Strömberg 175 CDT aiheuttaa harmaita hiuksia

Vastaa Viestiin
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Strömberg 175 CDT aiheuttaa harmaita hiuksia

Viesti Kirjoittaja eki »

Perskales jotta tykkää keljuilla tuo juuttuvakurkkuinen kromeluuri... :x

Tarjoillaanpa hieman taustatietoa ennen pääruokaa:
Eli tulipa sattuman kaupalla hommattua tuollainen W123 200 -79 muutama talvi sitten (joku voi muistaakin tuolta toiselta suomalaiselta Mercedes-foorumilta jotain turinaa autosta). Tuota vermestähän kuljettaa tuo väkivahva kaksilitrainen M115.938 Strömberg/Pierburg 175 CDT -kaasuttimen tarjoaman evään voimin.

Ja sitten asiaan...

Mikähän pirskules lienee vikana, kun ei meinaa kylmänä lähteä käyntiin sitten ollenkaan? Ilmeisesti saa joko liikaa soppaa tai liian vähän, meinaan kylmänä saattaa kerran hörähtää (yleensä ei). Sitten vasta kun kaasu pohjassa pyörittää aikansa niin lähtee. Tässä kaasariversiossa on se tappi, joka nostaa luistia ylöspäin mikäli kaasupoljin painetaan pohjaan...

Rikastinlaitteisto (se koko mutikka, missä jotain ilmakanavia, ja pieni mäntä, mikä avaa sen itse lisärikastuspiirin) on vaihdettu toimivasta, ja tiivistesarja kalvoineen ja neuloineen ovat uusia.

Kuumana, lämpimänä ja alle 6h seisottuaan lähtee kyllä ihan avainta näyttämällä käyntiin. :roll:

Sopiikohan tuohon tilalle jokin korvauskaasutin? Ainakin tuohon uudemman koneen M102:n kaasariin verrattuna tässä lähtee imusarjasta jokin ylimääräinen letku kaasarin alle, ja jokin tyhjäkäyntiin vaikuttava ruuvi on siinä ilmansuodattimen kanteen lähtevän ohuemman letkun juuressa, että noissa on vissiin jotain pieniä eroja?

Jos jollain on jäänyt nurkkiin tuollaista toimivaa kaasaria, laittakaa YV:tä tähän suuntaan, niin ostan poies. Ilmeisesti myös ainakin Saabissa on samanlaista mehumaijaa käytetty?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Saapissa ja Volvossa noita on käytetty.... Ei kannata ihmeitä maksaa käytetystä, ne on aika usein pilalla kun on vuosia ollu hyllyssä. :(

Kikkaile sinne kakskurkkunen Weber, niin alkaa toimimaan. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti: Kikkaile sinne kakskurkkunen Weber, niin alkaa toimimaan. :idea:
Samaa olen miettinyt moneen kertaan. Ainoa este muutokselle lienee "korkea" imusarja, välilaipan teko saattaa olla jottamoisen hankalaa. :( Seoksen ei kuitenkaan voi olettaa liikkuvan ylämäkeen, ainakaan sujuvasti. :roll:

T-I imusarjan kanssa voi tulla pisaroitumisongelmia, ainakin jos se murjotaan huonekaluputkesta. :shock:
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

HVM kirjoitti:Samaa olen miettinyt moneen kertaan. ... "korkea" imusarja, välilaipan teko ... Seoksen ei kuitenkaan voi olettaa ... pisaroitumisongelmia ... :shock:
Onkos täällä jollain muullakin hullulla kuin minulla omituisia harrastuksia, vai kuka tällä kirjoittelee HVM:n nimimerkillä teknobaabelia. Saunan takanako sitä Römper-Pierpurkkia piilotellaan? :shock:
Tää on ihan kohta valmis.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

A. Hara kirjoitti:
HVM kirjoitti:Samaa olen miettinyt moneen kertaan. ... "korkea" imusarja, välilaipan teko ... Seoksen ei kuitenkaan voi olettaa ... pisaroitumisongelmia ... :shock:
Onkos täällä jollain muullakin hullulla kuin minulla omituisia harrastuksia, vai kuka tällä kirjoittelee HVM:n nimimerkillä teknobaabelia. Saunan takanako sitä Römper-Pierpurkkia piilotellaan? :shock:
Tuntenet umpihulluna "Jekyll-Hyde"-syndrooman? Siitä tässä on kyse, päässä mähivä älykäs tieto tunkee välillä alitajuisesti ja tahdonvastaisesti esiin, ongelma on ylitsepääsemätön. :shock:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Miten olis tuplat vaakaimut strömbergin tilalle :?: .Olis ainakin imuäänet kohillaan.Jos minä olisin kova bensakone mies laittaisin pellin alle m110 koneen ja 3 kertaa tuplat vaakaimut.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Re: Strömberg 175 CDT aiheuttaa harmaita hiuksia

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

eki kirjoitti:Mikähän pirskules lienee vikana, kun ei meinaa kylmänä lähteä käyntiin sitten ollenkaan?
Itse asiaan liittyen piti kysymäni että onkos sitä oikein säädetty koskaan? Niin hyviä kokemuksia itsellä asiantuntevasta kaasutinsäätäjästä että aina tykkään siitä kohkata.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Hehhh :lol:

Kyllä sitä varmaan säädetty on (tehtaalla ainakin), ja joka päivä räplätään ruuveja suuntaan jos toiseenkin... Mutta asiantuntijan ( :roll: ) pakeilla ei ole käytetty.

