Termostaatti vikako?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Termostaatti vikako?

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Eilen huomasin pikku mesessä lämmöt nousivat tyhjäkäynnillä
lähes 120 asteeseen. Pääsääntöisesti ne ovat pysyneet 80-82 astetta ajossa sekä tyhjäkäynnillä.

auto on 190E 2.0 -90 ruisku

Onko kyseessä termostaatti vika vai mikä?
Mikä on normaali käyntilämpötila? noin 90 astetta?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ohho, onpa kuumana käyny :shock: Ja siellä varmasti on nestettä?

Ei varsin omalle kohdalle ole osunut että termostaatti jumisi kiinni, yleensä käypi päinvastoin. Vaan eipähän se mahotontakaan ole.

Vedenkiertohan se pitäisi jotennii tarkistaa, ettei ole vesipumppu särki, tai jostain muusta kohtaa tukossa, niinkuin syyläristä tahi letkuista.

Kansipahvia kait sitä pian voisi kyllä alakaa eppäilä :? Onkohan nesteet kirkkaat, kupliiko auton käydessä, tekeekö painetta järjestelmään jo ennenkuin kone on kunnolla lämmennyt?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tuon 120 lämmön noston se teki vain eilen. Tällä
viikolla pari kertaa ollut tyhjäkäynnillä reilummin (5-10min)
eikä ole nostanut lämpöjä.

Nestettä on ja siellä tuntuu olevan painetta.

Pitää tutkia mikä vikana.
Tuntuu että kävisi liian kylmänä, kun on lämmöt pääsääntöisesti
tuossa 80 asteessa.

En ole varma onko tuo normaalia, luulisi sen nostavan tuonno 90 asteen
hujakoille..?
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Täytyy arvata, koska ensimmäisen viestin kuvauksesta puuttuu tyhjäkäynnin aikana tapahtuvan lämmön nousua edeltävä ajosuorite.

Olisikohan tuo viskotuuletin, nehän on kulutustavaraa. Vai onko sinun tenavassa sellaista ollenkaan?

Minun autossa oli vastaavat oireet lämmön nousun suhteen, vaiva korjautui vaihtamalla visko.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei oo varmaan pikkukoneessa viskoa, vaan tuulettajan makneetikytkin. Sille on siinä termarin hollilla se "satasen anturi" joka saattaa olla pimeänä. Ei ole vissiin kallis osa. Makneetin toiminnan voi kokeilla laittamalla anturin liittimeen vaikka nokkapihdit ja kuuntelee napahtaako tuulettaja kiinni. Aiheesta oli hiljattain ihan oma topiksikin. Älä polta pahvia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tuossa tulin juuri himaan. Ajoa oli n. 20km reipasta ei vedätystä.
alkoi 2min päästä nousee lämmöt. Nousi sataan ainakin ennenkuin sammutin. Kaikki letkut ovat kuumana eli tuntuisi että vesikiertäisi
mutta flekti ei jäähdytä. Se pyörii tasaisen hiljaa kokoajan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Uutta flektin anturia. :roll: Vaan kokeile tosiaan ensin kytkeä liittimen nastat yhteen, nappaako flekti kiinni. Jos ei, vika on makneetissa tai johdoissa ym. Jos taas nappasee on anturi todnäk. valmis.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Oudolta kuulostaa että noistaa noin korkealle lämmöt :|

En ole vielä kertaakaan saanut omastani tuota flektiä napsahtamaan ajossa, eikä sen todellakaan näillä keleillä vielä pitäisikään nousta 100 asteen lähelle. Omassani tuulettimen anturi toimii, olen testannut.. mulla on lämpötila suht vakio aina siinä hieman alle 90 astetta

Vaihtaisin kyllä varmaan ekana jäähdytysnesteet ja kannattaisi huuhdella järjestelmä kunnolla, vaikka jotain syylärinputsausainetta ja huuhtelua vedellä.

Voihan se olla kyllä vesipumpusta siivet menossa jo :roll:

Onko autollasi paljon ajettu?
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Emännän pirssissä alko nousta ruuhkissa lämmöt viime kesänä, eikä flekti sanonut mitään. Otin kaverin tiiseliraadosta sen anturin siihen ja alko puhaltelemaan. En tiedä sitten onko niissä eri kytkeytymislämpötilat, mutta se vanha ei ainakaan toiminut edes sytkärillä lämmittäen. Olis siinäkin autossa vissiin syytä putsata syylärisysteemit mutta se taitaa olla murheista pienimpiä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
highwayman
Viestit: 17
Liittynyt: 11.9.2006 10:14
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja highwayman »

Eikö voi olla näissä pikkumeseissä joko visko- vai sähkömagneettikytkin?
Omassani oli suht. samanlainen vika, mutta kun lähti satasen ylipuolella n. puolen matkan 120-rajalle, ilmastoinnin tuuletin napsahti kiinni ja viilensi jäähdytysnestettä.
Mutta ensimmäinen asia tsekkaamaan on kyllä, kuten sanottu, lämpökytkin, ja se ei ole mikään "leijuva", vaan joko siinä ei ole yhtään kontaktia tai vastusta on alle yksi Ohmia.

Eihän tässä muuta kuin yleismittari esiin :lol:
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Kokeilin nyt sitä magneettikytkimen toimintaa. Tässä oli eräs topiikki
sen testaamiseen. Auto oli käynnissä ja otin tuon vedenlämpötilan anturin
liittimen irti joka ohjaa sähköflektiä. Laitoin siihen hyppy langan kun auto
oli käynnissä ja flekti lähti samantien pyörimään.

Näin ollen kävin hakemassa tuon anturin. Tänään se pitäisi asentaa taikka
huomenna. Sitten nähdään oliko vika juuri tuossa.

Toivottavasti.

Kiitos neuvoista jo etukäteen...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joskus kävi mielessä torpata siihen piuhoilla vipukytkin rinnalle, niin voisi helteillä ruuhkassa napsauttaa flektin valmiiksi päälle. Ja kun se anturi taas kymmenen vuoden kuluttua porsii, niin ei tarvitse kikkailla hyppylankojen kanssa siihen asti kunnes saa taas uuden anturin. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Easy Rider kirjoitti:Joskus kävi mielessä torpata siihen piuhoilla vipukytkin rinnalle, niin voisi helteillä ruuhkassa napsauttaa flektin valmiiksi päälle. Ja kun se anturi taas kymmenen vuoden kuluttua porsii, niin ei tarvitse kikkailla hyppylankojen kanssa siihen asti kunnes saa taas uuden anturin. :lol:
Itehän tein entiseen satalankkuun juurikin tommosen, kytkin nätisti hytän puolelle samaan riviin muitten "ylimäärästen" katkasijoitten kans.. Ja syynä oli se ettei tarvikeliikkeestä just sinä päivänä sattunu löytymään ko. anturia.
Yllättäen sitä anturia ei sitten vaihettu kahteen vuoteen, ja auton nykyistäkin omistajaa ohjeistin kytkennästä, kuulemma kelpaa hällekin :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt on vaihdettu lämpötila anturi ja lämmöt pysyvät alhaalla.
Ainakin kun oli tyhjäkäynnillä pitempään.

Vikalistaa löytyi:
Moottorin maadoitus poikki
bensaputket auton alla vaihtokunnossa
jarruputki auton alla vaihtokunnossa
takajarruletkut sekä palat
kardaanin rättikumit edessä ja takana.
kuseva
Viestit: 16
Liittynyt: 06.3.2008 15:08
Paikkakunta: laihia

Viesti Kirjoittaja kuseva »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”