Kytkin kulunut / laukeamassa?!
Kytkin kulunut / laukeamassa?!
Kytkin on alkanut oireilla lähiaikoina: irroittaa vasta polkimen ollessa melko ylhäällä (tosin en tiedä missä kohtaa sen pitäisi W201:sessä irroittaa?) ja joskus liikkeellelähdössä esiintyy kummallista 'tärinää'. Millaista remonttia on edessä, mitäpä veikkaatte?
Veikkauksia Alfamerin W201 korjausoppaasta:
- Kytkinlevy kulunut / öljyn likaama?
- Paineasetelma viallinen?
- Moottorin/vaihteiston kiinnitykset löysällä?
- Kytkinlevyn navan tai kytkinakselin uritus kulunut?
- Kytkinlevy 'lasittunut'?
Veikkauksia Alfamerin W201 korjausoppaasta:
- Kytkinlevy kulunut / öljyn likaama?
- Paineasetelma viallinen?
- Moottorin/vaihteiston kiinnitykset löysällä?
- Kytkinlevyn navan tai kytkinakselin uritus kulunut?
- Kytkinlevy 'lasittunut'?
Kylläpä tämä Topic käy kuumana
Olen selaillut muita Topiceja hakusanalla 'kytkin'... Kyllähän tuolta kaikenlaista löytyi, mutta ei oikein asia valjennut. Ehkä se on vain vietävä auto nöyrästi tuonne paikalliseen 'merkkiliikkeeseen' huoltopäällikön haukuttavaksi & ilkuttavaksi...
En tiedä voisko kytkin kärsiä liian vähästä ajosta - auto on nyt lähikuukausina ollut pääasiassa autokatoksessa seisomassa. Jarrut tuntuu ainakin ruostuvan ilman käyttöä...
Olen selaillut muita Topiceja hakusanalla 'kytkin'... Kyllähän tuolta kaikenlaista löytyi, mutta ei oikein asia valjennut. Ehkä se on vain vietävä auto nöyrästi tuonne paikalliseen 'merkkiliikkeeseen' huoltopäällikön haukuttavaksi & ilkuttavaksi...
En tiedä voisko kytkin kärsiä liian vähästä ajosta - auto on nyt lähikuukausina ollut pääasiassa autokatoksessa seisomassa. Jarrut tuntuu ainakin ruostuvan ilman käyttöä...
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Syy on mitä ilmeisin. Forumin lukijoista 99,5% ei edes tunnista sanaa kytkin, saatika tietäisi mikä se on Kaiken maailman paineensäädöistä kyllä horistaan myötäänsä.Matti kirjoitti:Kylläpä tämä Topic käy kuumana
Oikein kohdeltuna Mersun kytkin ei pienestä ota nokkiinsa, omassa on 425 t ajettu alkuperäinen. 240D meni yli 500 t yhdellä vaihdolla, mutta sillä oli edellisessä elämässä vedetty asuntovaunua.
Levyn kuluneisuuden pystynee tarkistamaan hydraulisylinteristä eräänlaisella rakotulkilla - tarkempaa ohjeistusta en nyt muista.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Ei oo äkkiseltään muuta hajua kuin palaneen kytkimen haju silloin tietää että luistaa ja pitää vaihtaa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Entisen kehonsiirtimen (R.I.P.) oem-kytkytin oireili viime kuukausinaan juurikin tuolla tavalla, eli ruuhkaliikenteen lähdöt "sujuivat" kuin kilpa-autolla konsanaan. Tärinä kuului myös kuvaan, kuten myös täydellisen irroittamisen puute vaihtamisrutinoineen.
Kun loota sitten kammettiin moottorin perästä irti, niin niitteihin astihan tuo vanha levy oli sitten jo ehtinyt kulua. Kalvojousellisen asetelman ominaisuuksiin kuuluu tuollainen tarrautumiskohdan siirtyminen ylemmäksi levyn ohetessa (johtuen muuttuvista vipusuhteista), vanha käpälä-asetelmallinen kytkinhän ilmaisee levyn loppuunkulumisen luistamalla.
Kun loota sitten kammettiin moottorin perästä irti, niin niitteihin astihan tuo vanha levy oli sitten jo ehtinyt kulua. Kalvojousellisen asetelman ominaisuuksiin kuuluu tuollainen tarrautumiskohdan siirtyminen ylemmäksi levyn ohetessa (johtuen muuttuvista vipusuhteista), vanha käpälä-asetelmallinen kytkinhän ilmaisee levyn loppuunkulumisen luistamalla.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jees!
Kiitos JuMu S ja Kaapo!
Kytkin ei luista, eikä nestevajausta ole ilmennyt.
