Pierburg 175 CD kasuttimen säätäminen

Vastaa Viestiin
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Pierburg 175 CD kasuttimen säätäminen

Viesti Kirjoittaja topias »

Vuoden 1983 mallia olevassa W123 - 200 - bensamersussani on otsikon mukainen kaasutin. Aina ennen katsastusta käyn mittauttamassa autosta paikallisella korjaamolla päästöarvot. Silloin ne on vielä helppo säätää hyväksyttäviksi ihan samaan hintaan. Kävin tänään mittauttamassa arvot, koska kesäkuun aikana pitää tämä museorekisteriin merkitty auto katsastaa. Päästöarvot säädettiin korjaamolla vähän alle hyväksytyn maksimin. Kun sitten ajelin korjaamolta pois, niin auton kulku oli taas kerran vähän nykivää eikä tyhjäkäyntikään ihan tasaista ollut. Kun siellä kaasarin pohjassa olevaa mutikkaa vähän 22 millin jakarilla kääntelee oikeaan suuntaan, niin jo vain moottori käy tasaisemmin ja kulku ihan selkeästi paranee. Mistä tuota syytä tähän ongelmaan olisi helpointa lähteä etsimään? Olisiko syynä vähäinen ajo, jokin kalvo virahtanut, ilmanputsari tukkeissa vaiko jokin suutin siellä ahtautunut?

Kun museorekisteriin hyväksytyillä autoilla yleensä ajetaan vuoden mittaan vain vähäinen määrä kilometrejä, niin tuntuu kyllä ihan typerältä kytätä näistä autoista päästölukemia. Näin kuitenkin lain mukaan tulee tehdä vuonna 1978 ja sitä myöhemmin ensirekisteröidyistä bensa-autoista olipa sitten museorekisterissä tai ei.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Ovatkos kaikki vanhojen mersujen asiantuntijat jo lähteneet kesälomille? Tuo Pierburgin kaasutin lienee rakenteeltaan ihan sama kuin vastaava Stromberg-nimellä oleva vehje. Siis kyseessä on vanhan ajan perinteinen putouskaasari. Ilmaisin edellisessä postissani itseäni ehkä vähän huonosti. Kun autoni mitatut päästöarvot ovat nyt nippa ja nappa sallituissa rajoissa, niin auto pätkii ja nykii normaalissa ajossa. Ei sillä ole mukavaa ajella edes muutamia kilometrejä sunnuntaina ja kauniilla ilmalla. Kun sitten käännän kaasarin pohjassa olevaa mutikkaa 22 mm:n avaimella "oikeaan" suuntaan, niin ei enää pätki eikä ajo ole nykivää ja auto kiihtyy kuten pitääkin. CO2 - päästöarvot ovat sitten kyllä ilmeisesti jo ihan reilusti sen sallitun arvon eli muistaakseni 4,5 yläpuolella, eli auto ei menisi enää tuossa kunnossa pykälien mukaan katsastuksesta läpi vaikka museoauto onkin. Mistä lähdetään vikaa ensin etsimään?
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Nuo kaasarivehkeet ovat vähän mystisiä ja tietäjiä on harvassa, jotka oikiasti osaavat tehä näillä jotain...

Yksi vaihtoehto - miten itse luultavasti tekisin - Olisi että katsastukseen aina säätöä laihemmalle ja tuon jälkeen rikkaammalle takaisin. Jos kerta ei kulje laihalla ja nykii.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Marssivauhtia kirjastoon etsimään (vanhaa) Autodata-raamattua. Kyseisessä opuksessa on tarkat tiedot/ohjet esim. kaasuttimien säätämisistä.

Jos ei niillä ohjeilla saa säätöihin, kannattaa alkaa etsiä vuotoja. Esim. itsellä oli aikanaan e30 bemari kaasarikoneella. En millään meinannut saada säätöihin ennen kuin hoksasin mokoman vuotavan kaasuläpän akselin kautta. Tämän korjasin asentamalla liukulaakerit ja pienet stefat akselille, eli raakasti porasin akselin läpiviennin holkille ja stefalle sopiviksi.

Tuollaisia korjauksia ei taida kuitenkaan museovehkeelle saada tehdä?
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Muistaakseni ainaki w201:ssä m102 koneessa kaasarin jälkeinen kumilaippa hapertuu ja murtuu. Toki kilometreistä ja muusta kunnosta en tiedä, mutten yllättyisi väljyyksistä koneen sisällä, jos nyt nuo voisi vaikuttaa päästöihin... :roll:
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kiitokset kaikille postiini jo tähän mennessä vastanneille! Pitää ihan ensin tarkastaa nuo kaikki letkujen ja tiivisteiden mahdolliset vuotokohdat ja ryhtyä sitten myöhemmin ihan ajan kanssa ja tarvittaessa järeämpiin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Tänään säädin ihan mutu- ja korvatuntumalla kaasaria moottorin käydessä ja kävin sen jälkeen ajamassa autolla noin 10 kilometrin lenkin. Auto kulki kuin unelma! Ehkä jo sitten huomenna sään niin salliessa vien sen paikalliselle asemalla katsastukseen. Toivottavasti eivät siellä enää pistä sitä mittaria pakoputkeen. Hylkypäätös ilmeisesti sitten sieltä tulee ja maapallo pelastuu kaltaiseni roiston kikkailujen takia.

