190E 2.0 teho- ja vääntömomenttikäyrä (M102.962)

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Viestit: 32
Liittynyt: 22.4.2006 16:14
Viesti:

190E 2.0 teho- ja vääntömomenttikäyrä (M102.962)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tervehdys, asiantuntijat!

Ostin noin kuukausi sitten 1990 rekisteröidyn W201:sen mallia 190E 2.0, joka in juuri sisäänajettu (318 Mm). On muuten mukava ajopeli! Auto on mahd. tuotu muuttotavarana. Se on varustettu katilla, mutta ei ole leimattu vähäpäästöiseksi. Kysyisin nyt asiaa tuntevilta, löytyykö moottorin 102.962 tai muun kahdeksanventtiilisen M102:sen teho- tai vääntömomenttikäyrää? Kierrosalueen alapäähän tulisi mahdollisesti tekohengitystä matalapaineturbon avustuksella. Ymmärtääkseni KE-Jetronic selviytyy kohtuullisesta ahtopaineesta ala- ja keskikierroksilla ilman erillistä rikastusta, onko tästä kokemusta? Onko jollain lisäksi kokemusta automaattivaihteiston ohjaamisesta bensaturbon yhteydessä?

tomant
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Nuinkin paljon ajettu motti kannattaa peruskunnostaa ennen ahtamista. Tai voi sen tehdä hetikohta ahtamisen jälkeenkin. Ketuttaa vain vähemmän kun sen tekee ensin. :lol: Eli hoonata, rengastaa ja laakeroida.

Puristuksiahan tuossa m102-motissa on 9,1:1 joten kyllä sen luulisi kestävän kevyen ahtamisen. Ongelmaksi tulee lähinnä sytytyksen myöhäistäminen ahdoilla.

Teho- ja vääntökäyriä ei tunnu löytyvän netistä mutta tehdas lupaa 118hv/5100rpm ja 172Nm / 3500rpm.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
tomant
Viestit: 32
Liittynyt: 22.4.2006 16:14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Melitos kirjoitti:Nuinkin paljon ajettu motti kannattaa peruskunnostaa ennen ahtamista. Tai voi sen tehdä hetikohta ahtamisen jälkeenkin. Ketuttaa vain vähemmän kun sen tekee ensin. :lol: Eli hoonata, rengastaa ja laakeroida.
Varmasti tuo on oikea järjestys ;-)
Melitos kirjoitti:Puristuksiahan tuossa m102-motissa on 9,1:1 joten kyllä sen luulisi kestävän kevyen ahtamisen. Ongelmaksi tulee lähinnä sytytyksen myöhäistäminen ahdoilla.
Maksimiennakkoon vaikuttaa oktaanivalitsimen kääntö S -> N (muutos 6 astetta @ 3200) ja 98-oktaanisen käyttö lisää nakutuskestävyyttä. Sytkyn myöhentämisestä on toisaalta haittaa silloin, kun ahdin ei ole pelissä mukana. .
Melitos kirjoitti:Teho- ja vääntökäyriä ei tunnu löytyvän netistä mutta tehdas lupaa 118hv/5100rpm ja 172Nm / 3500rpm.
Ei tunnu löytyvän, ei. Olen kokeillut eri hakukoneita ja käynyt useita mersufoorumeita läpi tuloksetta.

tomant
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”