1.8 käy rikkaalla?

Katso myös w124 moottori-osio.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

1.8 käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Nyt kävi niin, ettei menny leimasta läpi. päästöt CO% 2,3 ja HC kierroksilla 179. Lambda 0,91 eli eikös ole niinkö rikkaalla?
Toinen vaihtoehto että olisiko katti rikki?
Tarttis varmaan mitata Lambdan jännite. millaisia arvoja sen pitäisi antaa kun seokset on kunnossa? Hjälp.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Olikos se kokolailla tasan 1V kun sevokset oli kuosissa?
Pro HVM
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

jos toi lambda on jotain 0,9- 1,2 niin pitäs olla vielä aikas hyvä mulla oli entisessä golffissa lambda aina 0,94 ja päästöt ihan kohillaan.
Sitähän en tietä oisko mersu vähän nuukempi siitä :?:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: 1.8 käy rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
nokivasara kirjoitti:Nyt kävi niin, ettei menny leimasta läpi. päästöt CO% 2,3 ja HC kierroksilla 179. Lambda 0,91 eli eikös ole niinkö rikkaalla?
Toinen vaihtoehto että olisiko katti rikki?
Tarttis varmaan mitata Lambdan jännite. millaisia arvoja sen pitäisi antaa kun seokset on kunnossa? Hjälp.
Omassakin pirssissä on vähän päästöongelmaa. Sen verran on ollut kiirusta, etten ole kerinnyt siihen paneutua. :(

Oliko sinulla noinpäin, että tyhjäkäynnillä oli CO korkealla ja taas HC kierroksilla? Minulla ne näyttävät olevan toisin päin. Liekö diagnooseissa eroa, jos lukemat ovat eri päin?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Tyhjäkäynti: CO% 0,46
CO2 14,9
HC 193

Kierroksilla: CO% 2,3
CO2 13,5
HC 179
Lamda 0,91 katsuri merkkasi raja-arvoksi 1 +/- 0,03

mikäs yksikkö tuossa katsastuskortissa mahtaa lambdassa olla?
Yleismittarilla kun mittasin niin jonnekkin 600mV paikkeille se asettui.
Tarvittis varmaan näitä päästöhommia opiskella kun ei ole oikein hanskassa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

nokivasara kirjoitti:mikäs yksikkö tuossa katsastuskortissa mahtaa lambdassa olla?
Se on ihan ilman mitään yksikköä. Taitaa olla todellinen seossuhde jaettuna stoikiometrisellä (kaikki bensa palaa, eikä ole ylenmäärin happea) seossuhteella (14,7:1).

Piruuttani tarkastin Wikipediasta ja sen mukaan rikas seos näkyisi alle yhden lambda-arvona ja laiha yli yhden arvona. Minä aina kuvittelin, että se olisi toisinpäin. :shock: Noinhan se kaavan mukaan kyllä menisi.

Eli mittauksen mukaan sinulla olisi rikkaalla ja minulla laihalla. *

Jos yleismittarilla mittaat lambdan jännitettä, niin sen pitäisi heilahdella siinä 0,2 voltin ja 0,8 voltin välillä. Ilmeisesti hyvä keskiarvo olisi siinä 0,4-0,5 V. Jos olen ihan pielessä, korjatkaa. Lambda pitää tosin olla kiinni boksissa tai muuten boksi heittää perusasetukset kehiin ja mitattu arvo ei pidä kutiaan.

*OT:
Miten moottori voi olla laihalla (λ: 1.01), jos CO:t ja HC:t on ylhäällä? :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Päästöarvot viittaavat liian rikkaaseen seokseen. Vikana todennäköisesti lambda. Toinen hyvä veikkaus olisi joku lämpöanturi joka on rikki, boksi luulee että moottori on kylmä ja pitää ryyppyä päällä jättäen samalla lambda-anturin arvot huomioimatta.
Roisto kirjoitti: Miten moottori voi olla laihalla (λ: 1.01), jos CO:t ja HC:t on ylhäällä? :?

t.
Risto
Tosi laihalla seos ei enää syty joka kerta/ei ehdi palaa loppuun asti sylinterissä, tällöin HC on korkealla. CO ei kylläkään. Jos lambda = 1,01 ja arvot korkealla niin vika on katalysaattorissa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29477
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten moottori voi olla laihalla (λ: 1.01)
Eihän tuo ole laihalla, oikein hyvä.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

miten tuon lambdan kunnon pystyy varmistamaan? tuo 600mV tarkoittaisi seossuhdetta 13,5:1 onkos tämä nyt sitten liian rikas seos tuolaiselle vähäpäästöiselle kattivehkeelle? Anturin kestoikä voi kuulemma olla vain n. pyöreät 100tkm.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Pitäisi olla melkeinpä oskilloskooppi jolla seuraa jännitettä. Pitäisi hyppiä edestakaisin.

13,5 : 1 seos on sen verran rikas ettei katti enää pysty puhdistamaan pakokaasuja oikealla tavalla. Moottori kyllä käy ja toimii muutoin. Kulutus on tavallista korkeampi.
I drive an Opel. What's your excuse?
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

ei se jännite nyt niin nopeasti vaihtele. kyllä minun mielestä yleismittarilla näkee senverran hyvin, että tietää ollaanko alueella vai ihan metsässä. Eli tässä tapauksessa nyt vaan käy jostain syystä rikkaalla? mistäs tässä nyt kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

No siitä lambdasta. Jos sen lukema ei hypi niin se on sökö.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29477
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihteleeko lambdan jännite edes kaasuteltaessa ? Ellei niin hajalla on.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

kyllä se vaihtelee, meinasin vaan että voikos tommoinen toimia jotenkin "huonosti" vanhuuttaan. Eli lambda on ilmeisesti ok. Mitkä tekijät vaikuttaa rikastussuuttimen toimintaan? täytyy käydä nyppäisemässä johdot irti ja tarkastella lambadaa. onko tämmöisessä mitään "seosruuvia"?
Tässä tarvittaisiin nyt oikein perehtynyttä asiantuntijaa. Kaverilla oli joskus tuollainen sähköis-mekaaninen ruiskumersu ja hän yritti selvittää sen sielunelämää. oli kuulemma hankala tapaus eikä hän päässyt maaliin saakka.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Vikavaihtoehdot jotka itselle tulee mieleen.

-lambda särki
-EHA:ssa vettä > ei pelaa
-EHA muuten vaan särki
-Joku toivoton käynyt lisätehon toivossa kääntämässä ruiskun perussäätöä suuremmalle.

Eli EHA:n virtamittaukset vois olla paikallaan, pitäs noissa lambdapeleissä virran määrän vaihdella kokoajan. Katittomissa tuollahan hoidetaan vain kiihdytysrikastys ja muuta pientä. Kattipeli taas hienosäätää sopan EHA:n avulla.

*EHA = ElectroHydraulic Actuator (FFP:n sivulla virheellisesti pressure actuator, vaikkakin simi sitten kuitenkin on ohjauspaineensäädin.)

Siinäpä se vähä mitä minä asiasta luulen tietäväni.

http://ffp-motorsport.com/tuning/kejetronic.php
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

eli miten tämä eha fyysisesti toimii? ja mitä siitä mitataan ja mistä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

nokivasara kirjoitti:eli miten tämä eha fyysisesti toimii? ja mitä siitä mitataan ja mistä?
Siellä EHA:n sisällä on sähköllä (sähkömagneetti) ohjattava venttiili*, jonka avulla säädetään määräjakajan ylä- ja alakammion välistä paine-eroa. Paine-eroa säätämällä voidaan seosta säätää hieman rikkaammalle tai laihemmalle vaikka määräjakajan mäntä pysyy samassa asennossa.

Kun mötikälle tuodaan positiivista virtaa, niin seos rikastuu ja negatiivista niin seos laihenee tai syöttö katkeaa (karkeasti yleistettynä). Normaalisti virta seilaa siinä +viiden milliampeerin ympärillä. Moottorijarrutuksessa voi virta olla jopa -66 mA.

Mittaus: EHA:n liitin irti. Liittimen toisesta navasta viedään johto vastaavaan säätimen napaan. Liittimen toisesta navasta viedään johto virtamittarille ja virtamittarin toisesta navasta vapaanaolevaan EHA:n napaan. Johtojen on hyvä olla tarpeeksi pitkät, että voit testata tuota ajon aikana. Suojaa kuitenkin johdot ja liitokset hyvin, etteivät ne mene rikki ja osu maihin. Mittari sopivalle milliampeerialueelle. Jos näyttää käynnissä ollessa negatiivista virtaa, käännä mittarin johdot toisinpäin. :D

Anteeksi, jos tuntuu pil*un viilaukselta. :oops: Sen EHA:n suomenkielinen nimi taitaa olla paine-erosäädin tms. Ohjauspaineensäädin kuuluu K-Jettiin – ohjauspaineellahan säädetään mm. kylmän koneen rikastusta muuttamalla jakajan männän päällä vaikuttavaa painetta – vähemmän painetta -> mäntä liikkuu enemmän tietyllä ilmamäärällä -> seos rikastuu. KE:ssä on männän päällä järjestelmäpaine ja rikastuskikkailut hoidetaan kammioiden paine-erolla.

t.
Risto

*Sisällä on metallinen liuska, jota magneetti taivuttelee.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

mittailin EHA:ta tyhjäkäynnillä ja näytti 9,8mA kyllä sen vaihtelemaankin sai kun kaasutteli.vai pitääkö seilata koko ajan? onko tarpeellista mitata ajossa?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

nokivasara kirjoitti:mittailin EHA:ta tyhjäkäynnillä ja näytti 9,8mA kyllä sen vaihtelemaankin sai kun kaasutteli.vai pitääkö seilata koko ajan? onko tarpeellista mitata ajossa?
Jotain tuota luokkaa se minullakin oli – vajaata yhdeksää tyhmäkäynnillä lämpimänä. Kylmänä oli vähemmän. Kyllä sen jonkin verran pitäisi heilua lambdan säätöjen mukaan. Vaihteluväli voi tosin olla puolen milliampeerin luokkaa. :lol:

