korokumet

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

korokumet

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

perää pitäs saaha ylös mersusta ja ajattelin kokeilla kumilla ensteks. minkä verran mikäki kumi nostaa/laskee perää? ja mikkä kumit mahtas olla 16 venasessa vakiona?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei taida olla "vakiota", jouset on tehtaalla ponnistettu ja lajiteltu, jousivoiman ja varusteiden mukaan on valittu kumit. Mm. nimimerkissäsikin löytyvä kattoluukku on voinut vaikuttaa kumien korkeuteen. Kattoluukullisissa perusmalleissa saatto olla jäykemmät vakaajankumetkin, 16v 190:ssä lie muutenkin. Onkos niissä muuten kattoluukku optiona vaiko vakiovaruste?

Onkos autossasi tasonsäätö ja toimiiko se? Onko siinä säätövaraa? Mikäli varuste on ollut ja riisuttu pois, eikä jousia ole vaihdettu normaalisiin, niin varmasti roikkuu kontti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

en muista nähneeni malleja joissa ei olis kattoluukkua. mut jep jep tasonsäätö viime kesänä pois käytöstä koska toinen iskari meni sököks -> bilstein sprintit tilalle ja perä maassa. sen 30mm jos ois mahollista kumilla korottaa niin ois kiva hommeli ei tarttis jousia hankkia :)
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

pirun kivireki tuo perä, paino tuntuis olevan kokonaan iskareilla. jouetha se ois hyvä laittaa uudet mutta PA:na tyydyn kumiin jos niillä sais jotenki noita iskareita autettua ettei tarttis sinisenä siellä jyskätä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sama kai se on lyyä vaikka kahet kumit piälekkäin sinne, silti ne tasonsäädöllisen jouset ei kanna sitä vekotinta ilman tasonsäätöiskarien apua. Suosiolla normijouset jostain tai mieluummin se tasonsäätö kuntoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

jees no kokeilen nyt kuiten kumia ensin onko niistä mitään apua jos ei niin jouet kai se täytyy ostaa. ja tuosta tasonsäädöstä niin voiteleeko pumppua säädön oma hydrauliöljy vai moottorin öljy? hydraulisäiliö näyttäs aika kuivalta. pelottaa että hajottaako se nyt tuon pumpun jos sitä joskus laittelis sen tasonsäädön takas.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla on läjä takajousen kumeja, tarviitko erikokoisia? Näyttää olevan 2 ja 3 nystyisiä. 2 nystyisiä (13mm) uusia kl:n kumeja ja moponetin 3 nystyiset uuvet. on myös näemmä mersun orkkikset mutta käytetyt 3 nystyiset.

Jos nuista ois jousijumppaan apua. Uudet 2e/kpl ja käytetyt ilmasia.

Makuasia varmaan mutta itse laittaisin tasonsäädön kuntoon jos auto muutoin hyväkuntoinen.

Perähän nousee enemmän kuin mitä kumien korkeusero on.

Jos siellä on ykkösen kumet (8mm) niin perä nousee kolmosen tai nelosen kumeilla jo ihan mukavasti.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

AK47 kirjoitti:Jos siellä on ykkösen kumet (8mm) niin perä nousee kolmosen tai nelosen kumeilla jo ihan mukavasti.
Ja ku lätkäsee mökille männessä pari koppaa kalijoo konttiin niin taas roikkuu. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

kakkosen kumet oli paikalla. laittaa isoimmat niin nousis sen 20-25mm minun matiikalla. onneksi oon viinamiehiä =)
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

kattoluukku kirjoitti:ja tuosta tasonsäädöstä niin voiteleeko pumppua säädön oma hydrauliöljy vai moottorin öljy? hydraulisäiliö näyttäs aika kuivalta. pelottaa että hajottaako se nyt tuon pumpun jos sitä joskus laittelis sen tasonsäädön takas.
Hydrauliöljy voitelee pumppua, joten öljyä säiliöön ennenkun pumppu sanoo työsopimuksensa irti.

