Farmarin alustan korottaminen (KUVIA)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
rehtijii
ST-offari
Viestit: 158
Liittynyt: 04.10.2005 21:39
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Marco kirjoitti:
pystyvalo kirjoitti:Rehtijii oli omassa autossa nostanut takapäätä vain tasonsäädön tankoa muuttamalla
Tuo ei ole suositeltava toimenpide, koska auton paino on silloin pelkkien vaimentimien varassa. Auton perän painon kuuluu levätä jousien varassa. Tästä on ollut foorumilla aiemminkin juttua. Hakua voi kokeilla...

Joo tuosa paskaröntäsä on ihan sama mitä sille tekee , mutta mitä se ny sitte aiheuttaa tuo tangolla säätely , ei vielä ainakaan mitään oo aiheuttanu. ( en jaksanu haeskella ) hik... :jook:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Jepu, eli pistetään vaan vakiojouset ihan pinoon jousipuristimella ja toivotaan että ne saa korotuspalikoiden kanssa sujautettua paikoilleen.

Laitetaanpa nyt tänne vähän mittaustuloksia, lähtötilanne:
- Edessä pyörän kaaresta vanteen keskiöön 38cm, ulosjoustoa 10cm
- Takana pyörän kaaresta vanteen keskiöön 37cm, ulosjoustoa 9cm iskarissa

Paikoillaan edessä kakkosen korotuskumit eli 13mm,
takana oli muistaakseni myös kekkosen kumit.

Etupäästä aloitetaan, korokekumi pois ja tilalle 50mm korkea raudasta tehty korotusploki +3mm kumimaton siipale korokeplokin kuppiin.

Taakse samankorkuinen, mutta vähän eritavalla rakennettu plogi, kun ainesputkessa ei ole tarpeeksi halkaisijaa takajousille.

Kuvia tulee vasta myöhemmin, nyt kamera on pakattu huomista Lappeen matkaa varten(ei kuitenkaan ehdi huomenaamulla miettimään mitä sitä pakkaisi mukaan :) )
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

12 §
Auton korkeuden muuttaminen

1. Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa.


Niin, eihän s124:n akselistoa tulkita heiluriakselistoksi ??
rehtijii
ST-offari
Viestit: 158
Liittynyt: 04.10.2005 21:39
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

pystyvalo kirjoitti:Jepu, eli pistetään vaan vakiojouset ihan pinoon jousipuristimella ja toivotaan että ne saa korotuspalikoiden kanssa sujautettua paikoilleen.

Laitetaanpa nyt tänne vähän mittaustuloksia, lähtötilanne:
- Edessä pyörän kaaresta vanteen keskiöön 38cm, ulosjoustoa 10cm
- Takana pyörän kaaresta vanteen keskiöön 37cm, ulosjoustoa 9cm iskarissa

Paikoillaan edessä kakkosen korotuskumit eli 13mm,
takana oli muistaakseni myös kekkosen kumit.

Etupäästä aloitetaan, korokekumi pois ja tilalle 50mm korkea raudasta tehty korotusploki +3mm kumimaton siipale korokeplokin kuppiin.

Taakse samankorkuinen, mutta vähän eritavalla rakennettu plogi, kun ainesputkessa ei ole tarpeeksi halkaisijaa takajousille.

Kuvia tulee vasta myöhemmin, nyt kamera on pakattu huomista Lappeen matkaa varten(ei kuitenkaan ehdi huomenaamulla miettimään mitä sitä pakkaisi mukaan :) )
Huomioithan että jousenkorkeuden muutos suurinpiirtein tuplautuu pyörällä - eli noilla muutoksilla todellinen muutos n.80mm.

Takana ei välttämättä pysty noin paljoa nostamaan - se alakaa jännästi se takarengas lähestyyn ovipieltä. Varmaan kannattas lähtä siltä pohjalta , että takana laittas parit jääkiekot apurungon ja korin väliin ja tietysti jousen/iskarin korotus ym. - mutta näin pysys kulmat paremmin kohallaan.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Tätähän mä olen tässä yrittänyt pähkäillä että vaikuttaako se oikeasti n. kaksinkertaisesti renkaalla??

