722.315 temppuilu

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

722.315 temppuilu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Niin, tuo vahvistamaton turbodieselin vakio 722.3 on kestänyt yllättävän hyvin kovaakin käyttöä ahtopaineohjattuna hieman piristetyn 617a:n perässä, mutta vaihteisto on nyt kolmesti tehnyt varsin vittumaisen tempun:

Nelosvaihteella vedättäessä pudottaa varsin kovassa vauhdissa kolmosen päälle n.sekunniksi, ja vaihtaa heti takaisin neloselle. Tuloksena tietenkin niskojen nyrjähdys ja varsin vittumainen tilanne tuolla märällä ja kylmällä asfaltilla. Ensimmäistä kertaa teki tuon kesällä, sen jälkeen ajettu monta tuhatta ongelmatonta kilometriä, mutta tänään teki moisen tempun kahdesti peräkkäin..

Vaihteiston öljyt ja suodatin vasta vaihdettu, samalla pistetty uusi 2->3 vaihdon jousisarja. Ensimmäisen kerran teki tuon tempun ennen ko. operaatiota. Vaihteistoöljyn lämpötila oli tänään tuon sattuessa vähän reilu 50 astetta öljypohjassa, joten ei siellä ylikuumenemista ole.

Edit: Lisäinfoja pistän joutessani, laatikon painetta siis nostettu modulaattorista jokunen kierros, alipainetta laatikko ei saa koskaan, vaan modulaattorille tulee suora ahtopaine. Kickdown- nappi ei ole käytössä, eikähän kd tuollaista tekisi, eihän se vaihda pienemmälle mikäli koneessa on jo kierroksia reippaasti..? Pientä öljyvuotoa tod.näk. turbiinin stefalta, ei kuitenkaan suurissa määrin. (tikusta ei huomaa hävikkiä)

Onko jollakulla muulla ollut vastaavaa ongelmaa, ja onko syytä löytynyt?
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Yksinpuhelua, voisiko esim. vuotava männän tiiviste tehdä tuota? Mitä tuo laatikko tekee kytkiessään kolmosen? Takapanta oli 1 ja 2, etupanta 3 ja 4 vai?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

onkos sulla se kaasupolkimelta laatikolle menevä vaijeri vielä käytössä?
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

On kyllä, ja nyt kun sen sanoit niin voisiko katsastusta varten tehty radikaali vetävien kierrosten lasku tehdä tuota, ennen ruuvailua kun taisi tuossa vauhdissa olla vielä kolmonen päällä, ja laatikkoa ei ole uudestaan säädelty tuon kierrosten säädön jälkeen.

Se ei kuitenkaan tiputtanu heti kolmosta, vaan vasta kun vauhtia oli melko paljon, ja kone oli ihan vetoalueella..
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla oli kerran semmonen että kylmänä liikkeelle lähtiessä kytki nelosen, puolikylmänä ootatutti vähän ja kytki ja lämpimänä ei kytkeny ollenkaan, sillon oli tiiviste hajalla neloselta. :?

Tuo sun vika ei vaan jotenki kuulosta samalta ongelmalta. :shock:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Jep vähän omituiselta vaikuttaa. Vetäviä kierroksia nostettu jälleen normaalille tasolle, eikä vaihteisto ole temppuillut enää tuon edellisen jälkeen. Toisaalta talvi tuli, eikä ole juurikaan tullut kovempaa kiihdyteltyä... Saa nähdä miten tuo etenee, loota pitäs kuitenkin tiputtaa pois turbiinin stefan ja öljypumpun tiivisteen vaihtoa varten.

Onko muilla kertoa kokemusperäistä faktaa tuon 722.3:n öljylämmöistä? Kesällä sain mittarin näyttämään öljypohjasta n.70 astetta, nyt talvella ei näytä edes 50 juuri koskaan. Vähän viileältä vaikuttaa, eikö niiden öljyjen pitäisi ainakin jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa koska syylärissä on se lämmönvaihdin? Vai onko noissa termostaattia siinä jäähdytyskierrossa?
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Tilanneraporttia jälleen. Auto oli emännällä ajossa pari viikkoa, sillä aikaa nähtävästi valuttanut öljyä ulos hieman reilummin--> ei enää jaksa lähteä ykkösellä liikkeelle, vaan luistaa hervottomasti, vaikka öljytaso onkin täytetty normaaliksi. Jokin kitkapinta palanut öljyn vähyyden takia? Muut vaihteet toimivat kuitenkin suhteellisen normaalisti..

Nyt viimeistään menee auto seisontaan ja laatikko pöydälle :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”