Autollani, jossa on alusta asti huoltokirja täytetttynä on vielä alkuperäinen kytkin paikallaan. Auto 83 300 D 5-vaiht. 410 tkm. ajettu. Kilometreiltään kytkinremontti ei välttämättä ole ajankohtaista mutta vuosia on alkuperäisellä kytkimellä kohta 25 vuotta, joten jotain kulumaa löytyy varmaankin.
Kytkin toimii periaatteessa vieläkin-ei luista-eikä täristele, mutta kun polkimen päästää vapaalla alhaalta ylös niin kuuluu muutaman sekunnin sellainen vink vink ääni ja sitten katoaa-erityisesti kun on ajanut pitemmän matkan. Painelaakeri ilmeisesti ääntää? Ja toinen syy kytkinremppaan saattaisi olla poljintuntuma-liikkeelle lähdöt paikaltaan ei ole niin teräviä kuin ennen. LÄhti paikaltaan ennen tosi mukavasti ja terhakkaasti. Mitäs tuollaisessa 25 vuotta vanhassa kytkimessä on kulahtanut? Olisiko kytkinremontin paikka pikku hiljaa edessä? Vai ajetaanko perinteisesti niin kauan, että jäädään tien päälle-sitä en haluaisi sillä 12,5 vuotta samalla autolla ja ilman yhtäkään tiellejääntiä on hieno putki.
Milloin kytkinremontti on ajankohtainen?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Juu jo nimimerkki velvoittaa laittamaan kardaanin kohdilleen. Ei vaan itse asiassa en ole koskaan kardaanin irroituksen yhteydessä asettanut laatikon puoleista laippaa ja kardaania samaan asentoon (jossa ovat alunperin olleet-ainakaan tarkoituksella. Jos noin olisi pitänyt tehdä niin sitä en ole kyllä tiennyt. Olen ajatellut, että laatikko on tasapainossa eikä ole kardaanin asennosta riippuvainen. Kardaanin olen aina tarkasti asettanut keskeltä kohdistusmerkkien mukaan kohdalleen ja värinänvaimentimen asennon olen myös asettanut merkkien mukaan niin kuin pitääkin. Tosiaan perän tai vaihteiston laippojen asentoa/kohtaa kardaaniin nähden en ole koskaan merkannut.touhottaja kirjoitti:kyllä se varmaan kannattas ottaa ajoissa auki ja laittaa uusiksi niin eipähän jätä välille vieläkään ja muista merkata kartaanin paikka laatikkoon

Suositttelen Sachs merkkistä kytkintä. Tulee kyllä mukava ajella uuden kytkimen myötä. Vielä, jos haluaa niin samalla voisi vaihtaa kytkimen työsylinterin, kun laatikko on irrallaan. Itse hommasin jarrunestesäiliöltä lähtevän putkenkin uuden. Saa nykyään siihen sellaisen kätevän haitariputken. Niin ja vielä voi pääsylinterinkin kunnon tarkistella ja muiden letkujen/putkien. Sitten on ainakin varmoja kilometrejä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!

V123 langin osia saa tarjota!