Jarrutehostimen toimintaperiaate.

Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Jarrutehostimen toimintaperiaate.

Viesti Kirjoittaja Malm »

Okei, jarrutehostimelle menee alipaine, mitä se alipaine siellä tekee?

Jarrut on aika kovat, auto yleensä sammuu hitaasti. No, olen ajatellut että okei, alipainepumppu kai se saattaa vetää jo viimisiiään, no ei se mitään.

Mutta eilen kun ajelin auton tellingillille konepelti pystyssä ja ovi auki, niin kun painoin jarrua, niin ihan selevästi kuulu "tsiiuh" sieltä konehuoneesta.

Kysymys siis kuuluukin, mikä on tuon jarrutehostimen periaate ? Tehostimellehhan menee oma alipaineletku pumpulta. Miten se tehostin toimii kun painaa jarruja? Ja mistä "tsiuh" voisi kuulua? Oli tieten vähän vaikea paikallistaa sitä ääntä kun yksin oli tallissa mutta vinkkejä mistä se kuuluu? Tehostimesta vai letkusta ?

-risto
Viimeksi muokannut Malm, 05.3.2006 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuostapa opiskelemaan: http://auto.howstuffworks.com/power-brake1.htm

Sulla taitaa olla alipainevuoto jossain. :(
Pro HVM
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kiitos rässi :!:

On hyvä sivu, ja eiku opiskelemaan :arrow:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mitä tässä on miettin niin saataa se "Tsish" kuulua tuolta tehostajan ja jarrusylinterimokkulan välisestä liitoksesta, sehän selviää sitten kun seuraavan kerran pääsee mersua roppaamaan :D

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Malm kirjoitti:Mitä tässä on miettin niin saataa se "Tsish" kuulua tuolta tehostajan ja jarrusylinterimokkulan välisestä liitoksesta, sehän selviää sitten kun seuraavan kerran pääsee mersua roppaamaan :D

-risto
Eläkkä sitten vaihda sen vuotavan tahostajan putken paikalle nuukuuksissas lämppärin letkua, saattaa yllättää kun seuraavan kerran jarruttelet. :eek: Puhun kokemuksesta. :lol:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

joo en nyt tarkoittanut sitä alipaineletkua, toki varmaan senkin vaihdan, vaan tarkoitin nimenomaan sitä että se jarrusylinterimokkulahan on siinä tehostajassa kiinni, se missä on nestesäiliökin, niin sen mokkulan ja tehostajan välistä liitosta.

muistelin että joskus isäukonkin autossa on ollut kyseinen liitos ongelmana. no, se selviää tosiaan sitten ku seuraavan kerran menen sitä autoa roppaamaan, toivottavasti mahdollisimman pian :D :D :happy:

-risto

Edittiä: Jarrupääsylinteriksi sitä yleensä kutsutaan, sori epäselvä terminologia. :?
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Tulipa tuossa mieleeni (vaikka se periaate taisi tullakin selväksi jo), että sehän on melko helppo testata mitä se alipaine siellä tekee...

Putki irti, tukkoon ja rauhalliselle tienosuudelle testailemaan, tekee aika paljon... :)
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

eki kirjoitti:Tulipa tuossa mieleeni (vaikka se periaate taisi tullakin selväksi jo), että sehän on melko helppo testata mitä se alipaine siellä tekee...

Putki irti, tukkoon ja rauhalliselle tienosuudelle testailemaan, tekee aika paljon... :)
Kyllä tehostimen vaikutus on ollu tiedossa jo pitkät ajat :D
Mielenkiintona oli lähinnä itse tehostimen toimintaperiaate :?
Tuo rässin antama linkki on erinomainen, ne kuvat ovat oikeasti animaatioita, ja kun painaa kuvassa olevissa nuolia, niin selventää asiaa aika paljon, näitten ongelmien parissa painivien kannattaa tsekata tarkoin sivujen sisältö :ope:

-risto

Edittiä: eksyin sivuilla myös tuonne sylinterin toiminnalisuuteen
http://auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
lisää kivoja kuvia missä on kivoja nappeja :!:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Ahsoo... :lol: Tuota toimintaperiaatetta olen tosiaan itsekin pohdiskellut...
Mutta jos se suhina kerran kuuluu vain jarrua poljeksiessa, niin sehän ei tuon toimintaperiaatteen perusteella ei tuolloin voi kuulua siitä tehostajan ja pääsylkyn välistä? :?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

eki kirjoitti:Ahsoo... :lol: Tuota toimintaperiaatetta olen tosiaan itsekin pohdiskellut...
Mutta jos se suhina kerran kuuluu vain jarrua poljeksiessa, niin sehän ei tuon toimintaperiaatteen perusteella ei tuolloin voi kuulua siitä tehostajan ja pääsylkyn välistä? :?
Hmm, kylläkai sieltä jonkinmoinen mekanismi menee tehostajan läpi pääsylinterille ? ? :?:

Jos sieltä tiivisteet vuotaa, ja kun päinaa jarrua :arrow: vuoto kasvaa :?: Kuuluu suihkasu. Näin olen tämän pähkäillyt, ja kuten sanoin kai se asia selviää kun seuraavan kerran menen auto roppaamaan. Olin vain eilen yksin tallilla ja en voinut siis saman aikaan painaa jarrua ja kuunnella suhinoita :lol: Muutenkin oli toinen remontti siinä kesken joten en sitä eilen sen kummemmin ruvennut debukkaamaan, seuraavalla kerralla sitten :D :happy:

Mersujen roppailu on ihanaa :!: :happy:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Noh, tiileri :shock:
Avaa sanainen arkkusi ja paljasta valtava tiedon määrä meillekkin :?:

-risto :idea:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pöh :roll: .

Kun painat jarrua, tehostimessa avautuu venttiili joka päästää ulkoilman paineen toiselle puolelle kalvoa > tehostin tehostaa.
Jostain kuuluu pakostakin se "pshiuh". :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Aivan kyllä,
voihan se tsiuh kuulua myös sieltä polkimen puoleisesta kammiosta.

-risto

edittiä: Hmmmprh, mutta tämä kuulu ihan selvästi konehuoneesta, eikös se kammio, johon athmosphääristä paastetään ilmaa, avaudu tulipellin ohjaamon puolelta...hmmmprh, hmmmprh,....harmi ku ei joka päivä voi olla tallilla selvittelemässä asioita :?
Viimeksi muokannut Malm, 07.3.2006 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos se päästää kaikki alipaineet pois*? Luulisi suhahtavan vähän reilummin kuin normaalisti. Eli onkos nyt menty puhkaisemaan kalvo? :shock:


*) aloin miettimään, miten alipaine voi päästä jostain pois. Kerron kun keksin. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Suhiseeko se koko ajan jarru pohjaan painettuna?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Meillä oli ladassa vähän samanlainen vika, eli kun painoi jarrua niin jostain pääsylinterin ja tehostajan välistä kuului tsuh, mutta mitään ei tapahtunu.
Muistaakseni vaihettiin uusi sylinteri ja uusi käytetty tehostin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mites on, pystyykö jarrupääsylinterin ilmaamaan yksin?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 jarrut”