
termostaatin vaihto!?
termostaatin vaihto!?
Elikkäs termostaatti pitäis vaihtaa autoon (2.5 diesel) mutta en ole ennen sellasta tehny eikä ole muutenkaan hirveesti kokemusta auton remppaamisesta niin oisko jollakin jotain vinkkejä/kuvia kyseisestä hommasta? 

Nesteiden laskemiseksi ei ole vinkkiä. Ne valuu jokatapauksessa pitkin tallin lattiaa, ehkäpä jollakulla olisi.
Termostaatin vaihto on tuossa mallissa ihan hyvä homma aloittelijalle. Kun ne nesteet on jollakin tavalla saatu ulos koneesta, avataan alavesiletkun lähdössä oleva kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia, jolloin termostaattikotelon kansi ja termostaatti irtooa. Uusi pannaan päin vastaisessa järjestyksessä takaisin. Se termostaatti menee vain ja ainoastaan oikeassa asennossa paikalleen, joten hommaa ei voi mokata kuin käyttämällä väkivaltaa ja runnomalla termostaatin sinne väkisin. Sanotaan nyt kuitenkin varmitukseksi, että se menee sinne pitempi puoli edellä ja ilmareikä osoittaa sivulle.
Nesteiden täyttö on sitten se vaihe, jossa sitä vahinkoa voi tulla. Omien kokemusten mukaan koneeseen jää aika helposti vaarallinen ilmalukko. Itse olen täyttänyt nesteet koneeseen nurinpin. Olen irroittanut imusarjan luona olevan vesiletkun ja pistänyt letkulähtöön pätkän kumiletkua ja suppilon. Siitä kaatamalla koneen saa kerralla ja luotettavasti täyteen nestettä, kun paisuntasäiliöstä lurpsahtaa nestettä pihalle on järjestelmä täysi.
Termostaatin vaihto on tuossa mallissa ihan hyvä homma aloittelijalle. Kun ne nesteet on jollakin tavalla saatu ulos koneesta, avataan alavesiletkun lähdössä oleva kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia, jolloin termostaattikotelon kansi ja termostaatti irtooa. Uusi pannaan päin vastaisessa järjestyksessä takaisin. Se termostaatti menee vain ja ainoastaan oikeassa asennossa paikalleen, joten hommaa ei voi mokata kuin käyttämällä väkivaltaa ja runnomalla termostaatin sinne väkisin. Sanotaan nyt kuitenkin varmitukseksi, että se menee sinne pitempi puoli edellä ja ilmareikä osoittaa sivulle.
Nesteiden täyttö on sitten se vaihe, jossa sitä vahinkoa voi tulla. Omien kokemusten mukaan koneeseen jää aika helposti vaarallinen ilmalukko. Itse olen täyttänyt nesteet koneeseen nurinpin. Olen irroittanut imusarjan luona olevan vesiletkun ja pistänyt letkulähtöön pätkän kumiletkua ja suppilon. Siitä kaatamalla koneen saa kerralla ja luotettavasti täyteen nestettä, kun paisuntasäiliöstä lurpsahtaa nestettä pihalle on järjestelmä täysi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
[quote="Perttu K"] Nesteiden laskemiseksi ei ole vinkkiä. Ne valuu jokatapauksessa pitkin tallin lattiaa, ehkäpä jollakulla olisi. Jäähdytimen alakulmassa tyhjennysruuvi (punainen) saa jopa n.10mm letkun liitettyä siihen putken tumppiin kun välilevystä ottaa n.25 mm muovitulpan pois,ja on nätti laskea letkulla nesteet astiaan.Tulee tosin pienestä reiästä hitaasti.ja kannattaa paisuntasäiliön korkki tietenkin raottaa että saa korvausilmaa. Siisti homma, ei tarvii lattialle laskee. Kyll siitä termostaatin kotelosta voi lorahtaa vähän kun irroittaa. Että siihenki voi ennalta varautua. Mutta kun Perttu K mainitsi että reikä termostaatissa laitetaan sivulle, jäi askarruttaan että kun mie oon laittanu yläpuolelle siinä uskossa että mahdollisesti koteloon jäävä ilma siirtuis sen kautta. Mutta meniköhän sekin munille. 

Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 21.2.2007 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Dealer täsmensi, arvasin , mutten laittanut, muta sillon jääpi enemmän termarin koteloon ja letku vielä ihan täytee , ja on se iso tyhjennysroppudealer kirjoitti:Lohkon kyljessä pakosarja alla on ruuvi josta voi laskea nesteet pois lohkosta.


Yläpuolelle sen minäkin laittaisin, mutta kun muistelen, että om60x-koneissa jostain syystä termostaatti ei mene kuin tuossa asennossa siihen koteloon. Kotelossa on nimittin kohouma ja termostaatissa vastaava kolo. Ilmareikä yläpuolelle kyllä tuntuisi loogiselle, mutta ei taida tuossa mallissa onnistua.MIHA kirjoitti: Mutta kun Perttu K mainitsi että reikä termostaatissa laitetaan sivulle, jäi askarruttaan että kun mie oon laittanu yläpuolelle siinä uskossa että mahdollisesti koteloon jäävä ilma siirtuis sen kautta. Mutta meniköhän sekin munille.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99