olen jo kai kuukauden vietellyt vaihteistopaineiden noston parissa ja paineet ei vielä ole nousseet muuta kuin mekaanikolla.
190d automaatti on ikävästi piilossa, niin ettei siihen laatikon sivustaan oikein antaumuksella pääse halailemaan.
ensimmäisenä olettamuksena pikku tappia etsin sieltä 6-kolo plugin takaa mutta en toimesta viisastunut.
ei ollut sielä.
onko se tötterö sit sielä johon alipaineputki yhtyy? eli alipaineputkiliittimen muovitötterö, kuinkas se on kiini vaihteiston kyljessä?
vai onko se sit se tötterö johon vaihdevipu yhtyy? se on pulteilla.
välillä vaihteisto toimii virheettä ja välillä ei.
mieleen tuli et alipaineputki vuotaa ja sen sieltä näppäräsormisena pujotin pois! totesin ehjäksi ja ohimennen pistin takaisin alkuperäiselle paikalleen mitään purkamatta. oli melkoinen suoritus?
auto oli nosturilla tuli syysmyrsky ja vei sähköt.
onneksi olen ottanut päämogulista mallia ja viime perjantaina ostin itselleni ihka aidon lada 2105 1500S:n -93
sillä hyvä suhautella kylänraitilla ja hakea varaosia, sillä välin kun mecen paineita ihmettelen.
onpa tuo syöttöpumppukin aika piilossa.
kuinka riittäisi jos sieltä saisin sitä ohjauspainetta lisättyä ja kuinka se tapahtuisi?
aika sekava tuo vaihteisto kun sitä ohjataan sekä vaijerilla että alipaineella...
parikin asiaa / Automaatti ei vaihda kunnolla
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 20.2.2007 18:42
- Paikkakunta: Mäntyharju
Minkälaisia ongelmia vaihteistossa kanssa on?
Paineidensäätöruuvi on siinä muovipalikassa mihin se alipaineletku menee. Siinä on sellainen kumisuoja minkä alta löytyy T-mallinen tappi. Tappi ulos ja muutama kierros myötäpäivään niin nousee paineet.
Syöttöpumpun kyljessä on alipainesäädin joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Yleensä riittää, että sitä sitä vähän kääntää.
Eli löysää kahta 10mm pulttia ja käännä hieman myötäpäivään. Huomaa kuitenkin että jos käännät sen palikan ihan toiseen laitaan niin systeemi alkaa rajoittaa kaasuvivun liikettä. Hyvä keino on vääntää kaasuvipu täysille ja sitten kääntää alipainesäädin sitä vastaan ja ruuvit kiinni.
Aika sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti homma selviää. Systeemi on kuitenkin aika yksinkertainen.
Paineidensäätöruuvi on siinä muovipalikassa mihin se alipaineletku menee. Siinä on sellainen kumisuoja minkä alta löytyy T-mallinen tappi. Tappi ulos ja muutama kierros myötäpäivään niin nousee paineet.
Syöttöpumpun kyljessä on alipainesäädin joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Yleensä riittää, että sitä sitä vähän kääntää.
Eli löysää kahta 10mm pulttia ja käännä hieman myötäpäivään. Huomaa kuitenkin että jos käännät sen palikan ihan toiseen laitaan niin systeemi alkaa rajoittaa kaasuvivun liikettä. Hyvä keino on vääntää kaasuvipu täysille ja sitten kääntää alipainesäädin sitä vastaan ja ruuvit kiinni.
Aika sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti homma selviää. Systeemi on kuitenkin aika yksinkertainen.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 20.2.2007 18:42
- Paikkakunta: Mäntyharju
ongelmat
itse vika on sellainen että vaihteisto ei aina vaihda 3.-->4. vaihteelle
vaihto myöhästyy ja kierrokset vain nousee, kunnes vaihteisto ehtii mukaan. joskus 3. kytkeityy pois ja 4. ei mene päälle ja auto jää vapaalle huutamaan ja sit rytkähtää nelonen tai ei taphdu mitään ennen kun laittaa pakkokolmosen tai antaa vauhdin tippua.
välillä toimii hienosti ja jopa ihan jämäkästi.
kylmä vaihteisto aikas kantikas ja vaihtaa hyvin terävästi, joka luultavasti vain kovenee säädön myötä, eli vaijeria löysättävä...
kovalla pakkasella vaihteisto ei jousta juuri yhtään ja vaihto on ihan pam
jopa välillä.
aivan kuin vaihteistopaineet heittelisivät ja olisi ollut niin luontevaa et alipaineputki puhki..
alipainepumppukin tuntu imevän, sitä olen vähän epäillyt kun jarrutehostus vaihtelee. jarrut on hyvin kuluneet. toisinaan toimii tehokkaasti toisinaan poljin tuntuu puumaiselta.
