No nnniii.
Nää automaatit joita yleensä ajelen on ZF:n valmistamia ja niissä on jatkeena joku 10 litranen mylly tai joku kauhean iso kuitenkin. Eikä niitä tarvi edes korjata itte. Eikä niissä ole edes sport/economy nappia, kuten tässä meikäläisen vastikään hankkimassa lullassa.
Eli sen verran on tietoa näistä mersun automaateista, että deeltä ei saa heittää pakin kautta parkille kun on motarilla 100 lasissa. Muuten kuuluu riks räks ja poks. Elikkätä alkeet on tiedossa .
Mutta tuosta sport/economynapista jäi vähän myyjän kanssa vielä puheet auki. Myyjä sanoi, että isot pojat suosittelee ajamaan sportilla jatkuvasti, voitelee kuulemma laatikkoa paremmin? Periaattessahan juuri näin, mutta entäpä käytännössä?
Entäs tuo ero s/e:llä? Toisen pitäisi vaihtaa reilusti aikasemmin kun toisen...? En vielä ehtinyt tuota ominaisuutta testailla, mutta miten sen pitäisi olla? Entäpä kulutuspuoli? Kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen?
T: Ämhyt ¿
Kysymyksiä automaatin S/E -napeista
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Kysymyksiä automaatin S/E -napeista
Kein siknatuur
Omassa lullassa E:llä ei laatikko oikein mielellään vaihda pienempää. Tämä on taas vain kiva juttu, esimerkiksi ohituksissa saa painaa kaasun pohjaan (kunhan ei kickaria käytä), eikä konetta joudu vinguttamaan pienellä vaihteella turhaan, jos vääntö riittää nelosellakin. S:llä vähänkin reilumpi kaasunpainallus pykältää pienempää heti pesään.
Vaihto itsessään on hieman pehmeämmän tuntuinen E-asennossa, tosin en tiedä onko tämä ero korvien välissä vai ei. Vaihtokohta riippuu kaasun asennosta, ei taida juurikaan tuo valitsin siihen vaikuttaa.
E:llä tuo nappula itsellä koko ajan on. En usko, että se voitelu sen huonompaa olisi, idioottimaista suunnittelua, jos näin on.
Vaihto itsessään on hieman pehmeämmän tuntuinen E-asennossa, tosin en tiedä onko tämä ero korvien välissä vai ei. Vaihtokohta riippuu kaasun asennosta, ei taida juurikaan tuo valitsin siihen vaikuttaa.
E:llä tuo nappula itsellä koko ajan on. En usko, että se voitelu sen huonompaa olisi, idioottimaista suunnittelua, jos näin on.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Jaa että pitkään kerkesi uutuus rullata ilman mitään ongelmaa?
Se S-moodi päällä tapahtuu vaihdot hiukan Sporttisemmilla kierroksilla, ja E-moodilla taas Enämpi Ekohenkisesti.
Mutuiluksi menee, mutta ei varmaan noilla ole vaikutusta normaalikäytössä kestoikään. Teoriassa se S on "parempi", koska kohotetuilla vaihtokierroksilla on loodassa korkeammat öljynpaineet jolloin vaihde vaihtuu nopeammin lyhyemmällä luistolla. Ja se vaihtotapahtuman yhteydessä aina tapahtuva luistohan niitä pantoja ja pakkoja kovasti kuluttaa. Mersun laatikothan on (GM:n TH700-R4 ja TH200-4R tavoin) varustettu TV-(ThrottleValve) säädöllä, joka kuitenkin viime kädessä niihin vaihtohetken öljynpaineisiin vaikuttaa. Lisäksi taitaa olla joku alipainesäätö? Viisaammat oikaisee...
Eli ymmärtääkseni jossain raskaissa kärrynvetohommissa on kait oikeasti jotain väliä niillä sportti/ekonamiskoilla. Paljon tärkeämpää on kuitenkin se, että öljyt on punaiset, suodatin on auki ja että lootan perussäädöt on kutakuinkin kohdillaan.
Se S-moodi päällä tapahtuu vaihdot hiukan Sporttisemmilla kierroksilla, ja E-moodilla taas Enämpi Ekohenkisesti.
Mutuiluksi menee, mutta ei varmaan noilla ole vaikutusta normaalikäytössä kestoikään. Teoriassa se S on "parempi", koska kohotetuilla vaihtokierroksilla on loodassa korkeammat öljynpaineet jolloin vaihde vaihtuu nopeammin lyhyemmällä luistolla. Ja se vaihtotapahtuman yhteydessä aina tapahtuva luistohan niitä pantoja ja pakkoja kovasti kuluttaa. Mersun laatikothan on (GM:n TH700-R4 ja TH200-4R tavoin) varustettu TV-(ThrottleValve) säädöllä, joka kuitenkin viime kädessä niihin vaihtohetken öljynpaineisiin vaikuttaa. Lisäksi taitaa olla joku alipainesäätö? Viisaammat oikaisee...
Eli ymmärtääkseni jossain raskaissa kärrynvetohommissa on kait oikeasti jotain väliä niillä sportti/ekonamiskoilla. Paljon tärkeämpää on kuitenkin se, että öljyt on punaiset, suodatin on auki ja että lootan perussäädöt on kutakuinkin kohdillaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi