ryyppy
ryyppy
ilmeisesti ryyppy ei toimi kun kylmänä käynnistää , heikosti käy kierokset ja nykii ennenkuin lämpenee.Kyseessä tavallinen 190 -87 kaasari kone.Missähän vika ja miten pitäis toimia.Virta päälle ja kaasu käytetään pohjassa,ei auta ainakaan ryypyn päälle jääntiin.Helppivä !!
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kaasarin kyljessä on motikka jotnka sisällä on se "ryypyn jousi".
Se on säädettävää mallia eli sitä koko mötikkkää pystyy säätämään kiertämällä. Löysää niitä lukitusmuttereita ja kääntää.....valitettavasti suuntaa en muista...olisko myötäpäivään. Ellei ole apua, ota se auki ja putsaa, merkkaa alkuperäinen kohta. Jos ryyppy on liian kaukan päällä kiristit liikaa.
Josko tästä nyt oli mitään apuja....???
Se on säädettävää mallia eli sitä koko mötikkkää pystyy säätämään kiertämällä. Löysää niitä lukitusmuttereita ja kääntää.....valitettavasti suuntaa en muista...olisko myötäpäivään. Ellei ole apua, ota se auki ja putsaa, merkkaa alkuperäinen kohta. Jos ryyppy on liian kaukan päällä kiristit liikaa.
Josko tästä nyt oli mitään apuja....???
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Se eka kuulostaisi oikealta......siinä pitäisi olla "urat / lukitusruuvit" ulkokehällä......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kokeilin juuri säätää jousta eli käänsin motikkaa ja ilmeisesti se vähän auttoi koska ryyppy jäi vähän päälle mutta putosi heti pois kun painoi kaasua eikä auta vaikka kääntää kaiken varan suuntaan tai toiseen.Mikähän on se pultti kanta joka on motikan päässä keskellä,onko se jokin säätö myös? Ja ilmeisesti ryypyn pitäisi pudota vasta kun lämmin vesi kiertää motikan läpi noita letkuja pitkin. Eli mitenköhän tuon voi purkaa/putsata?Ja jokin virtajohtokin liittyy asiaan.....
Eikös tuossa ole Pierburgin kaasutin? Ei ole kauheasti siitä kokemusta, mutta noin yleisesti:
Se ruuvi pitää sitä vesitilaa kiinni, älä löysää sitä, muuten voi olla että alkaa vuotamaan jäähdytysnestettä sieltä vesitilan liitoksesta.
Eli se jäähdytysneste tosiaan lämmittää sitä bi-metallikierukkaa, joka löystyy. Sähkölläkin sitä ilmeisesti lämmitetään (siksi se sähköjohto).
Mutta tuo ryypyn jousikierukka tosiaan vaikuttaa hitaasti. Siellä kierukka-asetelman takapuolella on luultavasti sellainen alipainekellon käskyttämä vipu, milllä ainakin sitä ryypyn määrää lasketaan heti kun moottori käynnistyy (eli tulee alipainetta).
Mutta tutki ensin millä mekanismilla tuo rikastus toimii siinä kaasuttimessa, voi olla että siellä on vain nopean joutokäytikierrosten säätö pielessä...
Ja purkaminen on melko yksinkertaista: Ne kolme ruuvia siitä kiristyslevystä irti ja kierukka on kädessä. Sitä vesitilan pulttia (se iso siinä keskellä) ei ole tarvista irroittaa eikä löysätäkään...
Se ruuvi pitää sitä vesitilaa kiinni, älä löysää sitä, muuten voi olla että alkaa vuotamaan jäähdytysnestettä sieltä vesitilan liitoksesta.
Eli se jäähdytysneste tosiaan lämmittää sitä bi-metallikierukkaa, joka löystyy. Sähkölläkin sitä ilmeisesti lämmitetään (siksi se sähköjohto).
Mutta tuo ryypyn jousikierukka tosiaan vaikuttaa hitaasti. Siellä kierukka-asetelman takapuolella on luultavasti sellainen alipainekellon käskyttämä vipu, milllä ainakin sitä ryypyn määrää lasketaan heti kun moottori käynnistyy (eli tulee alipainetta).
Mutta tutki ensin millä mekanismilla tuo rikastus toimii siinä kaasuttimessa, voi olla että siellä on vain nopean joutokäytikierrosten säätö pielessä...
Ja purkaminen on melko yksinkertaista: Ne kolme ruuvia siitä kiristyslevystä irti ja kierukka on kädessä. Sitä vesitilan pulttia (se iso siinä keskellä) ei ole tarvista irroittaa eikä löysätäkään...

Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Kiitosta selvityksestä, pitää viikonloppuna tutkailla taas tilannetta. Miten on, voisiko tuo jousi olla katkennut tai jotain? Ja onkohan kaasarissa normaaali "kuristajaläppä" jota jousi a,vetää päälle vai b, päältä pois vai c,sekä että? Kun tuolta kaasarin kurkusta ei näe syvemmälle kuin tuon öljy vaimenteisen mäntäluistin vain.Ja takana vasta lienee ryypytin...
Hetkonen, onko se sitten muuttuvakurkkuinen Strömberg 175CDT?
No sitten ymmärrän yskän, tuossa allekirjoituksessanikin näkyvässä 200:ssa on vastaavanlainen...

