pehmeetä ja reikäistä apurungon vieressä...

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

pehmeetä ja reikäistä apurungon vieressä...

Viesti Kirjoittaja tasty »

Niih...
Kävin konttorilla näyttämässä projekti-Meseäni (C123 230CE -80). Tyypillisistä kohdista löytyi tietenkin mätää :shock: ja kysyisinkin seuraavaa:

Vaikein reikäkohta oli siis takapyörien edessä, apurungon/tukivarren vieressä, ulkopuolella. Näyttää siltä, että ainakin tukivarret pitää irrottaa (':twisted:') , ennekuin pääsee kunnolla hitsailemaan (löysin irroitusohjeen mm. Mekasta).
Mutta...
Paras tulos tulisi kuitenkin, jos saisi koko apurungon veks. Onko kellään kokemuksia/tietoa/taitoa/vinkkejä? Onnistuuko/kannattaako ja miten?
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Helpointa ottaa koko apurunko pois tieltä. Kardaani irti, jarruputket irti, käsijarruvaijerit irti ja sitten ne kaks isoa pulttia auki sieltä apurungon päistä, niin tippuu koko hoito nätisti kerralla - vai oliko siellä vielä jotain pultteja? En muista.

Netistä kaivettu kuva operaation lopputilanteesta:

Kuva
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Perän kannake ja kallistuksen vakaaja - joko koko tanko, tai sitten koiranluista - sekä iskarien yläpäät :idea:

Helppo homma :wink:

Ainoa tiukka paikka voi olla ne kaksi isoa pulttia nostopaikan vierestä, happanevat pirut kiinni pusliin :evil:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Jaa niin, aattelinkin että jotain pikkuhiluja saatto unohtua :roll:
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja tasty »

Nöyrät kiitokset!

Ripeitä ja ystävällisiä vastauksia! 8) Kunnollinen nosturi minulta puuttuu, mutta saatte tuon vaikuttamaan mahdolliselta, eli ehkä uskallan jotenkin yrittää!

Mitä mieltä olette muuten suojakaasuttomasta mig-hitsauksesta? Olen vain hitsaillut "tavallisella" mig:illä, jossa suojakaasu, mutta eteeni tipahti pieni suojakaasuton laite. Onnistuuko sellaisellakin? (ehkä aiheesta löytyy keskustelua jossain, mutten viitsinyt etsiä...)
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Vissiin täytelangallakin saa asiallista saumaa aikaiseksi, jos osaa hitsata. Minä en osaa, ja kompensoin taidon puutetta hyvällä kaasullisella koneella.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Täytelangalla saa hyvää kun ostaa kunnon lankaa eikä kone ole mikään rekkula. Ite käyttänyt enimmäkseen kempin koneessa "kempin" tai wurthin lankaa niin onnituu asiallisesti toisin kun noilla halpahalli langoilla
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

otin just irti kans. 1,5h siinä meni. mun mielestä ei oo mitään järkeä irrottaa jarruputkia vaan ottaa jarrusatulat vaan irti.
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
Jezzma
Viestit: 20
Liittynyt: 30.3.2008 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jezzma »

Mihin olette tukeneet takapään pukit takarungon irroituksen yhteydessä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä tarkoitat ? Korin nostokohtiin, jos oikein ymmärsin.
Edit; just, 123 :shock: eipä mitään
Viimeksi muokannut dealer, 26.12.2018 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Minulla oli täytelanka miggi mallia Biltema, sain sen velipojalta kun ei saanut kunnon saumaa sillä tehtyä... enkä saanut minäkään. Vanha kunnon puikkokone edelleen käytössä. Migissä kokeilin neljää eri lankaa, lisäksi vielä rosteri lankaa ja kaikilla sama tulos.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jezzma kirjoitti:Mihin olette tukeneet takapään pukit takarungon irroituksen yhteydessä?
Mä oon laittanu sen pitkittäispalkin alle lähelle takavakaajan kiinnityspisteitä
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”