OM602 käyntihäiriö

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

OM602 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja rolle »

Eli otsikon mukainen ongelma. Käyntihäiriö esiintyy alueella 700-2900 rpm, osakaasulla kaasutettaessa. Käynti pätkii ja vaaleansinertävää, kitkerän hajuista savua ulostuu runsaasti pakoputkesta. Vaikka kaasupolkimen pitää samassa asennossa, kone käyttäytyy niinkuin kaasupoljinta pumppaisi.

Kun kierrokset tulevat 2900 tuntumaan, pätkiminen loppuu ja kone kiertää normaalisti loppuun asti. Jos tyhjäkäynniltä polkaisee kaasun pohjaan, kiertää kone loppuun asti liki normaalisti. Tyhjäkäynti on täysin normaalia.

Mikä vikana? Pumppu? Suuttimet? Kannentiiviste?

Auto on 190D 2.5, vuosimallia 1992, mittarissa on kilometrejä 307 tkm. Polttoaineen suodattimet on vaihdettu muutama viikko sitten, polttoainetta on tankki puolillaan. Ilmansuodatin on tarkistettu, puhdas oli. Minkäänlaisia oireita ei ole aiemmin esiintynyt. :?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sanoisin pumpun paineventiili tai suutin. Ainakin pätkivän pytyn saat selville löysäämällä paineputkia yksikerrallaan koneen pätkiessä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ilmavuotokin vois tehdä ton, kierroksilla ei sitten enää "ehdi" huomata tai pätkiä

laskeeko alleen / haiseeko ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ei taida laskea alleen eikä tuore nafta haise. Pakokaasu haisee kyllä melko kitkerälle.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

onks suuttimet minkäikäiset, kyl toi savu ja haju viittais jotenkin naftan pisaroitumiseen mut miksei ongelmaa ole tyhjäkäynnillä ihmetyttää mua
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Suuttimet ovat tietääkseni yhtä vanhat, kuin itse autokin. Kilpailevalla foorumilla joku kertoi, että hänellä oli ollut vastaavanlaisia ongelmia, kun kannentiiviste oli ollut rikki. Tiedä sitten, saa nähdä mitä ammattilainen sanoo huomenna.
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ammattilainen korjasi "vian" käden käänteessä. On sitä itse ollut melko sokea, kun ei oo tuommosta huomannut.

Kuka on tarkkasilmäinen? :P

Kuva

Suurempaa kuvaa voi tarkastella täältä:

http://personal.inet.fi/peli/moto/vika.jpg

Kiitos vastauksista! :)
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No ylivuotoletkuhan siellä oli paskana ? :shock:

Miten tuo näyttää niin hassulta tuo kone, onko se turbon kone vaparina kun venttiilikopassa on tuo takapuoli matalampi vai onko kaikki W201:t 250D:t tuollasia :?: :wink:

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Malm kirjoitti: Miten tuo näyttää niin hassulta tuo kone, onko se turbon kone vaparina kun venttiilikopassa on tuo takapuoli matalampi vai onko kaikki W201:t 250D:t tuollasia :?: :wink:

-RIsto
Kierrätyskone.
Samanlainen oli venakoppa mullaki 250D -92:ssa
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ei ollut ylivuotoletku rikki, vaikka venttiilikoppa onkin kuvassa melko likainen. Ratkaisu löytyy allaolevasta linkistä:

http://personal.inet.fi/peli/moto/ratkaisu.jpg

Kierrästyskone? Hmm...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tarkoittanevat vissiin kierrätyskoneella sitä, että autosi moottori on vähäpäästöinen, jossa on egr venttiili. Kyseinen venttiili kannattaa tukkia pois käytöstä :wink:

Nimimerkillä: Kerran hengitettyä ilmaa ei kukaan halua hengittää uudestaan :shock:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Imusarjan läppää ohjaava vipu irti. Sen läpän vois nostaa pois poikkeen, sanoo isot pojat.
Pro HVM
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Rässi66 kirjoitti:Imusarjan läppää ohjaava vipu irti. Sen läpän vois nostaa pois poikkeen, sanoo isot pojat.
Ja tämmöset pienekki
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pakokaasun kierrätyksellä olevissa koneissa on venakopan etuosa korkeampi. Turboissa taasen takaosa on korkeampi. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29487
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ruuvaa rolle se läppä kokonaan pois ilmankulkua haittaamasta, näet sen kun otat ilmanputsarin kannen ja putsarin pois paikaltaan.
Läppä on kahdella ruuvilla kiinni, voivat olla lujassa.

Tai käytä autoa pp d:llä, tulee reilusti vetoja lisää ja kulutus pienenee. :wink:
wiimax.fi
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

EGR hiiteen

Viesti Kirjoittaja rolle »

Asia rupesi mietityttämään uudestaan, josko tuon EGR:n poistaisi käytöstä. Eli jos ruuvaan läpän irti imusarjan puolelta, niin täytyykö ite kierrätyslaitteelta tukkia jotain alipaineletkuja tms.? :?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pakosarjan päältä lähtee kieerätyksen putki. Siinä hetikohta pakosarjan päällä on alipainekello. Tuki siihen menevä alipaineletku.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”