nesteitä on vaihdeltu ja vaihteistoon vaihdettu öljyt ja suodatin. kenkääkin on saanut aina, mut pienin kone ja ei pumppua ruuvattu. kyl lootan pitäs normaali kengitys kestää ja enemmänkin...
auto -85 mittarissa 253tkm, eikä viitteitä et ois miljooniakaan ajettu, kun niin siisti ja kulumaton sisusta ja terve kori ulkoisesti
kone käynistyy herkästi ja ei hukkaa mitään muuta kuin polttoainetta.
jarruosatkin lienevät tehtaan jäljiltä?!
vaihto myöhästyy ja kierrokset vain nousee, kunnes vaihteisto ehtii mukaan. joskus 3. kytkeityy pois ja 4. ei mene päälle ja auto jää vapaalle huutamaan ja sit rytkähtää nelonen tai ei taphdu mitään ennen kun laittaa pakkokolmosen tai antaa vauhdin tippua.
välillä toimii hienosti ja jopa ihan jämäkästi.
kylmä vaihteisto aikas kantikas ja vaihtaa hyvin terävästi, joka luultavasti vain kovenee säädön myötä, eli vaijeria löysättävä...
kovalla pakkasella vaihteisto ei jousta juuri yhtään ja vaihto on ihan pam
jopa välillä.
aivan kuin vaihteistopaineet heittelisivät ja olisi ollut niin luontevaa et alipaineputki puhki..
alipainepumppukin tuntu imevän, sitä olen vähän epäillyt kun jarrutehostus vaihtelee. jarrut on hyvin kuluneet. toisinaan toimii tehokkaasti toisinaan poljin tuntuu puumaiselta.
nesteitä on vaihdeltu ja vaihteistoon vaihdettu öljyt ja suodatin. kenkääkin on saanut aina, mut pienin kone ja ei pumppua ruuvattu. kyl lootan pitäs normaali kengitys kestää ja enemmänkin...
auto -85 mittarissa 253tkm, eikä viitteitä et ois miljooniakaan ajettu, kun niin siisti ja kulumaton sisusta ja terve kori ulkoisesti
kone käynistyy herkästi ja ei hukkaa mitään muuta kuin polttoainetta.
jarruosatkin lienevät tehtaan jäljiltä?!
Olethan tarkistanut lootan öljymäärän oikein? Eli:
-Auto käyntiin
-Käy kaikki vaihteet rauhallisesti läpi pariin kertaan
-Vaihde P:lle
-Tarkista öljymäärä tikusta auton ollessa edelleen käynnissä
Öljynpinta nimittäin voi nousta jopa viitisen senttiä kun auton sammuttaa.
-Auto käyntiin
-Käy kaikki vaihteet rauhallisesti läpi pariin kertaan
-Vaihde P:lle
-Tarkista öljymäärä tikusta auton ollessa edelleen käynnissä
Öljynpinta nimittäin voi nousta jopa viitisen senttiä kun auton sammuttaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Iskin kynteni topikin otsikkoon, huomaa vaihteisto-gurut helpommin.
Ne puhuu joskus jostain venttiileistä, joissa on tiivisteet jotka särkyy - tai sitten ne on sitä mieltä että venttiilissä on roska joka jumittaa sitä. Se venttiili on se kapistus, joka vaihtaa vaihteen kun saa painetta. Onkohan tässä mitään perää?
Ne puhuu joskus jostain venttiileistä, joissa on tiivisteet jotka särkyy - tai sitten ne on sitä mieltä että venttiilissä on roska joka jumittaa sitä. Se venttiili on se kapistus, joka vaihtaa vaihteen kun saa painetta. Onkohan tässä mitään perää?
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 20.2.2007 18:42
- Paikkakunta: Mäntyharju
kiitos huomiostanne
Säädin tuolta syöttöpumpulta painetta joka oli ihan helppo juttu, ainoo vaa et säätövaraa ei ollut nimeksikään.
Mut kyl se tuntui tepsivän, ei oo sen jälkeen ollu ongelmia, mut ei ole ollut kovin kylmääkään.
nyt räjähti lämppärin kenno et sen vaihtaminen miltei tärkeämpi homma.
vaikka ajeleehan sil letkut yhdessä vaikka koko kesän.
auton myynti on ollut mielessä, mut se toimii niin hyvin ja siistissä kunnossa ja jos siit ei saa ku 2000e, ni eipä taida kannattaa myydä, sil rahal voi saada huonomman tilalle..
Mut kyl se tuntui tepsivän, ei oo sen jälkeen ollu ongelmia, mut ei ole ollut kovin kylmääkään.
nyt räjähti lämppärin kenno et sen vaihtaminen miltei tärkeämpi homma.
vaikka ajeleehan sil letkut yhdessä vaikka koko kesän.
auton myynti on ollut mielessä, mut se toimii niin hyvin ja siistissä kunnossa ja jos siit ei saa ku 2000e, ni eipä taida kannattaa myydä, sil rahal voi saada huonomman tilalle..