Moniurahihnan kiristimen säätömekanismin vaihto

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Moniurahihnan kiristimen säätömekanismin vaihto

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Heipä hei kaikille.

Ajattelin tossa yks päivä vaihtaa moniurahihnan, mutta työhön ryhdyttyäni huomasinkin, että hihnankiristimen säätöruuvi pyörii tyhjää :( . No kokeilin sit sormin ja sehän prkle tuli sieltä reiästä melkein kokonaan ulos. Autona siis 190E 1.8 -90

Osaakos joku sanoa, miten toi vaihdetaan ja mitä täytyy purkaa, että saa vanhan mekanismin pois?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Moniurahihnan kiristimen säätömekanismin vaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Avasitko ensin sitä isoa lukkopulttia vai väänsitkö suoraan siitä holkkimutterista? :ope:

Siitä on rikki silmukka, johon tulee kiristinpultti kiinni. Sen saa KL:stä taikka Veholta ja maksaa noin 10-15 eurimoa. Löytyy nimellä hihnan kiristintanko. Kuva omasta:

Kuva

Toimenpiteet.
-Ensin tuulettimen siivet ja "tuulitunneli" pois.
-Kun hihna on vielä kireällä (toivottavasti vielä on), löysytä pikkuisen tehostajan pumpun pultteja
-Avaa kiristimen keskellä olevaa lukkopulttia puolikas kierros (17mm tai 19 mm riippuen mallista). Nyt pitäisi hihnan "pamahtaa" löysäksi. Hihnaa vaihtaessa, tämä riittää, nyt voit irrottaa pultin myös kokonaan.
-Hihna pois.
-Irrota tehostajan hihnapyörä
-Kiristinmekanismi on kiinni muistaakseni vielä kolmella pultilla, joista yksi on juurikin tehostajan pyörän takana piilossa. Irrota pultit.
-Nyt pitäisi kiristimen lähteä irti. Kyseinen osa on kiinni kiristimen takana.

Kokoaminen palttiarallaa käänteisessä järjestyksessä mutta kiristä lukkopultti vasta kun olet asentanut hihnan ja kiristänyt sen siitä holkkimutterista sopivaan tiukkuuteen. Lukkopultti noin 70 Nm:iin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Kiitoksia vastauksesta.

Eli en ehtinyt avata tai kiertää vielä yhtään mitään vaan sormikopelolla yritin sopivan kokoista hylsyä sovittaa siihen kiristinpulttiin, mutta huomasin jo tuossa vaiheessa, että se pyörähti hiukan. Sitten koitin sormin ja tyhjäähän se pyöri ja vedettäessä tuli lähes kokonaan pois reiästä. Joku metallin kappale mutterin päässä esti sitä kokonaan tulemasta ulos.

Eli pääpiirteittäinhän mun oli tarkoitus ensin hihnankiristinrullan päässä olevaa pulttia hiukan aukaista ja vasta sitten säätöpultista löysätä mut homma pissi silmille.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Krapula kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.

Eli en ehtinyt avata tai kiertää vielä yhtään mitään vaan sormikopelolla yritin sopivan kokoista hylsyä sovittaa siihen kiristinpulttiin, mutta huomasin jo tuossa vaiheessa, että se pyörähti hiukan. Sitten koitin sormin ja tyhjäähän se pyöri ja vedettäessä tuli lähes kokonaan pois reiästä. Joku metallin kappale mutterin päässä esti sitä kokonaan tulemasta ulos.

Eli pääpiirteittäinhän mun oli tarkoitus ensin hihnankiristinrullan päässä olevaa pulttia hiukan aukaista ja vasta sitten säätöpultista löysätä mut homma pissi silmille.
Joo, älä auo mitään ennenkuin käyt hakemassa tuon osan. Se siellä on 100% varmasti tuossa kunnossa. Jos löysäät mutterin, niin ei hihna pidä ennää ja et saa kiristettyäkään helpolla.

Mulla on muuten 100% varmasti rikkoutumaton tuommoinen osa omassa rojektissa :) Ei saa kiristämällä halki eikä muutenkaan..... Ennemmin vaikka kiristysmutteri korkkaa tai kiristintanko katkeaa. Tein osan itse ja annoinkin 100v takuun :) Jos auton hävitän niin tuon otan kyllä ensin pois :) :)
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Heipä hei jälleen.

Eilen vasta sain rohkeutta kokeilla tuon kiristintangon vaihtoa vaikka uusi tanko on ollut hollilla jo tovin ja taisimpa hommassa vielä onnistuakin. Valitettavasti kaikessa jännityksessä unohdin räpsiä kuvia.

No rikkinäinen silmukkahan se siellä oli. Tismalleen samalla tavalla poikki kun tossa Rosvon postaamassa kuvassa.

Nyt seuraakin jatkokysymys liittyen siihen kiristinmekanismin viisariin joka näyttää kireyden. Mikäköhän pitää olla sen asento... jos sen nyt syystä tai toisesta onnistui avatessa irroittamaan, kun kiristimen asentaa takaisin. Eli mihinköhän sen pitäisi noin suurinpiirtein osoitella ilman hihnaa? Millai varmistetaan kiristimen oikea asento ennen sen keskipultin kiristystä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Krapula kirjoitti:Nyt seuraakin jatkokysymys liittyen siihen kiristinmekanismin viisariin joka näyttää kireyden. Mikäköhän pitää olla sen asento... jos sen nyt syystä tai toisesta onnistui avatessa irroittamaan, kun kiristimen asentaa takaisin.
Jos sulla on semmoinen, jossa on ohut viiva, paksu viiva ja välissä semmoinen volyymimerkki, niin tälläät sen viisarin ohuen viivan kohdalle (kun hihna on löysällä).

Jos on semmoinen, jossa on monta viivaa, niin vasemman puoleisimman pikkuviivan kohdalle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”