1.8 käy rikkaalla?
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
1.8 käy rikkaalla?
Nyt kävi niin, ettei menny leimasta läpi. päästöt CO% 2,3 ja HC kierroksilla 179. Lambda 0,91 eli eikös ole niinkö rikkaalla?
Toinen vaihtoehto että olisiko katti rikki?
Tarttis varmaan mitata Lambdan jännite. millaisia arvoja sen pitäisi antaa kun seokset on kunnossa? Hjälp.
Toinen vaihtoehto että olisiko katti rikki?
Tarttis varmaan mitata Lambdan jännite. millaisia arvoja sen pitäisi antaa kun seokset on kunnossa? Hjälp.
Re: 1.8 käy rikkaalla?
Terve,
Oliko sinulla noinpäin, että tyhjäkäynnillä oli CO korkealla ja taas HC kierroksilla? Minulla ne näyttävät olevan toisin päin. Liekö diagnooseissa eroa, jos lukemat ovat eri päin?
t.
Risto
Omassakin pirssissä on vähän päästöongelmaa. Sen verran on ollut kiirusta, etten ole kerinnyt siihen paneutua.nokivasara kirjoitti:Nyt kävi niin, ettei menny leimasta läpi. päästöt CO% 2,3 ja HC kierroksilla 179. Lambda 0,91 eli eikös ole niinkö rikkaalla?
Toinen vaihtoehto että olisiko katti rikki?
Tarttis varmaan mitata Lambdan jännite. millaisia arvoja sen pitäisi antaa kun seokset on kunnossa? Hjälp.

Oliko sinulla noinpäin, että tyhjäkäynnillä oli CO korkealla ja taas HC kierroksilla? Minulla ne näyttävät olevan toisin päin. Liekö diagnooseissa eroa, jos lukemat ovat eri päin?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Tyhjäkäynti: CO% 0,46
CO2 14,9
HC 193
Kierroksilla: CO% 2,3
CO2 13,5
HC 179
Lamda 0,91 katsuri merkkasi raja-arvoksi 1 +/- 0,03
mikäs yksikkö tuossa katsastuskortissa mahtaa lambdassa olla?
Yleismittarilla kun mittasin niin jonnekkin 600mV paikkeille se asettui.
Tarvittis varmaan näitä päästöhommia opiskella kun ei ole oikein hanskassa.
CO2 14,9
HC 193
Kierroksilla: CO% 2,3
CO2 13,5
HC 179
Lamda 0,91 katsuri merkkasi raja-arvoksi 1 +/- 0,03
mikäs yksikkö tuossa katsastuskortissa mahtaa lambdassa olla?
Yleismittarilla kun mittasin niin jonnekkin 600mV paikkeille se asettui.
Tarvittis varmaan näitä päästöhommia opiskella kun ei ole oikein hanskassa.
Se on ihan ilman mitään yksikköä. Taitaa olla todellinen seossuhde jaettuna stoikiometrisellä (kaikki bensa palaa, eikä ole ylenmäärin happea) seossuhteella (14,7:1).nokivasara kirjoitti:mikäs yksikkö tuossa katsastuskortissa mahtaa lambdassa olla?
Piruuttani tarkastin Wikipediasta ja sen mukaan rikas seos näkyisi alle yhden lambda-arvona ja laiha yli yhden arvona. Minä aina kuvittelin, että se olisi toisinpäin.