Jos käyt mittarin kanssa ajelulla, niin silloin selviää myös virran vaihtelut kiihdytettäessä ja moottorijarrutuksessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

eli sekin puoli on melko varmaan kunnossa...
sitten tarttis varmaan ruveta lämpö antureita ettsimään ja niiden kuntoa tarkastelemaan.
Vai onko hyviä ideoita millä konstilla saamme seokset kohdalleen?
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

kulutusta mittailin ja meni 10l satkulle. hyi. uskaltaakohan siihen perussäätöön koskea?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ei se noin paljoa pitäisi vaikuttaa kulutukseen, minkälaiset kierrokset on tyhjäkäynnillä? Entä seilaako tyhjäkäynti?
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

tarkennetaan, 9,6l/100 eli ronski talvikulutus. tyhjäkäynti normaali, eikä seilaa. jotain ehkä 750-800nurkilla. käy muutenkin nätisti. nyt tarvitsisi vaan saada soppahanaa tiukemmalle. mutta miten?
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

voiko tuo lamda silti olla viallinen. ajossa 700-800 mV ja tyhjäkäynnillä 650-700mV eli on jähmettynyt aikalailla paikalleen. ainoastaan moottorijarrutuksella saa muuttumaan(tipahtaa nollaan, niin kuin vissiin pitääkin) onko normaalia ettei tuon enempää jännite seilaa?
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

voiko tuo lamda silti olla viallinen. ajossa 700-800 mV ja tyhjäkäynnillä 650-700mV eli on jähmettynyt aikalailla paikalleen. ainoastaan moottorijarrutuksella saa muuttumaan(tipahtaa nollaan, niin kuin vissiin pitääkin) onko normaalia ettei tuon enempää jännite seilaa?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

nokivasara kirjoitti:voiko tuo lamda silti olla viallinen.
Kyllä sen pitäisi hypähdellä jossakin 0,2 - 0,8 voltin välillä. Toisaalta jos joku muu paikka esim. paine-erosäädin tai boksi on rikki, niin sittenkin lambda saattaa nököttää paikoillaan. :nocando:

Paine-erosäädintähän olit jo testannutkin ja se vissiin piti jotakin elämää?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Kuulemma jos joku paikka rikki, niin menee joku perus seos asetus pälle, ettei ainakaan liian laihalle pääse. Taidan ruveta veikkaamaan ja haen huomenna uuden lambdan. Tulen sellaista tod. näköisesti muutenkin tarvitsemaan tuon kaasutinvanhuksen "nyrkkisäätöjä" hakiessa :lol:

Kuinkas iso reikä tarvitsisi puken kylkeen tehdä, jos askartelisi mittauspisteen ennen katalysaattoria? Ajattelin hitsata nipan ja siihen tulppa päähän, niin pääsisi samalla sieltä mittaileman kun päästölappua haen. Eihän se kovin iso se mittapää ole mutta ei ole kauhean tarkasti tullut kiinnitettyä siihen huomiota...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

nokivasara kirjoitti: Kuinkas iso reikä tarvitsisi puken kylkeen tehdä, jos askartelisi mittauspisteen ennen katalysaattoria? Ajattelin hitsata nipan ja siihen tulppa päähän, niin pääsisi samalla sieltä mittaileman kun päästölappua haen. Eihän se kovin iso se mittapää ole mutta ei ole kauhean tarkasti tullut kiinnitettyä siihen huomiota...
M18x1,5 kierre on lambda-antureissa yleensä. Eli metsästä tuon kokoinen mutteri, poraa reikä putkeen ja hitsaa mutteri reiän kohdalle putken kylkeen. Mene sitten uudestaan pulttikauppaan ja osta tuohon mutteriin sopiva pultti ja tiivisteprikka mikäli et meinaa anturia käyttää jatkuvasti. :lol:

EDIT: tarkensin vielä tuon kierteen, siis nousua pitäisi olla 1,5mm.
I drive an Opel. What's your excuse?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

nokivasara kirjoitti:Kuulemma jos joku paikka rikki, niin menee joku perus seos asetus pälle, ettei ainakaan liian laihalle pääse.
Itseasiassa...

Ainakin omassa kotterossa paine-eronsäätimen virta tippuu nollaan, kun lambda on pois pelistä. Normaalisti siellä on muutaman milliampeerin virta. Eli laihalla on, jos lambda ei anna signaalia ollenkaan.

Meinasitko siis pistää sinne toisenkin lambdan vanhan rinnalle vai kui? Ihan mittatarkoitukseenko?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

saisin kätevästi mitattua moottorin oikeat arvot, ettei katalysaattori ole asioita vääristämässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”