OM 617 turbotus

Vastaa Viestiin
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

OM 617 turbotus

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Koht olis aika nakata ahdin ton vanhan kiukaan kylkeen, kyseessä G mutta lienee samat asiat pohdittu 123 ssakin.

Eli ahdin, pakosarja ja putki olemassa, pohdiskelen öljynsyöttöä ahtimelle, paine lienee fiksuin ottaa kannesta öp.anturilta haaralla mutta mihin paluu ? Tikunreikään vai öljypohjaan ? Suodattimelle ? Hyviä vinkkejä, kiitos...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lohkonkylkeen reikä öljypinnan yläpuolelle ja paluuputki siihen.
Pro HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljynpaine kannattaa ottaa suodattimen jalasta siitä laipasta missä on painemittarin putki kiinni.Paluu kannattaa laittaa öljypohjaan,ainakin w123 öljypohjassa on jossain laturin lähellä öljypohjassa tasanen kohta johon voi porata reiän ja laittaa paluuputken siihen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lohkonkylkeen reikä
Tällaisista olen kuullut "superturbomiesten" kertovan. :lol:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Minkä kokoinen turbo mielessä?
Aiotko välijäähyn laittaa myös?
Öljyn paluu on hyvä laittaa alas, itse ajattelin että öljypohjan jos ottaa irti, niin voi rauhassa porata lohkoon reiän ja tehdä siihen sitten kierteen (saa putsattua myös).
Tuo vapari 617:a ei varmaan hirmuisia paineita kestä ilman liekkirenkaan koneistamista lohkoon. Toisaalta männät rupeavat lämpenemään kohonneen lämpökuorman takia, joten niiden jäähdytys olisi tärkeää. Pakolämpötilojen ja pakopaineiden mittaus on ensiarvoisen tärkeää. Cooleri, varsin pienikin sellainen tiputtaa imuilman lämpötilaa (tähän myös mittari tarpeen) varsin paljon ja siten kone saa viileämpää ilmaa ja mukiinmenevien paineiden käyttö ei ole käsittääkseni ongelma edes vapari 617:ssa.
Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää isoa kuin aivan pientä ahdinta. Jatkakoon joku, joka on tuon turbotuksen jo tehnyt.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

VNT ois tosi hyvä tommoseen painavaan autoon kuten G varsinkin jos meinaa metsässäkin möyriä. Tietysti sen ohjaus on sitten työläämpää.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Ohjaus painekellolta, ei kai niin vaikeaa itsekään toteuttaa.
Toisaalta pieni cooleri ja sopiva turbo ei välttämättä tarvitse vnt ahdinta ahdinta käyttää. Todella Isolla turbolla ja jättimäisellä välijäähyllä taas paineen keräys kestää. Mitoituksesta kaikki on kiinni.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

toi on ymmärtääkseni alkup 617 koneesta, ostin pakettina, pakosarja, ahdin ja putken alku

Garrett
935800
465904-2
NE0704 A TB0321

??????????????????

cooleri olis tarkoitus sovitella, ja sen verran syöttöä että toimii, ei maksimeja...

olen ymmärtänyt kanssa, että lämpökuorma/pieni ahdin on se murheentie, ahdistus ahtimella nostaa lämmöt äkkiä
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Juuri näin.
Pieni ahdin ja ilman cooleria ei ole hyvä vaihtoehto.
Ilmeisesti tuo ahdin on ihan passeli.
Cooleri on kyllä koneen henkivakuutuksista tärkein, oikean kokoisen ahtimen kanssa.
Alavääntöä saa mukavasti lisää varsin maltillisillakin paineilla, toisaalta vakiopumpulla ei taida syötön maksimin jäädessä pieneksi kovin suuria ahtojakaan saada.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Terve!

Kun laittaa kuulerin, niin kestää järkevällä käytöllä varmasti!
Eikä pakopaineet liian suuret oo kolomos garretilla josset syöttöjä ihan kaakkoon käännä.
Niin tuo turpo taitaa olla garrett T03
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jepnjepn, ensimmäinen takaisku:

G öljynsuodattimelta ei lähde öljp mittarille putkea, koska G ssä EI OLE öljyvpainemittaria :twisted:

Arvaiskohan lähdön ottaa öljynlauhduttimelta haaralla..?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

pekkovee kirjoitti:Arvaiskohan lähdön ottaa öljynlauhduttimelta haaralla..?
Ei kannata, siinä on nimittäin termostaatti. :arrow: Öljyjen ollessa valmiiksi kylmät niitä ei kierrätetä jäähdyttimellä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Onko ratkasu löytyny?
Hommaa w123 koppasen öljynputsarin jalaka!
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

pohdiskelen just samaa, mutta olikos niin että tossa on ne lauhduttimen lähdöt just suodatin kotelossa... Kun ei raaskis siitä luopua...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

pekkovee kirjoitti:pohdiskelen just samaa, mutta olikos niin että tossa on ne lauhduttimen lähdöt just suodatin kotelossa... Kun ei raaskis siitä luopua...
Siis jos meinaat, että onko W123:ssa öljynjäähdyttäjän lähdöt öljynputsarikotelossa niin kyllä ovat. Kaikissa ei ole, mutta hommaa sellaisen jossa on.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

hold your horses - siis mulla on G:n koneessa öljynlauhu, ja muistaakseni lähdöt sille on just putsarin jalassa, eli ei auta vaihtaa sitä pois... :oops:


paitsi et nyt mä vast tajusin ! josko löytys sellanen mis on sekä painemittarin että lauhun lähdöt - olis hyvä, tarvii toivoo jii pukilta !
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

pekkovee kirjoitti:hold your horses - siis mulla on G:n koneessa öljynlauhu, ja muistaakseni lähdöt sille on just putsarin jalassa, eli ei auta vaihtaa sitä pois... :oops:


paitsi et nyt mä vast tajusin ! josko löytys sellanen mis on sekä painemittarin että lauhun lähdöt - olis hyvä, tarvii toivoo jii pukilta !
Aivan, eli W123:sta sellainen juuri löytyy, jossa on nuo molemmat tarvitsemasi asiat.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikö siinä G mallissa ole öljynpaine valon anturiakaan mistä vois T haara liittimellä haaroitettua paineen myös turbolle?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ratkes...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Hyvä homma!
Katselin tuossa netistä vesiruiskutus systeemiä, sellaisesta olisi varmaan vaparin turbottamisessa hyötyä, laskisi osien lämpökuormaa. http://www.offroadpaja.fi/Aquamist/Aquamist.htm#YL Nuo systeemit on tuolla melko hinnakkaita, mutta tuollaisen systeemin voi kyllä itsekin rakentaa ja tehdä sille ohjauksen. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

juu Antti on offi piireistä tuttu ja tyrkyttäny tommosta noihin aiempiin rojekteihin - toimiskohan jos vaan tarjois pissapojan suuttimella sumua...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eipä sitä kannata tulta alkaa sammuttelemaan vedellä jos kuuleri on keulilla.

Ameriikan poikain kokemuksia OM603 turpon kanssa
http://buymbparts.com/forum/showthread.php?t=475

Ja niinku Juben pensaturpotopiksissaki tuli ilmi tuota ei ainakaan ennen kuuleria kannata laittaa sumuttelemaan. Tiivistyy vain se sumu kuulerin putkiin ja kerääntyy nesteeksi kuulerin pohjalle.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuotahan voi käyttää coolerin sijasta...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Sami R kirjoitti:Tuotahan voi käyttää coolerin sijasta...
Niinhän ne jotkut luulee... :shock:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^No, ainakin mainoksen mukaan. Omakohtaista kokemusta en omaa.
:P
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kuinkas projekti etenee?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tää on vähän jäissä, huomen tarvii nyppää 124 stä "ST" kone pois ja ruveta suunniteleen sen muljautusta nokalle, G ahtaminen siirtynee kaverin pellin alle...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
MrBubbles
Viestit: 3
Liittynyt: 28.12.2005 23:48
Paikkakunta: YLISTARO

nojuu

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

mulla on öljynlauhduttimesta haarotettu ja kyllä sieltä heti tulee öljyä... en sitten tiedä onko se rikki se termostaatti mutta tarkistettiin asia niin että paluuputki ahtimesta pois niin kyllä heti tuli öljyä ku käynnisti ja kyllä sielä paine on ainaki kova ku tuosta holsetista ei tuu öly ilman painetta läpi ku koitin laittaa vaan öljyä ja pyöritellä...tiedä sitte..
Image is nothing.. Boost is everything..
MrBubbles
Viestit: 3
Liittynyt: 28.12.2005 23:48
Paikkakunta: YLISTARO

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

niin ja mulla vois olla semmonen lähdoillä oleva putsarin kinttu ylimääräsenä
Image is nothing.. Boost is everything..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”