Pumpun ruuvausta

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Pumpun ruuvausta

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Juniori ruuvaili tänään Tenavan pumppua opiskelijabudjetilla.
Nettiohjeiden mukaisesti n. 2,5 kierrosta syöttöä ja tyhjäkäyntiä.
Maximi kierroksia vajaa kolme. Eikä kuulemma ollu lukitusmutterissa varaa enämpää.
Kyllä se vaan tuntui vaikuttavan kulkuun jonkunverran. Jopa tummaa savuakin tuli hiukan, mutta maltillisesti.
Saa nähdä mitä tapahtui kulutukselle. Jos kävi pahasti, niin sitten pitää varmaan mennä äidin rahapussin kautta Ylivieskaan pumppupajalle.

Jännä tuossa koeajovaiheessa, kun tuli annettua vähän enemmän tassua, niin sitten kaasun löysäysvaiheessa alkoi työntämään pakoputkesta melko reippaasti kipunoita. Yksittäisiä sätkähteli tulla vielä tyhjäkäynnillä pyörittäessäkin. Ajeltiin sitten vielä ihan tarkoituksella lisää niitä pahoja pois.
Paloikohan siellä karstat vai mitä :?:

Alla käydessä jäi ihmetyttämään, että voiko -89:ssä olla muka katalysaattori, vai mikä on sellainen höpinäpönttöjä pienempi lekkeri ensimmäisenä pakotorvessa. :shock:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Karstat lähti torvesta. Ex-Volvo työnsi putken täydeltä kipinäsadetta, kun pumpun säädöstä innostuneena innostuin vedättämään vähän reippaammin. Kipinää sinkoili useamman kilometrin matkan, oli aika huima näky yön pimeydessä 8)
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Fenton kirjoitti:Karstat lähti torvesta. Ex-Volvo työnsi putken täydeltä kipinäsadetta, kun pumpun säädöstä innostuneena innostuin vedättämään vähän reippaammin. Kipinää sinkoili useamman kilometrin matkan, oli aika huima näky yön pimeydessä 8)
Joo, se muuten varsinkin farmarilla näyttää aika jännältä kun hehkuvia nokikikkareita pyörii takalasilla ja vielä pysäkilläkin pukkaa tyhjäkäynnilläkin semmoista parikytsenttistä ketunhäntää pakoputkesta.
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Pimeällähän mekin oltiin koeajolla.
Pyöräytin levikkeelle ihmettelemään, että onko valssi tulinen vai mikä ihme.
Oletin, että kyllä siellä vähintään raudat hankaa vastakkain.
Oli se sellaista tähtisadetta.
Vaikka oli sillä tässä aiemminkin jo suljetulla alueella vedätetty mitä lähtee, mutta jotenkin tuo ruuvaus sitten vielä auttoi tuohon nuohoukseen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Pimeällä ku putsaa röörejä ni on takana ainaki tilaa kunnolla ku tulee putken täydeltä kipunoita....sitä paitti se on komian näköstä ku niitä tulee paljon...melkein tuli lieskoja yhestä mersusta ku sen "auki" ajoin, vaan alko kuluttamaan ja liikkumaan vähän toisella tavalla sen jälkeen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Avasitteko muuten sitä kelloa siitä pumpun päältäkin? Itse käänsin sen tappiin eilen päivänä ja kävin sen jälkeen ajamassa lumisia metsäteitä. Kyllä tuolla vielä tiellä pysyi. :oops:
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Sampo N. kirjoitti:Avasitteko muuten sitä kelloa siitä pumpun päältäkin? Itse käänsin sen tappiin eilen päivänä ja kävin sen jälkeen ajamassa lumisia metsäteitä. Kyllä tuolla vielä tiellä pysyi. :oops:

Todennäköisesti ei ("mekaanikko" on menossa, käyneet laskettelemassa).

Mitäs sieltä saadaan lisää ja millä tavalla :?:
Et varmaan tarkoita sitä tyhjäkäynnin hienosäätöä, vaan se kelloko, joka on keskemmällä pumppua.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Joissakin malleissa siinä pumpun päällä on sellainen kello. Se on vähän hankalassa paikassa siinä imusarjan päällä. Täytyy ensin avata kymppimillisellä lukituspultti ja sitten kääntää tasapäisellä meisselillä ruuvi selälleen auki. Tällä tavalla saa alakierrosille tehoa ja ilmeisesti konttorilta hylkäyslapun. Pitää vaan muistaa kääntää katsastukseen ruuvi kiinni päin, ei jää saasteista jumiin sitten.

