W123 jäähdyttimen tilavuus, isompi jäähdytin.

Vastaa Viestiin
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

W123 jäähdyttimen tilavuus, isompi jäähdytin.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Minkä kokoinen on W123 dieselin jäähdyttimen tilavuus? Paljonko turbon jäähdytin on vaparin jäähdytintä suurempi nestetilavuudeltaan? Ulkoisilta mitoiltaanhan se on hieman leveämpi. Mikä mahtaisi olla sopiva tilavuus jäähdyttimelle nestetilavuudeltaan, jos teettäisi alumiinisen hieman suuremman jäähdyttimen? Sellaisen, että se vielä lämmittää talvella, että kabiini lämpenee. Mutta silti saisi kuitenkin suuremman tilavuuden ansiosta unohtaa kaikki mahdolliset lämpöongelmat. Onko suuremmasta jäähdyttimestä mitään ihmeempiä haittoja ja mihin asti sitä kärsii suurentaa, että liika tilavuus ei tule haitaksi? OM617 turbokoneeseen olisi tämä juttu tulossa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eikös sitä jäähdyttimeen menevää vettä annostella termostaatilla. Eli liian suuresta jäähdyttimestä en näkisi olevan varsinaista haittaa moottorille.

Mitä tarkoitit tuolla lämpenee talvella? Termostaatin ollessa kiinni ja lämmityslaitteen lämmöt täysillä kabiinissa kulkee vesi kuitenkin lämppärin kennon läpi.

Entäs jos vain laittaisi hyväkuntoisen orkkissyylärin ja kunnon sähköflektin?
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kattele muittenkin autojen syyläreitä... Mulla on joku Bemarin syyläri. Just sopivan kokonen että ottaa molemmin puolin runkopalkkiin kiinni. 8) Ei ole kuin kaksirivinen, mutta siltikään ei ole ollut mitään lämpöongelmia, vaikka tennari olikin tulipellissä kesäkuumalla. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Niin tosiaan eipä sillä suurella koolla taida olla lämpiämiseen merkitystä. Turbon alkuperäinen syyläri olisi varmasti hyvä. Uusi tietysti. Nyt on paikoillaan joku vanha vaparin syyläri, siivet poissa ja syylärin takana termostaattiohjattu pieni sähköpuhallin ja kaiken kruunaa ties mikä termostaatti.

Voisi tehdä niin, että hommaisi uuden turbon syylärin ja laittaisi syylärin eteen ison sähköpuhaltimen ja Veholta alkuperäinen dieselin termostaatti. Kannattaisikohan visko ja siivet laittaa?

Sitä tuossa vähän hain myös, etä kapeammalla syylärillä olisi saanut oikealle puolelle lisää tilaa, kun turbon syyläri vie sen tilan siitä. Toki siirtämällä syyläriä taaksepäin saa lisää tilaa. Eli olisi tehnyt siitä uudesta syyläristä kapemman ja paksumman.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Minä en ainakaan viskoa laita! :D
On vähä eessä ku kuulerin putkia vetelee! :oops: Korvaan viskon sähkösellä joka tullee luultavasti ihan keulille maskin taa. tai sitte ei. :lol:

Kyllähän tuommonen alumiini syyläri ainaki tyyliä tuo kone tilaan!!
Nii ja naapuri voorumilla oli juttua siittä cridden farmarista ja siinä oli alumiini syyleri.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JuhoL kirjoitti:Minä en ainakaan viskoa laita! :D
On vähä eessä ku kuulerin putkia vetelee! :oops: Korvaan viskon sähkösellä joka tullee luultavasti ihan keulille maskin taa. tai sitte ei. :lol:

Kyllähän tuommonen alumiini syyläri ainaki tyyliä tuo kone tilaan!!
Nii ja naapuri voorumilla oli juttua siittä cridden farmarista ja siinä oli alumiini syyleri.
Joo, senpä takia se visko ei sinne ehkä tulekaan :wink: Itsellä tosiaan sellainen yhdenlainen maskin takana ja kun se hetken pyörii niin lämmöt laskee. Tarkoituksena laittaa sellainen isompi siihen etupuolelle.