Monessa topicissa on ollut "madaltajia" jotka ovat aloittaneet linttailun jousia katkaisemalla, jotkut jopa ottaneet 2 kierrosta pois.
Tuossa mittailin että 2 kierrosta on jotain 8cm pois jousen pituudesta => sehän olisi edellä mainitulla laskukaavalla n. 16cm pois maavarasta !!

Tietysti jousien kierroksia poistamalla jousi jäykkenee, ja maavara ei vähenekkään samassa suhteessa...

Mikä olisi sitten maltillisen järkevä korotus mielestänne?
Jos tähtäisin +46mm maavaraa niin 33mm korotusplokki + 3mm kumi eli 36mm verrattuna 13mm lähtötilanteeseen ??

Ainahan noista voi pois sorvailla mutta lisääminen on vitumaisempaa puuhaa...
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

semmosta 2-3 kierrosta pystyy ottaan pois jousista autoa madaltaessa. :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa mittailin että 2 kierrosta on jotain 8cm pois jousen pituudesta => sehän olisi edellä mainitulla laskukaavalla n. 16cm pois maavarasta !!
Mitta pitää ottaa silloin kun jousi on paikallaan ja auto pyörillään. :wink:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

jepjep, nyt on vasemmassa etukulmassa SUURELLA vaivalla asennettu korotuspulikka. auto on pyörillään ja vähän edestakaisinkin on autoa työnnelty ja kulmasta paineltu...

26mm lisä korotus nosti etukulman 38sentistä 44senttiin, kaaren ja keskiön välistä mitattuna. Luultavasti ainakin sentin tosta painuu kun jousi asettuu paikoilleen.

Oli kyllä aika tuskanen taival, eikä se jousi siellä oiken kivasti oo, kun en saanu millään h...llä sitä jousen alapäätä sinne poteroon.

Onko mitään patenttia jolla saa jousta pyöräytettyä??

Meinas tehot loppua kun toista kymmentä tuntia tallilla yhden jousen kanssa leikin; saa muuten runtata ihan oikeasti todella nippuun että menee, ja sitten tuli ongelmaksi kun ei puristimessa riittäny varat ja piti niiitä kiinan puristimiakin laittaa ulkoreunoille avuksi. Sitten kun jousi oli tarpeeksi nipussa että sai runnottua väkisin paikoilleen ei meinannu saada puristimia enään pois :)
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Nyt on projekti taas nytkähtänyt askeleen eteenpäin.

Takapäässä on nyt 46mm korotusplokit paikoillaan.
Ja auto on taas pyörillään.
Mutta mutta...takapää on lähtötilannetta 3senttiä alempana.

Mihinkäs suuntaan tuota tasonsäädön vipua tulisi ruuvata, kun takakehtoa on kokonaisuudessaan laskettu koriin nähden alaspäin? Lyhyemmäksikö??
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takapäässä on nyt 46mm korotusplokit paikoillaan.
Ja auto on taas pyörillään.
Mutta mutta...takapää on lähtötilannetta 3senttiä alempana.
Jousien lisänä korotuspalat ja perä alempana kuin ilman koropaloja ? :shock: eeee...
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Aina ei toivomukset täyty; sano vanaha mies kun tanssiaasillan jäläkeen oman vaimon vierestä heräs :D

Loppu itestä puhti tuossa yhdentoista hujapoilla, kun olin yli 7tuntia olin auton alla möyriny, jäi se tasonsäädön tangon käpistely tälle päivälle.

Pirun korkealla se vielä silloin oli, kun toinen takapyärä oli pukilla, mutta kun sen laski alas niin ilmeisesti silloin tasonsäätö päätti suhnauttaa ;)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tämä topici alkaa kiinnostaa koko ajan enemmän ja enemmän.

Itselläni oli saksalaiskonsernin valmistama metsästysauto tuossa joku aika sitten. Se nousi alkuperäisestä apurunkoa, iskareiden yläpäätä ja jousia muuttamalla 8-13 cm. Lisäksi laitoin alle niin isot renkaat kuin taakse vain sopivat. Lisäksi poistin korista turhanpäiväiset helmat ja muut ulokkeet. :roll:

Kori ja korimalli alkoivat vain jo vaivata siihen malliin silmää, ettei sillä oikein kehdannut missään ajella vaan ajatus jäi kyllä kytemään. Sellaisen auton rakentaminen kun ei todellakaan vaadi kovin suuria ponnisteluita.

