kovalta, toimii mielestäni ihan hyvin tuo takapään vaimennus kuormallakin. Ainoa ongelma nyt on ku näyttäs että perä ei nouse oikeaan tasoon kuorma päällä :roll: Mistähän tuohon uskaltaisi siis vikaa lähteä hakemaan :?: Onko paljonkin eri vaihtoehtoja :?:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

toni1976 kirjoitti:Mistähän tuohon uskaltaisi siis vikaa lähteä hakemaan :?: Onko paljonkin eri vaihtoehtoja :?:
Kokeile ensin säätääkö se järjestelmä sitä korkeutta alkuunkaan, edellisen linkin mukaan toimien.

ja mikäli korkeusasema on jo alunperin säädetty toiseen laitaan, esimerkiksi ylös, järjestelmällä ei ole kapasiteettia korjata tilannetta kuormauksen lisääntyessä.

Siis suhteessa jousten kantokykyyn nähden...(jouset kuoleentuvat -> tasonsäätö joutuu kantamaan enemmän voimia vaikka kuormaa ei vielä ole).

...ja vielä: Minä en vastaa mitenkään tuon linkin takaa löytyvän menettelytavan oikeellisuudesta tai sen aiheuttamista vahingoista ihmisille, muilel luontokappaleille tai esineille.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kyllä me ollaan Veskolan kanssa samoilla linjoilla.
Ite tein samoin jousien rälläköinnin jäläkeen.
HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.

Nostappa Toni1976 auto tukevasti ylös, niin että paino on pyörillä ja irrota se tanko.
Nyt kone käyntiin ja liikuttelet sitä vipua.
Jos ei mitään liikettä, niin alappa ihimettelemään tulleeko sinne ees painetta.
Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Pro HVM
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rässi66 kirjoitti:HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
Toi on vähän sama juttu kun pushup liivit, minä en niiden päälle perusta, pitää olla silikonia, jos on yli, doh 18 vuotias, ja pitää ne jouseet, ei kun silikonit vaihtaa aina vuosittain ettei perä eiku se liivi roiku :lol:
Rässi66 kirjoitti:Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
No ilmankos se toinen putki alko tiputteleen, kun en halunnut vääntää sitä niin tiukaan ettei viikon päästä saa enää auki.

Niin, no asiaa: Minun mielestä sinne pallon pitää saada tilanne, jossa on puolet hydraulinestettä, ja puolet sitä kaasua, kun auto on siinä painossa kun sen haluaa olla ideaalinen. Tällöin kuoppaan mennessä se hydraulineste pääsee puristamaan pallon kaasun minimitilavuuteen, ja kuopasta noustessa, taas hydraulineste lähes poistuu pallosta, ja kaasu laajenee täyttäen sen tilan. Mikäli mennään tilanteeseen, jossa jommassa kummassa pallon kaasun laajenemis/tihentymisvara loppuu, alkaa pomputtaminen, koska neste ei voi puristua enää yhtään kokoon.

Minä säädin perä tyhjänä, siis auton perässä ei ollut ketään, peräaukon tyhjyyteni ei liity tähän, koska ylleensä ajalen tuolla yksin ja perä tyhjänä...siis auton perä...**kele :twisted:
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Rässi66 kirjoitti:Nostappa Toni1976 auto tukevasti ylös, niin että paino on pyörillä ja irrota se tanko.
Nyt kone käyntiin ja liikuttelet sitä vipua.
Jos ei mitään liikettä, niin alappa ihimettelemään tulleeko sinne ees painetta.
Ole varovainen, systeemin paineet jopa 100bar.
Minäpäs aloitan vianetsinnän tästä, kunhan saan ensin auton haltuuni :twisted: Akalla auto käytössä kaiken aikaa :x
Pitääkös tuo pirssi olla suorassa kun tuota peräpäätä rupeaa roplaamaan vai riittääkö vaan että seisoo pyörillään :?:
Alkuviikolla, ehkä maanantaina voisin tuota juttua kokeilla :roll: Ilmoittelen sitten miten kävi...

Ja kiitokset veskolalle ohjeista kuvatuksineen.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Et sie mahu sinne alle jos auto on pyörillään.
Tai siis pyörilläänhän sen pitää olla, mutta ainakin takarenkaat jonkun päällä.
Pro HVM
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mulla oli 2 kakkoskutosta päällekkäin pyörien alla, se nostaa 10 cm perää, älä silti jää sinne auton alle puristuksiin jos se laskeutuu.