Eli mittauksen mukaan sinulla olisi rikkaalla ja minulla laihalla. *
Jos yleismittarilla mittaat lambdan jännitettä, niin sen pitäisi heilahdella siinä 0,2 voltin ja 0,8 voltin välillä. Ilmeisesti hyvä keskiarvo olisi siinä 0,4-0,5 V. Jos olen ihan pielessä, korjatkaa. Lambda pitää tosin olla kiinni boksissa tai muuten boksi heittää perusasetukset kehiin ja mitattu arvo ei pidä kutiaan.
*OT:
Miten moottori voi olla laihalla (λ: 1.01), jos CO:t ja HC:t on ylhäällä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Päästöarvot viittaavat liian rikkaaseen seokseen. Vikana todennäköisesti lambda. Toinen hyvä veikkaus olisi joku lämpöanturi joka on rikki, boksi luulee että moottori on kylmä ja pitää ryyppyä päällä jättäen samalla lambda-anturin arvot huomioimatta.
Tosi laihalla seos ei enää syty joka kerta/ei ehdi palaa loppuun asti sylinterissä, tällöin HC on korkealla. CO ei kylläkään. Jos lambda = 1,01 ja arvot korkealla niin vika on katalysaattorissa.Roisto kirjoitti: Miten moottori voi olla laihalla (λ: 1.01), jos CO:t ja HC:t on ylhäällä?
t.
Risto
I drive an Opel. What's your excuse?
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
kyllä se vaihtelee, meinasin vaan että voikos tommoinen toimia jotenkin "huonosti" vanhuuttaan. Eli lambda on ilmeisesti ok. Mitkä tekijät vaikuttaa rikastussuuttimen toimintaan? täytyy käydä nyppäisemässä johdot irti ja tarkastella lambadaa. onko tämmöisessä mitään "seosruuvia"?
Tässä tarvittaisiin nyt oikein perehtynyttä asiantuntijaa. Kaverilla oli joskus tuollainen sähköis-mekaaninen ruiskumersu ja hän yritti selvittää sen sielunelämää. oli kuulemma hankala tapaus eikä hän päässyt maaliin saakka.
Tässä tarvittaisiin nyt oikein perehtynyttä asiantuntijaa. Kaverilla oli joskus tuollainen sähköis-mekaaninen ruiskumersu ja hän yritti selvittää sen sielunelämää. oli kuulemma hankala tapaus eikä hän päässyt maaliin saakka.
Vikavaihtoehdot jotka itselle tulee mieleen.
-lambda särki
-EHA:ssa vettä > ei pelaa
-EHA muuten vaan särki
-Joku toivoton käynyt lisätehon toivossa kääntämässä ruiskun perussäätöä suuremmalle.
Eli EHA:n virtamittaukset vois olla paikallaan, pitäs noissa lambdapeleissä virran määrän vaihdella kokoajan. Katittomissa tuollahan hoidetaan vain kiihdytysrikastys ja muuta pientä. Kattipeli taas hienosäätää sopan EHA:n avulla.
*EHA = ElectroHydraulic Actuator (FFP:n sivulla virheellisesti pressure actuator, vaikkakin simi sitten kuitenkin on ohjauspaineensäädin.)
Siinäpä se vähä mitä minä asiasta luulen tietäväni.
http://ffp-motorsport.com/tuning/kejetronic.php
-lambda särki
-EHA:ssa vettä > ei pelaa
-EHA muuten vaan särki
-Joku toivoton käynyt lisätehon toivossa kääntämässä ruiskun perussäätöä suuremmalle.
Eli EHA:n virtamittaukset vois olla paikallaan, pitäs noissa lambdapeleissä virran määrän vaihdella kokoajan. Katittomissa tuollahan hoidetaan vain kiihdytysrikastys ja muuta pientä. Kattipeli taas hienosäätää sopan EHA:n avulla.
*EHA = ElectroHydraulic Actuator (FFP:n sivulla virheellisesti pressure actuator, vaikkakin simi sitten kuitenkin on ohjauspaineensäädin.)
Siinäpä se vähä mitä minä asiasta luulen tietäväni.
http://ffp-motorsport.com/tuning/kejetronic.php
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Siellä EHA:n sisällä on sähköllä (sähkömagneetti) ohjattava venttiili*, jonka avulla säädetään määräjakajan ylä- ja alakammion välistä paine-eroa. Paine-eroa säätämällä voidaan seosta säätää hieman rikkaammalle tai laihemmalle vaikka määräjakajan mäntä pysyy samassa asennossa.nokivasara kirjoitti:eli miten tämä eha fyysisesti toimii? ja mitä siitä mitataan ja mistä?
Kun mötikälle tuodaan positiivista virtaa, niin seos rikastuu ja negatiivista niin seos laihenee tai syöttö katkeaa (karkeasti yleistettynä). Normaalisti virta seilaa siinä +viiden milliampeerin ympärillä. Moottorijarrutuksessa voi virta olla jopa -66 mA.
Mittaus: EHA:n liitin irti. Liittimen toisesta navasta viedään johto vastaavaan säätimen napaan. Liittimen toisesta navasta viedään johto virtamittarille ja virtamittarin toisesta navasta vapaanaolevaan EHA:n napaan. Johtojen on hyvä olla tarpeeksi pitkät, että voit testata tuota ajon aikana. Suojaa kuitenkin johdot ja liitokset hyvin, etteivät ne mene rikki ja osu maihin. Mittari sopivalle milliampeerialueelle. Jos näyttää käynnissä ollessa negatiivista virtaa, käännä mittarin johdot toisinpäin.