EDIT:
Siis tämmönen?
Ei ole rikastusläppää, vaan siellä tuon jousikierukka-asetelman takana on ns. rikastinlaite (tuossa yllä olevan linkin kuvassa numerolla 13), joka tarjoilee lisää polttoainetta oman kanavansa kautta. Ja tuo jousikierukka painaa vipua, joka taasen painaa sellaista pientä mäntää, johon on porattu reikiä: Näiden reikien kautta tarjoillaan lisää ruokaa.
Voit ihan vapaasti ottaa sen kierukka-asetelman irti aikaisemmin neuvotulla tavalla, niin pääset tarkemmin tutkimaan tuon sielunelämää. Yleensä näissä on se pikkumäntä jumittunut ala-asentoonsa, jolloin ryyppy on päällä jatkuvasti.
(Artikkeli rikastimen toiminnasta täällä)
Ryypyn tyhjäkäyntinopeus säädetään tuossa viimeisimmässä versiossa muistaakseni sieltä samasta paikasta kuin normaali tyhjäkäyntikin, se on se viereinen ruuvi:
Tässä on ohjeet kuvineen, tyhjäkäynnin säätö alkaa sivun 6 lopusta. Mutta periaatteessa kone lämpimäksi, käsin ryyppy päälle (sivun 6 viimeinen kuva), ja säätämään kaasuvipua (tuossa uudemmassa muistaakseni sivulla 7 alimmaisen kuvan ruuvi nro 114. Saman kuvan ruuvi nro 8 on normaalin tyhjäkäynnin säätöruuvi) kunnes kierroksia on se noin 2000r/min. Kaasua näpäyttämällä sitten tulisi pudota takaisin normaalille tyhjäkäynnille.
(Täällä lisää ohjeita, tosin englanniksi ja edellisen sarjan malliin, mutta suurin osin pätee... kliks)
No sitten ymmärrän yskän, tuossa allekirjoituksessanikin näkyvässä 200:ssa on vastaavanlainen...


EDIT:
Siis tämmönen?
Ei ole rikastusläppää, vaan siellä tuon jousikierukka-asetelman takana on ns. rikastinlaite (tuossa yllä olevan linkin kuvassa numerolla 13), joka tarjoilee lisää polttoainetta oman kanavansa kautta. Ja tuo jousikierukka painaa vipua, joka taasen painaa sellaista pientä mäntää, johon on porattu reikiä: Näiden reikien kautta tarjoillaan lisää ruokaa.
Voit ihan vapaasti ottaa sen kierukka-asetelman irti aikaisemmin neuvotulla tavalla, niin pääset tarkemmin tutkimaan tuon sielunelämää. Yleensä näissä on se pikkumäntä jumittunut ala-asentoonsa, jolloin ryyppy on päällä jatkuvasti.
(Artikkeli rikastimen toiminnasta täällä)
Ryypyn tyhjäkäyntinopeus säädetään tuossa viimeisimmässä versiossa muistaakseni sieltä samasta paikasta kuin normaali tyhjäkäyntikin, se on se viereinen ruuvi:
Tässä on ohjeet kuvineen, tyhjäkäynnin säätö alkaa sivun 6 lopusta. Mutta periaatteessa kone lämpimäksi, käsin ryyppy päälle (sivun 6 viimeinen kuva), ja säätämään kaasuvipua (tuossa uudemmassa muistaakseni sivulla 7 alimmaisen kuvan ruuvi nro 114. Saman kuvan ruuvi nro 8 on normaalin tyhjäkäynnin säätöruuvi) kunnes kierroksia on se noin 2000r/min. Kaasua näpäyttämällä sitten tulisi pudota takaisin normaalille tyhjäkäynnille.
(Täällä lisää ohjeita, tosin englanniksi ja edellisen sarjan malliin, mutta suurin osin pätee... kliks)
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Joo, Pierburg vissiin joskus maailman aikaan osti sen tuotannon Strömbergiltä...
Helevetinvehkeitä, jos suoraan sanon...
Helevetinvehkeitä, jos suoraan sanon...

Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
No nyt on vikaa korjattu eli en edes purkanut jousisysteemiä vaan ainoastaan säädin tuota ryypyn tyhjäkäynti ruuvia ja mielestäni ryyppy alkoi toimia normaalisti.Onko kellään kokemuksia että ruuvi itsestään olisi kiertynyt auki (kiersin sita 2 ja puoli kierrosta kiini että kierrokset kohosi sopiviksi ) vai olisiko joku insinööri kierrelly sitä joutokäyntiruuvina tms. ? 

Viimeksi muokannut jassukata, 29.10.2006 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb E 200 CDI -04
" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
Se sekoittuu helposti siihen normaalin tyhjäkäynnin ruuviin mikä on siinä vieressä... 

Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-