Kytkinlevyn kuluneisuus voidaan näköjään tarkastaa erityisellä tarkastushaarukalla vaihteiston ollessa kiinni moottorissa. En saa autoa ylös mihinkään, enkä omista ko. työkalua, joten pitänee käyttää pajalla tarkistuttamassa...
Jos edessä on kytkinremontti, ilmeisesti kannattaa uusia samalla sekä painelaakeri, kytkinlevy että paineasetelma? Jos siis rahat vain riittävät... (Maksaakohan mansikoita...?)
Vähän ihmetyttää koko homma. Autolla on melko vähän kilometreja takana, ja en ainakaan itse koe käyttäväni kytkintä mitenkään erityisen kuormittavalla tavalla. Autossa ei ole edes peräkoukkua, joten asuntovaunuja sillä ei ole vedelty. En tiedä sitten tuosta edellisestä omistajasta (1. omistaja), että miten on kytkintä luistateltu. Itse teen kyllä jonkin verran moottorijarrutuksia hillitysti risteyksiin tultaessa, mutta ei kai semmoinen nyt mitenkään erityisesti kytkintä kuluta?
No, raportoin asian edistyttyä tähän topicin jatkoksi.
Hauskaksi loppukaneetiksi on vielä kerrottava kytkin-aiheinen juttu:
Kerran näin Sturenkadulla Helsingissä hauskan tapauksen -> joku narkkarin näköinen (silmät 'seisoivat' päässä kuin hullulla pöllöllä), aika nuori kaveri, luistatteli VW-Jetalla sitä ylämäkeä Linnanmäen edestä, luultavasti suurimmalla vaihteella about nopeudella 20km/h siis... Moottori huusi kauhealla saundilla... Siellä mäen päällä auto sitten syttyi palamaan / keitti tai jotain tapahtui, koska auto alkoi savuta armottomasti konepellin alta ja jotain nestettä tuli paljon kadulle... No, narkkari-poika vaan tyynesti kurvasi auton puolipoikittain kadunviereen parkkiin, hyppäsi autosta ulos (jätti oven auki), ja jatkoi matkaansa kävellen tai oikeastaan hoiperrellen, taisi alkaa käärimään sätkää samalla...
Kiitos JuMu S ja Kaapo!
Kytkin ei luista, eikä nestevajausta ole ilmennyt.
Kytkinlevyn kuluneisuus voidaan näköjään tarkastaa erityisellä tarkastushaarukalla vaihteiston ollessa kiinni moottorissa. En saa autoa ylös mihinkään, enkä omista ko. työkalua, joten pitänee käyttää pajalla tarkistuttamassa...
Jos edessä on kytkinremontti, ilmeisesti kannattaa uusia samalla sekä painelaakeri, kytkinlevy että paineasetelma? Jos siis rahat vain riittävät... (Maksaakohan mansikoita...?)
Vähän ihmetyttää koko homma. Autolla on melko vähän kilometreja takana, ja en ainakaan itse koe käyttäväni kytkintä mitenkään erityisen kuormittavalla tavalla. Autossa ei ole edes peräkoukkua, joten asuntovaunuja sillä ei ole vedelty. En tiedä sitten tuosta edellisestä omistajasta (1. omistaja), että miten on kytkintä luistateltu. Itse teen kyllä jonkin verran moottorijarrutuksia hillitysti risteyksiin tultaessa, mutta ei kai semmoinen nyt mitenkään erityisesti kytkintä kuluta?
No, raportoin asian edistyttyä tähän topicin jatkoksi.
Hauskaksi loppukaneetiksi on vielä kerrottava kytkin-aiheinen juttu:
Kerran näin Sturenkadulla Helsingissä hauskan tapauksen -> joku narkkarin näköinen (silmät 'seisoivat' päässä kuin hullulla pöllöllä), aika nuori kaveri, luistatteli VW-Jetalla sitä ylämäkeä Linnanmäen edestä, luultavasti suurimmalla vaihteella about nopeudella 20km/h siis... Moottori huusi kauhealla saundilla... Siellä mäen päällä auto sitten syttyi palamaan / keitti tai jotain tapahtui, koska auto alkoi savuta armottomasti konepellin alta ja jotain nestettä tuli paljon kadulle... No, narkkari-poika vaan tyynesti kurvasi auton puolipoikittain kadunviereen parkkiin, hyppäsi autosta ulos (jätti oven auki), ja jatkoi matkaansa kävellen tai oikeastaan hoiperrellen, taisi alkaa käärimään sätkää samalla...
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tuollaista löyty motonetin sivuilta. Sieltä saa saksia ainakin noihin diiselmalleihin, eikä ole pahan hintasia.
Nuo luvut just ennen kysymysmerkkejä on hintoja euroissa.
KYTKINSARJA MERCEDES W201 MALLI 83--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
W201 190/190E-bensamallit:
11.82--10.83 (10 uraa). . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1461 139.00 ???