Semmoinen järkiperä Polo se oli joka kävi farmaristakin.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

jos saan tasosäädön tänään pitämään perän ylhäällä, saatte iltasella kuvia talvirengastetusta sitimaasturista...

huomenna pitäis rengas-onlinesta tilatut "boggerit" saapua
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

itse itselleni vastaten; tasonsäädön vipua nostamalla menee iskareihin öljyä => perä nousee, joten lisää pituutta varteen...siis säätöntangon varteen :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Perähän pysyy normaalikorkeudessa jousien varassa vaikka tasosäädöstä lasketaan paineet pois.
(ellei kontissa ole kuormaa)
oulaistenliikenne.fi
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

pystyvalo kirjoitti:jos saan tasosäädön tänään pitämään perän ylhäällä, saatte iltasella kuvia talvirengastetusta sitimaasturista...

huomenna pitäis rengas-onlinesta tilatut "boggerit" saapua
:shock: täh :?: siis Super Swamper:in Bogger:it meinasit mesen alle :shock: :lol:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

tässä parit kuvajaiset, vähän niinkuin maistiaiseksi:


Esimerkiksi tästä kohtaa mahtuu kuljettamaan rally formula tölkin pystyasennossa auton alitse.

http://img395.imageshack.us/img395/6277/img003la4.jpg

Vähän näkyy yläetikettiäkin :)
Edessä 44cm ja takana 42cm kaaresta keskiöön.

http://img507.imageshack.us/img507/4637/img006bu0.jpg

Ei haittaa jos laihialaiset mummot jäisi alle; ne menis ali :)

http://img187.imageshack.us/img187/670/img008ie4.jpg

No ei nyt sentään ihan oikeita boggereita.
Huomenna pitäis tulla isommat 215R15 kumho Road Venture KL78, maastokumit kuitenkin. Ne pitäis maavaraa korottaa vielä ~45mm.
Mittailin että joka paikasta on pyöränkaariin yli 60mm matkaa, notta pitäis pallot mahtua alle.

Tarttee huomenna vielä säätää tasonsäädön tankoa, taisi mennä liian ylös kun vähän kolkottaa/ja on perä jäykkä; ihan kuin iskari hakkaisi pohjaan...

Säätötangon varat eivät piisanneet, joten tein säätötangon ja vimpstaakin väliin soviteosan.

Ei muuten enää raapassu vetokoukku kanttariin kiinni kun pitkäkadun shellin pihasta lähti ;)
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Nyt olis lankun korkeuden säätö ajankohtaista.
Joutui 4-matikin jousikupit laikkaamaan irti ruostevaurion takia ja tekis mieli hitsata uudet pari senttiä alemmaks.. Vieläkö näitä kuvia korotetuista lankuista löytyy?
Rehtijii ,pystyvalo?
Ja entäs se rengastus?
Vannekoko 15 ja nastarengasta pitäs saada alle. Sovittelin alle sprintterin vanhoja pyöriä 225/70 15 , hiukan näytti pieneltä tuokin :wink:

Vai pitäskö vaan hitsata ne kupit niin ylös kun menee ja pudottaa matikki tonttiin?
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Jitzo
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2015 19:02
Paikkakunta: Kajjjaani

Farkun korotus

Viesti Kirjoittaja Jitzo »

Tuli vaihatettua omaan lankkuun kaikki jouset (takana molemmat hieman poikki), eteen uudet iskarit (Bilstein B4) sekä alatukivarren puslat ja alapallonivelet. Yllätyin kun auto nousi vähintään 10 cm entisestä. Onpa mukava kun on maavaraa ajella huonommallakin tiellä. Niin ja jousien alle tuli korkeimmat korokekumit mitä sai. Vanhat jouset ja etuiskarit olisi tarpeettomana eli jos joku tarttee niin myynnissä on. Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”