Säätöä m103

Katso myös w124 moottori-osio.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

markoala kirjoitti:Lataus säädin viallinen. Kirjoitit kerran sitä kopauttamalla sammui abs valo. Abs kytkeytyy ekana pois kun jännite ei riitä.

Potentiometrin vaihdon jälkeen oli omassakin ensin säätö pielessä eikä meinannut käynnistyä.
Säädä uusi potentiometri ja sitten seos ruuvista niin pelaa.
Ensinnäkin kiitos muistutuksesta, täytyy tarkistella laturia.. tiätääkseni latausjännite on kuitenkin ok, mutta yritetään ny vielä..
Ja kerrataan vielä. Miten säädän sen potentiometrin oikein? 1&2 pinnien välistä liitin kiinni auto käynnissä 0.7v? Pitääkö ruuveja löysätä ja liikutella potikkaa ja hienosäätää kumihatunalta?
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

markoala kirjoitti:Lataus säädin viallinen. Kirjoitit kerran sitä kopauttamalla sammui abs valo. Abs kytkeytyy ekana pois kun jännite ei riitä. Eli mittaa latausjännite. Pitäisi olla n. 14 v .

Potentiometrin vaihdon jälkeen oli omassakin ensin säätö pielessä eikä meinannut käynnistyä.
Säädä uusi potentiometri ja sitten seos ruuvista niin pelaa. 2+ ja 3 - mitaten itse säädin pulssisuhteen n. 50% tasolle. Auto pelaa hyvin, päästöjä ei ole nyt mitattu.

Nämä on omaan kokemukseen perustuvia neuvoja. Kyllä se vielä kuntoon tulee.
Ei tässä silleen mitää ongelmaa varmaan olis mutta ei anna x11 connectorista pulssisuhdetta....
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin. ABS valon sytyttäjä oli YJ releen johdot. Olivat huonosti pistookkeessa jatkuvan rempomisen toimesta. Mutta juu nyt sitten ongelma numero uno. Pulssisuhde ja potentiometrin säätö? Ideoita saa heittää ilmoille miksei auto mene ns. "Closed loop" tilaan, jotta pulssisuhteen mittaaminen olisi mahdollista
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Apem0 kirjoitti:Noniin. ABS valon sytyttäjä oli YJ releen johdot. Olivat huonosti pistookkeessa jatkuvan rempomisen toimesta. Mutta juu nyt sitten ongelma numero uno. Pulssisuhde ja potentiometrin säätö? Ideoita saa heittää ilmoille miksei auto mene ns. "Closed loop" tilaan, jotta pulssisuhteen mittaaminen olisi mahdollista
Antaako auto kunnolla lämpimänä käydessään lambdalta sellaista tietoa kuin kuuluisi? Ainakin sulla yhessä kuvassa joku lamda paketti eli se lienee vaihdettu asianmukaiseen uuteen anturiin?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

AK47 kirjoitti:
Apem0 kirjoitti:Noniin. ABS valon sytyttäjä oli YJ releen johdot. Olivat huonosti pistookkeessa jatkuvan rempomisen toimesta. Mutta juu nyt sitten ongelma numero uno. Pulssisuhde ja potentiometrin säätö? Ideoita saa heittää ilmoille miksei auto mene ns. "Closed loop" tilaan, jotta pulssisuhteen mittaaminen olisi mahdollista
Antaako auto kunnolla lämpimänä käydessään lambdalta sellaista tietoa kuin kuuluisi? Ainakin sulla yhessä kuvassa joku lamda paketti eli se lienee vaihdettu asianmukaiseen uuteen anturiin?
Juu lambda juuri vaihdettu. Täytyy huomenissa vaikka mittailla. Tosin lambda toimii kun nykäisee sen irti muuttuu käynti ontuvaksi. Olettaen se toimii :roll:
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Tän päiväsiä. Abs valo ongelma korjattu. ILMAANTUI ASD :asd: valo ja antaa vikakoodiksi 8 väläystä. elikä jarruvalokytkin tai magneettivnettiili. noh noh... Jarruvalokatkasijan olen vaihtanut uuteen kun oikutteli talvella asdtä. Eipä toiminut nyt kummallakaan uudella/vanhalla. JARRUVALOT PALAA KOKO AJAN ja ASD Valo. V***U mikä P*ska läjä. Hermo loppuu kun pitäs joka aamu arki askareihin autolla lähteä.

Edit. akunkenkiäkin pidetty irti.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Jarruvalot saatu toimimaan. :asd: valoa ei saa sammumaan.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

:idiot: asd valo sammui ainekin tälleen.

Kuva
Kuva
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Potentiometri sätyy sitä kääntämällä. Pieni liike vaikuttaa paljon.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tota, mitä jos antaisit sen vaan olla...

Tuntuu että kohta revit ton palasiksi ja teet sellaisen läjän patentteja että ei ikinä ala pelaamaan...

Muutaman päivän tauko vois olla paikallaan.

