om617 venttiileiden säätö

Vastaa Viestiin
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

om617 venttiileiden säätö

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Eli tuommonenkin homma olisi edessä ja kiinnostaisi tietää kun en ennen ole niitä joutunut säädellä niin miten tapahtuu ja mitkä ovat oikeat välykset.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tarvitset kaksi mutkalle käännettyä 14mm kiintoavainta ja ehkä 30mm kiinnipitoavaimen venttiilinjousi lautaselle.Tavallisilla avaimillakin homma onnistuu hieman lipsutellen koska suuttimet ovat tiellä.Kylmänä välykset ovat imu 0,10mm ja pako 0,30mm lämpimänä 0,15 ja 0,35.Säätämis tekniikan huomaa kun ottaa venttiilikopan pois ja tutkii rakennetta hieman.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Suosittelen vääntämään ne avaimet suoraan mutkalle, jopa katkaisemaan ja hitsaamaan muotoon "|_". Yläpäänkin jos viitsii temppuilla ysikympin mutkalle niin aina helpompi.

Säädät venttiilit silloin kun nokan pyöreät puolet ovat suoraan alaspäin, jos nyt ihan alusta saakka aletaan opiskelemaan. :D Rakotulkin tulee olla tahmea rakoonsa, venttiili on silloin säädöissään.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Olen jo kyllä huomannut mersujen kanssa temppuilessani, että aikapaljon joutuu köyhä rahvaan ruuneperi jalostaan noita työkaluja, että näiden kanssa pärjää, tai sitten niitä on liian vähän.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on kans muutama ite tehty työkalu mm. nuo venttiilin säätötyökalut.Paskoja ne on mutta kyllä niitten kans toimeen tulee :lol: .Viime venttiilin säätö oli helppo koska kone oli moottori pukissa ja suuttimet oli pois edestä.Seuraava säätö on pian käsillä uusi moottori paikoillaan ja sen verran sisään ajettuna että venttiilit pitäisi säätää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Kyllä ne suoralla avaimellaki menee aika helposti, ainakin OM616:ssa...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Suorilla avaimilla määki oon nykyään säädelly, suutinputket vaan irrottaa niin helpottaa.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

jari_w123 kirjoitti:Kylmänä välykset ovat imu 0,10mm ja pako 0,30mm lämpimänä 0,15 ja 0,35.
Onko samat välykset uudelle ja vanhalle OM617:kalle?
Lauantaina ajattelin säätää.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Ainakin mä laitoin noin kesällä, tavallisilla avaimilla koneen ollessa irrallaan.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Yks vieno kysymys asiaan liittyen:

Onko turbossa ja vaparissa sama välys? Mun 123 koppaasen korijaus oppaasa lukkee yhessä paikassa että...
...vaparin välys ois: 0,10 imu ja 0,30 pako.
...turboahetussa: 0,10 imu ja 0,35 pako. Nämä kylmänä.

Ei tässä minkään, mutta samassa kirjassa myöhemmin on arvot:
vapari: 0,10 imu ja 0,35 pako
ahettu: 0,10 imu ja 0,30 pako
Nämäkin kylymänä! :?

Eli mikähän mahtaa olla oikia?
Pistin kumminki nuo 0.10 ja 0.30, kones on vuojen -78 ahdettu vapari. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Miccå
Viestit: 7
Liittynyt: 02.2.2007 17:13
Paikkakunta: kervo

Viesti Kirjoittaja Miccå »

Kannattattaa ostaa myös uus venakopan tiiviste, on halpa. suorat lista avaimet 14mm käy yhta hyvin kuin muokatut yms. Oikea välys imu 0.10mm ja pako 0.30mm kaikissa w123 vabareissa. Oikeilla välyksillä on suuri merkitys kylmänä käynnistykseen! Ittellä kanto venttiilit eli pienet välykset, säädin, aikaa meni n3 tuntia. Nyt on aivan eri auto
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kipsu kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Kylmänä välykset ovat imu 0,10mm ja pako 0,30mm lämpimänä 0,15 ja 0,35.
Onko samat välykset uudelle ja vanhalle OM617:kalle?
Lauantaina ajattelin säätää.
Kyllä uudemmissa ja vanhemmissa on samat välykset.

Ja Juho L:lle vastaus:jos varman päälle haluaa pelata niin turboon voisi olla hyvä laittaa pakoventtiileille 0,35 välykset ettei venttiilit vaan rupea kantamaan kunnolla kengitettäessä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kiitoksia Jarille!
Pittääki säätää uuet arvot pakoventtiileille, ennen ku kone tippuu keulille takasi.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Tuossa alottelin säädön ja ahasta on tosiaankin ja vääntelin sitten siihen avaimia, haittaako jos venttiilinjousi pääsee pyörimään?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei haittaa muuten kuin vasta käynnistys vaiheessa jos on kuluneet venttiilit.Voi lähteä huonosti käyntiin kun imuventtiilit alkavat vuotamaan pyörähtämisen takia.Minulla tosin ei ole koskaan ollut mitään käynnistys vaikeuksia vaikka venttiilit olisivatkin pyörähtäneet säädön aikana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Joo homma on ihan simppeliä muuten, mutta miten pirussa saatte pysymään sen välyksen kun aletaan lukitusmutteria kiristään niin aina vetäsee välyksen pienemmäksi vaikka tarkasti pidän säätömutterista kiinni niin aina kuitenkin vetäsee välyksen pieneksi, onko tähän joku kikka?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitää jättää välys pikkusen reiluksi ja sitte lukkomutteri kiinni niin tulee välykset kohilleen :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

On muuten, meinaan pitkähermosen asentajan työ! :telkkari:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Pikku juttuhan tuo oli, minä en ainakkaan suorilla avaimilla yrittäisikään...
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Mikäs oli venttiili väysten tarkistus aikaväli
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

15tkm on tehtaan ilmoittama tarkastus/säätöväli. Käytännössä 45tkm ainakin pysyy säädöissään niin ettei tarvi koskeakkaan jos edellinen säätö on tehty huolella ja ei kauhean nokiseen koneeseen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”