11.83--93 1,8/2,0 (26 uraa). . . . . . . . . . . . . . . . 84-1350 133.54 ???
86--8.89 2,3/2,6 (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1351 167.85 ???
9.89--93 2,3/2,6 (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1352 167.85 ???
84--93 2,3E-16/2,5E-16. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1464 174.00 ???
W201 190D-Dieselmallit:
84--88 2,0 (Ø200mm, ei vahvistettu). . . . . . . . . . . . 84-1462 158.77 ???
89--93 2,0 (Ø215mm, myös 84--88 vahvistetut). . . . . . . 84-1348 133.54 ???
89--93 2,0 aito Sachs (Ø215mm). . . . . . . . . . . . . . 84-2006 159.00 ???
85--8.89 2,5 (Ø215mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1348 133.54 ???
85--8.89 2,5 aito Sachs. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-2006 159.00 ???
9.89--93 2,5 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1352 167.85 ???
Nuo luvut just ennen kysymysmerkkejä on hintoja euroissa.
KYTKINSARJA MERCEDES W201 MALLI 83--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
W201 190/190E-bensamallit:
11.82--10.83 (10 uraa). . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1461 139.00 ???
11.83--93 1,8/2,0 (26 uraa). . . . . . . . . . . . . . . . 84-1350 133.54 ???
86--8.89 2,3/2,6 (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1351 167.85 ???
9.89--93 2,3/2,6 (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1352 167.85 ???
84--93 2,3E-16/2,5E-16. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1464 174.00 ???
W201 190D-Dieselmallit:
84--88 2,0 (Ø200mm, ei vahvistettu). . . . . . . . . . . . 84-1462 158.77 ???
89--93 2,0 (Ø215mm, myös 84--88 vahvistetut). . . . . . . 84-1348 133.54 ???
89--93 2,0 aito Sachs (Ø215mm). . . . . . . . . . . . . . 84-2006 159.00 ???
85--8.89 2,5 (Ø215mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1348 133.54 ???
85--8.89 2,5 aito Sachs. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-2006 159.00 ???
9.89--93 2,5 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1352 167.85 ???
Kein siknatuur
Vähän ajettujen ja "paljon seisovien" autojen ongelma on yleensä kytkimen ravistaminen liikkeelle lähdettäessä, kytkinlevyn pinta lasittuu, luistata/polta pikkusen sitä kytkintä että kytkinlevyn pinta "uudistuu" niin ongelma katoaa, olettaen että syy on juuri edellämainittu, kytkin ei tuossa vaiheessa enempää siitä kulu, joten kannattaa kokeilla
Mutta jos esimerkiksi kampiakselin takastefa on vuotanut, niin silloin kykin on öljyinen, eikä siihen auta muuta kuin uusi kytkin.
Mutta jos esimerkiksi kampiakselin takastefa on vuotanut, niin silloin kykin on öljyinen, eikä siihen auta muuta kuin uusi kytkin.
Sampo N.
-Kävin just paikallisessa 'merkkiliikkeessä' -> Paketti 388 EUR, mutta epäili ettei saa tilattua pakettina. Irto-osina: 430 EUR (+ vaihtotyö 290 EUR)
-Vertailun vuoksi KL:n hinnastosta 'kytkinpaketti' 205 EUR!!! Huh, mitä eroja!!!
-Kuka kusettaa hinnoissa?
Benzo
-Yksi juttu mitä vielä mietin on, että voisiko kardaanin joku laakeri täristää liikkeellelähdettäessä, tai sitten moottorin kumityynyt olla pa*kana? Että jos lähtisikin 'viisaana' ja toisaalta myös 'rikkaana' miehenä eliminoimaan syitä sieltä halvemmasta €€€ päästä
-Aika edulliselle vaikuttaa Motonet 133,54 EUR / paketti? Onko tuo siis alkuperäinen tai siihen verrattavissa laadultaan?1.83--93 1,8/2,0 (26 uraa). . . . . . . . . . . . . . . . 84-1350 133.54 ???
-Kävin just paikallisessa 'merkkiliikkeessä' -> Paketti 388 EUR, mutta epäili ettei saa tilattua pakettina. Irto-osina: 430 EUR (+ vaihtotyö 290 EUR)
-Vertailun vuoksi KL:n hinnastosta 'kytkinpaketti' 205 EUR!!! Huh, mitä eroja!!!
-Kuka kusettaa hinnoissa?
