Jakoketjun kiristin?

ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Jakoketjun kiristin?

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Osaako kukaan sanoa minkälaista ääntä jakoketjun kiristin pitää, jos on "ehtoopuolella". Koneesta kuuluu sellaista mietoa "kolinaa", epätasaisin väliajoin, etupäästä kuitenkin. Ei kuitenkaan kampiakseli/kiertokangen laakeri-luokan isoa kalinaa, ennenmminkin jakopään seutuu kuuluvaa ääntä.

Ääni ei muutu kierroksien mukaan, ennemminkin häviää kuuluvista kovilla kierroksilla. Tyhjäkännillä kuuluu selvimmin. Ääntä voisi kuvailla parhaiten epätasaiseksi ronklotukeksi. Muutama nap nap-ääni sitten pieni tauko ja sitten tulee taas epäsäännöllisen säännöllisesti lisää. Hieman kuin jakoketju ottaisi koteloonsa kiinni hieman aina välillä.
Venttiilikopasta ääni ei tule ja jakoketju näyttää aika hyvältä. Suuttimet pitäisi olla nyt putsattu.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Täältä lähtee ääni katkenneelle jakoketjun laahaimelle. :idea: Kerroppas vielä mikä moottori kyseessä? Ainakin oireet ovat vikaan sopivat.

Niinkun vähän näin:

AUTS!
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

Voisko olla kiristäjä väsähtänyt ? se olis ainakin helppo vaihtaa kun ei tarvii purkaa mitään,kannattaisko kokeilla?
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Re: Jakoketjun kiristin?

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Juu, eli siis moottori on ilmeisesti tuo OM615.941. Kiristin taitaa olla kohtuullisen helppo vaihtaa, mutta entä tuo laahain? Kun siinä ei näyttäisi etupäästä aukenevan oikein mikään. :)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiristin näkyy kuvassa alimmaisena, on kiinni kahdella pultilla ja helppo vaihtaa. Näitä vanhoja kiristimiä ei tarvitse edes "resetoida" eli purkaa jos niitä irrottelee, tutkii tai putsaa.

Laahaimen paikan saat jäljitettyä kun etsit koneen päädystä kuvan vasemmassa alareunassa näkyvät laahaimen kiinnitystapit, joita ollaan juuri ulos vetämässä. En ole varma, mutta luulisin sen löytyvän kyseisestä moottorista jostain jakopään keskivaiheilta. Joku varmaan kaivelee kohta räjäytyskuvan. :idea:

Kasissahan noita laahareita on repullinen. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM lähes kirjoitti:Jotku pöntöt varmaan kaivelee kohta samat räjäytyskuvat peräkkäin. :idea:
No näinpä. :wink:

EDIT: Otin kuvan pois kun O'Harakin löysi saman.
Viimeksi muokannut Rässi66, 29.3.2007 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tuostahan nuita näkkee, laaharit ja kiristinkin. Ei siitä etupäästä mitään aukene, laahaimen tapit irti ja yläkautta ulos. Tai voihan sen tiputtaa öljypohjaankin. :D

Onkos tuossa semmonen jousitoiminen kiristin jossa sisällä putkilossa hammastus? Kun mulla oli semmonen mielikuva jotta sen voisi 'resetoida', sisuskalut ulos ja uuvestaan sisään 'yhden naksun verran'. Mutta voin ihan hyvin olla väärässä.

