OM615 männät

Vastaa Viestiin
ville-l
Viestit: 25
Liittynyt: 28.8.2007 16:11

OM615 männät

Viesti Kirjoittaja ville-l »

Elikkäs olisi tulossa kone remontti vanhaan pataan ja ylikoko männille olisi tarvetta. Tietäisikö kukaan mistä mahtaisi löytyä kohtuu hintaan uudet männät.

Konehan on siis -82 W123 autosta.

Kiitos!
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Liekö OT, mutta eikös nämä Mersun vanhemmatkin Dieselit ole putkikoneita?
Semmosen käsityksen olen saannu, yhtää mosaa en viellä ole purkannu näitä vanhempia, mutta jos on putket, ja männät ehiät, niin putkitushan olis huokeempi vaihtoehto, kuin uuet männät. Putkitus esim. meän firmassa ~50€/reikä, käsittäen putken vaihon, porauksen, ja hoonauksen...
Mutua vain tuo putkihomma, ja tietysti yhelläkään satakakskolmosen koneella ei oo 800 000 vähempää vetästy, että voi mäntien rengasurat olla kypsät... :roll:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Putkikoneita ovat juu. Tiedän koska sellaiset putket löytyy alakerrasta.
ville-l
Viestit: 25
Liittynyt: 28.8.2007 16:11

Viesti Kirjoittaja ville-l »

Tää putki homma tuli nyt kyllä ihan uutena. :D Mutta männistä 3kpl on haljennut, eli joutuu kuitenkin etsiin uudet männät. Standardi koon mäntiä löytyy jonkin verran markkinoilta suht huokeaan hintaan, mut pittääkin ruveta näitä putkiakin kyseleen.

Ellei joltakin sattuisi löytymään varastosta?? 8)
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vanhaan ruoskaan, jonka historia ei ole täysin tiedossa, kannattaa varautua putken vaihtoon joka tapauksessa. Jos se on jo kerran porattu, joutuu putkittamaan uusiksi.
Tässä tapauksessa oli kai tiedossa, että kone on tehdasmitoissa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mitäs luulet että johtuuko se mäntien halkeilu jostain turbopölhöilystä? Vai onko ollu aina vaparina?
ville-l
Viestit: 25
Liittynyt: 28.8.2007 16:11

Viesti Kirjoittaja ville-l »

Männät mitä todennäköisemmin halkesi paikallisen korjaamon säätäessä pumpun ajoituksen liian aikaiselle. Mutta kannen pois ottaessa silmään pisti myös että mäntiä oli kahden kokoisia sadasosan heitolla (86,985 sekä 86,995) halkaisijaltaan. Sylinterit ite mitattuna vaikuttaisi 2,3 ja 4 pytty olevan väljiä. Tästä syystä aloin etsimään uusia mäntiä. Ja rupeshan toi käynnistyvyyskin yli 5 astee pakkasessa oleen nihkeetä, yli 10 ei käyntii ilman roikkaa.

Tänää paikallisesta varaosa putkasta putkia kysyttyäni tyrmäsivät täysin ajatuksen rakentaa uusilla putkilla ja männillä kyseistä konetta. Pitäisi kuulemma laittaa 240 mäntä ja porata siihen esikammiolle menevä reikä sekä venttiilien kolot. Mutta tommosee räpeltelyyn en lähe, ennemmin sit rupee hommaamaan moniventtiili tekniikkaa.

Mutta olishan alkuperänen aina alkuperänen. :wink:
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

No mulla ois hyviä käytettyjä stanukokosia mäntiä neljä... Ei oo vaan tullu mitattua, että onko 2.0, 2.2 vai 2.4D:n männät, eikös se tilavuus ole porauksella kasvatettu, vai olenko ymmärtänny väärin? :roll:

Omaan käyttöön mäntiä on jokatapaukses yks liian vähä, ja ne ei oo turbon mäntiä. :lol:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

200 ja 220D on samoilla porauksilla mutta isku on eri, 240D on sitten 3,9 milliä isommalla männällä ja isku on sama kuin 220D. Elikkä 200 ja 220D mäntä noin 86,95 ja 240 ja 300D 90,87
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”