Tuohan se alumiini tyyliä. Itsellä ei vaan tuossa projektissa ehkä enää ole kiinnotusta alkaa tuon alumiinin kanssa värkkäämään. Sitä lajia on tullut tehtyä. Siis voihan sitä alumiiniosia laitella, mutta muuten sen näyttävyyden hakemisen kannalta ehkä ei. Muuta mielessä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Palataanpa asiaan. Onko se turbon syylärissä oleva "lisä pätkä" lisää vesitilaa vai automaatille isompi jäähdytin siinä päässä? Kun nuo lähdetiedot ilmoittaa jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi ihan saman vapari 300D:ssä ja turbossa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös se ole moottoriöljynjäähdytin? Ainakin 300D pystärissä oli (muistaakseni :roll: ).
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sivonen kirjoitti:Eikös se ole moottoriöljynjäähdytin? Ainakin 300D pystärissä oli (muistaakseni :roll: ).
Joo, onhan siinä erillinen öljynjäähdytin, mutta minä tarkoitan vedenjäähdytintä. Eli se lisäosa siinä jäähdyttäjässä on juuri vastakkaisessa kohdassa kuin öljynjäähdytin. Eli oikealla puolella syyläri on pidempi. Tai yhtenäistähän se on, mutta se pidennys näkyy päältäpäin selvästi. No löytyi ebaysta ja nettiautosta esimerkit.

Tässä turbon jäähdytin. Vähän leveämpi.

Kuva

Näissä kahdessa vaparin jäähdytin. Kapeampi, kuten kuvista huomaa.

Kuva


Kuva

EDIT: Korjasin kuvalinkin.
Viimeksi muokannut Heavy, 07.2.2007 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Oho, enpäs oo tuommoista ennen nähnyt. Nyt olen.

Tomaatin jäähdytin on syylärin alaosassa, en usko että sitä tuonne sivulle olisi jatkettu. Jos on, niin sittenhän öljyt valuu sieltä laatikkoon kun pumppu toppaa. Niin ainakin mulla tapahtuu (lootan ö-pinta nousee noin 5cm kun sammuttaa, jäähdytin on syylärin sivussa pystyssä).
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Voisiko tuossa olla sellainen homma, että vesitilavuus on molemmissa sama ja suurempi koko selittyisi isommalla automaatin öljyjen jäähdyttäjällä? Eli turbon vesitilaa on suurennettu sivulle, että automaatin öljyille on saatu kenno tilaa. Turbokoneessa on käsittääkseni suuremmat ne putket jotka tulee syylärille laatikolta. Näin ainakin kertoi hän jolta laatikon ostin aikanaan.

Minulle ei ole merkitystä tuolla automaatin jäähdytyksellä, koska tallissa on jo isompi jäähdytin öljyille valmiina. Eli, jos molemmissa on vedenjäähdytys kapasiteetti sama niin sittenhän kannattaisi laittaa vaparin jäähdytin.

Onko siinä mitään ihmeempää eroa, että onko järjestelmä suljettu vai ei? Kun turbon syylärin yhteydessä pitää olla paisuntasäiliö.

Mistähän yligurulta tuon jäähdyttäjien eron saisi tietoon? :shock: 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sivonen kirjoitti:Eikös se ole moottoriöljynjäähdytin? Ainakin 300D pystärissä oli (muistaakseni :roll: ).
Nyt tulloo ot: :oops:

Eli ku mainihtit öljynlauharista, niin tuli mieleen että tietääkös joku että meneekö öljy sisään lauhuttimeen ylä- vai alapiästä?

Tai siis niin edittiä vielä, tarkotan että kummasta öljynputsarin jalan rööristä öljy tulloo lauhuttimelle ylemmästä vai alemmasta?

Öljynlämpömittaria laittamassa... :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Alemmasta rööristä.
(se on muuten jäähdytin eikä lauhdutin) :wink:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuli vastaan tuollainen kuva turbon syyläristä. Onko se automaatin jäähdytys tuon muovisen päädyn sisällä alhaalla eikä mene tuonne kennon alueelle? Jos näin on niin asia on aika selvä, että turbon syylärissä on suurempi vesitilavuus.

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Jone M
Viestit: 188
Liittynyt: 06.10.2005 0:01
Paikkakunta: Jokivarsi

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Pelkästään tuolla alasäiliön sisällä. Eli kyllä turbon jäähdytin on sekä tilavuudeltaan että jäädyttävältä kennopinta-alaltaan suurempi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”