Varmaan muita asiaa mietiskeleviä kiinostaisi se mitä teit että sait takavalot pelaamaan ja mitä abs remppaa teit yms. Saattaa olla että ne muut pulmat liittyy kaikkeen viime aikana tehtyyn.

Jonninlaista sähköpulmaahan noi kaikki ois. Takavalot ei näytä orkkiksilta, oisko autossa muutakin ei orkkista sähköosaa?

Tenavan sähköt on vielä sen ajan sähköjä että saattaa yllättävätkin oireet tulla ihan oudosta lähteestä. Esimerkkinä mulla ei kytkenyt tuulettimen ropelia vaan keitti, syynä että oli vaihdettu konepelti jossa rikkinäiset tai erilaiset pissapojan suuttimien lämmittimet. Niillä oli muistaakseni yhteinen piuha maihin lämpötila-anturilla ja suuttimien lämmittimillä tjsp.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

AK47 kirjoitti:Tota, mitä jos antaisit sen vaan olla...

Tuntuu että kohta revit ton palasiksi ja teet sellaisen läjän patentteja että ei ikinä ala pelaamaan...

Muutaman päivän tauko vois olla paikallaan.

Varmaan muita asiaa mietiskeleviä kiinostaisi se mitä teit että sait takavalot pelaamaan ja mitä abs remppaa teit yms. Saattaa olla että ne muut pulmat liittyy kaikkeen viime aikana tehtyyn.

Jonninlaista sähköpulmaahan noi kaikki ois. Takavalot ei näytä orkkiksilta, oisko autossa muutakin ei orkkista sähköosaa?

Tenavan sähköt on vielä sen ajan sähköjä että saattaa yllättävätkin oireet tulla ihan oudosta lähteestä. Esimerkkinä mulla ei kytkenyt tuulettimen ropelia vaan keitti, syynä että oli vaihdettu konepelti jossa rikkinäiset tai erilaiset pissapojan suuttimien lämmittimet. Niillä oli muistaakseni yhteinen piuha maihin lämpötila-anturilla ja suuttimien lämmittimillä tjsp.
Eipä oo muuta remmottu ku yj relettä irti ja asd rele otettu poies. Ainahan tässä o ollu näitä asd ja abs vikoja jo enneku ku itse omistin kotteron. Ainut patentti on ollut alipainevuotjen korjaus kumitulpalla, jossa reikä josta ilma pääsee normaalisti kulkemaan.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Apem0 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Tota, mitä jos antaisit sen vaan olla...

Tuntuu että kohta revit ton palasiksi ja teet sellaisen läjän patentteja että ei ikinä ala pelaamaan...

Muutaman päivän tauko vois olla paikallaan.

Varmaan muita asiaa mietiskeleviä kiinostaisi se mitä teit että sait takavalot pelaamaan ja mitä abs remppaa teit yms. Saattaa olla että ne muut pulmat liittyy kaikkeen viime aikana tehtyyn.

Jonninlaista sähköpulmaahan noi kaikki ois. Takavalot ei näytä orkkiksilta, oisko autossa muutakin ei orkkista sähköosaa?

Tenavan sähköt on vielä sen ajan sähköjä että saattaa yllättävätkin oireet tulla ihan oudosta lähteestä. Esimerkkinä mulla ei kytkenyt tuulettimen ropelia vaan keitti, syynä että oli vaihdettu konepelti jossa rikkinäiset tai erilaiset pissapojan suuttimien lämmittimet. Niillä oli muistaakseni yhteinen piuha maihin lämpötila-anturilla ja suuttimien lämmittimillä tjsp.
Eipä oo muuta remmottu ku yj relettä irti ja asd rele otettu poies. Ainahan tässä o ollu näitä asd ja abs vikoja jo enneku ku itse omistin kotteron. Ainut patentti on ollut alipainevuotjen korjaus kumitulpalla, jossa reikä josta ilma pääsee normaalisti kulkemaan.
No, se että tietää jotain aiemmasta vaiheesta antaa hieman lohtua siihen että saattais viat löytyä helpommalla kun tietää milloin ja minkä aian yhteydessä ja missä järjestyksessä ne on ilmaantunut.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

AK47 kirjoitti:
Apem0 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Tota, mitä jos antaisit sen vaan olla...

Tuntuu että kohta revit ton palasiksi ja teet sellaisen läjän patentteja että ei ikinä ala pelaamaan...

Muutaman päivän tauko vois olla paikallaan.

Varmaan muita asiaa mietiskeleviä kiinostaisi se mitä teit että sait takavalot pelaamaan ja mitä abs remppaa teit yms. Saattaa olla että ne muut pulmat liittyy kaikkeen viime aikana tehtyyn.

Jonninlaista sähköpulmaahan noi kaikki ois. Takavalot ei näytä orkkiksilta, oisko autossa muutakin ei orkkista sähköosaa?