Kuva
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Dieselin kiristimessä ei ole minkäänlaista hammastusta ts "takapotku suojaa" eli ei tarvitse eikä pysty resetoimaan.Laahainkiskot on melko hankalia vaihtaa irrottamatta öljypohjaa ja ennakonsäädintä.Syytä roklotukseen hakisin mieluummin alipainepumpusta kuin noista laahaimista tosin ylempi laahain ja kiristin on helppo vaihtaa vaikka vain kokeeksi mutta ne alimmat on sitten eri juttu :x .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitänee vaan käyttää "stetoskooppia" ja koittaa kuunnella josko sen kuulisi mistä tulee. :? Hankalaa, kun nuo äänet kulkee koppaa pitkin niin, ettei osaa oikein paikantaa sitä kunnolla.
Muuten moottorissa ei ole mitään vikaa, käy tosi tasaisesti eikä savuta tms. ja tehot tallella.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jari_w123 kirjoitti:Dieselin kiristimessä ei ole minkäänlaista hammastusta ts "takapotku suojaa" eli ei tarvitse eikä pysty resetoimaan.
Eikä ole vanhoissa bensakoneissakaan. Kiitos tästä tiedosta kuuluu Sivoselle.
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Niin minkä laahaimen tuolta pelkästään venttiilikopan avaamalla voi vaihtaa..? :roll: Tuosta kuvassa tuon osan nro 62 vai 50? Eikös toi osa 50 ole "kiristimen laahain", en kyllä ymmärrä miten sen saisi sieltä kovin helpolla pois.. 8) Tuo 62, mikä lie nimeltänsä nyt onkaan, vaikuttaisi kyllä helpolta irroittaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

62 lähtee varmasti, mutta 50 on kaarilaahain, jonka irrottaminen vaatii käsittääkseni runsasta ketjun löysyttämistä, eli esim. nokkapyörän irrottamista nokka-akselista.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

HVM kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Dieselin kiristimessä ei ole minkäänlaista hammastusta ts "takapotku suojaa" eli ei tarvitse eikä pysty resetoimaan.
Eikä ole vanhoissa bensakoneissakaan. Kiitos tästä tiedosta kuuluu Sivoselle.
Paitsi M123:ssa eli W123 250-koneessa ainaskin on. Vai miten vanhoja tarkoitetaan. :D

Se kaarilaahain varmaan kuluu laahaimista eniten joten kannattaa ottaa vaihto-ohjelmaan jos sinne lähtee kaivautumaan.

Heh, pöntöt laittoi näköjään räjäytyskuvat tuplana... :lol:
Tää on ihan kohta valmis.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

A. Hara kirjoitti:Heh, pöntöt laittoi näköjään räjäytyskuvat tuplana... :lol:
Noh, miepä otan omani pois. :idea:
Pro HVM
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Onko kellään kokemusperäistä tietoa mikä noista laahaimista/liukukiskoista yleensä sitten ensimmäisenä väsähtää? Tietysti tuo alimmainen.. :shock:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sanoisin että tuo "kaarilaahain" jota ketjunkiristin painaa väsähtää ekana koska sehän sitä ketjua vasten jatkuvasti nojaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

[quote="jari_w123"]..Syytä roklotukseen hakisin mieluummin alipainepumpusta.. [/quote]

Näyttäisi tosiaan siltä, että se ääni kuuluu ennemmin tuolta alipainepumpusta. Sinne on joskus kalvokorjaussarja vaihdettu, muttei muuta. Onko se sitten laakeri vai mikä, kun tollasen ronklotuksen/kolinan/naputuksen pitää, jos on meinaan väljänä? Vai minkälaista ääntäoireita se tekisi?

Tuon kalvokorjaussarjan lisäksi olisi saatavilla venttiilikorjaussarjaa, muttei erikseen laakeria (paitsi veholla n. 220 Euroa). Kokonaisia pumppujakin on aika heikosti saatavilla.
Ainiin, ja jarrutettaessa jarrupoljin hieman "nyksyttää", voisiko liittyä tähän edes etäisesti?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onkos mitä vuosimallia tuo sun auto ja moottori?Joskus on kuulemma laakereita mennyt alipainepumpusta ja myös vuoristorata ennakonsäätimen päässä joka käyttää alipainepumppua.Pumppu on kyllä melko helppo irrottaa ja kokeilla onko laakereissa vikaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

[quote="jari_w123"]Onkos mitä vuosimallia tuo sun auto ja moottori?Joskus on kuulemma laakereita mennyt alipainepumpusta ja myös vuoristorata ennakonsäätimen päässä joka käyttää alipainepumppua.Pumppu on kyllä melko helppo irrottaa ja kokeilla onko laakereissa vikaa.[/quote]

Eli 2,2 litrainen -78 vuosimalli on moottori.. Ja pumppu on mallia pyöreä, yksiputkinen, kalvopumppu. Aloin miettimään miten tuota uskaltaa avata kokonaan tarkistusta varten, ponnahteleeko jousia tai muuttuuko jonkun osan asento kun koko pumpun ottaa pois? Missä tuo vuoristorata on käytännössä kiinni..