Kannattaa melkein ostaa kakkoskutosta ja naulata niistä auton pituset rampit, niistä on muutenkin iloa.

kakkoskutonen maksaa jotain 3 .. 3,5 € / metri.

voi se olla kakkoskasiakin.
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Ei ole pahan kalliita nuokaan ja kestää lossinkin painon. Mahtuu auton alle tällainen jässikkäkin :arrow: ajoramppi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

L.Samarialainen kirjoitti:Ei ole pahan kalliita nuokaan ja kestää lossinkin painon.
Ei vaan mene ajamalla meikäläisen lossi tommosille...
Rälläkkäjousi Rules. :D
Pro HVM
jokkeri
Viestit: 57
Liittynyt: 24.11.2006 1:50

Viesti Kirjoittaja jokkeri »

Paljonkos noissa takapalloissa on uutena painetta? Sitikoissa taitaa olla 40-55 baria ja ompa jotkut paineistaneet niitä pehmeämmän kyydin takia 70 bariin. Ja niitähä saa paineistettua alan pajoillakin. Niihin asennetaan pajalla venttiilit ja homma muuttuu edulliseksi, miksei toimisi myös mersuissa? Tosin tyhjäksi menneitä palluroita ei kannata paineistaa koska ne kumikalvot ovat menneet jo sököksi.
wannabe mersuilija
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Kysynpä tässä samassa topicissa, että onko kukaan hukannut farkusta tota peränsäätöä?

Eli siis repisi iskarit, putket, pumput yms... pois ja laittaisi jotkut KUNNON iskarit tilalle, vähän jämäkämmät kuin esim. sedanissa...

Toimiiko homma ihan iskarit vaihtamalla, vai onko tuo hydrauli-iskarin kiinnitys erinlainen tms...?

Meinaan on vähän ongelmia ton peränsäädön kanssa, eikä jaksaisi painia enää sen kanssa :(
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jouset mennee ainakin uusiksi. Farkussa on aika pehmeet jouset vakkarina just tuo tasonsäädön takia.
Ite en kyllä ala hukkaamaan sitä, loistava varuste. :idea:
Pro HVM
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt kun sain sinne kunnon paineet säädettyä niin huomaan, että toinen pallo tihkuttaa öljyä, ehkä putken liitoksesta tai jostakin siitä. Ei paljoa mutta sen verran että näkee.

Eli olisi kannattanut kerralla laittaa aivan kaikki uutta, olisi päässyt helpommalla. No huomenna tilataan uudet putket ja pallot. Joku on sitä vuotavaa kait koittanut irroittaakin, mutta huonolla menestyksellä.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, nyt on toimittu veskolan ohjeiden mukaisesti. Tasonsäätö toimii kun sitä vipua auton käydessä liikuttelin. Tein säädöt ohjeiden mukaan ja eiku testaamaan. Lastasin takakonttiin noin 120 kg tavaraa. Ilokseni huomasin että auton alta rupes "tuhinaa" kuulumaan. Aiemmin ei ole kuulunut. Jess! Rupes tasonsäätö pelaamaan ihan oikeasti :P Ja paskat, ei nouse perä :evil:
Elikkä tyhjänä nousee, mutta kuormalla ei. Mikäs se tähän ongelmaan auttaa :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Pitää olla kierroksia koneessa, ainakin minulla... Kävitkö ajamassa??
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

L.Samarialainen kirjoitti:Pitää olla kierroksia koneessa, ainakin minulla... Kävitkö ajamassa??
:oops:
Kiitos vaan nopeasta vastauksesta. Toimiihan se prkle :lol: En tosiaan käyny ajamassa ku lastasin vaan perään painoa ja löin auton tyhjäkäynnille :oops:
Nyt kävin lyömässä auton uudestaan tulille ja annoin vähän jengaa koneelle, niin jopas nousi perä. Toimiihan se sittenkin :!: Kiitti vaan kaikille hyvistä neuvoista. Tulipas tämäkin pistettyä kuntoon.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Jos haluaa ihan hel*etin paljon ajetun tasosäädön nostavaan perspuolta tyhjäkäynnillä, niin saa varauta ainakin varttitunnin "toimintaan".

Ihan piruuttani kokeilin kerran, kun oli ~300 kg romua ruumassa, että miten nousee. Suhinaa oli, mutta liiketta ei. Jätin sen sitten raksuttamaan ja menin pano...kahville siis. Varttitunnin jälkeen palatessa oli auto vaaterissa.

