Vetoakseli

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Vetoakseli

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Mulla on 190e 2.0 vm.88 siitä poiki vasen vetoakseli. rupesin laittamaan uutta paikalleen ja ilmeni että se on n.3cm liian pitkä eikä käy. ilmeni myös että jos on luiston esto, akseli on lyhempi, tai sitte on isoperä ja pikku perä, isossa perässä on kuulemma lyhempi akseli. kysyisin että mistä erottaa onko isoperä vai pikku? onko noita 2.0e malleja tehty isolla perällä jossain vaiheessa esim, mallisarjan muuttuessa? luiston esto autossa on.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa foorumille!

Muistaakseni pikkuperän vetarin laipan halkasija 100mm, isossa 110mm.
Isoperä on edestä päälypuolelta kaarevampi malliin rinta rottingilla.
Pikkuperä taas kokolailla suora samasta paikkaa.
Pro HVM
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mulla ois akseleita 50€/kpl :wink:

Niin ja millainen luiston esto autossasi on?
Mittaa tuo nykyinen akseli ja laita mitta tänne niin varmistan sopivuuden!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ei kai W201:een mitään luistonestoa ole saanut, eli kyseessä lie ASD?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

190E vetari

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Laipan halkasijan ja muodon mukaan kyseessä on pikkuperä.

Katellaan nää kylänmiesten mersunraadot eka läpi, jos ei niistä vetaria löydy ni tuumataan sitte uudestaan, onko sulla muita osia jos mahd. tulevaisuudessa tarvii?

Luiston esto ASD, mikä lie rakkaalla lapsella monta nimeä, samasta asiasta kuitenkin kyse, vetoakseli on n.3cmlyhyempi kasaan painettuna ja saman mittanen normiakselin kanssa ku sen venyttää ihan äärimmilleen.

Tattista neuvoista/tarjouksista :!:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: 190E vetari

Viesti Kirjoittaja Jube »

karhuveikko kirjoitti: Katellaan nää kylänmiesten mersunraadot eka läpi, jos ei niistä vetaria löydy ni tuumataan sitte uudestaan, onko sulla muita osia jos mahd. tulevaisuudessa tarvii?
On muitakin osia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa,onko nuo pikkuperällä vaikka ASD, eipäs taida ollakaan ihan helppoa löytää tuohon vetaria :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

AM kirjoitti:Jaa,onko nuo pikkuperällä vaikka ASD, eipäs taida ollakaan ihan helppoa löytää tuohon vetaria :roll:
Onko tuommosta pikkuperä-ASD komboa muuten olemassakaan? :shock:

ASD-perän tunnistaa mm. kolmio-huutomerkki-valosta nopeusmittarin sisällä,
ASD-varoitusvalosta, öljysäiliöstä konehuoneessa ja perälle menevästä hydrauliputkesta. Löytyykö?
Luistonesto (ASR) on muuten ihan eri asia kuin ASD, joka on autom. hydraulinen perälukko.
Tai paina autos VIN tuonne mm. Mese.fi:n etusivulta löytyvän linkin VIN-deklooderiin,
niin näet onko ASR/ASD vai mikä helkkari?
Pro HVM
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Vitun vetoakseli!

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Jep, taas päivä tussattu ton riemun kanssa.
on, pikkuperä ja asd, kolmio kojetaulun keskellä,jne. jos vetoakselin työntää kasaan on koko pituus 61cm, normaali 190 vetari on n.63cm 2kpl mitattiin. soitin paikalliselle mersunjälleen myyjälle ja se vakutti että niihin ei ole ku yhtä pituutta vetoakselissa, epäilen kyllä suuresti. joku heitti ilmoille ajatuksen että siihen olis joskus vaihettu 124koppasen pieniperä, kuulema vetoakselit on siinä vähä lyhyemmät. huomenna pitäs sellasta kokeilla jos se kävis. alkaa usko loppua :twisted:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: Vitun vetoakseli!

Viesti Kirjoittaja Jube »

karhuveikko kirjoitti:Jep, taas päivä tussattu ton riemun kanssa.
on, pikkuperä ja asd, kolmio kojetaulun keskellä,jne. jos vetoakselin työntää kasaan on koko pituus 61cm, normaali 190 vetari on n.63cm 2kpl mitattiin. soitin paikalliselle mersunjälleen myyjälle ja se vakutti että niihin ei ole ku yhtä pituutta vetoakselissa, epäilen kyllä suuresti. joku heitti ilmoille ajatuksen että siihen olis joskus vaihettu 124koppasen pieniperä, kuulema vetoakselit on siinä vähä lyhyemmät. huomenna pitäs sellasta kokeilla jos se kävis. alkaa usko loppua :twisted:
Niin että 124:ssa lyhemmät vetarit? tukin...

Meneekö sinne perään semmonen putki? Jos ei niin ei siinä sillon ole asd:tä, voihan mittarikin olla vaihdettu?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Jarruputken tapaset pillit menee kummaltaki puolelta perään.
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

numerot

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Mihin kohtaan perään on merkattu valmistusnumero/tyyppi numero? tietäs varmaks jos sitä on riposteltu joskus että mikä perä siinä on. helpottas selvitystyötä kummasti...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No katoikko sen auton valamistenumeron mukaan mikä perä siinä on?
Tai kaiva se numero tähän niin katotaan vaikka porukalla.
Pro HVM
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

hetki...
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

no niin

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

ei auennu aikasemmin se sivu.
valm.nro: WDB2010241F437790
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuommosta se pullautti:

IN WDB2010241F437790
Model 190 E
Chassis 2010241F437790
Engine 102962 10 155829
Transmission 716216 00 892432
Order 0 7 529 12545
Approx. year 1987
Dealer Finland (529)
Interior fabric gray or alpaca gray (078)
Paint
147 arctic white (T) (с 01.01.1985 по 31.12.1993)
Options
211 automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)
rear axle with automatic limited slip differential (ASD)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
341 additional lamp (с 01.09.1982)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с 01.10.1983 по 31.03.1989)
outside rear view mirror, right, convex, taxi export version
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
603 headlamp wiper unit and oil for rear axle with limited-slip differential, in canisters and containers (с 01.08.1971)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)

Eli ASD on, juu.
Oikeen Suomiauto. :D
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja eikun mittaamaan vetarin laippoja.Jos isoperä eli 110mm laipat niinkuin epäilen niin kyllähän noita jostain purkaamoilta löytyy.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti:Ja eikun mittaamaan vetarin laippoja.Jos isoperä eli 110mm laipat niinkuin epäilen niin kyllähän noita jostain purkaamoilta löytyy.
On mulla isonki perän vetareita :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

[Mutuilua]

Pikkuperää ei minunmielestä ole ollut saatavilla ASD:llä, eli iso murikka kyseessä.
[/mutuilua]


EDIT: btw, onkos pikkuperää absina saanu?
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Fetisisti kirjoitti:[Mutuilua]
Pikkuperää ei minunmielestä ole ollut saatavilla ASD:llä, eli iso murikka kyseessä.
[/mutuilua]
Ilmeisesti on kuitenkin saanut. Tässä kuva.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Se vitun vetari!

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Kävin mittaamassa oikeen kahden todistajan läsnäollessa taas kerran ton laipan ja se on tasan 100mm, öljyt vaihdoin perään pariviikkoa sitte ja sinne meni n.1,1litraa mikä näky jossain olevan pikkuperän öljytilavuus. murikka on saman näkönen/mallinen ku tossa "roiston" linkittämässä räjäytyskuvassa :shock: millon tollasia periä on laitettu, onko niitä muissa malleissa ja mistä helkkarista ton kaivoit esille ku ei paikallinen mersun valtuutettu varaosamyyjäkään tienny tosta mitään?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa,olitkin jo mitannut laipat :oops: kai se sitten pikkuperä on :roll: Eiku vaan,onnea vetarin metsästykseen :? Onnistuukohan vaihtaa tuollaisen 110mm vetarin sisempi nivel pikkuperään käypäiseksi..vai löytyykö sittenkään oikeaa pituutta...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo laipan koko ei välttämättä korreloi ison ja pienen perän kanssa. Lähinnä se riippuu koneen tehosta eli kuinka jämäkät vehkeet pitää olla.

Esim. 200 E:ssä (->89) on pieni perä ja 230 TE:ssä iso perä mutta silti niissä on samat normaalit ja ASD:n vetoakselit. 300 TE:ssä on sitten taas erilaiset (A129 ...).

Eli karhuveikon 201:een voi käydä myös 201:n ison perän ASD-vetoakselit, jos ne vaan ovat samankokoisella laipalla. 201:n referenssiä minulla ei valitettavasti ole käsillä :(, joten kannattaa toki mitata.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

vitun vetari

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Nyt alkaa vyyhti pikku hiljaa selvitä!
tollanen pikkuperänen asd todellakin on olemassa ja löysin yhen,lähen heti huomen aamuna hakemaan sen.
kuulemma sitä perää ei pitäs olla 2.0 litrasella koneella varustetussa 201 mesessä.

Soitin KL-varaosiin ja annoin ton valmistenumeron, tuli ihan eri tiedot mitä toi eilinen linkki antaa! niitten tietojen mukaan autossa on normaali perä?

Ilmassa leijuu vielä monta kysymystä että mikä vitun juttu tää on ku ei tunnu kukaan tietävän vehkeestä mitään! auto kuitenkin alkup. suomiauto, tuli vaan ne korin vaihto meset mieleen et olisko joku sellanen sotku hässäkkä kyseessä?

On muuten osannu purkaamot hinnotella osan, kuulemma niin harvinainen että huutavat 200e :twisted:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin siis 200€ vetari?

KL-varaosilla tuntuu olevan välillä hieman ihme tiedot/kyky tulkita noita runkonumeron perusteella tulevia varusteita.Minulle kanssa farkkuun tuli aivan eri varusteet kun siinä oikeasti on/mitä tuo russian poikien sivu näyttää...

Muffellahan on kanssa ASD 2.0D:ssä,onkohan siinäkin sitten pikkuperä :roll:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

hmm, kuinkahan kestävä mahtaa tollaanen asd "pikkup***e" olla :/ tosiaan joo, en ois ihan heti uskonu tätä päevää näkeväni.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

:idea: Se on kyllä päivän selvä juttu että toi auto lähtee piki miten kiertoon, mahtaa olla sellaset voimansiirron palikat että parempi ku antaa muitten murehtia seuraavat rempat! :wink:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Saahan tuohon t-akseleita vaikka kuinka.

Saa sen vetoakselinki tämmättyä oikean mittaiseksi jos päät on ehjät

Ja vielä vahvistettua.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
karhuveikko
Viestit: 24
Liittynyt: 06.6.2006 17:06
Paikkakunta: MIKKELI FINLAND

Viesti Kirjoittaja karhuveikko »

Nyt vetari paikallaan ja lähetään ottamaan remontin teko juomat :D :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikä sitten päissään yllytetä kuskia kumin polttoon ettei katkea vetari tai muuten mene paskaksi :lol:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”