Benzo
-Jaahas, pitää antaa auto naapurin papalle viikoksi, tai sitten lähteä itse 'luistattamaan' kytkintä! Hyvä idea, joka on halvempi kokeilla kuin vaihtaa suoralta kädeltä koko kytkin! Auto on nyt ollut niin vähällä ajolla että se alkaa näemmä hajota itsekseen käytönpuutteeseen tuonne autokatokseen En tiedä pitäiskö alkaa kohta myymään - siitä sais joku oikeasti autoa tarvitseva oikean auton. Siellä se vaan katoksessa möllöttää vahattuna...Vähän ajettujen ja "paljon seisovien" autojen ongelma on yleensä kytkimen ravistaminen liikkeelle lähdettäessä, kytkinlevyn pinta lasittuu, luistata/polta pikkusen sitä kytkintä että kytkinlevyn pinta "uudistuu" niin ongelma katoaa, olettaen että syy on juuri edellämainittu, kytkin ei tuossa vaiheessa enempää siitä kulu, joten kannattaa kokeilla
-Yksi juttu mitä vielä mietin on, että voisiko kardaanin joku laakeri täristää liikkeellelähdettäessä, tai sitten moottorin kumityynyt olla pa*kana? Että jos lähtisikin 'viisaana' ja toisaalta myös 'rikkaana' miehenä eliminoimaan syitä sieltä halvemmasta €€€ päästä
No niin, kävin tuolla syrjäisellä tienpätkällä vähän 'lämmittelemässä' kytkintä: varovaisia ja 'ei niin varovaisia' lähtöjä 1-vaihteella paikoiltaan, kuulostellen kytkintä. Myös 2-vaihteella pienessä vauhdissa kierroksia ja hieman 'luistatusta' ja kuulostelua...
Ja arvatkaa mitä.................................? ..........................................
Liikkeelle lähdettäessä ilmennyt kytkimen ravistus hävisi ja kytkin pelaa kuin unelma taas! Eli jonkinlaista 'lasittumista' siellä ehkä sitten oli. Kytkintäkin pitäisi varmaan sitten välillä käyttää oikein isän kädestä (tai jalasta), eikä vain ajella varovasti kusi sukassa. Turkanen.
Käytän auton joka tapauksessa siellä huollossa - tsekataan kardaanin tukilaakerit ja moottorin tukityynyt jne. Muutenkin on hyvä välillä päästä vilkuilemaan auton alle kunnolla.
Eli tämmöistä nyt ainakin toistaiseksi. Toivottavasti kytkin pelaa taas normaalisti jatkossa. Kiitos kaikille auttaneille - onpahan ainakin tietoa kytkimestä vastaisuuden varalle, ja jos jollakin muulla on samanlaisia 'oireita'. Benzo:n veikkaus siis osui ja upposi tällä kertaa.
Ja arvatkaa mitä.................................? ..........................................
Liikkeelle lähdettäessä ilmennyt kytkimen ravistus hävisi ja kytkin pelaa kuin unelma taas! Eli jonkinlaista 'lasittumista' siellä ehkä sitten oli. Kytkintäkin pitäisi varmaan sitten välillä käyttää oikein isän kädestä (tai jalasta), eikä vain ajella varovasti kusi sukassa. Turkanen.
Käytän auton joka tapauksessa siellä huollossa - tsekataan kardaanin tukilaakerit ja moottorin tukityynyt jne. Muutenkin on hyvä välillä päästä vilkuilemaan auton alle kunnolla.
Eli tämmöistä nyt ainakin toistaiseksi. Toivottavasti kytkin pelaa taas normaalisti jatkossa. Kiitos kaikille auttaneille - onpahan ainakin tietoa kytkimestä vastaisuuden varalle, ja jos jollakin muulla on samanlaisia 'oireita'. Benzo:n veikkaus siis osui ja upposi tällä kertaa.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Kah , tää onki jo ratkastu. Joo , miekii oon antanu vaan piiitkää liukuu kytkimelle, ja hyvi on asettunu, pikkuse on ravistanu mullakii, ei aina mutta kai se on joskus pisemmän seisonnan jälkee, nii, ja pikkumersus ruostuu jarrut , enemmä pitäs vissii jarrutella.
Nii ja mersuun on kytkin helppo korjata kotikonstein. Ainoo vaan että saa keskitettyy hyvin. Hitto ko ei niitä tuu ikinä mitattuu ja laitettuu muistii että millä pitkällä hylsyllä tai holkilla keskitin.
[Äsch , tuo Dementia jo] .
Se vaan jollai tapilla ja sit sitä jo nostetakkii paikallee.
Ja sehän on kevyt se laatikko.
Nii ja mersuun on kytkin helppo korjata kotikonstein. Ainoo vaan että saa keskitettyy hyvin. Hitto ko ei niitä tuu ikinä mitattuu ja laitettuu muistii että millä pitkällä hylsyllä tai holkilla keskitin.
[Äsch , tuo Dementia jo] .
Se vaan jollai tapilla ja sit sitä jo nostetakkii paikallee.
Ja sehän on kevyt se laatikko.
VALMET 5oo -69