Tenavan sähköt on vielä sen ajan sähköjä että saattaa yllättävätkin oireet tulla ihan oudosta lähteestä. Esimerkkinä mulla ei kytkenyt tuulettimen ropelia vaan keitti, syynä että oli vaihdettu konepelti jossa rikkinäiset tai erilaiset pissapojan suuttimien lämmittimet. Niillä oli muistaakseni yhteinen piuha maihin lämpötila-anturilla ja suuttimien lämmittimillä tjsp.
Eipä oo muuta remmottu ku yj relettä irti ja asd rele otettu poies. Ainahan tässä o ollu näitä asd ja abs vikoja jo enneku ku itse omistin kotteron. Ainut patentti on ollut alipainevuotjen korjaus kumitulpalla, jossa reikä josta ilma pääsee normaalisti kulkemaan.
No, se että tietää jotain aiemmasta vaiheesta antaa hieman lohtua siihen että saattais viat löytyä helpommalla kun tietää milloin ja minkä aian yhteydessä ja missä järjestyksessä ne on ilmaantunut.
Kiitoksia vastauksesta täytyy jatkossa olla tarkenpi. Käynnistyksen yhteydessä ilmaantuivat viat. Mitään ei sörkitty ennen sitä. Abs valo johtuu ja johtui edelleen yj releen piuhoista. Mutta ASD valo onkin sitten uusi tuttavuus näiden ongelmien ympärillä.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin, Hyvät kanssa lukijat. Auto saatu kuntoon. Päällisin puolin projektista jäänyt käteen enkelin kärsivällisyys. Uuden YJ releen sulakkeetkin olivat huonosti kiinni releen sisällä olevien kantojen välissä joten fixaatiotakin sinne suuntaa piti tehdä.. ASD valoa ei saatu nollatua, mutta seuraavana päivänä kun kokeili nollailla niin yllätys yllätys sehän sammui. Sain myös videolle talletettua tapahtuman :!: :D Potentiometrikin saatiin säädettyä 0.72v mikä tietääkseni on ihan ok lukema. Pulssisuhde asettui siihen 48-52% mikä on just eikä melkein. Auto kulkee nätisti ja joulukuusen valoja mittariin tuttuun tapaan ei enään käynnistyksen yhteydessä ilmaantunut, toivotaan että ei ilmaannu jatkossakaan. Toiseksi kiitokset kuuluu kaikille vastanneille ja etä-lääkäreille, jotka auttoivat projektin kulkiessa. Ohessa videoita toiminnasta.

Pulssisuhde
http://youtu.be/zahcIRGZZwY

ASD Vikavalo ja nollaus
https://www.youtube.com/watch?v=S6GUoij ... e=youtu.be

Ja sitten vähä muuta lisä ongelmaa. Mikä tosin katosi ABS ja ASD valon sammumisen jälkeen... :x
https://www.youtube.com/watch?v=QjWbGOD ... e=youtu.be

Ohessa vielä kuva Potentiometrin lukemasta.
Kuva

Kyllä näissä hommissa vaan välillä tulee mieleen ottaa esille Raamattu ja Noitarumpu. Henkimaailman hommia välillä kun sähköjenkin kanssa pelaa.. Kyllä se tästä iloksi sittenkin muuttui. :idea:

Edit: Loppuun vielä kyssäri. Mitä tekee lammikko öljyä imusarjan pohjalla? Kyllähän huohotuksen mukana sitä aina vähän tulee mutta että lammikko? Ennen hukkasi öljyä kyllä, mutta koneessa oli mobilit, nykyisin Castrolin Magnatecit ja ei hukkaa öljyä enää..
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Siis imusarjan sisällä öljyä? :roll:
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

markoala kirjoitti:Siis imusarjan sisällä öljyä? :roll:
Jep kun kaasuläpän aukaisi niin siellä iso lammikko mustaa öljyvä tai jotain sen tapaista. Bensiiniä se ei ollut :shock:
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Mahtaisiko liittyä huohotusjärjestelmään. Sehän on kai koplattu tähän tyhjäkäyntisäätimen piiriin. Minulla oli äskettäin määränjakaja-ilmamäärämittariyhdistelmä irti ja näkyipä siellä öljyä lilluvan. Kaasuläppäkotelo näkyis olevan tosi tiukassa paikallaan. Irroituskonsteja?
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

nollajakari kirjoitti:Mahtaisiko liittyä huohotusjärjestelmään. Sehän on kai koplattu tähän tyhjäkäyntisäätimen piiriin. Minulla oli äskettäin määränjakaja-ilmamäärämittariyhdistelmä irti ja näkyipä siellä öljyä lilluvan. Kaasuläppäkotelo näkyis olevan tosi tiukassa paikallaan. Irroituskonsteja?
Enpä ainekaan itse ole kaasuläppäkoteloa autosta irrottainut :roll:
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

[quote="Apem0"]Doddiiin nyt on sitten vaihdettu jäähdytinnesteen lämpötila anturi, -ei vaikutusta mihinkään. Kierroslukusignaalin anturi mitattu ja näyttää tomivan... Millä lähtis toimimaan ?

Tuli sitten vahattua ja pestyä romu ajankuluksi....
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”