vaihteen välit
vaihteen välit
saako mersuun minkäänlaista vaihteen välin lyhennintä
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mjaa,
mielenkiintoinen kommentti. Mun mielestä mun golffissa ja mersussa on suunnilleen yhtä suurta tuo vaihekepin liikkuminen
Ei muuta kuin vaihdevivuston säätäminen plus vivuston nivelien ja pulsien kunnostaminen, eiköhän se siitä sitten hieman jämäköidy
-risto
mielenkiintoinen kommentti. Mun mielestä mun golffissa ja mersussa on suunnilleen yhtä suurta tuo vaihekepin liikkuminen
Ei muuta kuin vaihdevivuston säätäminen plus vivuston nivelien ja pulsien kunnostaminen, eiköhän se siitä sitten hieman jämäköidy
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Terveppä taas.
Tahtooko sulla rusahtaa vaihelaatikko jos hieman liian nopaa vaihtaa?
Eritoten kiihdytyksissä?
Normaalissa golffissa on vaijerikytkin (2-koppa). Mersussa nestekytkin, jos kytkin irroittaa viiveellä voi olla sylinterissä jotain häikkää, ja tuskin kytkin/jarrunesteitäkään ole vaihdettu miesmuistiin?
-risto
Tahtooko sulla rusahtaa vaihelaatikko jos hieman liian nopaa vaihtaa?
Eritoten kiihdytyksissä?
Normaalissa golffissa on vaijerikytkin (2-koppa). Mersussa nestekytkin, jos kytkin irroittaa viiveellä voi olla sylinterissä jotain häikkää, ja tuskin kytkin/jarrunesteitäkään ole vaihdettu miesmuistiin?
-risto
Viimeksi muokannut Malm, 08.4.2006 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Re: vaiteen välit
En tiedä saako mersuun, mutta luulisin että tiedän mistä tässä on kysymys...161161 kirjoitti:saako mersuun minkäänlaista vaihteen välin lyhennintä
Kaverilla oli 20vuotta sitten Escortissa "vaihteenvälinlyhennin", joku valmis "setti", laitettiin alkuperäisen vaihdekepin paikalle. Siinä tuli joku semmonen "murikka" jonka päällä oli lyhyempi keppi jonka liikkeet oli tosi lyhyet.. (olisko siellä "murikassa" ollut joku välitys/vipu-systeemi joka "lyhensi" vaihteen välejä...)
Siitä on niin kauan että en muista mistä se sen tilasi...
Mutta liekkö tuommoista 161161 tarkoitti?
Pro-HVM
Enpä ole Mersuun tehnyt enkä nähnyt, mutta Fiiuun ja Sierraan kyllä. Periaate selviää kuvasta:
Vaihdekepin varressa on pallonivel. Keppiä pitää pidentää pallon alapuolelta, ja nostaa "pallon pidikettä" (en mää keksi nyt parempaa sanaa ) saman verran kuin keppiä pidennetään. Valmis. Jos pallo on muovia, niin se tietenkin sulaa hitsatessa, mutta saattaa myös liikkua kepin vartta pitkin kun kunnolla nuijii. Eli silloin ei tarvitse pätkiä kepukkaa ollenkaan.
Tässä vielä kuva Fiatin versiosta:
Vaihdekepin varressa on pallonivel. Keppiä pitää pidentää pallon alapuolelta, ja nostaa "pallon pidikettä" (en mää keksi nyt parempaa sanaa ) saman verran kuin keppiä pidennetään. Valmis. Jos pallo on muovia, niin se tietenkin sulaa hitsatessa, mutta saattaa myös liikkua kepin vartta pitkin kun kunnolla nuijii. Eli silloin ei tarvitse pätkiä kepukkaa ollenkaan.
Tässä vielä kuva Fiatin versiosta:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Vaihdelaatikon puslista.
Onko puslien vaihto työläs projekti, ku tahtoo olla sillontällöin vaihteet hakusessa?? ja hinnoista onko kellään tietoa... mb 201 vm89 2.0e
Näin on, eli ehjässä vanhassakin Mersussa on mitä parhain vaihteisto käyttäjän kannalta, uusimmissakaan autoissa ei ole mielestäni samaa luokkaa, on erittäin tarkka, ja Mersumainen, itellä on 160 tuhatta ajettu sataysikymppinen, ja vaihteisto siirtäjineen keppeineen toimii kuin unelma.
Eikös ne nailon puslat ole suhteellisen helpot sinne vaihtaa, jos tuntuu että väljyyttä on kepissä, ja siirtäjätkin kannataa säätää kohdalleen. Ne kannattas säätää myös joka kerta kun vaihteisto on ollut irti, esim, kytkimen vaihdon takia, niissä muuttuu aikaa myöten "välykset".
Eikös ne nailon puslat ole suhteellisen helpot sinne vaihtaa, jos tuntuu että väljyyttä on kepissä, ja siirtäjätkin kannataa säätää kohdalleen. Ne kannattas säätää myös joka kerta kun vaihteisto on ollut irti, esim, kytkimen vaihdon takia, niissä muuttuu aikaa myöten "välykset".
Mersussahan ei ihan tuollaista kuvan mukaista pallonivelhässäkkää ole,mutta tosiaan vaihteen välit saa pidentämällä niitä vaihteenvalitsimesta lähteviä vipuja pohjan alta.Sivusuuntainen liike ei tosin muutu sillä miksikään joten voi tulla ehkä hieman omituisen tuntuinen
Mersussahan on aika pappamallin laatikko,kohtuu täsmällinen se on,mutta hidas ja tosiaan pitkäliikkeinen.Nopeisiin vaihtoihin ei ole suunniteltu,ei kestä pidemmän päälle.Vanhemmiten tosiaan kuluu se kepin juuressa oleva hässäkkä,aika jännä systeemi muuten...kerran tuli purettua ja putsattua.
Mersussahan on aika pappamallin laatikko,kohtuu täsmällinen se on,mutta hidas ja tosiaan pitkäliikkeinen.Nopeisiin vaihtoihin ei ole suunniteltu,ei kestä pidemmän päälle.Vanhemmiten tosiaan kuluu se kepin juuressa oleva hässäkkä,aika jännä systeemi muuten...kerran tuli purettua ja putsattua.
Vaihteet..
Tahtoo vaan välistä jäädä ns. pakkipuolelle pykälät. niitä puslia ei varmaan saakaan muualta ko kl-varaosilta vai? ei kukaan tiä hintoja??
Vaihteet..
Kiitokset neuvoista... Pitää tilata osia ja rueta värkkään... Eipä nuo osat ainakaan älyttömiä maksa... Ei sullakaan oo 190 mersun helmaosia oo jääny mihinkään ajeleen?
Mikäs teijän puljun nimi ois?
Saisko yhteystietoja? onko haapavedellä joku liike joka myy mersun osaa?? kiinnostaisi tietää...