Tuolla on huoltotiedote (tuo minun pumppuni on vissiin tuo mpsn-mallinen): http://klvaraosat.workspace3.smilehouse ... Upload.pdf

Kovasti varoitellaan tuosta vuoristoradasta, että pitäisi sitten vaihtaa uuteen kun availee ja jos on yhtään kulumaa ja jos uuden pumpun laittaa. Ja sen saa vain kun koko ennakonsäätimen kanssa ja hintaa :shock: paljon €..
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Juu, alipainepumpussahan se vika näyttää olevan.
On kulunut aika lailla tuosta rullan päältä tuo vasemmanpuolimmainen osa, osittain puhki asti ja edestä myös selvän loven uurtanut.
Tuossa on pumpun sisältä kuva:

http://img258.imageshack.us/img258/3438/dscf0019wv1.jpg

Pitäisikö tuon keskellä olevan rullan olla minkämuotoinen (=pyöreä?)? Tuo rulla on ainakin hyvin "epäkeskeinen", onko niin tarkoituksella vai onko se niin kulunut?

Jonkinlaista kuoppaa on vuoristorataankin syönyt, mutta onko niin paha että olisi pakko vaihtaa, saako siinä olla yhtään kuoppaa/kulumaa? Silmä ei sano mitään, kun ikinä ei ole alipainepumppua joutunut avaamaan. Tuossa on vuoristoradasta pari kuvaa.

http://img89.imageshack.us/img89/778/dscf0009ul2.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/889/dscf0010qg4.jpg

Mikä osa on tässä syönyt ja mitä? :)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu kyllä mun diagnoosi sitten osui ja upposi valitettavasti :? .Rullan pitää olla pyöreä ja kuvista näkee että rulla on leikannut kiinni ja pilannut vuoristoradan.Ei muuta ku ehjiä käytettyjä osia hommaamaan ja otappa vielä kuva siitä alipainepumpun naama taulusta niin katson olisko mulla ehjää pumppua sulle.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

[quote="jari_w123"]Juu kyllä mun diagnoosi sitten osui ja upposi valitettavasti :? .Rullan pitää olla pyöreä ja kuvista näkee että rulla on leikannut kiinni ja pilannut vuoristoradan.Ei muuta ku ehjiä käytettyjä osia hommaamaan ja otappa vielä kuva siitä alipainepumpun naama taulusta niin katson olisko mulla ehjää pumppua sulle.[/quote]

Juu, oikeaan osuit. :) Katsoin tuon vasta nyt viimeisenä, kun ei muualtakaan vikaa löytynyt ja eikä noitten alipainepumppujen kanssa ole oikein koskaan pelannut.. :oops:

Tuollainen pumppu on edestä päin:

http://img182.imageshack.us/img182/2535/dscf0021jl3.jpg

(Ja tossa pari kertaa aivan väärää moottorin malliakin sanonut. Eli koneen päädyssä lukee 616.016.14.01. Ruiskupumpun takana 616.912.10.095499 ja moottorin kiinnikkeessä 615.. alkuinen, öljysuodatinkannessa 617.. alkuinen. Oikea sekasikikö :) Saanekohan noista tiedoista moottorin vuosimallia muuten selville (?) )
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu noita numeroita löytyy koneen kyljistä vähän joka lähtöön ja se on ihan normaalia.Moottorin numeron perusteella sulla on 2,4 litrainen 240d moottori.Otappas vielä kuva ruiskutuspumpusta niin saadaan jotain selvyyttä vuosimallistakin.Alipainepumppu näyttäis olevan vanhempaa mallia eli kaksiputkinen kalvopumppu.Sitä en sitten osaa sanoa että sopisiko uudempi yksiputkinen tuon tilalle kun mulla niitä yksiputkisia olis pari ylimääräistä.Samoin mulla olis tuo ennakon säädinkin ylimääräinen mutta se on uudemmasta 300D koneesta joten senkään sopivuudesta en ole varma.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Juu, eli:

Pumppu on tuonnäköinen:

http://img263.imageshack.us/img263/4680/dscf0025jj2.jpg

Ja tuo säätimen pääty tuollainen:

http://img355.imageshack.us/img355/5941/dscf0027vt6.jpg

(Vuoristoratalaipassa ruuvinreikien väli (sisäreunasta sisäreunaan) on noin 79mm, koko laipan halkaisija 107 mm, vuoristoradan halkaisija ulkoreunasta ulkoreunaan 67mm, keskireiän halkaisija 55mm)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuota sun konetta on kyllä "vähän" viritelty kun näyttäis olevan vanhempi isohehkuinen kansi mutta kuitenkin uudempi ruiskupumppu ja uudemmat 12 kulmaiset kannenpultit.Tuosta säätimestäkö lähti irti tuo vuoristorata.Muistaakseni uudemmista sitä ei saa irti.Tuohan on hyvä juttu niin ei tarvitse korjauksen takia irrottaa koko säädintä.Moottori on kuitenkin vuosimalliltaan vanhempi kuin 80 se on melko varma asia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Juu, itsekin menin jo sekaisin noista numeroista, kun tuntuu olevan niin moneen lähtöön. Lohkon kyljestä vielä löytyi ilmeisesti päiväys
06 C (maaliskuu?) -78. Ja tosiaan tuo vuoristoratalaippa lähti hyvin irti tuosta säätimestä, kahdella ruuvilla vain. Täytyy käydä katsomassa yksi varaosaautoehdokas huomenissa, jospa siitä saisi jotain osia irti..

Kiitoksia muuten paljon ystävällisestä avusta, täällä palstalla löytyy hyvää ja asiantuntevaa tietämystä. :wink:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mukava kuulla että mun selityksistä on ollut jotain hyötyä :wink: .Toivottavasti varaosa autossa on etsimäsi palikat.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Joo "uusi" pumppu (1-putkinen) ja rulla on niinkuin pitää ja laakerissa nuo kuulat tallella :

http://img265.imageshack.us/img265/3023/dscf0029zn6.jpg

Mietin vaan mihin vanhan pumpun laakerin "haulit" on mahtanut mennä? Kun siellä ei niitä ollut. Ihmettelen vaan, että luulisi kun tollaset menee koneen sisään niin jotain hajoaa? :roll:

Tuossa oli sen vanhan pumpun rullasta kuva:

http://img258.imageshack.us/img258/3438/dscf0019wv1.jpg

Onko ideoita mistä kannattaisi kaipailla noita kuulia? Öljyt nyt vaihdan tietenkin, mutta tulleeko niiden mukana vai onko tuolla jotain "loukkoja" mihin jäisivät?

"Uusi" vuoristoratalaippa ei ollut läheskään niin kuopalla kuin vanha, jotain kulumaa huipuissa on, mutta muoto on oikea. Tuosta varmaan uskaltaa jonkun verran kevyesti hioa tasaisemmaksi kun eroa ei ole kovin paljon.. (?)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Voisit samalla kun vaihdat öljyjä ottaa se pikku öljypohjan irti ja kalastella sieltäkautta kuulat pois.Pikkupohja on helposti irroitettavissa eikä uusi tiiviste paljoa maksa.Hyvä että sopivat osat löytyi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
ps270
Viestit: 27
Liittynyt: 23.2.2007 0:24

Viesti Kirjoittaja ps270 »

Outo juttu, ei löytynyt öljyn seasta eikä öljypohjastakaan kuulan kuulaa, yksi ainoa pieni murunen vain.. Öljypumpun sihti oli ehjä ja niin kuin pitääkin, mutta missä ne kuulat mahtaa luurata? :shock:

http://img248.imageshack.us/img248/1686/dscf0047ae8.jpg

Mutta sen sijaan öljypumpun alta tuo muovinen musta osa lillui öljypohjassa irtonaisena, murtunut irti.

http://img248.imageshack.us/img248/8526/dscf0049sf4.jpg

Onko osan merkitys suurikin (estää ilmeisesti kaikkein isoimpien kökköjen pääsyn öljypumppuun??) vai uskaltaako laittaa pohjan takaisin ilman sitä. On voinut olla kauankin irtonaisena tuolla, en tiedä joten lieneekö vaikutusta..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”