Hehkutuksen merkkivalo lopetti palamisen?

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Hehkutuksen merkkivalo lopetti palamisen?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
Hehkutuksen merkkivalo ei pala, mutta moottori käynnistyy kylmänäkin ihan ok. Tarkastin hehkutulpat ja 2 ja 3 tulppa on mittausteni mukaan toimimattomia.Sulake oli myös ehjä. Käsittääkseni W123:ssa hehkun merkkivalon pitäisi toimia myös vaikka joku hehkutulppa olisi rikki.
Eli oma päätelmä olisi tämä: hehkutuksen merkkivalon polttimo on vain palanut, sillä auto tuntuu hehkuttavan koska käynnistyy kylmälläkin. Toiminta: vaihdan palaneen polttimon ja tietysti hankin kaksi hehkutulppaa, jotta moottori käynnistyy myös kovemmilla pakkasilla kaikilla 5:llä pytyllä.
Vai olisiko jotain muuta?
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

>Käsittääkseni W123:ssa hehkun merkkivalon pitäisi toimia myös vaikka joku hehkutulppa olisi rikki.

Väärin. Sen valon toimimattomuudesta näkee että joku/jotkut tulpat ovat pimeänä. Vaihda ensin uudet hehkut palaneiden tilalle ja katso sitten toimiiko se valo, ainakin sen pitäisi.

Tosin mulla on semmoinenkin auto jossa hehkut toimii ja hehkuttaa, valo on vaihdettu mutta ei pala -> vika releessä. Näköjään semmoinenkin on mahdollista.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vai niin. Olen tosiaan luullut, että W124:sessa hehkutusvalo ei pala jos jokin tulppa on pimeänä. W123:ssa hehkutuksen merkkivalo on palanut kyllä aina vaikka kerran yksi hehkutulppa oli pimeänä.
Ja minä olen mitannut hehkutulpat johtamalla virtaa hehkutusreleen liittimen reikiin-jos ei kipinöi niin ei toimi. Ettei sulla kipsu olisi asennettu jälkeenpäin jokin nopeampi pikahehkujärjestelmä, joka tulkitsee rikkinäiset hehkut kuten W124?
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kardaani kirjoitti:Ja minä olen mitannut hehkutulpat johtamalla virtaa hehkutusreleen liittimen reikiin-jos ei kipinöi niin ei toimi. Ettei sulla kipsu olisi asennettu jälkeenpäin jokin nopeampi pikahehkujärjestelmä, joka tulkitsee rikkinäiset hehkut kuten W124?
Mulla on käsittääkseni 1984 mallin vakiohehkut ja hehkurele. Olen ainakin niitä tavallisia putkihehkuja ostanut aina kun on palanut, jos olis pikahehkurele niin käsittääkseni noi tavalliset oli poksahtannu jo. Niin mikä vuosimalli tuo sun auto nyt olikaan, oliko 1983 mallinen jos oikein muistan? Herää kysymys ettei hehkureleen toimintaa olisi muutettu W124 tyyppiseksi valmistuksen lopussa.

Itse olen aina mitannut ns. yleismittarilla hehkujen kuntoa. Toisinaan se valokin saattaa meikäläisellä palaa kun joku hehku on menossa rikki (johtaa huonosti virtaa). Sitte kun se menee "virallisesti" rikki eikä johda yhtään virtaa niin se valo lakkaa palamasta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo se oli 83. Olen vaihtanut 2 hehkutulppaa 11 vuoden aikana ja nyt näyttäisi olevan kaksi pimeänä. Motonetissa näyttää olevan n. 10 euroa kappale Beru/bosch-hehkutulppa, joten taidanpa hakea sieltä tällä kertaa nuo 2 pimeätä hehkua. Kyllähän tuolta motonetista saa ihan laatutavaraakin.
Jari 96
Viestit: 44
Liittynyt: 14.11.2010 19:18
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Jari 96 »

helppo ratkaisu: se mittarin takana oleva hehkuvalon polttimo on palanu nii ku mulla oli 300D:s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 sähkö”