Jonkin sorttista ja parempaa logiikkaa voisi odottaa vaikkapa tämän alan asiantuntijoilta, jotka kuitenkin ohjeistavat lain säätäjiä näiden määräysten kirjaamisissa lakeihin ja asetuksiin. Kun sitten vuositasolla näillä vanhoilla autoillani minäkin ajelen yhteensä vain vajaat 150 km, niin onko se nyt ihan aito uhka maapallon säilymiselle ja keneltäkään pois?
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Kaasuttimen säätäminen menee yleisohjeena suurinpiirtein näin:
- ENSIMMÄISEKSI tarkastetaan ja tarvittaessa säädetään kaasuläpän asento (vaikka tähän säätöön ei kenelläkään, eikä missään tilanteessa tulisi olla aihetta koskea, on niitä yllättävän usein ruuvattu). Säätöä ei voi tehdä kaasuttimen ollessa paikoillaan.
2. Sitten säädetään ilmaruuvilla tyhjäkäynti kohdalleen.
3. Laitetaan/tarkistetaan, että sytytysennakko ja kosketuskulma (mikäli vielä kärjellinen jakaja) ovat kohdallaan. Ilmaruuvilla pidetään tyhjäkäyntikierrokset oikeana.
4. Etsitään seosruuvilla kohta, jossa kierrokset nousevat
5. Säädetään ilmaruuvilla tyhjäkäyntikierrokset kohdalleen.

Kohtia 4-5 joutunee toistamaan pariin kertaan.
Tuolla tavoin säädettynä voi jäädä hiukan laihalle, mutta sitä voi kompensoida seosruuvia 1/4-kierrosta avaamalla. Kohokammion pinta kannattaa tarkistaa samalla, kun alkaa kaasutinta purkamaan.
Hyvä varmistuskeino on viimeiseksi haistella pakoputken päästä, ei saa haista kitkerältä (jos haisee, niin on reilusti rikkaalla).
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kiitos selkeistä ohjeistasi Enins! Eiköhän noin tekemässä jo onnistu. :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ja jos oikeaoppisen säädön jälkeen ei mene läpi, voi venttiilinvarren kumit vuotaa ööliä pakosarjaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Enins kirjoitti:hoksasin mokoman vuotavan kaasuläpän akselin kautta. Tämän korjasin asentamalla liukulaakerit ja pienet stefat akselille, eli raakasti porasin akselin läpiviennin holkille ja stefalle sopiviksi.

Tuollaisia korjauksia ei taida kuitenkaan museovehkeelle saada tehdä?
Minkä tautta ei? Kukapa se senkin tietää vaikka tulenmunat tako-Wisecot lypsäs pensaa sieltä holokitetusta kaasarista, tekniikkaan saa uusia uusia osia, jos ei hölömö erota. Vanhan korjaus on joka tapauksessa historiallisempaa kuin uudempi korvausosa. Turvavarusteita ja ajovalaistusta saa näkyvästikin nykyaikaistaa. Enkäpä ole kuullut että autoon vaadittaisiin 70 vuotta vanhat renkaat tai oikeasti posliinisia sulakkeita ja purettavia sytytystulppia..

Jotkut museoajoneuvotarkastajat tosin kuulemma kitisevät jos alustan mutteri on keltapassivoitu eikä kiiltosinkitty tai mittarin neulassa on väärän sävyn oranssi. Heille kai joku ruotu jostain löytyy.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Tänään katsastin auton ja hienosti meni läpi. Päästöarvoja ei enää uudestaan mitattu. Olisiko sitten ollut vähän yli vaiko vähän alle sen sallitun. Nyt kuitenkin saan ajella seuraavat 2 vuotta ihan huoletta ja on reilusti aikaa perehtyä kaasuttimen toimintaan.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Turhaan tuota päästömittausta manataan ja kauhistellaan. Kyse on kuitenkin jostain viasta, jos kärry siitä pomppaa. Ja yleensä nuo tuppaa käymään korjaamattomana enemmän kukkaron päälle, mitä niiden korjaaminen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Enins kirjoitti:Turhaan tuota päästömittausta manataan ja kauhistellaan. Kyse on kuitenkin jostain viasta, jos kärry siitä pomppaa. Ja yleensä nuo tuppaa käymään korjaamattomana enemmän kukkaron päälle, mitä niiden korjaaminen.
Neulan kantaan, naulan silimään. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perskules.

Onko kellään kuvia moisen virityksen säätöruuveista.
Olen alkanut vikomaan tuon 123sen käyntiä kun kuumalla koneella poksauttelee välillä putkessa.
Sytkän säädöllä ei ollut juurikaan vaikutusta tuohon tupsahtteluun.

Tuossa on kohokammion pohjassa joku sähköventtiili.
Sitten kaasarin kyljessä on runkovalussa paikka jollekkin säädölle ja valussa lukee teksti "rich" ja nuoli kiinnipäin.
Ei siellä kuitenkaan mitään ruuvia ole. Paikka vaan valussa.

vois kokeilla säätää tuota johonkin päin jos käynti paranisi. Tai sitten venttiilit on kärsineet jostain syystä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No eipä mittään. Säätö löyty sieltä missä sen pitikin olla. Ko. Sähköventtiilin juuressa ol lukitusmutteri. Se löysälle niin koko venttiili pyörähtää
Varttikierros aukipäin eli rikkaammalle niin alkoipa käymään tasaisesti :D
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Minä tilasin eBaysta korjaussarjan kaasariin ja ennenkuin postikusti ehti sen toimittaa, möin auton pois. Kaasarin reistailu loppui kuin seinään! :shock:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Eikös tuo ole muuttuvakurkkuinen laite? 175CD:n kalvon saa Suomesta, mm. Saabit ja Volvot käyttivät samaa kaasaria.
Laku
Viestit: 1
Liittynyt: 03.7.2017 15:03

Viesti Kirjoittaja Laku »

Löytyikö topias varsinaista vikaa koskaan?
Itsellä juuri samantyyppistä ongelmaa.
S123 200T -81
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”