Seuraavaan farmariyksilöön siirtymässä ja tässä mahdollisessa vehkeessä on tuo tasonsäätö jonka toimintaidea ei oo ihan selvillä.Vääntäskö joku rautalangasta?Pointti kai on siinä että korkeus passataan säätövivusta kohilleen ja thats it.Potentiaalisen yksilön myyjältä tuli tämmönen repliikki:"Autossa oli kesärenkaat tavaratilassa ja kun viikon oli seisoi ajamatta niin perä oli laskeutunut."
Eikös sen säädön pitäisi tuo korkeus hakea ja sitten sen pysyä siinä vai miten se menee.Viittaisko tämä siis säädön venttiilin vikaan vai mitä.Autossa on sportlinealusta.
Tasonsäädön toimintaperiaate
Moottorista riippuen autossa on joko ohjaustehostimen kyljessä (ns.tandempumppu) toinen pumppulohko tai sitten nokka-akselin päässä oma pumppunsa tekemässä hydraulipaineen tasonsäädölle.
Tasonsäädölle on oma hydrauliöljysäiliö moottoritilassa, kyljestä löytyy mm. merkintä Z-HM, joka merkkaa hydrauliöljyn laatua.
Pumppu siis imee tästä säiliöstä öljyä ja kierrättää sitä jatkuvasti moottorin käydessä taka-akselin läheisyydessä olevan tasonsäädön venttiilin kautta takaisin säiliöön.
Tämä venttiili on liitetty säädettävällä tangolla takakallistuksenvakaajaan.
Kun perä painuu, aukeaa venttiili hydropneumaattisesti toimivaan iskunvaimenninjärjestelmään, samalla paluuputken virtausta rajoitetaan, jolloin paine järjestelmässä nousee.
Tämä aiheuttaa perän nousemisen.
Kun perä on noussut asetetulle korkeudelle venttiili sulkee yhteyden iskareille ja avaa paluputken säiliölle.
Jos autossa on myös ASD-perä, sen venttiili on sarjassa tasonsäädön kanssa, ja sille on oma paluulinja.
Jos auto on seisonut kuormaa kontissa, on aivan normaalia että ajan kanssa perä painuu. Vuotaa ne vanhat venttiilit aina senverran
Kunhan perä nousee auton käytyä hetken aikaa.
Huomionarvoista autoa ostaessa on myös ettei perä ole huomattavan "kova"
Tällöin vaimennuksen kaasupallot ovat vuotaneet typet sisältään. Pallot maksavat n. satasen kappale ja niiden vaihto sinänsä on simppeli toimenpide, mutta ruostuneet putkiliitokset voivat laajentaa projektia huomattavastikkin
Tasonsäädölle on oma hydrauliöljysäiliö moottoritilassa, kyljestä löytyy mm. merkintä Z-HM, joka merkkaa hydrauliöljyn laatua.
Pumppu siis imee tästä säiliöstä öljyä ja kierrättää sitä jatkuvasti moottorin käydessä taka-akselin läheisyydessä olevan tasonsäädön venttiilin kautta takaisin säiliöön.
Tämä venttiili on liitetty säädettävällä tangolla takakallistuksenvakaajaan.
Kun perä painuu, aukeaa venttiili hydropneumaattisesti toimivaan iskunvaimenninjärjestelmään, samalla paluuputken virtausta rajoitetaan, jolloin paine järjestelmässä nousee.
Tämä aiheuttaa perän nousemisen.
Kun perä on noussut asetetulle korkeudelle venttiili sulkee yhteyden iskareille ja avaa paluputken säiliölle.
Jos autossa on myös ASD-perä, sen venttiili on sarjassa tasonsäädön kanssa, ja sille on oma paluulinja.
Jos auto on seisonut kuormaa kontissa, on aivan normaalia että ajan kanssa perä painuu. Vuotaa ne vanhat venttiilit aina senverran
Kunhan perä nousee auton käytyä hetken aikaa.
Huomionarvoista autoa ostaessa on myös ettei perä ole huomattavan "kova"
Tällöin vaimennuksen kaasupallot ovat vuotaneet typet sisältään. Pallot maksavat n. satasen kappale ja niiden vaihto sinänsä on simppeli toimenpide, mutta ruostuneet putkiliitokset voivat laajentaa projektia huomattavastikkin
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
teppo21 kirjoitti:Jos autossa on myös ASD-perä, sen venttiili on sarjassa tasonsäädön kanssa, ja sille on oma paluulinja.
Koska,ovat sarjassa, niin tarkoittaako tämä sitä, että myös ASD-paineakun pettäminen voi vaikuttaa tasonsäädön toimintaan?
Mulla tasonsäätö nostaa nyt perän ylös, mutta venttiilin vivusta liikuttelu ei nosta eikä laske perää lainkaan. ASD-paineakun arvelin kulahtaneen, kun ASD- venttiili kuuluu päästävän tasaisin väliajoin semmoisen "schlunk"-äänen ja uusi paineakku kolahti juuri saksanpostista tänne. Noinkohan tuon kolmannen paineakun vaihto tekee muuta eroa kuin että louskutus loppuu, vai oisko mahdollisesti itse tasonsäädön venttiili tiensä päässä? Paineakun vaihdon yhteydessä täytyy ilmata järjestelmä ja siinä kai sitten näkee kierrättääkö pumppu normaalisti..
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Hmhh..oiskohan vaihtamattomat hydraulinesteet ja putkistoon kertynyt ylimääräinen likamähnä kenties tukkineet tasonsäädön venttiilin, kun sain sen takaisin toimintaan pienen jumpan jälkeen - ASD-venttiilin irrotuksen ja paineakun vaihdon yhteydessä otin hydraulinestesäiliön irti, pesin/putsasin(pohjalla oli varmaan 15mm sellaista öljyisen oloista paskajankkia), laitoin takaisin ja kippasin tuoretta nestettä säiliön täyteen ja tämän jälkeen rele irti, navat yhteen ja lorisuttelin palautuslinjan kautta neljä litraa vanhaa laihahkon kahvin väriseksi mennyttä hydraulinestettä pois järjestelmästä ja kävin välillä pariin kertaan nätisti koputtelemassa tasonsäädön venttiiliä vasaralla kylkeen. Noiden toimenpiteiden jälkeen kun laitoin himpun verran kierroksia koneesen ja kävin liikuttelemassa venttiilin vipua, niin heti tuntui pientä painetta siellä ja perä alkoi hiljalleen nousta & laskea Samalla operaatiolla vaihtoon menivät tiensä päähän tulleet vakaajan tankoon tuleva kannake sekä venttiilin säätötanko. Pumppu tuntui hönkivän ihan iloisesti, joten siinä ei onneksi ollut pelättyä vikaa..