Tuntuvat vaan olevan nuo tuon ajan vermeisiin perehtyneet säätäjät jo harvinaista herkkua... Eikä toisaalta oikein innostaisi pistää valuuttaa säätöihinkään, jos vaikka jokin mekaaninen vika kuitenkin taustalla piilee. :oops:

Jaaniin, kun tuo kaasutin laitettiin tuossa joku aika sitten läpikäytynä paikoilleen, ei ollut mitään muita ongelmia kuin pintakaasulla nyhtäminen. Mutta ans olla, kun tekaisin reissun Espooseen. Seuraavana aamuna ei pirssi lähtenytkään tulille kuin väkisin... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onkos siellä öljyä oikea määrä? Pitäs muistaakseni olla melkein täynnä... Entiseen pystäriin laitoin sen täyteen, kyllä sieltä ylimääräinen öljy löytää tiensä pois. :lol: Tosin tehtaan arvoihin täytettynä ei toiminut kunnolla (nyki kiihdytyksessä), joten piti imaista vähän öljyä pois.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

No nyt ei ole noin viikkoon vilkaistu, mutta yleensä tuo on se ensimmäinen tarkistuskohde... :)

Ensitäyttö (tässä mallissa korkki kannen sivussa) pitikin tehdä suoraan sinne hidastinsylinteriin, kun ei mennyt lappoputkea pitkin. Tosin oliskohan nytkin niin ettei tuo ölppä ole sinne hidastinmännälle mennyt... Pitääkin vilkaista jossain vaiheessa. :? Aika horo on kyllä jos nyt jo on öljynsä syönyt, 1000km matkalla... (Ja oireethan tuli jo 200km matkan jälkeen.)

Tuli tuo silloin laitettua täyteen asti, mutta on se nyt jo vähentynyt... Luulisi että paranisi vain kun vähenee, jos kerran ei piripintaan passaa laittaa.

Kyllä tuo ihan mukavasti ja tasaiseen kyllä menee kun polkee lätkää tarpeeksi lattiaan päin, mutta tosiaan nyhtää hieman pintakaasulla ja käyntiinlähtö on tuskaa... (Tuli sekin mieleen, että josko sieltä on joku venttiili palanut tai vastaavaa. Taisi olla meinaan tuolla Espoon reisulla aika laihalla, kun motarilla pukkasi lämmötkin nousemaan sen satasen viivan yläpuolelle...)
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No laihallehan se menee jos luisti pääsee aukeamaan liian aikaisin/liikaa öljynpuutteen takia. Tunge vaan reilusti sitä öljyä, ylimääräinen tulee kyllä ulos.
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Täällä jonkun aikaa sitten jo spekuloitu vika voi olla jo selvitetty mutta tulin juuri eka kertaa tälle palstalle ja heti oli tutun näkösiä vikoja liikenteessä. Mulla on tommone bensa 123 200T vm 83 ja siinä oli just tommone käyntiinlähtövika. Kylmänä tosi vaikeesti käyntiin ja jos sen sai akulla viimein tulille niin kaasua ei kestäny yhtään painaa ennenkuin kone oli lämmin. Kaasaria tuli rassattua moneen kertaan kunnes satuin vilkaisemaan virranjakajan sisällekkin. Kipinäkontaktit vai mitä ne on olivat kuluneet tosi pahasti kuopalle. Uusi jakaja ja pyörijä siis kehiin ja tää onkelma ratkesi. Vika ei siis ollutkaan kaasuttimessa vaan virranjakajn kannessa vaikka kaikki oireet viittas kaasuttimeen! Verenpaineet nousi eräänkerran Tallinnassa reissunpäällä ollessa kun laivan lähtöön oli 15 min aikaa ja mersu täynnä perhettä ja tavaroita kone vaan pyöritytti ihteensä ja viimeisellä virran rippeellä se sitten käynnistyi....
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Heips, propje ja tervetuloa!

Itseasiassa vian selvittämiseen ei ole sen ihmeempiä keinoja vielä löytynyt, enkä tällä hetkellä ole tietoinen josko isäukko (jolla tällä hetkellä tuo auto on ajossa) olisi saanut mitään selville.

Mutta täytyypä tutkia nuo virranjakajan katkojan kärjet! Kiitoksia vinkistä. :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”