Kannattaa laittaa letkut siten että öljy kiertää kokoajan säiliön ja pumpun välillä, kun ei siellä ole enää niitä tasonsäätöiskareita jotka sitä öljyä tarvitisisi.

Mikäli tästä ei saa mitään selvää, niin voin laitella kuvia huomenna toteutuksesta. :wink:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

ei riitä että tuluppaa letkujen päät jotka menee iskareille? näin tein kesällä. siellä oli kyllä perhana puoli pönttöä öljyä ennenku iskarit otettiin pois käytöstä en hoksinu valahtiko se noin kuiville heti oton jälkeen vai onko sitten vuotanu jostain pikkuhiliaa. jos viittit kuvia niin tack so mycket!
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

kattoluukku kirjoitti:ei riitä että tuluppaa letkujen päät jotka menee iskareille? näin tein kesällä. siellä oli kyllä perhana puoli pönttöä öljyä ennenku iskarit otettiin pois käytöstä en hoksinu valahtiko se noin kuiville heti oton jälkeen vai onko sitten vuotanu jostain pikkuhiliaa. jos viittit kuvia niin tack so mycket!
En lähtisi tulppaan niitä. Itsellä tällä hetkellä juurikin niin kun aikaisemmassa viestissäni selitin, auto on tosin -84 S123 300TD (vaparifarkku) mutta sama periaate molemmissa. :wink:

Otan huomenna kuvia. 8)
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

sevvä homma ja kiitosta
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onko ASD vai kitkaperä? Jos ASD, niin ei voi ottaa pumppua huilille kokonaan. Tai voi kai sen, mutta sitten ei lukko pure.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Easy Rider kirjoitti:Onko ASD vai kitkaperä? Jos ASD, niin ei voi ottaa pumppua huilille kokonaan. Tai voi kai sen, mutta sitten ei lukko pure.
Hyvä pointti! :ope: Eli tasonsäätö kuntoon. :wink:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

kitka se on
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Niin, mikähän malli nyt on kyseessä? 2,3-16 on ollut kai järkiään kitkalukollinen malli ja 2,5-16:een saanut valita listalta ASD:n. Jos oikein oon asian ymmärtäny. :?

E: Jaa sieltäpä tuliki jo perästä tietoa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

Easy Rider kirjoitti:Niin, mikähän malli nyt on kyseessä? 2,3-16 on ollut kai järkiään kitkalukollinen malli ja 2,5-16:een saanut valita listalta ASD:n. Jos oikein oon asian ymmärtäny. :?
jep. kakskolomonen -85 tuo lintta
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

eseestie kirjoitti:Hydrauliöljy voitelee pumppua, joten öljyä säiliöön ennenkun pumppu sanoo työsopimuksensa irti.

Kannattaa laittaa letkut siten että öljy kiertää kokoajan säiliön ja pumpun välillä, kun ei siellä ole enää niitä tasonsäätöiskareita jotka sitä öljyä tarvitisisi.

Mikäli tästä ei saa mitään selvää, niin voin laitella kuvia huomenna toteutuksesta. :wink:
Kuvia toteutuksesta:
Pumppu + imuletku
Kuva

Imuletku + säiliö
Kuva

Painepuolen letku + iskareiden paluupuolen putken pää
Kuva
Kuva

Eli tuo säiliön päällä oleva korkki on tällä hetkellä yhdistettynä iskareille menevään painepuolen letkuun, kun sen pitäisi olla yhdistettynä iskareilta tulevaan putkeen.

Iskareille menevää painepuolen putkea ei näy kuvissa, koska se on auton alla (vielä tällä hetkellä).

Tällä toteutuksella öljy kiertää kokoajan pumpun kautta takaisin säiliöön, eikä mene iskareille. :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
kattoluukku
Viestit: 18
Liittynyt: 29.11.2010 20:42

Viesti Kirjoittaja kattoluukku »

noniin! laitanpa näillä ohjeilla pumppuhommelin kun otan auton kesäksi ajoon. motonetistä uudet joudet tilattu. ei noilla kumilla saa tarpeeksi ja menee liian säätämiseksi + vaarana että jousi pongahtaa taivaan tuuliin jos liikaa lyö kumia väliin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”