Anteeksi, jos tuntuu pil*un viilaukselta.

t.
Risto
*Sisällä on metallinen liuska, jota magneetti taivuttelee.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Jotain tuota luokkaa se minullakin oli – vajaata yhdeksää tyhmäkäynnillä lämpimänä. Kylmänä oli vähemmän. Kyllä sen jonkin verran pitäisi heilua lambdan säätöjen mukaan. Vaihteluväli voi tosin olla puolen milliampeerin luokkaa.nokivasara kirjoitti:mittailin EHA:ta tyhjäkäynnillä ja näytti 9,8mA kyllä sen vaihtelemaankin sai kun kaasutteli.vai pitääkö seilata koko ajan? onko tarpeellista mitata ajossa?

Jos käyt mittarin kanssa ajelulla, niin silloin selviää myös virran vaihtelut kiihdytettäessä ja moottorijarrutuksessa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Ei se noin paljoa pitäisi vaikuttaa kulutukseen, minkälaiset kierrokset on tyhjäkäynnillä? Entä seilaako tyhjäkäynti?
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Kyllä sen pitäisi hypähdellä jossakin 0,2 - 0,8 voltin välillä. Toisaalta jos joku muu paikka esim. paine-erosäädin tai boksi on rikki, niin sittenkin lambda saattaa nököttää paikoillaan.nokivasara kirjoitti:voiko tuo lamda silti olla viallinen.

Paine-erosäädintähän olit jo testannutkin ja se vissiin piti jotakin elämää?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Kuulemma jos joku paikka rikki, niin menee joku perus seos asetus pälle, ettei ainakaan liian laihalle pääse. Taidan ruveta veikkaamaan ja haen huomenna uuden lambdan. Tulen sellaista tod. näköisesti muutenkin tarvitsemaan tuon kaasutinvanhuksen "nyrkkisäätöjä" hakiessa
Kuinkas iso reikä tarvitsisi puken kylkeen tehdä, jos askartelisi mittauspisteen ennen katalysaattoria? Ajattelin hitsata nipan ja siihen tulppa päähän, niin pääsisi samalla sieltä mittaileman kun päästölappua haen. Eihän se kovin iso se mittapää ole mutta ei ole kauhean tarkasti tullut kiinnitettyä siihen huomiota...

Kuinkas iso reikä tarvitsisi puken kylkeen tehdä, jos askartelisi mittauspisteen ennen katalysaattoria? Ajattelin hitsata nipan ja siihen tulppa päähän, niin pääsisi samalla sieltä mittaileman kun päästölappua haen. Eihän se kovin iso se mittapää ole mutta ei ole kauhean tarkasti tullut kiinnitettyä siihen huomiota...
M18x1,5 kierre on lambda-antureissa yleensä. Eli metsästä tuon kokoinen mutteri, poraa reikä putkeen ja hitsaa mutteri reiän kohdalle putken kylkeen. Mene sitten uudestaan pulttikauppaan ja osta tuohon mutteriin sopiva pultti ja tiivisteprikka mikäli et meinaa anturia käyttää jatkuvasti.nokivasara kirjoitti: Kuinkas iso reikä tarvitsisi puken kylkeen tehdä, jos askartelisi mittauspisteen ennen katalysaattoria? Ajattelin hitsata nipan ja siihen tulppa päähän, niin pääsisi samalla sieltä mittaileman kun päästölappua haen. Eihän se kovin iso se mittapää ole mutta ei ole kauhean tarkasti tullut kiinnitettyä siihen huomiota...

EDIT: tarkensin vielä tuon kierteen, siis nousua pitäisi olla 1,5mm.
I drive an Opel. What's your excuse?
Itseasiassa...nokivasara kirjoitti:Kuulemma jos joku paikka rikki, niin menee joku perus seos asetus pälle, ettei ainakaan liian laihalle pääse.
Ainakin omassa kotterossa paine-eronsäätimen virta tippuu nollaan, kun lambda on pois pelistä. Normaalisti siellä on muutaman milliampeerin virta. Eli laihalla on, jos lambda ei anna signaalia ollenkaan.
Meinasitko siis pistää sinne toisenkin lambdan vanhan rinnalle vai kui? Ihan mittatarkoitukseenko?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku