w201:een valmista 2litraista turbodieseliä

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

w201:een valmista 2litraista turbodieseliä

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Löytyykö mistään uudemmasta mersusta valmista pikkuturbodieseliä jonka saisi sovitettua w201:een om601 vaparin tilalle?

Tavoitteena olisi ison huipputehon sijaista luotettavuus ja taloudellisuus...
Ja vääntömomentin lisäys (mieluiten ilman suurta painonlisäystä)

Luulenpa ettei CDI-koneen sovittaminen tule kyseeseen, saattaisi mennä sormi suuhun tai johonkin muuhun ruumiinaukkoon noitten sähkökytkentöjen takia.

Voisiko vitosta tai sprintteristä kammeta konetta tenavatähteen??
Onko viton 110td lohkossa paikat koneen korville jotka sopisi takavetoiseen konehuoneeseen?

Muita vaihtoehtoja?

Mistä löytyisi vertailupainot eri moottoreille?
(0M601, 602, 603, 604, etc...)

T: Pystisharrastaja, tenavatähden suurkuluttaja
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Teeppäs pioneerityötä ja 604 moottori sopivasti turbotettuna 8)

Täältä löytyis 604-aihio sopivasti :wink: Siihen vaan 6/ 7mm tapit rivipumppuun ja 606- koneen vakio turbo. Kyllä noilla eväillä pitäis irrota luotettavasti 150hp ja pienellä kulutuksella.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Eikö kukaan ole turbottanut muka om604:sta ??
Mitäs kaikkea tossa on muutettu om601:een nähden??
Eikös sellainen ole kuitenkin moniventtiilinen ja öljyruiskut sisällä?

Moniventtiiliin tartteis siten pakosarja säveltää ite, mutta ei kai se mikään ongelma oo, kun on tilaakin niin ruhtinaallisesti (verrattuna mun w114+sbc-kenkälusikointiin) :)

Niin eikös se sun pesussa kutistunut jouten oleva kone ole 220d? (0m604.915 vai om604.910)?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vitosta löytyy OM601 2.3 turboD. :D Sopisi suoraan 200D.n paikalle.

Ovat vaan aika kovissa hinnoissa ne koneet...
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Tälle tiedolle ei enää tarvetta, tuo w201 meni ennen joulua lunastuskuntoon.

Nyt tartteis miettiä mieten saisi s124 250td:tä piristettyä :) jotenkin laiskanpulskea vapari+automaatti yhdistelmä...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vie Pasille, nii johan piristyy.
Pro HVM
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Mitä suurin piirtein kustantaa ja kauanko joutuu olemaan kävelymiehenä?
Isot elementit ja ulkoiset säätöruuvit varmaan olisi se virityskeino...

Yksi viritys johtaa aina toiseen, kun pumpusta tulee riittävästi syöttöä, niin pitäisi varmaan tehdä avarampi putkisto (ja vahvistaa laatikko)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ääh, pelkkä säätökin tekee jo aika paljon.
Ei maha kannattaa isot tapit vaparikoneessa, ei riitä ilma välttämätä.
Soittele Pasille, niin sieltähän se tieto löytyy.
Irtopumpunhan se käpälöi ihan tunneissa.
Askista voi joutua nostaan paineita.
Putkistoa voi avartaa jos tykkää, farkun takavaimennin on aikas tukkonen.
Pro HVM
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Pystyykö Pasi laittamaan hinnan ihan foorumillekin kun samanlainen toimenpide olisi haaveissa. Eli vapari 250D piristys. Toki osaan puhelintakin käyttää ettei se ole ongelma. :)

Monta kopukkaa tai newtonia tuollaisesta toimenpiteestä voi olettaa saavan? Haku ei osannut antaa tähän vastausta. Kulutus ei ainakaan ole muilla näköjään noussut.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

En tiä sanoa nuista tehoista/väännöistä, mutta tuomosta kompinaatiota saapii vaikka tulla kokkeihleen, sittehän sen tietää.
Elikäkä: 250 vapari varkku, automaatti, 7 mm elementit pumpussa, kierroksia ei ole juurikhaan nostettu.

Sehän on juurivarmasti tosi ettei niistä 7 mm elementistä saa täyttä hyötyä vaparissa, mutta aina mie olen laittanu jos asiakas on halunu.

Muutama on viimistään sitte käskeny laittaa ko on käyny koeajola tuola minun röntälä.

Hintoja tiä mennä laithaan tänne, äkäset moteraattorit kuiten poistaa koko jutun :roll: :lol:
No Merc at the moment
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Tarttee tulla koeajolle...Jos teen positiivisen päätöksen pumpun päivityksestä koeajon jälkeen niin onnistuuko laitto kokonaisuudessaan sulla ? Samalla kertaa?
Kun ei tointaisi montaa päivää ilman autoa olla.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

pp d kirjoitti: Hintoja tiä mennä laithaan tänne, äkäset moteraattorit kuiten poistaa koko jutun :roll: :lol:
Laita tonne sun viewtopic.php?t=1895 yritysesittelyyn jotain hinnaston tynkää.Sulle olis kyllä täällä pohjois-karjalassa hommia joten eikun sivupistettä pystyyn..ja joo mullakin on 250D vapari joka odottaa inspiraatio em. kaltaisiin pumppusulkeisiin.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

pystyvalo kirjoitti:Tarttee tulla koeajolle...Jos teen positiivisen päätöksen pumpun päivityksestä koeajon jälkeen niin onnistuuko laitto kokonaisuudessaan sulla ? Samalla kertaa?
Kun ei tointaisi montaa päivää ilman autoa olla.
Kyllä se yhen valosan aikana onnistuu, ei mene montaa päivää.
Pirhautappa niin suunitelhaan lissää.
No Merc at the moment
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mullaki oottelis tuo 300sen turbon pumppu rukkausta... Ei vaan oel saanu irrotettua sitä konheesta... :D Kampuran ajotus merkkiki puuttuu prkl. :shock:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Mika.T kirjoitti:Mullaki oottelis tuo 300sen turbon pumppu rukkausta... Ei vaan oel saanu irrotettua sitä konheesta... :D Kampuran ajotus merkkiki puuttuu prkl. :shock:
Lainaa toisesta konheesta, tai kato silmälä :shock:
No Merc at the moment
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

PP_D :
Piru kun meinaa olla kalenteri täynnä ettei taida tässä kuussa ehtiä Ylivieskaan päivän vierailulle. On pieni mahdollisuus että 23.2 voisi ehtiä.

Rässi66:
Onko kukaan tutkinut että sopiiko tuollaiseen 250d takavaimentimen tilalle esim. 300tdt vaimennin ja onko se avarampi?

Tuo rässin tekemä takapöntön tyhjennys voisi olla yksi vaihtoehto tai sitten vaimentimen korvaaminen 82- nuoremman Camaron vaimentimella, siinä olisi yksi 3" sisään ja kaksi 2 1/4" ulos (tai kaksi 2,5" ulos), näitä camaron vaimentimia myy esim. martelius (#120 004)
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

pystyvalo kirjoitti:PP_D :
Piru kun meinaa olla kalenteri täynnä ettei taida tässä kuussa ehtiä Ylivieskaan päivän vierailulle. On pieni mahdollisuus että 23.2 voisi ehtiä.
Tule käyhmään, juohaan kahvit ainaski jos ei muuta saaha aikaseksi :lol:
No Merc at the moment
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Olikos se niin että 7mm elementtien kanssa voi olla jotain nykimistä jos manuaali?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Taitaa olla turbossa paksummalla pillillä tuo pönttö.
Silti rais*asin omani surutta.
Siellä oli nimittäin 180 asteen mutka sisällä, ajattelin pärjätä ilmankin. :twisted:
Pers-Dyno arvioi muutosta positiiviseksi.
Pro HVM
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Kuinka paljon sisälle kuuluva möly kasvoi tuosta sisämutkan poistosta?

Tulee vaan aika paljon ajettua matka-ajoa, jota ei viittisi peltorit päässä suorittaa. Toisaalta mullahan on toi väliseinä joka syö osan noista mölyistä...

Mistähän varmistaisi saisiko tuon 300tdt pöntön sopimaan paikoilleen ilman hitsailuja? Tartteis jostain saada 300tdt takavaimennin lainaan, sovittamallahan tuo luonnistaisi.

Bosalin-katalogin mukaan 300tdt ja 250tdt:ssä sama vaimennin.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... search.php
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Joo, jos luin motonetin listaa oikein, niin näyttäs olevan 1 vaimennin TDT-malleihin.
Taitaa olla paksumpaa putkea nuo turbo-vaimentimet, liitos vaparin putkeen vaatinee seppäystä.

Siitä perkauksesta:
Mulla ei äänet juuri voimistuneet, tuli vaan semmonen ovela murina.
Tosin turbo vaimentaa ääntä aikalailla.
Ajelin jonkin aikaa takapönttö 2,5" suoralla putkella ohitettuna.
Sekään ei möykännyt kovaa kuin paineita nostaessa. Pikkukiekoilla mörisi hauskasti.
Suoralla putkella ääntä tuli kuitenkin senverran, et laitoin sen tyhjän pöntön takaisin.
Pro HVM
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Mulla tuosta vaparivarkusta onnistu katkeahmaan putki siittä takapöntön etupuolelta, kiihyttäessä pörisi rumasti mutta ko tasakaasula ajo nii ei juuri paljo poikenu entisestä :roll:
No Merc at the moment
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

PK kirjoitti:Olikos se niin että 7mm elementtien kanssa voi olla jotain nykimistä jos manuaali?
Höpö höpö :D isojen poikien juttuja. :wink: siis vaparissa, turboissa voi olla eri juttu, en tiedä....
Mulla ei nyki sen enempää kuin ennen elementtien vaihtoa.

Ja tuosta hepojen lisäyksestä lisää täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0[/url]

180 heppaa.... :D :lol: :roll:

hups
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”