Tällä ei tosiaan ole tyhjäkäynnin kanssa mitään tekemistä. Ei tarvi ees avata pumppua tätä varten
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ei ole alakierroksien säätöä siinä päällä, missähän on ?
Päällä on vain se ilmalekkeri. Ilmaletku tulee siihen mittariston kohdalta kojetaulun alta. Olisko niitä, jotka tuli virtalukolta.

Se letku, joka oli irti mittarin alla, johti sinne moottorin kyljessä olevaan anturiin. Haarautuikohan vielä pumpun päässä olevaan vastaavanlaiseen lekkeriinkin. Joka tapauksessa imemällä avonaisesta letkun päästä nosti kierrokset kylmäkäynnin tasolle.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
vi[[e
Viestit: 62
Liittynyt: 06.11.2012 18:03

.

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Miten porukka on saanut nuo pumpun päässä olevat kuvun ruuvit auki? Eihän sinne mahdu mikään :shock:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Re: .

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

vi[[e kirjoitti:Miten porukka on saanut nuo pumpun päässä olevat kuvun ruuvit auki? Eihän sinne mahdu mikään :shock:
Mikä pannu sulla on? 200Deessä on kuulemma melko tiukat paikat, siinäkin voisi ilmanputsarikotelon irrotus auttaa?
Kein siknatuur
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Öljynsuodattimen jalkahan siinä on edessä. Mahtuu ne silti aukaisemaan sieltä välistä :wink:
ft79
Viestit: 96
Liittynyt: 26.3.2012 22:13

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Mahtuu mahtuu.. voitelee käden öljyllä ja vauhdilla runttaa sinne pumpun
ja öljynsuodattimen jalan väliin niin saa sen viimisenkin auki..
Tilalle sitten pidemmät normi ruuvit ja pari mutteria väliin niin saa
sitten ens kerralla touhuta räikkälenkin avustuksella..

itsellä muistilistalla että alle 5-pyytysiä ei enää ikinä osteta..

tuli ostettua viimetalvena valmiiksi ruuvattu yksilö ja eihän se savuista menny läpi.. oli mukava tutustua tohon om601:seen läheisesti.. :lol:
Avatar
vi[[e
Viestit: 62
Liittynyt: 06.11.2012 18:03

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

ft79 kirjoitti:Mahtuu mahtuu.. voitelee käden öljyllä ja vauhdilla runttaa sinne pumpun
ja öljynsuodattimen jalan väliin niin saa sen viimisenkin auki..
Tilalle sitten pidemmät normi ruuvit ja pari mutteria väliin niin saa
sitten ens kerralla touhuta räikkälenkin avustuksella..

itsellä muistilistalla että alle 5-pyytysiä ei enää ikinä osteta..

tuli ostettua viimetalvena valmiiksi ruuvattu yksilö ja eihän se savuista menny läpi.. oli mukava tutustua tohon om601:seen läheisesti.. :lol:
Ihan oikeasti, ei mahdu! :D

Minkälaisilla työkaluilla olette saaneet ne auki? itse hitsasin isoon neliöprikkaan talttapäisen kärjen ja koitin, ei, ei, ei... :roll:
ft79 kirjoitti:tuli ostettua viimetalvena valmiiksi ruuvattu yksilö ja eihän se savuista menny läpi.. oli mukava tutustua tohon om601:seen läheisesti.. :lol:
Mitä vuosimallia se oli? Vähäpäästöinen?
Bensalla pestään sudit, diisselillä tehrään voema.
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
vi[[e
Viestit: 62
Liittynyt: 06.11.2012 18:03

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

körmy kirjoitti:http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... saa-10233/

Mahtusko tuommosella.
No tuolla saattaisi mahtua. :roll:
Bensalla pestään sudit, diisselillä tehrään voema.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Aukasin siitä kellosta(pumpun päältä) sen ruuvin niin auki ku sai ja se ei auennu kun 4 kierrosta, pitäskö aueta enempää? Ja pitäskö sen alakaa savvuuttaan, ku tuo ei ainakaan alakanu savuttaan yhtään? Miten muuten sen egr:n saa tulupattua?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

mersuw123 kirjoitti:Aukasin siitä kellosta(pumpun päältä) sen ruuvin niin auki ku sai ja se ei auennu kun 4 kierrosta, pitäskö aueta enempää? Ja pitäskö sen alakaa savvuuttaan, ku tuo ei ainakaan alakanu savuttaan yhtään? Miten muuten sen egr:n saa tulupattua?

se on alppikello, eli hiukan saat siitä lisää, mutta jos pumppu on kovin nihkeellä, ei paljoja apuja kyllä tule - perussyöttöä edelleen säädetään pumpun takaa kannen alta ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”