Jos kierroksia antaa, niin nousee ihan silminnähden.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin :shock: :roll: On nimittäin melko pahan näköiseksi menneet ajan saatossa nuo öljyt jos niiden ihan oikeasti pitäs kirkkaat olla.
Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu :?: Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

toni1976 kirjoitti:Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin :shock: :roll: On nimittäin melko pahan näköiseksi menneet ajan saatossa nuo öljyt jos niiden ihan oikeasti pitäs kirkkaat olla.
Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu :?: Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään :roll:
No tänään meinasin kokeilla oikeilla öljyillä ensihätään tuota omaa tasonsäätöä;vaikka kyseessä on S123;onpi tuo systeemi käsittääkseni lähestulkoon samanlainen kuin 124:ssä.Ostin 2 purkkia sitä keltaista febi/bilstein-öljyä,taisi maksaa jotain 6-7 euroa purkki motonetissä ja sotasuunnitelma on että imasen säiliön tyhjäksi;tumppaan 0.9 litraa sisään,lasken takakautta pois ja laitan sitten sen 1.1 litraa ja ajelen hymy persiissä koe-ajolle.Ilmata systeemiä ei käsittääkseni tarvitse.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

toni1976 kirjoitti:Oliskos tuohon tasonsäätöön järkevää joskus vaihtaa öljytkin :shock:
No kuule olispa hyvinnii. Ei se väärin ole.

toni1976 kirjoitti:Miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu :?: Eikö tuosta suurin osa vaihtuisi jo pelkästään imaisemalla säiliön tyhjäksi ja laittamalla uudet litkut sisään :roll:
Meilläpä on täällä foorumilla semmonen jännä työkalu, nimeltään "Haku".
Silläpä löysin lisää omia höpinöitä aiheesta. Silvuplee, kliks.
Pro HVM
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

veskola kirjoitti:Eli olisi kannattanut kerralla laittaa aivan kaikki uutta, olisi päässyt helpommalla. No huomenna tilataan uudet putket ja pallot. Joku on sitä vuotavaa kait koittanut irroittaakin, mutta huonolla menestyksellä.
Kelepaa sinne jarruputkikin :roll: Alkuperäisissä on lisänä putken sisällä oleva äänenvaimennuslanka mitä ei ainakaan ST-käytössä tartte :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Rässi66 kirjoitti:Meilläpä on täällä foorumilla semmonen jännä työkalu, nimeltään "Haku".
Silläpä löysin lisää omia höpinöitä aiheesta. Silvuplee, kliks.
Kiitos Rässi :happy:
Käytin kyllä hakutoimintoa, mutta tuollaista aihetta en löytänyt. Olis ehkä kannattanut hakea "hydrauliikka" sanallakin.
Öljynvaihtohan vaikuttaa melko yksinkertaiselta hommalta. Täytynee suorittaa viikonloppuna.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

toni1976 kirjoitti:Öljynvaihtohan vaikuttaa melko yksinkertaiselta hommalta. Täytynee suorittaa viikonloppuna.
Joo, kannattaa tehdä noilla Rässin ohjeilla niin saa koko järjestelmän uusille öljyille. Mie vain tyhjensin sen säiliön ja laitoin uudet sisään. :oops: (Oli muuten melkoista mortoa, ei varmaan ollut kiertänyt järjestelmässä vuosikausiin. Olisin voinut lyödä vetoa että kyseessä olivat tehtaalla laitetut öljyt).
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Entiseen S123:een tuli laitettua pari purkkia tuoretta öljyä ja uusi suodatin. Kannattaa varmasti tehdä tuo homma, jos sattuu olemaan tasonsäätö autossa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Öljynvaihtoa on tullut suoritettua mutta vanhat on yleensä poistuneet automaattisesti tienpäälle :oops:
Lempäälän Seppä kirjoitti:HUOM: Roikkuvaa perää (auton) ei saa korjata tasonsäätöä säätämällä... kuulemma.
Tarvitaan uudet jouset.
Minä oon taas testaillut että paras pito on kun auto on hiukan iskareitten varassa eli varmaankin ns väärin :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Melläpäin sanotaan, että jouset kantaa auton, hytrauliikka kuorman.

Ja mikä ölynvaihtoon tulee, niin meikäläisen kulkuvälineiden iskunvaimennus on parantunut aina öljynvaihdon (useasti luonnollisen poistuman aiheuttaman :oops: ) jälkeen. Suosittelen vaihtoa.

123-ssä on myös suodatin, se kannataisi vaihtaa samalla. 124 sitä ei ole, vaan isommat majavat pysäyttäva sihti...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Onko 202:ssa suodatinta? Voisi tuohonkin öölit vaihella.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”